zindelijk worden kdv

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door plopje82, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. plopje82

    plopje82 Actief lid

    7 sep 2007
    202
    0
    0
    Mijn dochter gaat sinds 3 dagen al op het potje thuis. Heeft tot nu toe 1 ongelukje gehad, maar morgen gaat ze naar het kdv.
    Hoe deden jullie dat daar???


    Groetjes
     
  2. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Thuis zonder luier dan op het KDV ook zonder luier.
    Op ons kdv werken ze daar eigenlijk vrij goed aan mee.
    Wel een lading schone kleding mee voor de zekerheid.
     
  3. mariska1976

    mariska1976 Bekend lid

    12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Mijn dochter ging niet naar het kdv,maar naar een speelzaal.
    wat ik deed is aan de leidster zeggen,dat ze haar mee moeten nenen naar de wc.dat deden ze ook.
    daarnaast een luierbroekje aan,totdat er weinig ongelukjes zijn,dan een onderbroekje,plus reserve kleren meegeven.Zo deden we dat....
     
  4. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb mijn jochie met een luierbroekje naar het KDV gebracht. Daar eerst samen geprobeerd of hij zelf zijn broek&luierbroekje uit kon doen, en op de wc gaan. Het lukte hem helemaal zelf (eerder had hij al wel op de wc geoefend daar, thuis ging hij ook zelf naar de wc na 3 dagen oefenen).
    Daarna gewoon overgedragen aan de leiding en gezegd dat ze het af en toe maar eens moesten vragen/helpen.
    Aan het eind van de dag was hij nog helemaal droog, dus de volgende opvangdag gewoon 4 reservebroeken mee, en gaan.
    Die dag 1 ongelukje gehad, en af en toe nog wel eens, maar vaak met reden: te veel in het spel, buiten en te laat binnen, etc.
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Verschilt denk ik wel of je kind goed zelf kan aangeven dat hij/zij moet.
    Mijn dochter is nu een goede week luiervrij. De eerste vier dagen had ze nog wel soms een ongelukje, de afgelopen dagen(waarvan 2x kdv dag) totaal niet meer.
    Maar ze zegt het zelf als ze moet, hoeft dus niet gestuurd te worden.
    Maar ik blijf erbij luier uit is luier uit en niet soms aan, soms uit
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik doe mij jochie nog wel een luierbroekje aan, als we bijv weg moeten in de auto, en het wat langer rijden is.
    Dinsdag ook nog naar de kinderboerderij&speeltuin. Maar dan geeft hij ook gewoon aan dat hij moet, en zoeken we wel een wc op.
     
  7. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Tja dat gaat tegen mijn idee van het zindelijksheidsproces in maar dat doet natuurlijk iedereen op zijn/haar manier.
    Ik zorg gewoon dat ik schone kleding bij me heb voor het geval dat.
    Maar eigenlijk kan ze het best ophouden.
    En bij het weggaan moet ze van mij altijd even proberen te plassen (wat meestal dan ook lukt)
    Bij lange autoritten (2/3 uur) doen we halverwege even een plasstop
     
  8. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie is nog maar net zindelijk. Eerst kon hij om de 10-20 minuten wel naar de wc. Inmiddels wordt dat wel langer, dus durf ik ook vaker zonder luier naar buiten. En ik verkoop ze als buiten-onderbroek ;)
     
  9. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Dat maakt het verschil wel denk ik.
    Mijn dochter is ook pas sinds kort echt zindelijk maar gaat weinig naar de wc, 1x per 3 uur ofzo.
    En helaas is een luierbroekje voor haar ook gewoon een luier vandaar dat ze hier niets aankrijgt.
     
  10. plopje82

    plopje82 Actief lid

    7 sep 2007
    202
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie snelle reacties ondanks het mooie weer:).
    Eigenlijk hebben jullie gelijk luier uit is uit! Ik ben nog even aan het twijfelen of ze morgen tijdens de autorit wel of geen luier aan moet.
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    gewoon tegen het kdv zeggen. Bij ons ging dat helemaal goed ondanks het feit dat hij het enige kindje op de dreumesgroep was die zindelijk werd EN ze een trap af moesten met hem!
     
  12. aukie

    aukie Actief lid

    6 apr 2008
    343
    0
    0
    bij mij werken ze heel goed mee op het kdv. hij gaat mee in de plasrondes die ze met de andere kinderen doen en toen ik thuis meteen stickerbeloningssysteem ging werken, deden ze dat op het kdv ook spontaan.

    overigens ben ik het niet helemaal eens met geen luier meer aan als je eenmaal met de zindelijkheidstraining begint.
    nathan is net een week zonder luier, waarvan de laatste 2 dagen hij zelf aangeeft dat hij moet plassen. ik ga nu niet een uur in de auto zitten en verwachten dat er niets gebeurt.
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Een tip: doe eerst een onderbroek aan en dan een luierbroekje er over heen. Dan voelt je kindje wel dat hij geplast heeft zonder dat JIJ de ellende er van hebt.
     
  14. mamamuts

    mamamuts Niet meer actief

    Het rare is dat mijn dochter thuis meer ongelukjes had dan op het kdv. Ik steeds met een stapel kleding onder de arm erheen, maar was helemaal niet nodig!
    Ik denk dat het duidelijkst voor het kind is, om nu op het kdv ook geen luier te dragen. Gewoon proberen zou ik zeggen.
     
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter was van de ene op de andere dag zo'n beetje zindelijk. De eerste dagen even getwijfeld -ging het wel? Maar ze deed keurig haar luier zelf los en ging zelf plassen (meestal op de wc) . Daarna hielp ik de luier weer om te doen.

    De 3e dag dat het zo ging, ging ze (een half dagje) naar het kdv, dus heb ik haar ook een luier aangedaan. Toen heeft ze gewoon in haar luier geplast.
    Eenmaal thuis ging ze weer keurig op de wc. Dus toen zijn we de luier uit gaan doen. Omdat we daarna een midweekje weg zijn geweest, zat er een dag of 10-12 tussen tot het volgende kdv-dagje en toen was ze helemaal gewend aan het ondergoed etc.

    Zowel thuis als op het kdv verder geen ongelukjes gehad.

    Als het dus pas héél kort is, zou ik misschien nog een luier (of broekje) aangeven, zodat je nog even thuis verder kunt oefenen/wennen.
    Maar je kan ook de gok nemen en misschien gaat het wel gewoon hartstikke goed.

    Hier wordt overigens ook geplast voor we naar buiten gaan. Eerst wilde ze niet, want ze hóéfde niet! Tot we het aankondigde als 'even kijken dan of er nog een plasje verstopt zit' :p en dat wilde ze dan wel... en vaak komt er dan nog wel wat.

    In winkels kunnen jonge kinderen overigens wel vaak plassen, toch handig. Alleen hadden wij laatst het volgende: Manlief rénnen met dochter naar een verkoopster, want ze moest plassen (in een winkel waar eigenlijk geen wc was). Dochterlief zit op de wc 'oh! windje!' en dat was ook alles.. :p :D
     
  16. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hier werkten ze ook helemaal mee hoor. En heb nooit meer een luier aangedaan, toe ie eenmaal uit was.

    Ongelukjes horen erbij en er wordt nauwelijks aandacht aan besteed. Schone kleren meegeven en gewoon lekker daar naar de wc/potje.

    Hier duurde poepzindelijkheid iets langer, maar omdat hij daarvoor geen luier wilde, poepte hij gewoon in zijn onderbroek. Zelfs daaraan wilde KDV gewoon meewerken. Kreeg bijna dagelijks een volgepoepte onderbroek mee naar huis. Maar ineens had meneer de draai gevonden en sindsdien gaat het goed.

    Gewoon goed aangeven hoe je het thuis doet, en dan komt dat daar ook wel goed hoor.
     
  17. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Oh ja, voor onderweg: wij gaan ook altijd plassen voor we gaan. Ik zeg dan ook gewoon: we zitten straks op de fiets/in de auto/zijn buiten en daar zijn geen wc's. Dan kun je beter nu gaan.

    Dat argument werkt hier prima hoor!

    PS: iets anders: houd bij zindelijkheidstraining rekening met een terugval, maar ga dan niet weer over op luiers, want dan ben je terug bij af. Dan maar een dagelijks ongelukje, maar de meeste kinderen pikken uiteindelijk snel de draad weer op. Besteedt er niet teveel aandacht aan en wordt zeker niet boos. Ik zei altijd: iets leren is best moeilijk en dan mag het ook nog even fout gaan. Maar het gaat toch juist heel vaak goed? Dus je kunt het echt al hoor!
     
  18. plopje82

    plopje82 Actief lid

    7 sep 2007
    202
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Gisteren is ze op het kdv geweest en dit keer ging het goed. Ze had 4 stickers op haar beloningsbord gekregen en was supertrots.:)
     
  19. Axioma

    Axioma Fanatiek lid

    13 jun 2008
    1.127
    0
    0
    Gouda
    nou ben ik wel even nieuwsgierig naar de leeftijd van jullie kindjes... mijn dochtertje is vorige maand namelijk 2 geworden en sinds een dag 3 ook zindelijk... alleen red ze het echt niet om bv boodschappen te gaan doen... dat duurt nog veel te lang. Die luierbroekjes waar jullie het over hebben zijn dat dan die up and go's??
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn zoontje is net voor zijn tweede verjaardag zindelijk geworden. We hebben nog enige tijd (ik denk 4-6 weken) up&go's gebruikt als we weg gingen (waar geen toiletten waren). Die luierbroekjes deden we dan onder zijn onderbroek zodat hij het wel voelde maar wij de ellende niet hadden. Ging heel goed.
     

Deel Deze Pagina