Sonja Bakker beschuldigd van plagiaat

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 19 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Sonja Bakker beschuldigd van plagiaat
    door Germa Graveland
    SPIERDIJK - De populaire dieetgoeroe Sonja Bakker wordt beschuldigd van plagiaat. Haar Noord-Hollandse collega Bea Pols zegt na het lezen van Bakkers bestseller 'Bereik je ideale gewicht' dat minstens twintig zinnen letterlijk en twintig zinnen bijna exact zijn overgenomen uit een van haar boeken.

    Tot vorige week had de gewichtsconsulent uit Heerhugowaard het boek van haar succesvolle collega niet gelezen. "Er was onduidelijkheid over het aantal calorieën van het dieet en daarom kocht ik alsnog het boek. Ik had al gehoord dat onze afslankmethodes overeenkomsten hadden, maar had er verder geen aandacht aan besteed", vertelt Pols. "Tot mijn verbazing herkende ik hele zinnen uit mijn boek uit 2003, 'Afslanken en persoonlijke groei'."

    Hoewel Pols erkent dat Bakker en zij dezelfde opleiding hebben gehad, noemt ze het geen toeval meer: "Hele alinea's zijn hetzelfde of er verschilt een woordje."


    Sonja Bakker.

    Sonja Bakker reageert verontwaardigd op de beschuldigingen: "Al tien jaar heb ik een praktijk en geef ik aan mijn cliënten bijlagen mee. Daar komen die zinnen ook uit", aldus Bakker. "Mevrouw Pols woont tien kilometer bij me vandaan en ik had nog nooit van haar gehoord. Ik ken haar niet, maar ik vermoed dat zij bijlagen van een van mijn cliënten in handen heeft gekregen en gebruikt heeft voor haar boek."

    Beide dames hebben een advocaat ingeschakeld.
     
  2. Niet meer actief

    Wat een gezeur zeg! Van allebei!!!
    Waar maak je je druk om....
     
  3. Katootje

    Katootje Fanatiek lid

    2 feb 2006
    1.909
    0
    0
    Gelderland
    Nou Moo, ik ben het niet met je eens!
    Ik heb een praktijk aan huis. Geef belangeloos folders en informatie mee. Deze zijn door mij zelf geschreven, daar zitten heel veel uren in, heel veel gereken en aardig wat $$$$.

    Als deze informatie door derden wordt gebruikt heb ik daar geen moeite mee, maar als een ander aan mijn werk gaat verdienen.....had ik daar toch ook graag mijn deel van! Dat had ik ook zelf kunnen doen.
     
  4. Joaney

    Joaney Actief lid

    15 aug 2006
    455
    0
    0
    @Katootje mee eens.

    Het vervelende is dat het zo'n langslepende zaak wordt, als ze alles moeten bewijzen e.d.
    Heb als secr. ooit eens een zaak meegemaakt waarover ze zaten te steggelen of iemand een (toen enorm populair) liedje had gejat. Ze zijn er nog niet uit, 6 jaar later.
     
  5. Niet meer actief

    Ja, daar is ook wat van te zeggen!

    Het enige is, dat ik me niet voor kan stellen dat een sonja bakker die teksten gaat jatten.
    en waar gaat het om, 20 zinnen??

    Het boekje bestaat echt al superlang en iedereen heeft er al een...
     

Deel Deze Pagina