Pijnlijke voedingen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Draaikont, 27 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Afgelopen woensdag is mijn dochter geboren. Helaas alweer snel pijnlijke tepels.
    Samen met de kraamhulp super goed gelet op aanleggen wat goed ging en ergens in de nacht toch iets mis gegaan.
    Tot bloedens toe.....
    Daarna 24 uur gevoed met tepelhoedje en is vanmorgen de lactatiekundige geweest.
    Toen ze kwam heb ik pijnloos gevoed. Met haar aanleg hulp!
    De voeding daarop helaas weer niet en vraag ik me af of ik dat aanleggen überhaupt onder de knie ga krijgen.
    Zo voelt het namelijk niet....
     
  2. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Eerst even een knuffel voor je want een baby krijgen en borstvoeding geven is niet altijd even makkelijk zeker niet als je opeens aandacht over 2 kindjes moet verdelen,daarnaast jij moet nog wennen en leren en je baby ook. Ken je de hamburger greep voor het aanleggen? Daarmee maak je het aanleggen iets makkelijker. Je houd je hand alsaf je een hamburger vast houd, dan heb je een soort c tussen je duim en wijsvinger en dan pak je je borst vast met je duim boven. Dan wijst je tepel als het goed is iets omhoog en kan je je tepel net iets boven het mondje houden en als het mondje dan goed open gaat glijt als het ware de tepel goed in het mondje. Als het goed is moet het dan niet pijnlijk zijn.
    Hopelijk heb je hier wat aan en er zijn ook filmjes te vinden online over deze techniek zodat het misschien iets duidelijker is.
    Overigens had ik de oudste 2 ruim 2 jaar en ruim 1 1/2 jaar gevoed toen de jongste geboren werd en toch moest ik weer opnieuw leren aanleggen aangezien de jongste een heel andere drinktechniek heeft, dus geef niet op en het komt echt goed!
    En uiteraard gefeliciteerd met de geboorte van de kleine!
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  3. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Als eerste van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!
    Ik heb zelf mijn zoontje 9,5 maand borstvoeding gegeven.
    Ik ken de struggles van borstvoeding geven, en zeker ook in het begin met aanleggen.
    Wat mij echt geleerd is is dat als je je kindje aanlegt en het doet pijn dan moet jeje kindje direct eraf halen en opnieuw aanleggen. Dit kost in het begin veel tijd en soms tot frustraties aan toe omdat je kindje ook wilt drinken. Maar als je dit vanaf het begin doet leert je kindje ook goed aanhappen en heb jezelf dus geen pijn.
    Het lastige is alleen als je al kloven heb dan kan het wel nog even zeer blijven doen. Maar bepanthen werkte bij mij erg goed bij kloven, je hebt ook speciale tepelzalf alleen hierover werd mij verteld dat het je huid dun maakt. En wat hielp was de hamburgergreep maken met je borst en zeker als je kindje nog zo klein is met 1 hand het hoofdje van je kind onder steunen en met je andere hand je borst ondersteunen. En als je kindje aanhapt en het doet pijn en je wilt haar eraf halen dan kan je het beste je vinger aan de zijkant van haar mondje steken zodat de vacuum aan de borst weggaat en dan kan je haar van de borst halen en opnieuw aanleggen. Je moet nooit gewoon haar hoofdje eraf trekken want daardoor kan je nog meer kloven krijgen. Hoop dat je iets aan deze tips hebt en wens je heel veel succes! En geniet van je kleine meisje!
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  4. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Bedankt meiden voor de felicitaties en de tips!
    Af en toe zo frustrerend he! En wil zo graag dat het lukt.
    We gaan ervoor. Nogmaals bedankt
     
  5. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Het komt goed. je doet t super. Geef het de tijd. En een tip. Smeer purelan 100!! Na iedere voeding en keer tussendoor.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  6. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Van harte gefeliciteerd met je dochter. Weinig tips voor je want bij mij is het tot 2 keer toe mislukt. Maar is het tongriempje ook gecontroleerd?
     
  7. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ja tongriem en gehemelte zijn goed! Het is echt die aanhap techniek en niet hangen aan de tepels. Hele opgave om dat onder de knie te krijgen.
    Clusternacht gehad en de tepelhoedjes waren even mijn redding
     
  8. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

    Ik ken je probleem; bij beide zoons al snel last gekregen van tepelkloven. Pas bij mijn tweede ontdekte ik Purelan, wat een topmiddel! Ik smeerde na elke voeding een laagje en het zorgde dat de tepels tussendoor wat konden herstellen. Bij de eerste had ik telkens moeite het niet uit te schreeuwen van de pijn.. maar uiteindelijk kwam het goed en heb ik hem toch 13 maanden gevoed.

    Misschien lukt het met die hamburgergreep. Heb deze zelf nooit gebruikt. Bij mij raadde de lk een soort greep aan waarbij je je borst pakt tussen je wijsvinger en middelvinger, als een schaar. Daarmee zorg je dat de tepel richting het gehemelte wijst en vorm je de borst zo dat de baby genoeg borst kan pakken om aan te happen. (Ik hoop dat ik dit enigszins verantwoord uitleg.)

    Succes! Het is de eerste tijd afzien, maar als het eenmaal loopt, kan borstvoeding zo makkelijk zijn :)
     
  9. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Bedankt voor je reactie! Dat geeft me moed dat je 13 maanden hebt kunnen voeden.
    Ik hoop ook een behoorlijke tijd te mogen/kunnen voeden.
    Even doorzetten ....
    Met de tips van de lactatiekundige moet ik een heel eind kunnen komen.
    Even doorzetten!
     
  10. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Ja, het wordt echt beter, hoor! Het ligt niet alleen bij jou; je kleine moet het ook leren! Zoals al is gezegd: wanneer niet goed is aangehapt, opnieuw aanleggen. Bij twijfel ook. Hoe rot dat ook is bij kloofjes. En er komt een moment dat je denkt: o, ja! Ooit ging het moeizaam ;)
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  11. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hoe gaat het @Draaikont ? Is het voeden al minder pijnlijk? Anders kan je ook nog altijd de lactatiekundige via de mail of telefonisch om meer tips vragen of als dat nodig is vragen om nog een keertje langs te komen.
     
  12. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Nou na die rekening zou ik ze niet meer zo snel langs laten komen! Hahaha maar het gaat echt beter. Aanhappen is nog pijnlijk maar drinken niet.
    Tepels zijn nog stuk dus dat is verklaarbaar. Straks nog even contact momentje met de lactatiekundige.

    Dochterlief besluit dat ze s’nachts wilt clusteren 10 borsten in 3 uur werkt ook niet helemaal mee. Haha
     
  13. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Krijg je het niet vergoed? En anders een jaar flesvoeding is ook niet super goedkoop.( om on je achterhoofd te houden)
    Al snap ik dat kloven erg pijnlijk zijn. Heb ze zelf ook gehad. Echt niet grappig.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  14. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ja krijg het wel vergoed gelukkig! Hahaha maar wat een bedrag. Nee we zijn op de goede weg en dat is fijn. Had ik een week geleden echt niet gedacht
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  15. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Gelukkig dat jullie op de goede weg zijn.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  16. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Helpt het tepelhoedje jou? Mij wel en ik heb er 7 maanden lang mee gevoed.
     
  17. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Moet zeggen dat ik het erg weinig gebruik! Af en toe als ik teveel pijn heb.
    Als ik langer dan 24 uur ermee ging voeden moest ik 1 keer per dag afkolven. Daar ben ik te lui voor.
    Ook iedere keer dat gehannes met die hoedjes stond me tegen.

    Moet zeggen dat de ene dag voor mijn gevoel de bv goed loopt en de andere dag wat minder.
    Nu weer wat meer pijn en mevrouw klakt ook tijdens het drinken!! ( geen spruw) maar verliest haar vacuüm af en toe. Ik haal haar dan eraf en laat haar opnieuw happen.
    Iemand enig idee wat dit kan zijn?
     
  18. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Heb je een sterke toeschietreflex? Ik wel en mijn kindje klakt ook heel erg. Logisch want het spuit er echt uit met meerdere stralen, dus hij kán het vacuüm niet houden. Was met de eerste ook zo. Dan laat ik nadat hij de tsr heeft opgewekt eerst altijd de eerste melk weglopen, totdat het niet meer spuit, zelfs dan moet ik m nog meerdere keren tijdens een voeding even afhalen en keer extra laten boeren. Overigens heb ik deze keer toch ook best weer kloven gehad. Heb van die hydrogelpads gebruikt (want zelfs de purelan hielp niet).
     
  19. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Het spuit er bij mij niet echt uit! Druppelt meer... maar soms wel te snel voor haar want dan stroomt het langs haar mond.
    Ze doet het pas sinds een week... eerste tijd deed ze het nog niet.
    Dus weet niet of dat het probleem is.
    Ja die pads zijn life Savers he?
     

Deel Deze Pagina