PMS / depressie: welke anticonceptie?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door bolkje, 28 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb sinds de bevalling van mijn zoontje (bijna 4 jaar geleden) heftig last van een vorm van PMS, PMDD. Dit is een soort PMS waarbij depressieve klachten en angstklachten de boventoon voeren.

    Maar nu vroeg ik me af welke anticonceptie dan het beste zou helpen hiertegen? Ik slik nu de mycroginon en merk wel verschil ten opzichte van voorheen, alleen vlak voor en tijdens mijn stopweek schiet ik weer in een dip. Nu zat ik zelf te denken aan de Mirena spiraal, maar ik vind het ook wel weer een eng idee, stel dat ik inderdaad last krijg van depressieve klachten, zoals in de bijsluiter staat, dan zit er wel iets in je lichaam dat je er niet zomaar zelf uithaalt. En ik heb weinig op met huisartsen, ik heb vaak het gevoel dat ze je niet serieus nemen met hormoonklachten.

    Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    De ervaring die ik heb is dat ik door ieder hormoon (diverse anticonceptiepillen en ook mirena) allemaal emotioneel uit balans raak. Hier voor mij na deze zwangerschap dus geen optie meer.

    Mijn man mag er nu een knoop ik laten leggen... haha
     
  3. Ik reageer opzich wel positief op toegevoegde hormonen. Voorheen was ik vanaf mijn eisprong tot ongesteld worden een heks. Nu heb ik er stukken minder last van (mycroginon), maar tijdens mijn stopweek nog wel. Ik zit nu ook te denken om de pil door te slikken, maar of dat nou zo perfect werkt weet ik ook niet...
     
  4. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik heb ook PMDD. In overleg met mijn gynaecoloog van alles uitgeprobeerd, maar de mycroginon werkt bij mij toch het beste. Doorslikken werd hier ook geadviseerd, maar ik raakte er zo opgeblazen van en heb mijn stopweek nodig om het vocht weer kwijt te raken. Mycroginon is ook de pil die het meest wordt aangeraden bij PMDD volgens mijn gynaecoloog. Spiraal, nuvaring, geen hormonen werken hier niet of zelfs averechts.

    De mycroginon hebben mijn klachten duidelijk verminderd, maar het is niet weg. Uiteindelijk heb ik het redelijk onder controle door in de lastige dagen veel te sporten (om het agressieve gevoel kwijt te raken) en contact daar waar mogelijk te vermijden. Ik heb er nu nog maar een paar dagen per maand last van en ook minder extreem dan voorheen. Vroeger was ik echt ruim twee weken depressief en ook fysiek echt ziek, zoals overgeven, diarree, continue misselijk en dat is ook weg met dank aan de pil.

    Een optie is ook nog om twee weken per maand AD te slikken, maar voor mij vind ik dat nu niet meer nodig.

    Misschien is het ook een kwestie van uitproberen? Slik het eerst een maand door en kijk wat het met je doet?
     
  5. Microgynon helpt bij mij tot nu toe ook best goed. Wel in combinatie met therapie en heel veel stress-reductie (ik plan niks meer in tijdens de week voor ik ongesteld word en als ik ongesteld ben)

    Maar op het moment dat ik ongesteld word dan dip ik nog wel even heel diep... Maargoed, misschien is dat ook nog even afwachten of dat nog over gaat...
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Mijn PMS klachten werden juist versterkt door de mirena... Ik dacht dat het 'aan mijn eigen hormonen' lag (had namelijk met mirena gewoon regelmatige cyclus) en dat ik er dus mee moest leren leven, totdat ik mijn mirena om andere bijwerking (bloedverlies) liet verwijderen... Wat een wereld van verschil opeens!
    Ongemerkt dus 2 jaar met pittige bijwerkingen rondgelopen :rolleyes:... Ik heb nu nog PMS, maar in veel, veel mindere mate. Vooral op het psychologische vlak voel ik me echt beter...

    Ik zou microgynon doorslikken en kijken hoe dat bevalt.

    (ik mag geen pil meer wegens ernstige bijwerking in verleden, anders had ik het wel geweten :thumup:!)
     

Deel Deze Pagina