Peuter wil niet lopen - iemand een goeden tip voor stimulatie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door evaw86, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaw86

    evaw86 Lid

    16 jan 2018
    9
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Mijn zoontje is inmiddels 2 jaar en 3 maanden en wil niet los lopen. Aan een hand wel, naast meubels of achter een karretje/winkelwagen ook maar hij durft niet alleen te lopen. Hij heeft enkele voorzichtige pogingen gedaan maar daarbij blijft het. Hij heeft verder niets naars meegemaakt en toch... Als we hem vragen dan doet hij het juist niet en blijft op zijn knieƫn lopen.
    We hebben fysio voor hem maar ik zie niet dat het echt iets helpt (lijkt meer op een speelafspraak met een oppas), consultatiebureau kan ook geen advies geven, ze zeggen maar dat de situatie zorgwekkend is en ze sturen hem verder naar de kinderarts voor verder onderzoek.
    Wij denken zelf dat het puur angst en koppigheid is en dat het hem verder medisch niks mankeert. Heeft iemand soortgelijke ervaringen opgedaan? En hebben jullie nog wat tips voor stimuleren?
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ik zou eerst de kinderarts even afwachten. Al in het maar om uit te kunnen sluiten dat er iets aan de hand is.

    Gaat hij ook naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal? Zien dat andere kinderen lopen, rennen en spelen stimuleert misschien wel!
     
  3. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.593
    113
    Dit is precies wat ik ook dacht.
    Ik zou verder de fysio gericht naar tips en adviezen vragen om het lopen te stimuleren.
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Ziet hij wel goed?
    Verder zou ik op deze leeftijd ook zeker open staan voor een brede blik van een kinderarts, want ik zou heel voorzichtig zijn om dit alleen 'koppigheid' te noemen.
    (ik riep vroeger heel vaak dat mijn zoon lui was, maar... was echt geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen!)
     
    Syane en owly vinden dit leuk.
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Ik zou ook naar een kinderarts gaan en kijken wat er eventueel mis is.
    Ogen, spiersspanning, en geen idee wat er nog meer zou kunnen zijn.
    Of als alles goed is heb je dit alvast uitgesloten. Ik geloof niet zo snel dat een kind zo koppig is dat hij zo lang niet alleen zijn gang wil gaan en wil gaan ontdekken.
     
  6. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als hij aan je hand loopt, moet je hem dan echt stevig vasthouden of Is losjes ook goed?
    In het laatste geval zou ik me niet te druk maken, dan lijkt het me meer niet durven dan niet kunnen. Al kan het nooit kwaad om het te laten nakijken natuurlijk.
    Mijn dochter had het ook wel hoor, dat ze veel liever achter haar loopkar aanging dan los, zeker buitenshuis.
    Je zou zo'n beestje op een stok kunnen proberen dat je moet duwen, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, dan heeft hij iets vast maar hij krijgt er geen steun van.
    Loopt hij al lang of was hij daar sowieso laat mee?
     
  7. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    zeker de kinderarts even mee laten kijken, baat het niet dan schaadt het niet.
    En als je geen goed gevoel hebt bij de fysio, zou ik daar over beginnen of een andere zoeken. (al kan het best zijn dat er stiekem meer geleerd wordt dan je doorhebt)

    Heb je ouder-kindgym bij jou in de buurt? Of een binnenspeeltuin (zo'n monkeytown/ballorig)? Lekker spelen, klimmen en klauteren kan ook motoriek verbeteren en stimuleren tot meer zelf proberen. Al is het maar onbewust tijdens het spelen een paar pasjes lopen.
     
  8. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Angst en koppigheid zou kunnen,maar vaak zijn kindjes ook nieuwschierig en zouden ze graag dingen ontdekken
    Kan geen kwaad om de kinderarts mee te laten kijken denk ik. Zou zelf ook aan de ogen denken. Dat is lastig zelf te testen, je kindje weet niet beter nu
     
  9. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Een bezoekje aan de kinderarts kan nooit kwaad om medische oorzaken uit te sluiten. Onze dochter loopt inmiddels binnenshyis los maar we hebben samen met de fysio daarvoor zeker een half jaar geroepen dat het tussen haar oren zat want met haar rollator rent ze rond en klint klautert en springt ze. Maar dit was dus na verdere oorzaken uitsluiten en met 2x per week fysio. Nu speelt er hier wel meer dus niet helemaal vergelijkbaar maar laat medische zaken gewoon uitsluiten
     
  10. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    En als je hem.iets van een zakdoek of stuk touw vast laat houden? En jij dan het andere uiteinde? En dan steeds wat losser lateb hangen of stiekem loslaten? Of trapt hij daar niet in?
     
  11. mari83

    mari83 Actief lid

    1 mrt 2012
    141
    29
    28
    Ik zou er wel een kinderarts naar laten kijken om medische oorzaken uit te sluiten.
    Als daar niets bijzonders gevonden wordt is het waarschijnlijk toch een kwestie van wachten tot het knopje om gaat.
    Onze dochter wilde ook maar niet loslopen, terwijl ze het allang leek te kunnen. Haar karakter is denk ik meer van: pas iets doen als je zeker weet dat het goed gaat. Ze heeft ook niet vaak blauwe plekken e.d. Ze kreeg fysiotherapie, maar naar mijn idee heeft dat niet het verschil gemaakt. Ze moest er gewoon aan toe zijn. Ik merkte trouwens dat teveel 'een ding' ervan maken bij haar alleen maar averrechts werkte.
    Qua taalontwikkeling en begrip is ze dan weer wel behoorlijk snel. Je ziet wel vaker dat je ze dan motorisch minder snel zijn.
     
  12. mari83

    mari83 Actief lid

    1 mrt 2012
    141
    29
    28
    Ze liep trouwens zo ineens los precies op haar tweede verjaardag. Twee weken later rende ze de kamer al door. Het kan ineens heel snel gaan.
     
  13. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.179
    936
    113
    Zuid-Holland
    Eerste wat in mij opkomt .....hoe verloopt de verdere ontwikkeling van je kind? Kan dit in verband staan met de motorische ontwikkeling? En ja, ik zou langs de kinderarts gaan. Cb maakt zich zorgen, terecht of onterecht..... Maar dat zal zich wel uitwijzen bij de kinderarts toch?!
     
  14. Glimmer

    Glimmer Niet meer actief

    Idd even met de kinderarts overleggen!

    Heb zelf een poosje terug iets op fb gelezen over een kindje dat ook niet los wilde lopen. Zij gebruikte een pollepel als verlengstuk van de hand en lieten die na een aantal keren los. Toen kreeg hij door dat hij het ook zelf kon :)
     

Deel Deze Pagina