postpartum depressie of postnatale depressie

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Loveloes, 7 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Ha allemaal,

    Ben 2 maanden geleden bevallen en ik zit inmiddels midden in een postpartum depressie. Weet niet goed wat ik met dit onderwerp wil... Maar ik voel me zo verschrikkelijk ellendig. De zorg voor beide kindjes is me eigenlijk teveel en ik ben de hele dag Door zo onrustig en bang. En het gevoel dat ik niet weet wanneer dit over gaat...
     
  2. Rietje001

    Rietje001 Actief lid

    22 mei 2015
    133
    99
    28
    Vrouw
    Sudwest Fryslan
    Heb je hier al hulp voor gezocht? Zo niet, dan moet je vandaag nog de huisarts bellen en een afspraak maken. Je stelt je niet aan en je bent het wel waard.
    Nu voelt alles misschien totaal **t, maar dat gaat over. En in de tussentijd is er hulp die je kunt krijgen.
     
  3. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Herkenbaar ik zit op dit moment in de wachtkamer bij de huisarts. Ik denk de vreselijkste dingen over ons dochtertje en ben doodongelukkig :(
     
  4. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Ja inmiddels hulp gezocht. Ik houd het soms gewoon echt niet uit, paniekerige huilbuien waar ik bijna niet uit kom. Ben sinds vorige week begonnen met antidepressiva. Nooit gedacht dat ik dat nog eens nodig zou hebben. Maar ik wil alles proberen, als ik hier maar vanaf kom!!

    @Tweekids sterkte!
     
    Tweekids vindt dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Heel veel sterkte @Tweekids en @Loveloes!

    Heel goed dat jullie hulp aan het zoeken zijn! Een postnatale depressie is zwaar!

    Ik kan jullie verzekeren: het wordt beter. Over een tijdje gaat de zon weer langzaam schijnen, echt hoor!

    Een dikke knuffel voor jullie! ♡
     
    Tweekids vindt dit leuk.
  6. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Het word echt beter geloof me! Na een maand of 4/5 was ik over het ergste heen en na een jaar depressie vrij. Zal wel altijd gevoelig ervoor blijven en helaas is de angststoornis wel gebleven :( maar onder controle

    Het is niks om je voor de schamen maar wel echt heel erg k*t! Hulp zoeken, zowel professioneel als familie/vrienden is nu het belangrijkste

    Ik ben zo ontzettend dankbaar dat het mij deze keer bespaard is gebleven
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Hoe ging het bij de huisarts @Tweekids ?
     
  8. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Heel veel sterkte dames, ik heb heel lang rond gelopen met een postparfum depressie. Waarschijnlijk al sinds de geboorte van de oudste, pas sinds eind vorig jaar hulp gezocht. Ook ik gebruik nu anti depressiva en ik voel me nu echt stukken beter.
     
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Hier nog iemand. Geen officiële diagnose. Wel loop ik bij een psycholoog, ik ga vanmiddag vragen of ze verder kunnen kijken want ik heb het gevoel dat ik hier zelf niet uitkom. Voel me ook zo doodongelukkig.
     
  10. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Goed! Zenuwen voor niets, hij gaf als optie praten of medicijnen of allebei. Ik heb dat laatste gekozen.
    Heb vanmorgen mijn eerste pilletje op (spannend zeg die bijwerkingen lijken me vreselijk) . Volgende week donderdag eerste gesprek bij praktijkondersteuner. Huisarts verwoorde het mooi: ik reik je stap 1 aan de rest moet je zelf doen. En zo voelt het ook een beetje, ik voel me minder hopeloos nu ik weet dat ik hulp krijg :)
     
    Fuddey en KleineLai vinden dit leuk.
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Super! Ik heb geen ervaring met medicijnen maar ik hoor er veel goeds over. Alleen de eerste twee weken kunnen moeilijk zijn schijnt? Je lichaam moet eraan wennen oid.

    Goed dat er ook direct hulp is, geen wachtlijsten ed . Sterkte mommy! :)
     
    Tweekids vindt dit leuk.
  12. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Klopt, die eerste 2 weken. Ik vind het echt een drama nu. Ben vreselijk onrustig. Herken mezelf totaal niet. Word er gek van en ziet het om de haverklap niet meer zitten. Hopelijk komt er gauw verbetering. Heeft iemand daar ervaring mee, het gebruik van antidepressiva en wat dat met je deed?
     
  13. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Heel veel sterkte !!

    Het wordt uiteindelijk beter. Je moet even door de eerste weken heen mbt de medicatie maar daarna zal je zeker opknappen. Heb je hulp in huis en met de baby/kinderen? Dat kan ook zeker verlichting bieden.

    Wees niet bang om hulp te vragen en praat ook over je gevoelens. Het overkomt heel veel vrouwen, en het zal voor veel moeders waarmee je praat / die je in vertrouwen neemt ook herkenbaar zijn. Vooral je gevoelens kunnen ventileren is erg belangrijk.
     
    Tweekids vindt dit leuk.
  14. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Deze eerste dag merk ik eigenlijk nog niks van bijwerkingen misschien wat extra moe (kon dat nog vermoeider? :roflmao:)
    Maar ik juich vast te vroeg.
    Sterkte @Loveloes hoelang slik je nu medicijnen? En wat slik je?
     
  15. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Ik slik het sinds afgelopen vrijdag. Eerst 2 goede dagen, maar gisteren en vandaag.... pft!

    Ik slik sertraline en tijdelijk ook oxazepam tot de antidepressiva goed z'n werk gaat doen.

    En jij?
     
  16. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik slik paroxetine was eerste keus bij borstvoeding zeiden ze.
    He bah klinkt naar sterkte vandaag weer!
     
  17. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Hoe gaat het met je?
     
  18. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Wat rot voor je zeg! heel goed dat je hulp gezocht hebt. Als het goed is bouwt je huisarts een spiegel op om de bijwerkingen zo laag mogelijk te houden. Of je dosis is niet zo hoog, bijwerkingen kunnen, maar hoeven niet.

    Zelf hebben wij een lang fertiliteitstraject achter de rug en daarna een zware medische zwangerschap. Ook ik kreeg een ppd. Ben er uiteindelijk, samen met dochter, 9 weken voor opgenomen geweest.
    Ja het is zwaar en lijkt uitzichtloos, maar ik beloof je, het wordt beter. Accepteer dat je de depressie nu eenmaal hebt, verwijt het jezelf niet en ben lief voor jezelf!
     
  19. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Bedankt voor alle lieve reacties, dat doet me echt heel goed!
     
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Hoe gaat het met de medicatie? Voel je je al iets minder down?
     

Deel Deze Pagina