Peuters op zwemles voor het zwem ABC?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Elena22, 12 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Wow! Dan was ik echt een wonderkind :D
    Ik was 4 jaar en 9 maanden en toen had ik al A en B! Met 7 jaar had ik ABC ZV 1&2. Zwemvaardigheid 3 heb ik nooit gehaald. Ik was niet sterk genoeg voor vlinderslag.

    Mijn nichtje is nu (net) 6 en heeft ABC. Mijn dochter is (net) 6 en heeft haar A begonnen met 5 jr en met een half uur les per week. Alleen de schoolweken. Dus zo’n 20 uur zwemles. (Ik heb geen idee hoeveel uur normaal is?!)
    Ik ben met haar niet eerder begonnen, omdat school al zwaar genoeg was.

    Maar ik denk dat ‘jouw’ zwrmschool onzin ‘verkoopt’!
     
  2. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.475
    3.332
    113
    Mij hebben ze op zwemles gedaan toen ik 3 was(was groot en kon met m'n zus mee, ik was ook niet gauw bang enz) nou geloof mij zie die juffrouw nog op m'n netvlies staan haha echt niet best.
    Ze hebben mij er weer af moeten halen en een jaar a 1,5 jaar later had ik m'n diploma's achter elkaar door.
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Wat een onzin zeg... Hangt af van de conditie en watervrij zijn van een kind. Hier begint iedereen tussen de 4 en 5 en die hebben in een normale termijn het diploma. Klinkt alsof de zwemschool het makkelijk wil hebben. Een 4 jarige kost natuurlijk meer begeleiding en inspanning dan een 6 a 7 jarige. Hoe oud zijn die kinderen als ze klaar zijn 7 a 8 vind ik behoorlijk oud.

    Juist veilig dat ze tijdig het diploma halen. En beter te combineren met een andere sport daarna
     
    Athina vindt dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Onzin, dan zouden al die kinderen weer op les moeten. En ik was zelf ook zo oud... Ze halen het misschien wel sneller als ze ouder zijn.

    Mijn kinderen leren ook fietsen met 3 kunnen ze ook nog steeds...
     
    mausi en Athina vinden dit leuk.
  5. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.314
    1.782
    113
    Vrouw
    Dit is dus ook de reden dat de oudste begonnen is op zijn 5e, en de jongste volgend jaar op zijn 5e zal beginnen
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind het zo grappig dat wanneer het over onderwijs gaat iedereen het er wel mee eens is dat je kinderen hebt die beter wat langer kleuteren en kinderen die beter korter kleuteren... kinderen die al eerder meer uitdaging nodig hebben in de kleuterklas. Kortom dat je erg moet kijken naar het individuele kind en niet alleen naar de kalenderleeftijd.

    Maar in zwemtopics komt het toch heel vaak er op neer dat je moet starten met 5 jaar en er 1,5 jaar erover moet doen. Terwijl ook daar de individuele verschillen er net zo goed zijn.
     
    Kiwi25 vindt dit leuk.
  7. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hoppa :thumup:, vandaag zijn B gehaald en is nu 5 jaar en 6 maanden.
    Heeft in nog geen jaar tijd zijn A en B gehaald.
     
    Athina vindt dit leuk.
  8. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.263
    2.437
    113
    Vrouw
    wow goed hoor Wen86. Nu door voor C??. Mijn 4 jarige gaat eind september beginnen met zwemles. Dan is ze bijna 4.5 jaar. Nog niet helemaal watervrij. Wel in het diepe springen, maar kopje onder moet ze nog een beetje oefenen. Maar in de vakantie gaan we lekker oefenen daarmee. We hebben 5 zwembaden op de camping in Italie. Gisteravond zei ze al mama als ik mijn zwemdiploma's heb ga ik op hockey. En dat mag dan natuurlijk. Eerst zwemmen en dan een sport kiezen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Diploma aan zich zegt niks over veiligheid.

    Een kind dat op zn 4de binnen 8mnd een A dilpoma haalt door enkel dingetjes net te leren om die diploma te halen is veel minder waterveilig dat verplicht zoveel zwemkilometers moet hebben en bepaalde vaardigheden echt beheersen voordat ie 'losgelaten' wordt met een diploma.

    Hoe vaak hoor ik niet bij commerciele zwemscholen dat kinderen een paar lessen vóór het afzwemmen voor het eerst met kleren aan gaan oefenen. En dan enkel de onderdelen die nodig zijn om diploma te halen.
    Dan heb ik liever dat mijn kind van 5,5 tot 7,5jr 2x per maand een uur zwemt met complete kleding aan. En nog 2x in zwemkleding voordat de zwemschool overtuigt is dat kinderen lang genoeg geoefend hebben, en groot en sterk genoeg zijn om zwemveiligheid te hebben dat op de C diploma wordt vermeld.
     
  10. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Mijn dochter heeft peutersurvival gedaan. Echt lekker spelenderwijs bezig zijn in het water. Ging ook met kleren aan. Maar puur die basale vaardigheden leren die je nodig bent om je te kunnen redden in het water als je er per ongeluk (misschien wel een beetje expres) in valt.
    Bij mijn tweede was dat hier nog niet. Die was ook nergens bang voor en moest ik altijd extreem in de gaten houden bij het water. Wat geen belofte was voor een snel diploma overigens. Is met 4,5 begonnen en had een week na zijn zevende verjaardag zijn diploma.
     
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Is dat zo? Waarom is vaker oefenen beter om iets te kunnen? Soms heb je gewoon minder oefening nodig en kan je iets net zo goed, als iemand die vaak geoefend heeft. Ik ben het eens met diegene die zeggen: Je moet blijven zwemmen en meters blijven maken. Maar waarom 2000 meter oefenen met kleding- als na 100 meter blijkt, dat je dat ook prima vol kunt houden? Het kleding zwemmen zit er in als stukje 'survivel' . Als je kind met kleding in het water valt- hoeft het geen 100en meters vol te houden. Dat is niet wat verwacht wordt. En ook niet reeel denk ik. Als je kind in die sloot valt met kleding of in de vijver- is er niet zo'n afstand nodig. En nogmaals - het ene kind is dagen, weken, misschien wel maanden aan het oefenen om zonder zijwielen te fietsen - en de ander fietst zo weg. Met zwemmen met kleding is dat net zo. En net zoals met sommige andere onderdelen van de diploma's.
     

Deel Deze Pagina