Peuter slechte mondmotoriek?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Triangel, 19 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Mijn peuter van 3,5 jaar kan niet echt bellen blazen. Ze kwijlt ook wel eens bij het eten, vooral bij snoep, dat krijgt ze wel eens bij opa's en oma's. Sowieso zie ik haar nog regelmatig kwijlen, vaak als ze geconcentreerd bezig is. Ze heeft als dreumes enorm veel gekwijld, standaard kwijlslabbers om en ik had niet het idee dat het met doorkomende tanden te maken had. Ook maakte de arts op het consultatiebureau de opmerking over dat haar mond tijdens het consult zoveel open hing, dat was ook als dreumes van 1,5 jaar ongeveer geloof ik. Ik herinner met het nu ineens weer.

    Ik vraag me af of andere moeders met kinderen in vergelijkbare leeftijd dit herkennen? Een andere moeder maakte laatst de opmerking dat ze een slechte mondmotoriek heeft, maar ik trek uit één mening/ervaring niet allerlei conclusies dus ben even benieuwd naar jullie peuters en hun mondmotoriek. ;) Ze heeft trouwens geen speen meer sinds 2 weken.
     
  2. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Het kwijlen herken ik niet op die leeftijd. Hoe gaat het eten, drinken en praten?
    Mocht je twijfels hebben dan kun je contact opnemen met een logopedist. Die gaat dan meekijken om te zien of de mondmotoriek niet goed is. Een verwijzing daarvoor kun je bij de cb en de huisarts krijgen.
     
  3. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Bellenblazen kon mijn dochter met 3,5 ook niet.
    Is er misschien een reden dat ze veel met haar mond open zit, chronisch verstopte neus, vergrote amandelen, ik noem maar wat.
    Het kan ook een gewoonte zijn om met open mond te zitten, vooral als ze zich concentreert . Je kunt proberen of het verbetert als je haar haar mond dicht laat doen, zal wel even duren voor dat ingesleten is dan.
     
  4. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Mijn zoontje van bijna 2,5 heeft hetzelfde probleem. Veel kwijlen. Terwijl hij wel (naar mijn idee) goed praat, uit een open beker drinkt etc. Hij heeft nooit geduimd of een speen gehad. Is wel erg vaak verkouden, dan heeft hij er extra last van. Ik heb het idee dat hij gewoon vergeet zijn mond dicht te doen en te slikken. Komende week intake bij een logopedist om te zien of zij kunnen helpen!
     
  5. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Dankjewel voor je reactie.

    Ze praat veel en duidelijk. Drinken doet ze vanaf 6 maanden uit een open beker, dat gaat prima. Eten zie ik geen bijzondere dingen aan, behalve dus dat ze soms kwijlt. En ze smakt enorm. Mijn moeder zei dat ik vroeger ook enorm veel geluid maakte bij het eten, haha. Genen. :roflmao: Het is niet iets wat haast heeft, ik ga vragen of de leidsters van kdv even willen kijken of ze iets bijzonders zien en ik neem het mee als we van de zomer naar het cb gaan voor t gewone 3j9m consult.
     
  6. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Oké, dankjewel voor je reactie! Volgens mij is er medisch niets aan de hand, maar goed dat je het zegt. Ik houd het in gedachten. Ik ga het eens met dr bespreken, open mond en dichte mond en kijken hoe ze dat dan gaat doen.
     
  7. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Dankjewel voor je reactie! Ik ben benieuwd wat de logopedist gaat zeggen, hou me op de hoogte?! :)
     
  8. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik laat het je weten!
     
    Triangel vindt dit leuk.
  9. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.418
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik heb een logopedist op mn werk een zij zegt altijd dat het juist goed werkt om een kind dan met een rietje te laten drinken.
    Dan worden die mondspieren sterker.
     
    Triangel vindt dit leuk.
  10. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Hier ook een peuter met slechte mondmotoriek. Ze kon extreem vroeg al uit een rietje drinken, eet met de mond dicht, maar spraak was juist weer belabberd. Logopedie heeft hier in een paar weken al veel verbetering gebracht. Wij dachten zelf eerder aan slechter horen dan mondmotoriek, omdat er dus voor ons zichtbaar niks mis leek. Gehoorproblemen werd uitgesloten en bij de logopedie zagen we aan de oefeningen dat haar mondmotoriek inderdaad niet goed was. Wij kregen als opmerking " was maar eerder gekomen, hoe jonger hoe beter en hoe meer er te bereiken is".
     
    Triangel vindt dit leuk.
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn zoon duimde en had ook een slechtere mondmotoriek. Daardoor veel kwijlen en idd met open mond zitten.

    Duim en/of speen gebruik kan de veroorzaker zijn voor slechtere mondmotoriek. Wij hebben een aantal tips en spelletjes als tip gekregen en hierdoor is het sterk verbeterd.

    Drinken uit een rietje zorgt dat je je mond goed sluit, dus is idd goed.
    Verder een balletje neerleggen en een 'wedstrijdje' doen wie het balletje weg kan blazen is er een van.
     
    Triangel vindt dit leuk.
  12. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Mijn dochter gaat al vanaf dat ze pas 2 was naar een logopedist. De dingen die jij noemt had zij ook, dat was inderdaad een slechte mondmotoriek.

    Wij hebben ook verschillende oefeningen gehad. De hierboven genoemde uiteraard maar ook: lipgloss (o.i.d.) op de lippen doen en dan kusjes op een spiegel maken, zo'n houten doktersspateltje vasthouden tussen je lippen (dus geen tanden gebruiken) en gewoon regelmatig oefenen met bellen blazen.
     
  13. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.158
    582
    113
    Mijn zoontje van 3j1m kwijlt ook nog veel. Vooral nu hij verkouden is loopt het uit zijn mond. We hebben in juni een afspraak bij de kno, omdat zijn amandel vaak vergroot is als ze het controleren, dus ik denk dat die eruit mag. Als het daarna nog zo is, dan gaan we richting logopedie.
     
  14. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Dankjewel voor jullie reacties dames! Hoe eerder, hoe beter, daar kan ik wel inkomen. Wat denken jullie dat ik nu het beste kan doen? Zelf oefenen met de verschillende dingen die jullie noemen of naar huisarts/cb/weetikveel om te checken?
     
  15. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Ik zou een verwijzing vragen en een afspraak maken bij logopedie. De logopediste kijkt bij dochter elke week de vorderingen en past daar haar oefeningen voor thuis steeds weer op aan. Het is geen standaard lijstje wat ze afwerken bij logopedie, maar echt persoonlijk afgestemd.
     

Deel Deze Pagina