Poepluiers

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ducati748, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ducati748

    ducati748 Lid

    21 jun 2008
    23
    0
    0
    Goedemorgen Ilse,

    Ook hier een onzekere mama :cry:

    Ons manneke is nu bijna 4 weken oud. Hij is 3,5 week te vroeg geboren en heeft dus een aantal dagen in het ziekenhuis moeten liggen om zijn bloedsuikerspiegel omhoog te krijgen. Omdat hij nog zo klein was hebben we hem in het begin heel veel moeten vingervoeden omdat hij nog niet krachtig genoeg aan de borst dronk. Sinds 2,5 week zijn we volledig over naar borstvoeding. Over het algemeen komt hij om 06:30, 10:30, 13:00, 17:00 ( `s avonds nog wel eens tussendoor ) en de laatste 2 voedingen kolf ik af en geef ik in fles zo rond 23:00 en in de nacht rond half 3. Nu heeft hij alleen sinds zondag geen poepluier meer gehad. Kan dit kwaad en kan ik hier iets aan doen? Hij heeft zo nu en dan wel krampjes maar niet zo erg als dat ik hier soms lees.

    Tevens krijg ik nog maar net genoeg gekolfd overdag voor de laatste en nachtvoeding terwijl ik toch de medela symphony gehuurd heb en ongeveer 4 maals daags kolf. Tevens gebruik ik van VSM de borstvoedingssiroop en zorg ervoor dat ik genoeg water binnen krijg. Hoe kan ik de kolfproductie opschroeven want maak me zorgen als ik zo weinig kolf of ons manneke wel genoeg binnen krijg?

    Aanstaande maandag moeten we naar CB. Geboortegewicht was 2745, na 10 dagen terug op dit gewicht. 1,5 week terug woog hij 3150. Wat denk jij?

    Alvast bedankt,

    Groeten
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Ducati,

    Wat een start hebben jullie gehad zeg. Gelukkig gaat alles nu lekker.

    Lastig he, die onzekerheid over de borstvoeding.

    Ik moet nog even proberen om je verhaal helder te krijgen. Als ik het goed begrijp ben je na zijn geboorte gestart met kolven. Hij heeft in het begin vingervoeding gehad, was dat BV of kunstvoeding?

    Hoe vaak heb je in het begin gekolfd?


    Je voedt nu sinds 2,5 week live aan de borst zeg maar. Hoe gaat dat? Verlopen de voedingen goed? Hoe voelt het? Is het pijnlijk of juist niet?

    Ik ben wel benieuwd naar zijn huidige gewicht. HIj heeft natuurlijk een moeilijkere start gehad. Aan de andere kant wist jemet vingervoeden precies hoeveel erin ging. Het gewicht tot 2,5 week ziet er goed uit. Ben dus heel benieuwd wat hij doet op alleen live aan de borst.

    Ik kan via dem ail niet zien hoe het drinken gaat. Wat ik wel lees is het aantal voedingen aan de borst. Je schrijft dat je dan nog 2 voedingen later in de avond geeft met een flesje gekolfde melk.

    Uit je verhaal maak ik op dat je die melk overdag tussendoor verzameld.

    Als ik als lactatiekundige bij jou zou komen dan zou ik je borstvoedingsbeleid toch wat willen aanpassen.

    Kindjes (en zeker wanneer je wat vroeg geboren zijn) hebben regelmatig een voedingsmoment nodig om te grote schommelingen in bloedsuikerspiegels te voorkomen. Wanneer je een kindje volledig borstvoeding geeft en je voedt hem op verzoek dan is dat heel makkelijk maar er gelden wel een paar belangrijke regels.

    Een kindje krijgt minimaal 8 - 10 voedingen per 24 uur. Daarbij mag er 1 keer maximaal 6 uur worden doorgeslapen.

    Als ik naar jouw schema kijk dan vindt ik dat je met 6 voedingen aan de lage kant zit. de tijden tussen de voedingen zijn 4; 2,5; 4; 6 ; 3,5; en 4 uur. Af en toe een enkele voeding extra in de periode van 6 uur. dat vind ik persoonlijk erg lang.

    Als je aanlegt, biedt je dan 1 of beide borsten aan?

    Als je om 17.00 uur aanlegt, doe je na die tijd nog wat met je borsten als je begrijpt wat ik bedoel? Ik vraag dit omdat je aangeeft overdag de hoeveelheden te kolven voor de avond.

    Om een goede (voldoende) melkproductie in stand te houden is het belangrijk dat je verdeeld over de hele dag je borsten vraagt (melk afneemt zeg maar). ALs je puur BV technisch kijkt, dan liefst ook minstens 1 voedings of kolfmoment in de nacht.

    Als je bij ene heel klein kindje kolft, dan heb je snel genoeg, Het gevaar bestaat dat je dan een te lage melkproductie opbouwt. Niet voor dat moment maar wel voor de lange termijn. Nu wordt je kindje groter en heeft meer nodig, dat gaat hij zelf regelen door meer te vragen. Dan moet jou lijf zo daarop inspelen dat er ook meer melk gemaakt gaat worden.

    Ik hoop dat ik je verhaal goed heb opgepikt. In dat geval zou ik zeker proberen om minstens 8 voedingsmomenten of kolfmomenten te hebben.

    Als je 's avonds een flesje gekolfde melk geeft dan moet je wel op datzelfde moment (om en nabij) ook je borsten kolven. Zo blijft de vraag een beetje verspreid over de dag in stand.

    Als je twijfelt over je productie dan kan je met kolven de productie wel ophogen. Je hebt ene super kolf dus dat moet het probleem niet zijn.
    Probeer na elke keer aanleggen (of als je het niet red om de keer) na de voeding na te kolven.
    Er komt dan niet veel maar zet jelijf aan meer melk te maken.

    Biedt beide borsten aan.

    Kolf ook op de momenten dan je nu nog gewend bent een flesje te geven en kolf liefst ook nog 1 maal in de nacht (al is het maar even).

    Kolf maximaal 10-15 minuten. Kijk naar hoe het stroomt. Als het nog loopt hoef je de kolf niet uit de doen. Is de stroom gestopt dan ben je klaar.
    evt kan je het kolfschema 7, 5, 3 minuten gebruiken. start met masseren van je borsten. kolf 7 minuten, stop, etc.

    ZO veel info, ik hoop dat ik je niet teveel overdonder. Ik ben erg benieuwd naar zijn gewicht. en naar je aanvullende info.

    Hou je ons op de hoogte?

    Mijns inziens kan het ook geen kwaad een LK bij jou inde buurt te consulteren om statp voor stap een goed BV beleid specifiek voor jullie situatie uit te stippelen. Zij kan je veel beter live begeleiden dan dat ik dat via de mail kan. Zij kan 1 voeding meekijken en zien hoe Luuk drinkt.

    Ik wens je veel succes, en blijf vooral genieten van je mannetje

    Ilse
     
  3. ducati748

    ducati748 Lid

    21 jun 2008
    23
    0
    0
    Hoi Ilse,

    Allereerst bedankt voor je antwoord. Zal stap voor stap proberen antwoord te geven op je vragen.

    In het ziekenhuis is hij eerst bijgevoed door kv en zodra ik aan het kolven geslagen was en voorraad kreeg met bv. Ik moest na iedere voeding kolven dus tenminste 6 x op de dag want in de nacht gaven de verpleegkundige Luuk vingervoeding.

    In principe voed ik hem wel op aanvraag alleen de aangegeven tijden zijn de meest voorkomende waarop hij komt. De laatste voeding in de avond en de nachtvoeding probeer ik overdag af te kolven alleen dit krijg ik sinds een paar dagen dus bijna niet meer voor elkaar. Ik kolf nu zo`n 4 x per dag na de voeding. Als mijn vriend hem in de avond de fles ( zo`n 100 cc ) met afgekolvde bv geeft dan kolf ik af. Moet je zeggen dit gaat me wel een beetje opbreken nu want heb het idee dat ik de hele dag alleen maar met de bv bezig ben. Ook na de voeding van 17:00 uur kolf ik af.

    Zijn gewicht momenteel weet ik niet maar moet aanstaande maandag naar CB. Ik heb wel het idee dat hij aankomt maar vraag me wel af of het genoeg is. Afgelopen donderdag had hij voor het eerst sinds zondag weer eens een flinke poepluier maar is het niet de bedoeling dat hij die iedere dag heeft?

    Vanmorgen was weer zo`n ochtend dat ik alleen maar met bv geven bezig ben, hij drinkt 10 minuten, valt in slaap, ik wacht even, leg hem terug in zijn bed en zo gaat hij weer brullen en wil weer aan de borst. Ik probeer zoveel mogelijk om hem aan 2 borsten aan te leggen maar dit lukt niet altijd. Heb nu ook een beetje pijnlijke rode tepels dus hoop niet dat dit iets ernstigs kan zijn. Ik heb soms het idee dat er niet genoeg voeding in zit omdat hij soms zo vaak komt. Wat zijn jouw gedachten hierover?

    Ik zit er nu sterk aan te denken om zijn laatste voeding van 23:00 kv te geven omdat ik me de hele dag druk loop te maken of ik wel genoeg afgekolfd krijg( heb minimaal 200 cc nodig voor 2 voedingen ) en dat is toch ook niet de bedoeling. Ik kolf nu ook maar zo`n 35 cc per x af. Is dit bezwaarlijk voor de bv ( ik kolf op dat moment af ) Tevens denk ik erover om de nachtvoeding toch maar weer live borstvoeding te gaan geven om de productie op peil te houden.

    Ik hoop dat je hier iets mee kan en wil je alvast bedanken voor je tips!

    groetjes
     
  4. ducati748

    ducati748 Lid

    21 jun 2008
    23
    0
    0
    Hoi Ilse,

    Ben vandaag naar CB geweest en Luuk weegt nu 3750 gram :D Was zover ik begrepen heb harstikke goed. Tevens is hij in 1 maand tijd van 48,5 cm naar 52,2 cm gegroeid!

    Heb nu ook afgesproken met het CB dat ik om de week ga wegen.

    Wel heb ik nu een probleem met kolven. Ik geef nu ook in de nacht gewoon "live" borstvoeding op jouw advies maar de voeding van 23:00 uur probeer ik in de dag te kolven. Ik kolf nu alleen maar 20 cc per kolfbeurt en kolf nadat Luuk gedronken heeft, minimaal 3x daags + om 23;00 uur. Hoe kan ik dit verbeteren?

    Ben benieuwd naar jouw mening,

    Bedankt alvast maar weer,

    Groetjes
     
  5. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Ducati,

    Hoe gaat het kolven nu? Hij is inderdaad lekker aangekomen en super gegroeid!

    In principe is het niet gek dat je maar 20 kolft nadat hij net heeft gedronken.
    Als je dit steeds zo vol blijft houden dan zal je zelf merken dat je lijf meer voeding gaat maken op die momenten omdat het seintje komt dat er meer gemaakt moet worden.

    Kolf je de voeding van 23.00 uur wel meer in volume?

    Als je kolft heb je dan het idee dat je melk gaat stromen? Als dat het probleem is dan kan je overwegen om via de huisarts een synotocinon neusspray te vragen. Dit is de kunstmatige vorm van het hormoon oxytocine wat er voor moet zorgen dat je een toeschietreflex krijgt (dat de melk gaat stromen)

    Dat kan helpen om meer te kolven.

    Succes

    Ilse
     

Deel Deze Pagina