nieuwe kleertjes wassen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Athina, 1 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hallo allemaal,

    ik ben niet echt zo'n held met wassen ;) , ik ben altijd bang dat er wat uitloopt en als er ergens echte vlekken inzitten is het meestal m'n moeder die het meeneemt en het dan weer schoon weet te krijgen, en niet ik zelf!

    maar nu dus de nieuwe kleertjes. Ik wilde eigenlijk vandaag wat gaan wassen, de kleinste dingetjes, maatje 50/56. Veelal wit, zandkleurig, rose en een enkel helemaal gekleurd (regenboog) rompertje/shirtje.

    Zowiezo had ik me al bedacht dit op 30 graden te doen. Maar zou ik het dan ook echt nog moeten sorteren? Het is allemaal al zo weinig... Maar ik zou het zonde vinden als de witte dingetjes nu al niet meer wit zouden zijn...En m'n normale kleding en handdoeken was ik eigenlijk altijd op 40/50/60 . Dus aanvullen lijkt me ook niet echt een optie, of toch wel?

    Hoe doen anderen dit? Zowiezo wilde ik de 'colour catchers' erbij gooien die in 1 van de zwangerschapsdozen zat... maar verder... wat is handig om de kleertjes het mooist te houden nu ze nog niet eens gedragen zijn?
     
  2. Ik maak er echt geen onderscheid in hoor...wit bij wit en de rest door elkaar. Nog nooit zijn de kleurtjes uitgelopen of iets in die trant. Ik gebruik ook de colour voor de kleine werkt tot nu toe erg goed.

    Succ6
     
  3. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb je niet toevallig 'mini-was' op je wasmachine zitten?
    Dat doe ik altijd als ik weinig van 1 kleur heb.

    Ik ben geen held in het wassen, ik heb dus altijd alles appart, Dus, Witte, Roze, Lichtblauw/paarse, Donkeblauwe, Zwarte, wasjes. En dan nog een beetje over wat allerlei lichte kleurtjes zijnd dat bijelkaar gaat. Verder gaan de handdoeken en hydrofielluiers allemaal bij elkaar.


    Dus als ik jou wasje zou moeten sorteren krijg ik:
    Witte wasje, de witte spulletjes zonder andere kleurtjes.
    Roze wasje, voor de roze spulletjes.
    Zankleurig wasje, dat doe ik bij mij allerlei lichte kleurtjes was .
    En dan nog een apart voor de spulletjes met allerlei fellere kleurtjes.
     
  4. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.872
    7.637
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    je kan je handdoeken toch ook op 30 wassen voor een keer, doe ik ook altijd...
     
  5. Konijn

    Konijn Niet meer actief

    Wij wassen alles heel strikt gesorteerd: wit alleen bij spierwit, alle lichte was bij elkaar, alle rode was bij elkaar, alle donkere was bij elkaar en dan hebben we ook altijd nog een thee-, hand- en vaatdoekenwas (die is ook licht). Alleen die laatste wassen we heet (en de lakens ook, die gaan apart, omdat de wasmachine dan vol is).

    Ik heb de babykleertjes met onze gewone kleding meegewassen, dus de witte kleertjes aangevuld met witte kleding, een licht wasje (met daarbij ook limegroen een aqua) en een rood/oranje/roze wasje (we krijgen een meisje). Gewone kleding van onszelf wassen we niet warmer dan 30/40 graden, dus dat was geen probleem.

    Overigens baal ik als een stekker dat ik alles toch gewassen heb van te voren (heb daarover getwijfeld). Je mag geen wasverzachter gebruiken en we hebben geen droger (zou ik het ook nooit ingooien trouwens), dus alles wat lekker zacht was is nu best wel ruw (ondanks het strijken). En de kleertjes worden er toch niet mooier op, ook al waren het heel korte, zachte, koude wasjes... Beetje jammer :( Alle mooie kleertjes zien er nu al niet meer helemaal nieuw uit. Ik krijg het trouwens ook helemaal niet zo mooi strak gestreken als dat het uit de winkel kwam.
     
  6. bwtje

    bwtje VIP lid

    8 okt 2007
    7.331
    0
    0
    Eindhoven
    Hier ook gewoon sorteren nog nooit zo'n color catcher gebruikt, hoor wel dat ze schijnen te werken!

    Maar je hebt genoeg was tenminste wij wel met al 1 dochtertje :)
    Maar alle lakentjes hydrofielen kleertjes dus ja alles wat straks nodig is moet gewassen zijn, dus dan raakt je machine wel vol :)

    Nu gaat de was van de dames samen voorheen was dit met omo nu dus met neutral en inderdaad geen wasverzachter..
    hier gelukkig wel een droger dus lekker zacht en ziet er nog nieuw uit!
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    nou ik heb gisteren dus maar een wit wasje met handdoeken gedraaid op 40 graden. En daar dus de rompertjes bij die wit waren of met een kleine afbeelding erop. Ze zijn er goed uitgekomen, maar het nieuwe is er gelijk af idd, maarja, dat zal wel niet anders kunnen, misschien wordt het weer wat beter als ze gestreken zijn. Het ruikt in elk geval wel lekker fris :)
    Trouwens niet in de droger gedaan, op 2 rompertjes na, die toch al 2e hands waren ;) . Zo maar eens kijken hoe die geworden zijn.
    Bedankt voor de tips in elk geval en ik probeer het idd maar met m'n eigen -bijna schone- was te combineren.
    Toevallig zijn er 2 dekbed overtrekken in gebruik nu (2 x 1 persoons) door een logee en door m'n man die weg is. Dus dan ga ik die draaien straks ook weer aanvullen met wat gekleurder spul.
     
  8. Fleur1

    Fleur1 VIP lid

    14 apr 2006
    5.068
    0
    0
    ik was ook heel erg gesorteerd puur omdat ik al zo vaak iets heb vergald met wassen
     
  9. Maxi

    Maxi Actief lid

    22 okt 2007
    458
    0
    0
    peuterleidster
    NL
    Bij kassa hebben ze de colorcatcher getest zoals op de reclame witte was met een rood shirt, nou mooi dat alles roze was hehehe lijkt me ook erg raar hoor... alle kleur in dat doekje ja en de was komt ook niet tegen elkaar aan dan he door zo'n klein doekje.
    Nee ik vind het ook errug moeilijk soms ik blijf sorteren en als ik echt twijfel, gaat t op de hand kan ik meteen zien of het afgeeft of niet.

    Groetjes
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dingen met kleuren waarvan ik maar een paar had (rood, zwart), heb ik met de hand gedaan, net zolang totdat het water niet meer bijkleurde.
    kleren waarvan ik er meer had, heb ik bijelkaar gedaan. dus wit en licht creme etc, de blauwen (jochie), de groenen, etc. Soms met wat kleren van ons erbij om de wasmachine te vullen..

    Was echt een geweldig gezicht, de hele waslijn vol, met ienieminie kleertje!

    Nu was ik de kleertjes niet meer voor het dragen. Maar tot 5 maanden wel, er zitten soms/vaak nog chemische stofjes in de kleren. Die zijn er bij het maken bijgekomen, en verdwijnen na een keertje wassen. Vind ik toch wat zielig voor zo'n teer babyhuidje.
    Na 5 maanden eens geprobeerd zonder te wassen en dat ging goed. Ik heb zelf ook een gevoelige huid, dus vandaar het voorzichtige.
     

Deel Deze Pagina