Man traag zaad, bijna 2,5 bezig maar gyn wil nog steeds niet aan IUI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Vanilia, 19 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hallo allemaal,

    Ik heb jullie advies nodig want ik kan even niet meer helder nadenken.

    De 1e keer dat ik zwanger werd duurde precies 2 jaar (spontaan, vlak voor IUI). Dit werd een miskraam maar na 4 maanden was ik opnieuw zwanger en heb nu een zoontje van 3.
    Na zijn geboorte ben ik bewust niet aan de pil gegaan omdat ik heel graag snel weer zwanger wilde worden. Na 4 maanden menstrueerde ik alweer.
    Ik heb in de tussentijd nog geeneen keer positief kunnen testen.

    Nu heb ik vandaag van mijn gyn te horen gekregen dat het zaadonderzoek niet zo best is. Niet alarmerend maar toch zorgelijk. Mijn man heeft blijkbaar traag zaad. 3 jaar geleden toen we in het voortraject voor iui zaten hadden we precies hetzelfde resultaat: traag zaad/niet goed bewegend.
    Mààr nu heeft mijn gyn voorgesteld om toch 2 maanden te wachten en dan opnieuw een zaadtest te doen. Maar wat heeft dit nog voor toegevoegde waarde? Ons hele voorgeschiedenis is toch duidelijk en nu wèèr traag zaad. Ik bedoel stel dat het zaadonderzoek over 2 maanden wel goed is gaat ze dan voorstellen om het 6 maanden nog zelf te proberen :$. Dan zijn we nòg langer bezig dan 2,5 jaar.
    Toen ik daar zo op die stoel zat kon ik alleen maar ja knikken en was het best logisch wat ze allemaal zei. Maar nu ik thuis aan het denken ben raak ik alleen maar gefrustreerd en gestressed.

    Ik heb echt jullie advies nodig. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Er tegen in of is het een normaal beleid?:(:(
    Volgens mij mag ik toch allang met iui beginnen alleen maar om het feit dat we mèèr als 2 jaar bezig zijn of zie ik dat verkeerd? En dan heeft mijn man ook nog eens traag zaad...

    Alvast bedankt voor het meedenken....
     
  2. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Misschien belangrijk: het aantal zaad was wel veel, ong 100 miljoen.

    Is dit voor mijn gyn misschien reden om nog wat tijd te rekken?....
    Ze zei 'ja, er is er maar eentje nodig'. Maar dat wil je echt niet horen op zo'n moment als je al meer als 2 jaar bezig bent.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou als ik jullie was bij een ander ziekenhuis een second opinion vragen. Willen die wel aanpakken, dan zou ik overstappen op dat andere ziekenhuis.
     
  4. stopcontact

    stopcontact Fanatiek lid

    9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Inderdaad een second opinion in een zander ziekenhuis of fertiliteitskliniek.

    Vind het ook heel vreemd van haar om te zeggen "je hebt er maar 1tje nodig" tja... als ze zo allemaal zouden denken dan kunnen net zo goed het hele iui in de wereld stoppen.
     
  5. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Dank jullie. Ik denk dat ik inderdaad maandag even met een ander ziekenhuis ga bellen en vragen wat daar het beleid is. Zowizo zijn de gynaecologen in dit ziekenhuis vrij 'hard' en kijken ze echt een beetje met oogkleppen. Het ging de eerste keer voordat ik zwanger werd ook al zo moeizaam en toch ben ik weer naar dezelfde ziekenhuis gegaan omdat ik dacht dat ze wel begrip zouden hebben voor mijn situatie.... niet dus.
     
  6. kissi

    kissi Actief lid

    13 jul 2011
    271
    0
    0
    100miljoen is idd wel een groot aantal, hebben ze nog onderzoeken bij jou verricht?
     
  7. Morgaine82

    Morgaine82 Actief lid

    17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend zo'n situatie zeg... ik heb ook al een paar keer gehad dat ik pas thuis kwam en dat ik toen pas ging nadenken en gefrustreerd werd omdat e.e.a. weer uitgesteld werd. Als iets irritant is, is dat wel wachten.
    Wat bij mij destijds geholpen heeft is dat ik zelf gevraagd heb om een samenlevingstest. Heb je deze al gehad? Bij mij bleek dat de zaadcellen niet eens terug te vinden waren en daarna mochten we gelijk starten met iui. Wel vreemd, want als ik er niet om gevraagd had waren we nog een half jaar verder...
     
  8. Linneke8

    Linneke8 Actief lid

    7 okt 2008
    328
    0
    0
    Peuterleidster
    Misschien een stomme vraag, maar wat is een samenlevingstest? Lees dat hier namelijk veel. Hebben wij nooit gehad.
     
  9. tlc81

    tlc81 Bekend lid

    22 jan 2012
    684
    126
    43
    Het is niet raar dat je gyn het zaad nog eens wil testen over 2 maanden. Daar kan zeker wel verschil in zitten. Afgaande wat er een paar jaar geleden was, is niet alleen voldoende. Bovendien hebben jullie wel bewezen dat het spontaan KAN. Ik begrijp je frustratie heel goed (we zijn zelf ook 2x naar huis gestuurd, al met al ook ruim 2,5 jaar zelf geprobeerd), maar het is geen vreemd beleid. In Nederland word je nou eenmaal niet zo snel geholpen als je beide relatief jong en gezond bent....

    Succes.
     
  10. Morgaine82

    Morgaine82 Actief lid

    17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij een samenlevingstest kijken ze rond de eisprong of de zaadcellen na het vrijen blijven leven in het vruchtbare slijm. Meestal moet je dan savonds 'verplicht' klussen en de volgende ochtend nemen ze dan slijm van je baarmoedermond weg en bekijken ze dit onder de microscoop.
    Een aantal ziekenhuizen vinden dit achterhaald, omdat je niet kan aantonen of er misschien toch nog stiekem zaadjes zijn doorgegaan naar de eileider.
    Bij mij waren de testen negatief, een paar keer geen cellen te vinden en een keer een paar dooie. Dit was dus indicatie voor IUI.
    sorry voor het off-topic bericht :)
     
  11. Linneke8

    Linneke8 Actief lid

    7 okt 2008
    328
    0
    0
    Peuterleidster
    Ja van mij ook sorry, maar bedankt Morgaine voor je uitleg.
     
  12. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Kissi, schijnbaar is alles bij mij goed. Ik heb een goede eisprong, mooi baarmoederslijm, regelmatige cyclus. Ik zat alleen op het randje van een traag werkende schildklier. Dit is een verrassing voor mij want dit gevoel had/heb ik totaal niet.

    Morgaine, een samenlevingstest vond mijn gyn niet nodig aangezien die niet heel betrouwbaar zijn. Maar hoe kan ze anders weten of ik geen vijandig slijm heb? Dit vroeg ik nog aan haar, maar blijkbaar heb ik dat dus niet :(. Maar waar baseert ze dat dan op. Uit het uitstrijkje? Want die was goed. Jij bent ook al een lange tijd bezig zie ik meid. Jij ook heel veel succes de komende tijd.

    Tlc, misschien heb je gelijk en vallen wij inderdaad in de categorie 'mogelijk toch nog spontaan zwanger en zelf nog even proberen'. Ik ben niet oud maar ook niet jong, 34 ;).
    Wat leuk dat je nu zwanger bent en nog wel spontaan!
     
  13. kissi

    kissi Actief lid

    13 jul 2011
    271
    0
    0
    ik zou ovulatietesten gebruiken, ik weet niet of je dit al doet, de persona geeft maandelijks je ei weer, maar is wel aan de prijs.
    Anders zou ik inderdaad met je gyneacoloog in gesprek gaan over het feit dat jullie alweer 2,5 jaar bezig zijn en ook gezien jullie leeftijd. om behandelingen als ivf/ icsi te voorkomen. want daar kunnen juist meer complicaties ontstaan. succes en ik hoop dat ja gauw zwanger mag worden. dat moet toch lukken met 100 miljoen!
     
  14. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Dank je Kissi.
    Tja en waarom het dan toch niet lukt met 100 miljoen is mij echt een raadsel...
    Ik denk dat ik vanaf volgende maand inderdaad ovulatie testen ga gebruiken. Ik ben heel sceptisch met dat soort 'wonder' middeltjes maar nu wil ik toch wel elke kans aangrijpen.
    In gesprek met mijn gyn ga ik niet doen, dat helpt echt niet. En ergens denk ik 'ze weet vast waar ze het over heeft'. Het gesprek van vandaag was gewoon een grote teleurstelling maar ik kijk het nog een aantal maanden aan. Bedankt voor je advies in ieder geval :).
     
  15. babytjuhh

    babytjuhh Bekend lid

    24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    En dat is nou dikke onzin!!
    De winnaar van de zaadjes heeft de andere zaadjes (goede) nodig om naar boven geduwd te worden!! 1 zaadje gaat t niet redden!!
    Juist door zo'n reactie van haar zou ik toch ff achter m'n oren krabben en na gaan denken..zij hoort dit te weten en al helemaal niet te zeggen!!
    Link :
    De menselijke eicel en de zaadcellen
    Succes!!!
     
  16. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    #16 Vanilia, 20 okt 2012
    Laatst bewerkt: 20 okt 2012
    Babytjuh, bedankt voor je advies.
    Ergens klopt het gewoon niet aan de manier hoe ik wordt geholpen en het voelt heel dubbel. Aan de ene kant denk ik 'ach, je kunt toch nog wel een paar maanden wachten/aanmodderen'. Maar aan de andere kant weet/lees ik dat andere meiden al na 1,5 jaar beginnen met iui terwijl die precies in dezelfde situatie als ik zitten, met haar alles goed, man traag zaad of soort gelijke situaties. Mijn gyn gebruikt de smoes, ja maar jij kùnt zwanger worden....
    Ik denk dat ik het een beetje moet los laten en het zijn beloop moet laten gaan, anders vreet ik mezelf op op deze manier. Maar het voelt in ieder geval hèèl oneerlijk.

    Wat een leuke link trouwens, en zo helder omschreven. Als je dat soort informatie leest besef je wederom wat een wonder het is om uberhaupt in verwachting te kunnen/mogen raken en dat het echt een kwestie van tijd is (voor sommige helaas langer als voor de ander).
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    je hebt niks aan 100 miljoen supertrage zaadjes omdat die al dood zijn voor ze hun doel bereiken, om het maar even hard te zeggen.
    Meis vraag aub een second opinion!!!
     
  18. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Panter, ja dat ga ik denk ik wel doen.
    Het ziekenhuis waar ik nu loop heeft niet eens een ivf/icsi afdeling. Ze doen alleen iui. Het is best een 'ouderwets' ziekenhuis als ik het zo mag zeggen.
    Ik heb nog 2 mogelijkheden waar ik terecht kan. Ik ga die 2 maandag eens bellen. Ik vraag me alleen af of ik opnieuw een verwijskaart nodig heb. Ach dat vraag ik aan de telefoon wel.
     
  19. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dit kan wel belangrijk zijn en dan heeft IUI ook geen enkele zin.

    Hoe traag?
    Vraag je TSH en FT4 eens op (de getallen, dus niet wat zij ervan vinden) als je die gegevens nog niet hebt.

    Mijn ervaring met gynaecologen is dat ze denken dat ze iets van de schildklier afweten, maar dat ze er geen donder van weten.

    Een trage schildklier is heel nadelig om zwanger te worden en als je het dan eenmaal bent, kun je een miskraam krijgen of je kind kan zich onvoldoende ontwikkelen in de baarmoeder. Met kans op psychomotorische achterstand en stuitligging.

    Hypo maar niet happy ?

    Ik dacht ook dat ik geen trage schildklier kon hebben, omdat ik slank ben. Maar ik had er toch echt een, die heel vroeg is ontdekt gelukkig. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter het voor je is.

    Verder: ook mijn ervaring: ben je een keer zwanger geworden, dan houden ze zich daaraan vast. Hoezo secundaire infertiliteit? Moet je het gewoon zelf weer proberen (bij ons zelfs na overleden kindje en miskraam, zeggen ze nog: fijn dat je zwanger kunt worden).

    Ik vind meer dan 2 jaar proberen lang genoeg, ook als je al een (gezond en levend) kind hebt.
     
  20. Vanilia

    Vanilia Fanatiek lid

    13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Aquilegia, bedankt voor je advies.
    Ik ben ook slank en toen ze zei traag werkende schildklier dacht ik 'he, dat kan toch niet'. Wel zei ze dat ik tegen de rand aanzat, dat het dus een net-niet gevalletje was, maar ze heeft me toch doorverwezen naar haar collega en die gaat het nader uitzoeken en waarschijnlijk krijg ik medicijnen.

    Ik kan er gewoon niet bij dat het alleen maar aan het zaad van mijn man ligt. Ik ben er bijna 100% van overtuigt dat er wel iets met mij moèt zijn.
    Of vijandig slijm of inderdaad toch die schildklier die een goede bevruchting tegenhoudt/belemmerd. En dit in combinatie met het trage zaad, ja dan kun je nog heel lang proberen...

    Ik vind het ook bijna een straf dat ik inderdaad zwanger ben geweest en dat dit een reden is niet behandelt te worden.
    Dat ze zelfs in jouw geval moeilijk deden daar kan ik helemaal niet bij. Soms denk ik ook als je zo harteloos bent waarom doe je dan dit beroep. Volgens mij moet je het maar net treffen met je gyn/ziekenhuis...
     

Deel Deze Pagina