wanneer zindelijkheidstraining?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 12 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ga je daar op een gegeven moment mee beginnen? Of wacht je tot hij zelf dingen gaat aangeven?
    Onze zoon geeft al een tijd aan als hij gepoept heeft. Helaas niet van te voren ;) We hebben een potje in de kamer staan en als hij aangeeft dat hij heeft gepoept ( of moet poepen??? Heb het idee dat t dus al t laat is als hij het aangeeft) dan vragen we of hij op het potje wil poepen. Hij vindt het een interessant ding, gaat er ook op zitten en zn beer laat hij er ook op zitten. Maar Ik zie het nog lang niet gebeuren dat we er bijtijds bij zijn en hij daadwerkelijk op het potje gaat zitten en zn behoefte gaat doen.
    Plassen geeft hij helemaal nooit aan.
    Ook is hij niet vies van zijn poepluier. Mijns inziens allemaal tekenen dat hij er nog lang niet klaar voor is???
    Moeten we afwachten op meer tekenen of zijn jullie op een gegeven moment wel gewoon begonnen met oefenen, hem bloot rond laten lopen, op gezette tijden erop zetten etc?
     
  2. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    We zijn hier wel begonnen. De luier uit als we thuis zijn, maar als we weggaan en in bed gewoon de luier aan. Regelmatig vraag ik of hij moet plassen en soms geeft hij het zelf aan. Dan belonen we hem ook. Poepen lijkt hij nog eng te vinden op de wc, dus dat doet hij nog niet.

    Straks met mooi weer, lijkt het me wat makkelijker. Dan ben je toch lekker buiten.
     
  3. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Ik ben niet van het afwachten tot het kind het gaat aangeven, kan nml best lang duren en ik vind poepluiers verschonen vies bij grote kinderen.

    Bij mijn dochter heb ik gewoon de luier eens uitgelaten met 18 mnd en 20 mnd, bij beide pogingen was er geen succes te behalen omdat ze het niet begreep. Ze liet de boel lopen en concludeerde hooguit dat de vloer nat werd, maar niet dat zij daarvan de oorzaak was.

    Met 2j2mnd weer een poging gewaagd en toen zei ze bij de eerste plas op de vloer al meteen oh vloer nat ik daan! Ze begreep nu dat zij er de oorzaak van was. Na 6 ongelukjes op de vloer en gedeeltes toch in de pot was het kwartje gevallen en was ze zindelijk.

    Kortom in 1 ochtend was het gepiept en hoefde ze alleen nog `s nachts een luier aan (`s middags sliep ze bijna nooit, maar als ze wel sliep bleef ze ook droog).

    Mijn dochter gaf nog niets aan, ze klierde wel met verschonen en ik had er genoeg van. Ik ben van de methode zien waar het schip strand en deed ook geen luier aan als we weggingen (op dag 2 al meteen weg geweest om onderbroeken te kopen). Veel te verwarrend om de ene keer wel een luier aan te doen en de andere keer niet.
     
  4. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.989
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Hier sinds enkele weken ook gestart. Ze zag het potje staan toen ze in bad ging... en wilde er op zitten. Dit had ze al eens eerder gedaan,.. nl. met sinterklaas.. toen ze 'm kreeg.

    En waarempel ze plaste erop. Stond recht toen ze klaar was. Nu steevast iedere avond VOOR het badderen potje aanbieden. En inmiddels.. we zijn nu zo'n 3 weken verder heeft ze 5 keer geplast en gisteren toevallig voor 't eerst gepoept. Ze is net als ons ontzettend trots dat ze dat voor elkaar gekregen heeft. Zegt ook doodleuk.. ' Hies he? ' ze is nu 16,5 maand. Als ze nu morgen weer geplast heeft.. zou dan 4 dagen op rij worden.. ga ik eens proberen een momentje extra in te lassen. Ze gaf gisteren trouwens ook gewoon aan dat ze moest poepen. Zei poepen en wees op zichzelf. Mijn knapperd! Je kan het gewoon proberen.. ik dwing niets. Wil ze er niet op of gebeurd er niks op dan gaat dat ding gewoon aan de kant. Verder geen aandacht aan besteden.
     
  5. Zijvandehoek

    Zijvandehoek VIP lid

    8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Heb al een aardig lange tijd het potje klaar staan.
    In het begin vond mijn zoon (26mnd) het alleen interessant, als speeltje onder de douche en op zijn hoofd vond hij het ook mooi staan.

    Ik heb toen wel eens geprobeerd hem op het potje te zetten, maar dat werkte niet. Pushen werkt ook niet, dus we moeten gewoon geduld hebben.

    De laatste tijd ging hij wel vaak op het potje zitten en heeft het over plassen en poepen. Er gebeurde niets. Dat kon ook niet, want hij zat er met kleren aan op. En als ik zijn kleren uit wilde doen, om het op het potje te zetten, dan flipte hij. Dus weer ... geduld hebben.

    De aller laatste tijd ging hij er telkens voor het douchen op zitten .. in zijn blootje.

    En 10 februari zag ik ineens dat hij een plasje heeft gedaan.
    Ik was super trots en liet dat ook blijken.
    Hij ging direct zijn 'indianen' dansje doen zo trots als hij is.

    Het zal nu nog wel duren, maar hij is bezig vooruitgang te boeken
    en ik heb gewoon geduld.
    Zijn broertje (bijna 5 maanden), zal sneller volgen (nu nog niet uiteraard :p), omdat hij een voorbeeld heeft.

    Succes met het plassen en poepen.
    Geduld is een schone zaak hoor.
    Pushen kan zeer averechts werken ;)
     
  6. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Mijn zoon is 2 jaar oud, vind hem nog best jong ook hoor. Ik hoor ook weleens dat jongetjes later zijn dan meisjes?
    Maar ik denk wel dat t geen kwaad kan om hem er vertrouwd mee te maken.
    Gaven jullie kinderen, voordat jullie startten met de training, ook weleens aan dat ze een vieze luier hadden? Of dat ze moesten plassen? Mijn zoontje dus niet, alleen als hij gepoept heeft, maar niet dat hij dan verschoond wil worden!!!
    Of gewoon vaste momenten aanbieden dat ze bloot op het potje worden gezet?
    En gebruiken jullie dan luierbroekjes of gewone luiers ( lijkt me best een gedoe met omkleden)
     
  7. Wen26

    Wen26 VIP lid

    16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hi,

    Mijn dochter is van precies een jaar eerder dan jouw zoon. Rond deze tijd vorig jaar hadden wij ook een potje in de kamer staan en ging ze er soms op zitten, maar er kwam nooit wat, gewoon beetje ontdekken enzo... poepen gaf ze ook aan (als het gebeurd was), plassen nooit. In het voorjaar (mei) was het vorig jaar erg warm, ze was buiten aan het spelen in het badje en ging ineens op potje zitten om te plassen. Dat heeft ze die dag toen nog een keer of 10 gedaan. Die kleintjes plassen allemaal heel vaak een klein beetje ipv in 1 keer een grote plas. Heb haar nooit op bepaalde tijden op potje gezet of zoiets dergelijks. Ze heeft het zelf gedaan, ze was binnen een week thuis zindelijk en een week later ook onderweg.

    Luierbroekjes zijn idd niet handig met omkleden, dus naar mijn idee niet handig voor zindelijk worden. Fenne draagt ze nu nog voor de nacht. Dan is ff in luier stappen en pyjama aan ineens wel handig...

    Ik ben dus een voorstander van wachten op je kindje, als ze eenmaal willen en doorhebben dan gebeurd het vanzelf... en wat je zegt nu is nog wel vroeg hoor... succes!
     
  8. Speentje

    Speentje Fanatiek lid

    13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    @druif78, ik heb ook een zoontje uit februari 2009 en wij zijn ook nog niet echt begonnen met de zindelijkheidstraining. Temeer omdat ik het idee heb dat hij er nog niet klaar voor is. Ik heb een tijdje geleden een potje gekocht om hem er alvast mee vertrouwd te maken en hij is nu zover dat hij erop wil zitten (in zijn blootje). Hij snapt dus dat als je op het potje gaat zitten je je broek uit moet doen, maar een plasje heeft hij nog nooit gedaan. Wel loopt hij sindskort 10x per dag naar het potje en geeft dan aan dat zijn broek uit moet om er vervolgens 3 sec. op te gaan zitten en dan is ie weer klaar. Heb dus wel het idee dat hij voelt dat hij moet plassen, maar is op dat moment natuurlijk al te laat.

    Van de week was hij een beetje "raar" aan het doen. Hij ging staan en zakte door zijn knieen, dus ik vroeg aan hem wat ben je aan het doen? Antwoord: poep! Hij gaf dus aan dat hij aan het poepen was.

    Maar goed, echt poepen of plassen op het potje is er nog niet bij en probeer hem daar ook niet in de pushen, komt vanzelf wel en net wat je zegt ze zijn toch nog wel een beetje jong...
     
  9. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ons zoontje is van maart '09. Wij hebben voor de kerst een schattig potje gekregen van opa en oma. Als hij er in plast maakt het muziek.

    Ons zoontje geeft ook aan als hij bah heeft gedaan, maar dan is het dus al te laat. Ik denk wel dat als het straks wat mooier weer wordt en hem in de tuin in zijn blootje laat lopen het ook makkelijk zal gaan.
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Mijn zoontje is 21,5 maand en zegt nu bah als hij heeft gepoept en hijn doet een plas als hij bloot is voordat hij in bad gaat. Gaat hij op de overloop staan plassen op het laminaat, dus wel tijd om dat potje een keer neer te zetten.

    Mijn zoontje heeft nog behoorlijke plakpoep die ik echt nog uit zijn bilnaad moet vegen, dan is poepen op een potje toch niet handig? Wanneer gingen jullie kinderen losse drollen produceren?
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    vanaf 1 jaar heb ik het potje in het zicht gezet. Het eerst half jaar werd er alleen mee rondgesjouwd;) opeens vroeg ze ook ( op haar manier)wat er de bedoeling van was. Dat heb ik uitgelegd en een paar maanden voor dr 2e verjaardag ging ze er ook consequent op. Ze deed alleen niks, maar dat is niet erg. Nu is ze qua plassen zindelijk, moet haar alleen er wel nog steeds opzetten, als ik niks zeg plast ze net zo makkelijk in dr luier. Het aangeven vanuit haarzelf wordt wel steeds meer. Af en toe poept ze ook op het potje, maar das nog niet elke dag. Dat geeft ze ook wel eens aan, maar is dan net iets te laat.

    zogelukkig, ik denk dat het ook komt omdat het in de luier meteen geplet wordt.;) Mijn dochter heeft dat ook nog in dr luier, maar op het potje gewone drollen hoor.
     
  12. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Fijn om te lezen dat jullie het wel enigzins op dezelfde manier aanpakken.

    Ik herken wel veel van het verhaal van Zijvandehoek. Ook mijn zoontje speelt met het potje, haalt m uit elkaar, zet hem op zn hoofd... nou ja prima, hij raakt er in ieder geval vertrouwd mee. Ook gaat hij er op zitten en maakt psssst geluidjes ( heb ik m geleerd), dus hij weet misschien wat de bedoeling is? Maar hij zit er wel met kleertjes op. Soms zegt ie "poep" en vraag ik of hij op het potje wil, maar dan is het al te laat.
    Ik denk dat het wel ene goeie is om het potje in de badkamer te zetten zodat hij begrijp dat hij er bloot/zonder broek op moet?
    En van het voorjaar zonder kleertjes oefenen, dan is hij ook weer wat ouder.
     
  13. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik zit met mijn dochter (nu 2,5) met hetzelfde. Ik vind het eerlijk gezegd wel tijd worden dat ze zindelijk wordt. Ze heeft een paar keer op het potje geplast (ik denk toeval) maar tegenwoordig wil ze absoluut niet meer. Als ik haar vraag of ze moet plassen (ze zit vaak wat raar te draaien met haar benen), begint ze haast hysterisch te schreeuwen dat ze niet op het potje wil. Ze wil het absoluut niet! Hoe kan ik hier nou het best emee omgaan. Ik wil haar niet dwingen maar het moet er toch ooit van komen?
     
  14. tulip

    tulip Niet meer actief

    mamavanmimi, ik snap wel dat je er nu voor wil gaan qua zindelijkheid, maar pas op voor pushen, want straks wordt ze er bang van en dan ben je verder van huis. Ik zou het wel spelenderwijs proberen te stimuleren, stickers als beloning in het vooruitzicht, boekjes uit de bieb over potje plassen, en met haar poppen het goede voorbeeld geven misschien.
    In ieder geval het regelmatig ter sprake brengen en gewoon laten zien dat het de normaalste zaak ter wereld is, ziet ze bv ook dat jij plast???
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik ga trouwens niks pushen hoor! Vind hem nog best wel jong en we plannen hier weinig altijd; het komt zoals het komt. Bovendien heeft ventje vaak buikpijn en pijnlijke ontlasting en dat moet eerst maar eens beter gaan; we zijn al een paar dagen op de goede weg.;)
     
  16. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn zoontje is zindelijk geworden vlak voor zijn 2e verjaardag. Hij was met 18 maanden al bezig met aangeven dat hij geplast had, nat en droog kon onderscheiden, het toilet interessante vinden etc. Maar omdat we toen gingen verhuizen en er een zusje aankwam hebben we er mee gewacht. 2 maanden na de geboorte van zijn zusje zijn we begonnen en dat is heel goed gegaan.
    Wel hebben we de luier voor het slapen gehouden. We merken nu dat hij graag helemaal van de luier af wil. We zijn een beetje aan het oefenen met de nacht. De middag is hij eigenlijk altijd droog (was ook een belangrijk teken bij de keuze om te beginnen met zindelijkheidstraining)
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier vanaf 2 jaar het potje neergezet, ze vond het even leuk en heeft er een paar keer op gepoept en geplast, toen vond ze het wel weer best, was ook echt niet vies van plas of poep in haar luier, bleef er ook gerust lekker mee lopen zonder iets te zeggen. Toen ze 2,5 was in de zomer het potje buiten neergezet, maar dan poepte ze in de tuin (een beetje per ongeluk) ipv op het potje. Op een gegeven moment een wc verkleiner gekocht en wel eens gevraagd of ze op de wc wilde plassen, soms wilde ze het wel eens proberen en heel soms kwam er dan ook wat. We vroegen ook wel eens of ze haar luier dan uit wilde laten (als het gelukt was), maar dat wilde ze nooit. Maar ik vond het wel een heel gedoe, want ik moest met alles helpen en natuurlijk net op momenten dat ik met Lisa bezig was en het soms gewoon echt niet kon. Vlak voor Eva's 3e verjaardag vroegen zoals we dus wel vaker deden of ze op de wc wilde plassen en dat wilde ze wel, dat lukte ook en toen we vroegen of ze haar luier uit wilde, wilde ze dat ook. De eerste dagen heeft ze wat ongelukjes gehad, maar binnen 1,5 week was ze overdag helemaal zindelijk. Nu gaat het nog heel soms fout als ze zo leuk aan het spelen is en geen zin heeft om naar de wc te gaan :). Het grote voordeel van dat ze wat 'later' zindelijk is vind ik dat ze het allemaal zelf kan, echt ideaal.
    's Nachts heeft ze een luierbroekje aan, die soms 's ochtends nog droog is, soms roept ze ons 's nachts dat ze moet plassen. Maar meestal plast ze in haar luier, ze slaapt ook erg vast.
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Maar wat is 'later' zindelijk? Er staat toch geen termijn voor, ik bedoel; het kan toch geen kwaad als ze wat later zindelijk zijn? (net als met praten, lopen, met bestek eten enz).
     
  19. tulip

    tulip Niet meer actief

    nee op zich niet, maar kindjes mogen op veel basisscholen pas komen als ze zindelijk zijn, dus in die zin kan het wel erg zijn. Dan praat ik dus over de leeftijd van 4 jaar.
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Goeie vraag.. het komt wanneer het komt.. het ene kind is hiermee snel (wat ook niet altijd even handig is) en het andere wat later.. het komt wel. En ik denk dat ik me pas 'zorgen' zou gaan maken tegen die 4 jaar van de basisschool
     

Deel Deze Pagina