Paspoort

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door JinxieWeasel, 30 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JinxieWeasel

    JinxieWeasel Actief lid

    16 okt 2008
    414
    0
    0
    Is dit verplicht om voor je baby en peuter te hebben?

    Ik heb het namelijk nog niet, omdat we toch geen trip naar het buitenland in de planning hadden. Maar nu moet ik met mijn dochter naar het ziekenhuis, en ze maakte daar een punt van.

    Groetjes
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    nee, het is niet verplicht. Pas vanaf 14 jaar moet ook een kind zich kunnen legitimeren. Je kindje is ook niet degene die verzekerd is maar jij / partner. Jij moet je dus kunnen legitimeren. Als ze zeker willen weten dat het kind van jou is kun je dat aantonen door je trouwboekje of kopie van de aangifte.

    Ziekenhuismedewerkers doen hier vaak heel moeilijk over omdat ze de instructies dat ELKE patiënt zich moet legitimeren te letterlijk nemen en dat is vrij dom. Leg bovenstaande aan ze uit en dan moet het goed komen.

    succes!
     
  3. Flowergirl23

    Flowergirl23 Fanatiek lid

    22 okt 2010
    1.358
    0
    0
    Rotterdam
    Huh.. Nee het is niet verplicht hoor!
    Maar dit jaar zijn ze nog rond de 9 euro.. volgend jaar 40 euro ergens.
    Ik zou me als ik jouw was daar wel een voordeel uit halen. ;)
     
  4. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee niet, daarom vind ik het ook zo irritant van ziekenhuizen.. alsof iedere baby of peuter maar een idkaart heeft.
     
  5. JinxieWeasel

    JinxieWeasel Actief lid

    16 okt 2008
    414
    0
    0
    Heel duidelijk. Bedankt! Dat slinger ik ze dan ook meteen naar de oren;)dat een kind zich pas vanaf 14 jaar hoort te kunnen legitimeren:D
     
  6. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    dokters comuniceren via het bsn nummer dus dit hebben ze nodig maar een kind hoefd nog een paspoort te hebben, in nederland hoef je pas vanaf je 14 te legitimeren .
    maar wel hebben ze het volgende nodig Legitimatie van de ouder, het bewijs van verzekering van het kind en het sofinummer van het kind.
    dit in verband met het willen voorkomen van fraude bij de verzekering.
     
  7. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    zie mijn reactie
     
  8. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Nou, de dokter zit niet te wachten op het bsn nummer hoor.. maar de administratie wel :D. Hier gaat het inderdaad om maar de bsn gebruiken ze ten behoeve van de verzekering en hier is de verzekerde de ouder.. maar helaas kan een volwassene niet opgenomen worden op de kinderafdeling .... zo loopt het systeem dus 'mank'... heel irritant.

    maar inderdaad neem mee:
    - eigen legitimatie
    - eigen bsn (sofi bestaat niet meer)
    - bsn van kind
    - verzekeringsbewijs van ouder (en bijvoorkeur van kind)
     
  9. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    inderdaad dat bedoel ik
     
  10. Flowergirl23

    Flowergirl23 Fanatiek lid

    22 okt 2010
    1.358
    0
    0
    Rotterdam
    Maar ze krijgen toch wel een eigen verzekerings pasje?! Dan kunnen ze toch ook daar naar vragen?! id kaart of paspoort slaat nergens op!
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Dat is geen geldig legitimatiebewijs (zit geen foto op) en dus mogen ziekenhuizen dat bij reguliere (volwassen) patiënten niet accepteren. Het is dus voor een eerste bezoek aan het ziekenhuis niet voldoende. Neem ALTIJD je eigen legitimatie mee en het BSN van je kind (staat op dat pasje).
     
  12. citta

    citta Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    ik dacht dat je wel verplicht bent hoor
    maar dat zal wel in mijn regio zo zijn
    ik heb van de zomer mijn dochtertje van 2 jaar een idkaart gegeven
    en toen zei die mederwerker tegen mij (want ik was zwanger van de 2e)zodra ze geboren is ook een idkaart moest laten maken
    dus dat heb ik toen ook gelijk gedaan na 5 dagen oud kindje
    niet omdat het 10 euro nog koste
    maar dat is verplicht
    per 1 januari willen ze ook gewoon baby;s een idkaart hebben
    ja ik vind het bezopen want een baby ziet er over 14 jaar heel anders uit ook een peuter
    maar goed ik heb het gedaan
    hoewel ik ook niet op vakantie gaat

    dus ja ik weet het niet hoor of het nu wel of niet verplicht is
    ik zou de gemeente even bellen
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    sorry maar je bent echt verkeerd voorgelicht. Een kind hoeft zich in Nederland (dus binnen de landsgrenzen) niet te legitimeren. Wel is het zo dat je een kind niet meer mag bijschrijven in een paspoort en dat een kind voor een buitenlandreis dus wel een legitimatie (ID of paspoort) moet hebben.

    het is DUS niet verplicht.
     
  14. citta

    citta Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    ja dan ben ik zeker verkeerd ingelicht
    en klopt je kind mag niet meer in je paspport van hun ouders

    ach dan heb ik nu gewoon een idkaart
     
  15. adi

    adi Niet meer actief

    Klopt dat dat van die kosten? Dan gaan wij ze dit jaar nog zeker aanvragen, scheelt 100euro hier.

    Hier ook nog geen ID-kaarten. We moeten dat nog een keer echt doen. Zijn al een paar keer 'illegaal' in België geweest met de kinderen.
     
  16. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Jep, nu nog 9 euro, vanaf 1 januari 30. Scheelt je 21 euro per kind dus.

    Wij hebben 'm net vorige week aangevraagd, op zich heeft ze 'm nu nog niet nodig, maar vanaf Juni vervalt dus de paspoort-bijschrijving dus dan zou ik t toch doen. Heb ik nu weer 21 euro uitgespaard.

    Dus Nee, kinderen t/m 14 hebben geen id/paspoort nodig voor legitimatie maar wel als reisdocument.
     
  17. Mariya

    Mariya Actief lid

    3 jan 2009
    445
    0
    0
    Begrijp ik het nu goed of niet? Het paspoort kost dit jaar nog 9 euro en vanaf volgend jaar 30? Of hebben jullie het over een ID?
     
  18. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Nee bijschrijven in het paspoort mag niet meer vanaf 1 januari en een ID kaart kost nu nog €9,20 en vanaf 1 januari €30,00.
    Hier in het ziekenhuis vragen ze voor kinderen niet naar ID. Volwassenen en kinderen die een ID hebben, krijgen een foto op hun ziekenhuiskaartje en baby's zonder ID een heel schattig girafje i.p.v. een foto.
     

Deel Deze Pagina