Pleegkind(eren?)

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door LadyH88, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn nicht en haar man hebben 4 kinderen en hopen snel 2 pleegkindjes (broertjes/zusjes of broer en zus) te krijgen, zijn net 'goedgekeurd'. Ben heel benieuwd!

    Ik vind het een mooi iets als je zo kinderen kan helpen. Voor ons geen optie, wellicht in de toekomst crisisopvang of voor weekenden. Voor nu vind ik ons gezinsleven nog te hectisch, geen gekke dingen maar gewoon druk ;)
     
    lalalindsay vindt dit leuk.
  2. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Vandaag vierden we dat onze meid 7 jaar geleden bij ons kwam wonen. Ze vraagt me dan om nog eens te vertellen hoe die dag ging... ze mag ook altijd een taartje kiezen in de winkel omdat het toch een beetje feest is
     
    Groningse1983, Lola88 en Nellie4 vinden dit leuk.
  3. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Ik merk dat ik daar best mee worstel.
    Natuurlijk ben ik erg blij dat ze bij ons is, aan de andere kant is het gegeven waarom ze hier is natuurlijk erg verdrietig.
    Dat maakt voor mij dat ik er geen feestdag van maak, van die datum.
    Misschien dat het scheelt in leeftijd hoe jong ze zijn.
    Als ze nog erg jong zijn of baby zal het wellicht anders zijn.
    Ons meisje was 4,5 en beseft dondersgoed hoe en wat.
     
  4. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Ja, heb het gezien.
    Erg veel herkenning.
    Heb er ook uitgebreid op gereageerd op het topic in tv/nieuw/media. (Of hoe het ook maar heet..)
     
  5. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Natuurlijk is dat een verschil. Mijn pleegbroertje was 3,5 toen hij bij mijn moeder kwam wonen. Was hartverscheurend, want het arme manneke was wel juist uit zijn thuissituatie weggetrokken... Hoe erg die situatie ook was, hij miste wel zijn mama natuurlijk.

    Onze meid heeft nooit thuis gewoond, is vanuit het ziekenhuis direct naar ons gekomen.
     
  6. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Vorige week aan m'n man voorgesteld om vakantiekindjes in huis te nemen van de zomer, leek me wel leuk en een goeie eerste stap om te kijken of een pleegkind iets voor ons is. Nou zijn reactie was niet bepaald enthousiast. Dit wordt een lastig verhaal zo. :( Als hij dit al niet leuk vind
     
  7. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Jammer dat hij niet net zo enthousiast is als jij bent.
    Weet je ook waarom hij niet enthousiast is?
    En een dagje met een kind van familie/kennissen op pad om mee te beginnen?
    Misschien heeft hij wat koudwatervrees voor het onbekende?
    Of is hij bang zijn vrijheid kwijt te raken?
     
  8. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Wat jammer... moet zeggen dat manlief eerst ook niet stond te springen hoor. Pas na 1,5 jaar hebben we uiteindelijk de stap gezet.
     
  9. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Hier vandaag te horen gekregen dat zus van onze pleegdochter FAS (foetaal alcohol syndroom) heeft.
    Gediagnosticeerd door UMCG.
    Wij hebben onze vermoedens ook met onze pleegdochter.
     
  10. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik lees hier stilletjes mee uit interesse, maar dit herken ik. Ik zou in de toekomst ook nog wel iets qua pleegzorg willen doen, maar vriend ziet dat totaal niet zitten.
    Ik heb zelf een aantal jaren in een opvanghuis voor uit huis geplaatste kinderen gewerkt (beetje hetzelfde idee als waar Alicia uit de docu in het begin ook zit). En daar kwamen ook kinderen binnen die wegens omstandigheden al tig verschillende adressen hadden gehad.
    Ik had toen een zwak voor een jongetje van 4. Zijn (tiener)moeder was zwakbegaafd, vader niet echt in beeld. Als baby van 6 maanden uit huis geplaatst, met 2 jaar naar ander pleeggezin ivm veranderde gezinssituatie, en toen hij 4 was, waren er teveel kinderen in het gezin waar hij zat, zodat hij ondersneeuwde, wat zich uitte in probleemgedrag.
    Hij was 4. 4! Nog maar net een kleuter. En al zoveel heen en weer gesleept.
    Ik heb zijn lieve kant meegemaakt, zijn gigantische boze buien meegemaakt. En ondanks dat ik geen begeleider was, was ik in zijn ogen wel een "mama".

    Toen mijn contract daar niet meer werd verlengd, heeft me dat veel pijn gedaan. Wetend dat er voor hem alweer een vertrouwd gezicht zomaar wegging.
    (Dat is überhaupt een dingetje bij zulke tehuizen vind ik, stagiaires die na een half jaar weer weg zijn, als de kinderen er net aan gewend zijn...)

    Ik ben hem ruim 5jaar later toevallig tegengekomen op de fiets, en hij herkende me nog! Was een heel fijn momentje.
    Dat jongetje heeft bij mij iets getriggerd waardoor ik in de toekomst dus graag richting pleegzorg zou gaan.
     
    Groningse1983, Syane, Champetter en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    :( erg he... Hier heeft pleegdochter de hoofdomtrek van een 2jarige, bepaalde delen vd hersenen serieus onderontwikkeld. Mede dankzij drank en alcohol tijdens zwangerschap.

    Heeft jullie pleegdochter moeilijkheden? Arme kinderen toch...
     
  12. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Ze heeft een aantal gezichtskenmerken.
    De kenmerkende oogjes, afgeplat gezicht, dunne bovenlip, lage oren.
    Wel weer een neusgootje.
    Maar qua gedrag echt kenmerkend.
    Echt rusteloos gedrag, compleet niet connected zijn met omgeving, alsof ze het niet snapt.
    Niet kunnen invoelen in een ander, geen geweten, dwars gedrag zowel thuis als op school.
    En een flink intelligentie gat tussen verbaal en performaal van bijna 30..
     
  13. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Ja goeie vraag. Hij vind vooral kinderen leuk als hij ze goed kent, zoals mijn nichtjes. Met vreemde kinderen heeft hij niet zoveel. Daarnaast houdt hij wel een beetje van een makkelijk leven en vakantiekindjes zijn in zijn ogen natuurlijk een heleboel gedoe.
    Maar bij hem geldt ook vaak dat hij aan het idee moet wennen, dus ik heb het nu vast in de week gelegd en de hoop nog niet helemaal opgegeven.
     
  14. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Wij hebben 1,5 maand geleden ons neefje weer naar huis zien gaan. Is 8 maanden bij ons geweest en wat is dat mannetje opgebloeid.
    Ons huis is alleen niet geschikt (te klein) en ons gezin laat het ook niet toe, maar in de toekomst zou ik best een kind op willen vangen. Liefst wel wat ouder.
    Maar dan zullen we eerst moeten verhuizen. We houden het in ieder geval in ons hoofd.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  15. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Wat bijzonder! Fijn dat een terugkeer naar huis mogelijk was
     
  16. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Oh wat goed zeg!
     
  17. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    @lalalindsay hoe is het nu met je? Ik las op je blog dat je er even helemaal doorheen zat. Hopelijk ben je weer een beetje opgeknapt
     
  18. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Ben erg moe eigenlijk en toch wel wat stress. Ik schrijf niet zoveel op mijn blog over de jongste omdat zijn mama ook mee leest en ik een goede band met haar heb, maar het gaat moeilijk met hem. Mama heeft zich altijd goed aan de bezoeken gehouden maar om 1 of andere reden lukt het nu niet meer. Begon met uitstellen en afbellen van de bezoeken. Nu komt ze zelfs niet meer opdagen tijdens de bezoeken. Ze hadden eindelijk een band opgebouwd.
    We hebben afgelopen jaar samen met de school en traumazorg zo gewerkt aan zijn zelfbeeld en dit doet hem natuurlijk geen goed...
    Donderdag ook voor verlenging naar de jeugdrechter, ook spannend dus
     
  19. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Altijd moeilijk zulke dingen.
    Zeker als je band met moeder goed is.
    Hier is het precies andersom.
    Ze komt altijd en vecht echt voor haar kids maar door haar eigen jeugd en trauma is ze totaal niet verbonden met de kids.
    Er is gewoon totaal geen aansluiting.
    Ook de omhangen zijn hierdoor moeizaam.
    Ze focust op, in onze ogen en die van hulpverlening, de verkeerde dingen.
    Nodigt vaak veel mensen uit tijdens een omgang dus 1 op 1 aandacht is er niet.
     
  20. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Wat jammer...

    Vandaag naar de jeugdrechter geweest voor een verlenging van 3 jaar. Mama gaf nog eens aan dat haar zoontje gewoon bij ons groot moest worden, ze wil hem niet uit zijn thuis halen. Daarmee geeft ze iedereen zoveel rust, een cadeau voor haar zoon ook natuurlijk
     

Deel Deze Pagina