Prenataal / antenataal kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Piewy, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piewy

    Piewy Actief lid

    13 aug 2015
    310
    118
    43
    Hoi allemaal. Ik ben nu 31 weken zwanger van ons 2e kindje en ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met antenataal kolven.
    Op mn 17e een borstverkleining gehad, dit was een flinke ingreep inclusief het verplaatsen van de tepels. De arts had toen aan dat de kans op borstvoeding geven zeer klein was.
    Bij mn eerste het wel geprobeerd maar al heel snel opgeven. Daar heb ik later wel spijt van gehad omdat hij best veel last van krampen enzo had.
    Ik had wel druppels colostrum voor de geboorte.
    Nu ik zwanger ben van nummer 2 was ik eerst van plan om direct flesvoeding te gaan geven maar omdat ik al rond de 20 weken de eerst druppels colostrum kon opwekken ben ik toch gaan twijfelen.
    Wil nu iig gaan proberen wat colostrum te gaan verzamelen, elke druppel is mooi meegenomen.

    Vanaf wanneer zijn jullie begonnen? Hoe vaak en lang per dag? En heeft het nog invloed gehad bij het opgang komen van de uiteindelijke melk productie?
     
  2. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Het schijnt dat je het vanaf 37 weken kan doen. Dit is het advies ivm een kans dat het eventueel eerder opwekken de weeën kan laten beginnen. Als je eerder natuurlijk al druppels verliest dan kan je dit opvangen en alvast verzamelen in een spuitje.
    Vanaf 37 weken kan je iedere dag of om de dag de borsten/tepels stimuleren, handmatig kolven. Dit wat je dan opvangt kan je in kleine spuitjes invriezen.

    Of het daadwerkelijk je productie straks beter opgang brengt durf ik niet te zeggen.

    Zijn je tepels er helemaal afgesneden of hebben ze ze gewoon verlegd, dit is nog wel een verschil.
     
  3. Piewy

    Piewy Actief lid

    13 aug 2015
    310
    118
    43
    Dank je wel voor je reactie. Had dat inderdaad ook gelezen van die 37 weken. Ben ongeduldig en zou het liefst morgen beginnen haha

    Ze zijn verplaatst, maar heb geen idee hoe ze dat destijds hebben gedaan. Is ruim 17 jaar geleden.
     
  4. Baloo

    Baloo Actief lid

    23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Ik heb destijds een lactatiekundige vriendin gevraagd hoe het zat. Ik kon goed met de hand kolven dus mocht ik dat gewoon lekker een beetje doen. Je raakt daardoor sneller gewend met je borsten. Zolang jij geen ‘seksverbod’ hebt mag je ook met de hand kolven. Het gelukshormoon wat vrij komt bij tepelstimulatie is namelijk kleiner dan bij een orgasme. Daarnaast zijn er zat moeders die hun peuter nog doorvoeden tijdens de zwangerschap.
    Bij mijn tweede zwangerschap heb ik het ook echt opgevangen en ingevroren. Met week 33 en 36 heb ik eenmalig 10cc opgevangen zodat ik in ieder geval genoeg had voor de 1e voeding, mocht het nodig zijn ivm keizersnede of opname op de neon zoals bij mijn zoontje helaas.
    Met week 39 heb ik de kolf er eens bijgeplat om te zien of hij nog werkte en hoe mn borsten ervoor stonden. Ik heb toen sochtends gekolfd en 3u later braken mn vliezen toevallig. Heeft niks met elkaar te maken denk ik want weeen kreeg ik pas de nacht erop.
    Ik kwam op dit topic omdat ik toevallig net een flesje heb gegeven met die melk van die dag erin.
    Je moet vooral doen wat goed voelt en een lactatiekundige inschakelen die met jou een plan maakt is geen slecht idee..
    In ieder geval super dat je het wilt proberen!
    Oh en ik heb bij de 1e wel lang gevoed (3jr), vandaar dat mn borsten nog lekker actief waren.
    Ik heb toen ook gedoneerd aan een kindje waarvan de moeder een borstverkleining had gehad. Haar was verteld dat het ook waarschijnlijk niet ging lukken. Haar kindje had zoveel allergien dat ze besloot het toch na 6 mndn te proberen en heeft het met behulp van een lactatiekundige weten opte wekken tot een hoogtepunt van 60/70cc per kolfbeurt.
     
    Zoe123 en Piewy vinden dit leuk.
  5. Piewy

    Piewy Actief lid

    13 aug 2015
    310
    118
    43
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Nee geen "seksverbod" en verder ook geen "last" van orgasmes dus dat lijkt positief.
    Wil inderdaad binnenkort een Lactatie deskundige gaan raadplegen. Vanavond bij de VK eens vragen of zij goede ervaringen met bepaalde hebben.

    Wow dit klinkt best bemoedigend. Gister bij de apotheek alvast wat 2ml spuitjes gehaald. Dan heb ik ze maar alvast in huis.
     

Deel Deze Pagina