Planbord

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door a2cmieux, 26 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Ik denk dat het goed voor mijn zoon (bijna 3) zou zijn met een planbord te gaan werken. Ik merk dat hij behoefte heeft aan duidelijkheid. Als ik uitleg morgen of straks of nog 1 of 2 keer slapen dan denk ik dat het niet duidelijk is. Ik wil dit met een planbord voor hem visualiseren.

    Dus mijn vraag wat is jullie ervaring met een planbord en welk planbord hebben jullie?
     
  2. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik heb geen planbord maar maak, bij spannende periodes alleen, een schema op papier. Ik teken dan 2 poppetjes voor opa en oma, 1 poppetje voor oma en 1 speelhuis met glijbaan voor het kdv. In het weekend dan een auto of caravan of pretpark achtig iets. Laatst plopsaland dus het hoedje van kabouter plop. Bij verjaardagen een taart enz enz.

    Dit elke dag herhalen en een kruisje op het einde van de dag. Maar dit doe ik dus alleen bij spannende periodes. Als je zoontje echt elke dag de structuur nodig heeft dan heb je al zo'n voorgewerkte borden met magneet strippen bij de Xenos of blokker.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    Ik heb ooit een planbord bij het Kruidvat gekocht. Zaten magneetjes bij en heb zelf nog een paar magneetjes erbij gemaakt. Inmiddels kunnen ze allebei prima lezen, dus de andere dingen schrijf ik er gewoon op. Ook dingen als wie de konijnen moet voeren staan er bij ons op. Werkt heel goed.
     
  4. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.150
    1.943
    113
    Ik heb een kalenderblad (van een week) gelamineerd waar ik met een whiteboardmarker picto's op schrijf.
     
  5. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties. @birds86 het gaat inderdaad om elke dag. Wanneer is het kdv, wanneer naar opa en oma, wanneer naar de andere oma, wanneer ziet hij papa. Het zijn vragen die telkens terug komen en hij lijkt het te willen begrijpen maar kan het zo niet vatten. Daardoor is er veel frustratie.

    Daarom wil ik met een planbord gaan werken. @NiekeKris lezen kan hij nog niet dus dus het moet wel met picto's zijn. Ik kan niet erg goed tekenen dus zelf iets maken is ( @rijo ) is wel lastig.

    Wanneer op welke leeftijd zijn jullie begonnen? Merken jullie dat het echt duidelijkheid schept?
     
  6. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.150
    1.943
    113
    Mijn zoon is bijna 4 en ik heb het volgens mij een half jaar geleden ingezet. Het werkt hier heel goed.
    Ik maak er overigens geen kunstwerk van hoor hihi, ik hou het heel simpel: een o betekent naar de opvang, een cadeautje (vierkant met strikje erop) betekent op verjaardagsvisite, slingers (lijntje met driehoekjes eraan) betekent dat hier thuis iemand jarig is, etc.
    Als je met bestaande picto's wilt werken kun je ook eens op google kijken. Daar is ook veel te vinden (dagritme kaartjes/dagplanning). Printen, lamineren, stukje magneettape (hema) erachter en klaar ben je. Op een simpel whiteboard kun je een weekindeling (7 vakken) maken met washitape oid.
    Je kunt ook kant en klare borden en magneten kopen, bv van Olifantastisch.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.523
    113
    Vrouw
    Wij hebben een bord van olifantastisch. Zoontje was denk ik net 3 toen we ‘m gingen gebruiken. De duidelijkheid hielp hem direct al heel erg. Weten wanneer hij naar kdv moest (nu bso), tandarts, dokter, wie hem naar bed brengt, etc.
     
  8. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Ik heb een planbord voor de 2 oudsten. Werkt kei goed ben er heel blij mee!
     
  9. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Die van ons komt van kinderplanborden.nl
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik heb een whiteboard gekocht bij IKEA en via internet pictos besteld. Hier magnetisch plakband opgeplakt en per week hangen we op waar hij welke dag heen gaat, oma/go/psz een ander uitje of gewoon thuis.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    Bij de wibra hebben ze magneetsp wat aan een kant plak. Kun je heel simpel picto’s printen, er op plakken en uitknippen en je hebt prachtige magnetische picto’s. (y) Of foto’s of wat je dan ook maar wilt natuurlijk. :) Ik heb dat gebruikt voor hun foto’s voor boven aan hun bakje en voor de picto’s die ik destijds gemaakt heb.

    Ik weet niet meer op welke leeftijd ik een mee ben begonnen. Met drie op het gewone maneetbord in de kamer met enkel foto’s en picto’s, geloof ik. Toen was haar werkplannen beperkter dan nu. ;) Met vier oid uitgebreid naar een echt planbord.
     
  12. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Fijn dat de planborden bij jullie voor meer duidelijkheid zorgen. @Rian85 die van planborden.nl heb ik ook gezien, maar die wordt niet verzonden naar het land waar ik woon. Heb je er veel extra picto's bij moeten kopen?

    Een gewoon whiteboard kopen en picto's maken/ bestellen is misschien daarom de beste optie.
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.489
    24.365
    113
    Ik had bij mijn jongste dochter zelf dagritmekaarten gemaakt (van internet en dan gelamineerd). Dat hingen we iedere avond op voor de volgende dag. Ging met buddies op een deur in de kamer. De ongebruikte kaarten zaten in een doosje)

    En daarbij maakte ik dan steeds een kalender (van 6 wkn) met dezelfde pictoplaatjes op bepaalde dagen en de dagen kregen dezelfde kleuren als hoe ze die op haar school gebruiken (bv maandag is rood etc.)

    En daar mocht ze ‘s avonds een dag afkruisen. En kon ze zien op welke dgn sport was, of vakantie, of meer bijzondere dingen zoals schoolreisje, sint, kerst, etc.

    Edit: bij een driejarige zouden dagritmekaarten of een weekoverzicht oid al genoeg zijn denk ik. Kalender is nog te abstract denk ik.
     
    nelta vindt dit leuk.
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wij hebben er eentje van Gezinnig. Mooi ding en erg duidelijk.
    Kinderen konden er al jong mee overweg
     
  15. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb een white bord en print zelf zwart-wit pictogrammen uit. Ik maak geen week overzicht, maar per dag hang ik de pictogrammen op.
    Bovenstaande borden met gekleurde pictogrammen zouden voor mijn zoontje veel te onduidelijk en te druk zijn.
    Maar mijn zoontje heeft ASS.
     
  16. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Ik heb het start pakket erbij gedaan. Voor ons voldoende picto's hebben een jongetje en meisje reeks gekocht. En dagverdelers. Jammer dat het naar jouw land niet verzonden wordt
     
  17. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.203
    113
    randstad
    Ik heb zelf een foto picto bord gemaakt whiteboard gekocht heel veel foto's. Gemaakt afgedrukt en gelamineerd. Foto van ontbijttafel foto van de auto foto van school foto van het bad van de speelhoek van de commode etc ook van familieleden allemaal een foto en daarmee maak ik een dagritmw en dat werkt prima. Picto s kon onze dichter nog te weinig mee. Maar dit icm met ass en verstandelijke beperking werkt goed. Ik doe het altijd voor 1 dag
     
  18. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik heb een white bord/magneetbord met daarop dagen van de week en onder elke dag een foto, van mij of papa of kinderdagverblijf.
    Toen ik weg ging bij mijn ex heb ik dat gemaakt zodat hij weet waar hij aan toe is.
    Sinds hij drie is ongeveer kijkt hij ook elke dag erop. Met een figuurtje waar ook magneet aan zit schuift hij elke ochtend bij de goede dag.
     
  19. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #19 Uuz, 30 mei 2018
    Laatst bewerkt: 30 mei 2018
    Wij hebben het zo simpel mogelijk gehouden, met deze: https://www.internet-toys.com/167603-goula-kalenderklok-hout-47-x-48-cm/?gclid=EAIaIQobChMInpOkhf6s2wIVA90bCh0bvQhLEAYYAiABEgLHX_D_BwE

    Rechts van de dagen heb ik zelf kleine icoontjes geplakt (gewoon printjes met plakband erover), voor de hoofdactiviteit van die dag (schooldagen, zwemles, dansles, etc).
    Oja, ze kreeg hem toen ze 3 was, omdat ze steeds vroeg welke dag het was, etc. ;)

    Om af te tellen naar iets bijzonders (vakantie, verjaardagen etc) hangen we een afstreepkalender op de koelkast.
     
  20. Riverr

    Riverr Fanatiek lid

    27 aug 2012
    2.006
    156
    63
    Ik heb een whiteboard gekocht en zelf ingedeeld. Magneetjes heb ik online besteld. Ben er mee begonnen nadat zijn vader en ik uit elkaar zijn gegaan, hij was toen 3. Een van de beste dingen die ik voor hem heb gekocht, hij heeft er ontzettend baat bij gehad. En nu nog, hij kijkt er dagelijks op.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina