Pretparken, hotels en uitstapjes geschikt voor (verstandelijk) beperkten

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Manque, 3 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

    Manque Niet meer actief

    Hallo iedereen,

    Ik zou graag een topic willen openen om ervaringen te delen over uitstapjes, hotels, wandelingen, pretparken, etc. met/voor zwakbegaafden of anderszins beperkte kinderen. Ook als bepaalde plekken totaal niet geschikt zijn bijvoorbeeld, dan kan dat handig zijn om te weten. Dit topic is niet bedoeld om een discussie te starten over in welke mate men rekening móet houden met verschillende handicaps, maar in welke mate men dat op verschillende plaats dóet.

    Efteling
    Gisteren ging ik met mijn zoon (ernstig verstandelijk beperkt; GAF-score 31 + ASS) naar de Efteling en dit was zacht gezegd geen succes. Uiteraard wist ik dat ik hem geen plezier zou doen met de drukte, maar ik hoopte dat de attracties e.e.a. goed zouden maken. Ondanks de servicekaart waarmee we via rolstoelingangen toegang zouden hebben tot de attracties, moesten we erg lang wachten en stonden we opeengepropt met invaliden in de kleine wachtruimten van attracties. In de 5 uur dat we in het park waren, hebben we niet meer dan 2 attracties kunnen bezoeken. De kleine wachtruimte en de lange wachttijden veroorzaakten meerdere uitbarstingen waardoor we genoodzaakt waren de wachtruimtes vroegtijdig te verlaten en we niet aan de beurt kwamen.

    Waarschijnlijk is de servicepas wel een uitkomst op dagen in het voor- en naseizoen waarop het heel rustig is. Maar de servicepas is overduidelijk bedoeld voor mindervaliden en niet voor kinderen met een ernstige autismespectrumstoornis. Iedere gehandicapte wordt hetzelfde behandeld, heeft dezelfde wachttijd als iedere andere bezoeker. Dat lijkt natuurlijk heel eerlijk, maar houdt geen rekening met de diversiteit van aandoeningen. Logisch natuurlijk, want er werken geen pedagogische hulpverleners, maar gewoon pretparkpersoneel. Ter illustratie: bij de gondoletta werd iedere 10 bootjes een gehandicapte toegelaten. Als er 3 anderen voor je staan moet je dus 40 bootjes lang wachten. Dat is ruim een half uur. Hier moet je gehandicapte kind maar toe in staat zijn. De mijne was in ieder geval al 20x weggerend en teruggebracht in die tijd. De claim van de Efteling dat zij rekening houden met al hun gehandicapte bezoekers is met een korrel zout te nemen. Ja, ze houden wel rekening met mensen in een rolstoel.

    In ieder geval beschikt de Efteling uit voldoende ruime gehandicaptentoiletten. In enkele restaurants waren de verschoontafels zelf groot genoeg om een kind van 1.15 meter op te verschonen. Grotere kinderen zouden ook nog wel gekund hebben, denk ik.
     
  2. Manque

    Manque Niet meer actief

    Domaine de Pulyagorge, Lignac, Frankrijk
    We zijn hier met onze zoon een weekje in het hoogseizoen naartoe gegaan. Het betreft een camping speciaal voor gehandicapten (voornamelijk kinderen). Een Brabants stel beheert deze camping met heel veel liefde en toewijding en bovendien is er een heel leger aan vrijwilligers aanwezig om voor daganimatie te zorgen. Je kunt je kind hiervoor opgeven per dagdeel. Dit kun je zelf betalen of uit een PGB.

    Het animatieteam bestaat uit dus uit een hoop jonge en enthousiaste vrijwilligers. Hoewel ze echt heel begaan zijn met alle kinderen, is de bezetting in het hoogseizoen niet altijd toereikend. We gaven onze ernstig beperkte zoon op voor 1-op-2-begeleiding. Dit zou mogelijk zijn. Echter, hij werd regelmatig alleen gelaten (lees: er waren andere begeleiders aanwezig op het terrein, maar er stonden geen ogen op hem en die begeleiders waren uiteraard met andere kinderen bezig) omdat de begeleider met het andere kind naar de WC moest. Dat is niet voor alle kinderen een probleem natuurlijk, maar wel bij een kind met een ontwikkelingsleeftijd van 1 jaar op een trampoline die een meter boven de grond staat. Dit zou meer aandacht moeten krijgen.

    Wat ook punten van aandacht zijn: je kunt ernstig beperkte kinderen niet laten rondlopen op het terrein vanwege diepe greppels (zonder afrastering) en brandnetels. Daarnaast zijn de terrassen van de safaritenten niet af te sluiten, oftewel: je moet de hele dag achter je kind aansjokken, want je kunt hem niet op het terras houden.

    Het zwembad (met tillift!!) is overal even diep. Kinderen van 1.30 kunnen misschien in het water staan, kleinere kinderen gaan kopje onder. Er staat wel een mooi hoog hek om het zwembad, kindjes kunnen er dus niet zonder toezicht inspringen. Het zwembad is snel vol, maar kan voor bepaalde kinderen gereserveerd worden voor alleengebruik.

    Er staan veel verschillende speeltoestellen op het terrein, dat is heel leuk. Ook is er een mooie snoezelruimte die per half uur gereserveerd kan worden. De snoezelruimte is heel ruim opgezet en heeft meerdere lampen en projectoren, een bellenbuis met spiegels, lichtsnoeren, muziek, ventilator en waterbed. Echt een hele fantastische en welkome faciliteit!

    Er zijn voldoende toiletten en douches. Ook een heel aantal gehandicaptentoiletten en ligdouches. Je kunt met een rolstoel overal komen.

    Er is veel mogelijk in overleg met de eigenaren. Ze willen altijd wel meedenken over oplossingen. Net zoals dat het zwembad prive gereserveerd kan worden bijvoorbeeld. Dit is voor sommige mensen echt een uitkomst. Ook kun je safaritenten reserveren met hoog/laagbedden of zelfs een bedbox met hoge plexiglas wanden!!

    Voor ons kind was het niet bijzonder geschikt omdat hij constant in greppels zou vallen als ik er niet 24/7 op zou letten... en ook de animatie was niet geschikt voor ernstige beperkt met ASS-combinatie. Maar er waren heel vele kinderen die de tijd van hun leven hadden! Vooral veel kindjes met DOWN-syndroom.
     
  3. Manque

    Manque Niet meer actief

    Golfslagbad, Oss
    De entree is goed te doen met een rolstoel of buggy. Eenmaal in de ruimte waar alle kleedhokjes zijn moet je een medewerker zoeken die de gehandicaptenkleedruimte voor je kan openen. Die ruimte is heel ruim opgezet en van alle gemakken voorzien. Er is een groot omkleedbed met lift, een verlaagde wasbak en een gehandicaptentoilet. Vanuit deze ruimte kun je met een waterrolstoel het zwembad inrijden of via de gewone ingang, langs de douches, het zwembad betreden.

    Elke 30 minuten worden er golven ingestart, dat is wel indrukwekkend voor de kleintjes. Er zijn 3 grote tunnelglijbanen, maar die zijn enkel bereikbaar met de trap. Verder is er nog een stoomcabine, en bubbelbad en een groot kindergedeelte met 4 verschillende kinderbaden van uiteenlopende dieptes. Echt een aanrader voor iedereen, gehandicapt of niet. Op zaterdag heel druk, maar doordeweeks echt lekker rustig en volop de ruimte. Gratis parkeren.
     
    knofje2008 vindt dit leuk.
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.457
    10.660
    113
    Funpop, festival elk jaar 2 dagen in mei in Noord-Limburg
    Zie ook funpop.nl
    Erg leuk festival met een keur aan artiesten.
    Goede voorzieningen.
    Iedereen mag en kan daar zichzelf zijn.
     
    Manque vindt dit leuk.
  5. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Ik heb geen tip mbt uitjes. Wij hebben een Efteling abbo en toevallig zei ik gisteren hetzelfde tegen mijn man. De Efteling is perfect voor rolstoel gebonden mensen, niet voor mensen met ass. Man heeft bijv met zoon een half uur moeten wachten bij de pirana. De reguliere rij was korter...
    Muziek is vaak te hard, te donkere wachtruimtes of juist veel flitsen. Niks er tussenin zeg maar.

    Maar ik kwam onlangs info over een autisme begeleidehond tegen. Die helpen ook bij onrust en voelen aan wat er is en hoe ze kunnen helpen om hem te kalmeren. het is zeker de moeite waard om je in te lezen als je open staat voor een hond. Ze mogen ook mee in pretparken en vakanties etc.

    Sorry voor alle typfouten,
    Heb een drukke en wiebelige baby op Mn arm..
     
  6. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik heb mij er onlangs in verdiept, omdat het me echt heel fijn leek voor onze zoon. Ik heb niet echt behoefte aan een huisdier, maar zo zie ik een geleidehond ook niet. Weet niet of dat een juiste benadering is... Het nadeel is echter dat de geleidehond niet langer dan 7 uur alleen thuis kan zijn en dat kunnen wij hem of haar niet bieden. De hond mag namelijk niet met mijn zoon mee naar het OPD of naar de cluster 3-school waar hij in oktober naartoe gaat.

    Heb jij een hond overwogen voor jouw kind?
     
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik wilde even zeggen dat ik dit topic een goed initiatief vind en dat ik hoop dat er meer van zulke uitgebreide ervaringen in komen te staan.

    Hier op dit moment weinig bij te dragen. Wij redden ons nog aardig met onze dochter maar vermijden wel plekken waarvan we weten dat er een wachtrij zal staan. Wachtrijen van 10 minuten is de max en dat is echt al een hele uitdaging. Onlangs hebben we bijvoorbeeld de Julianatoren bezocht op een schooldag. Ik dacht dat dochter de complete overprikkeling niet zou kunnen handelen maar ze had de tijd van haar leven. Ook mochten we overal met haar in. Een must voor ons omdat ze echt nergens alleen in kan of durft, ze beleeft er ontzettend veel plezier aan als wij mee mogen.

    Wij hadden trouwens al een hond voordat onze dochter geboren was. Het is geen hulphond maar toch heeft onze dochter heel veel aan haar. De hond lijkt onze dochter te begrijpen, weet wanneer ze beter niet in de buurt kan komen en is er ook voor onze dochter wanneer het wel kan.
    Maar ik zou geen hond aanschaffen enkel voor mijn kind. Tenzij het haar leven dusdanig zou verbeteren dat je er gewoon geen nee tegen kunt zeggen. Maar dit weet je van te voren niet.
     
  8. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    We zitten nog in het traject en hij aat nu naar een speciaal centrum die dienst doet als soort peuterspeelzaal waar ze ook diagnosticeren. Heel fijn en we merken verbetering nu hij in de structuurgroep zit.
    De diagnose hopen we deze herfst nog te krijgen.
    Mijn man kwam met het idee van een geleidehond. We hebben al eerder honden gehad, dus we staan er voor open. De vorige hond was helaas niet geschikt voor onze zoon en moest daarom weg. Dat houdt mij nog tegen. Ik wil het alleen doen als ik weet dat kind en hond er beter van worden.

    Maar ik lees graag mee wat uitjes tips betreft.
     
  9. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Niet uit eigen ervaring maar stichting bio vakantie oord.
    Ik ken iemand die daar gewerkt heeft en iemand die als begeleider een keer is mee geweest en die waren beide erg enthousiast. Schijnt wel aardig prijzig te zijn.

    Qua pretpark vond ik tivoli erg leuk. Totaal geen wachtrijen, verder lege attracties. Verder een erg overzichtelijk park. Volwassenen mogen/moeten mee in de attracties, maar die zijn er alleen niet echt op gemaakt. Zeker niet als je zelf erg groot bent.
    Rolstoelvriendelijk heb ik niet op gelet.
     
  10. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Toverland:
    Vriendin van mij heeft een ongeluk gehad en is nu tijdelijk beperkt. Die heeft jaarkaart met beperktenpas, langste wat ze heeft moeten wachten is 10 min. Sowieso gaat het bij toverland vaak goed kwa rustige wachtrijen. Alleen op echt drukke dagen kan het langer zijn.
    Overal kun je komen met rolstoelen, soms beetje omlopen.
     
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.457
    10.660
    113
    http://www.deblauwegids.nl/
    Deze vond ik zojuist. Een site met vakanties voor mensen met een beperking. Ook vakanties voor gezinnen met kinderen met een beperking.
    Zo zal er vast nog veel meer aanbod zijn.
     
  12. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

  13. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Dierenpark ZieZOO in Volkel. Dierenpark zonder winstoogmerk, en met een kleine entreeprijs. Is ook een sociale werkvoorziening voor mensen met autisme. Veel medewerkers hebben dus ook een beperking. Je kunt er ook met een rolstoel komen, maar is dan niet super toegankelijk, wegens de onverharde wegen. Ze zijn overigens aan het uitbreiden.

    Ze hebben kamelen, hyena's, pinguïns, gieren, beren en veel kleinere dieren. Ook een kleine "aaihoek" waar je cavia's en konijntjes kunt aaien. Zit ook een overzichtelijk speeltuintje bij (met rubbertegels), waar je (als je wil) direct aan kan zitten. Voor onze zoon met ASS, algehele ontwikkelingsstoornis en taalstoornis, is het een super fijne plek! Wij hebben een abonnement. :D
     
    ansje1982 vindt dit leuk.
  14. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
  15. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    #17 mapepejo, 8 sep 2017
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
    Circus cliniclowns! Ook een aanrader! Wij gaan toevallig a.s. zondag. Voor alle kinderen met een beperking. Kijk op de site waar/wanneer het circus komt. Kheb wel begrepen dat dit het laatste jaar is dat ze het doen.. jammer..

    In Het Sinterklaaskasteel in Helmond wordt 1 zondag gereserveerd voor mensen en kinderen met een beperking. (niet rolstoeltoegankelijk!). Je moet je hier ruim van te voren voor aanmelden. Maar zeker ook erg leuk!

    Safaripark Beekse Bergen was ook goed te doen. Vooral omdat je ook in de eigen auto rond kunt gaan. Voor onze zoon even een rustmomentje op de dag! Park is groots opgezet

    En 16 september a.s. is er de Auti-Doe-Dag in Museumpark Archeon
     
  16. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik heb nu ook iets toe te voegen: park Tivoli.

    Goede punten:
    - Je kunt als ouder zijnde praktisch overal bij in, ook als je kind volgens de meetlat zonder begeleiding mag.
    - Het is een klein en overzichtelijk park, niet teveel om te lopen.

    Mindere punten:
    - Je kind kan op meerdere plekken zo het water in lopen/vallen/springen en dan heb ik het niet over plekken waar ze tot hun enkels in het water zitten.
    - Weinig ruimte om te verschonen en weinig toiletmogelijkheden in het park.
    - Je wordt nogal gehaast de attracties uitgestuurd door de medewerkers. Mijn dochter heeft nogal de neiging om bepaalde handelingen af te "moeten" maken ter afsluiting. Duurt niet lang en eigenlijk doorbreek ik het op zulke plekken altijd. Maar je krijgt de kans niet om te zeggen tegen je kind dat het nu klaar is en dat we uit de attractie gaan. Ook al ben je niet eens de laatste persoon in de attractie.
     
    Manque vindt dit leuk.
  17. Manque

    Manque Niet meer actief

    Speeltuin De Elckerlyc, Oss
    Er is ruim voldoende gratis parkeergelegenheid bij deze speeltuin. De entreeprijs is 2 euro per persoon. De speeltuin is ruim opgezet en heeft goede verharde paden voor rolstoelen en buggy's. Vlak na de ingang hangt ook een bordje met een certificaat van het NSGK (Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind). Er is een mandschommel en een speciale rolstoelschommel. Verder zou ik niet zo goed weten wat er echt leuk is voor een kind in een rolstoel.... Maar voor mijn zoon was er genoeg te doen. Een grote watertafel met een bewegend wiel, verschillende kleine tunnels om doorheen te kruipen, goed bereikbare glijbanen etc. Er is 1 gehandicaptentoilet met verschoontafel die geschikt is voor zwaardere en grotere kinderen. Deze zit echter standaard op slot, dus je moet bij de balie vragen om de sleutel.

    Vlakbij de speeltuin is een grote eendenvijver met fontein en een grote kinderboerderij met verschillende speeltoestellen en mogelijkheden om door de dierenverblijven heen te lopen. Echt een aanrader voor kleine kinderen en ook zeer geschikt voor autisten omdat het zo ruim en overzichtelijk is opgezet, rustige kleuren en voldoende plekken om even rustig te gaan zitten.
     
  18. Manque

    Manque Niet meer actief

    De Hullie, Uden
    Ik ben met slecht weer naar de Hullie geweest, dus ik kan weinig zeggen over de waterspeeltuin en alle andere buitenactiviteiten. Wij zijn dus alleen binnen geweest.

    Het begon eigenlijk al bij de entree.... daar was ineens een hele grote open haard met een flink houtvuur erin. Dat ziet er uiteraard gezellig uit, maar veilig was het niet. Hier zou wat mij betreft een flinke glasplaat voor moeten staan. De entree was 8,50 per kind (vanaf 1 jaar al volle prijs betalen!), volwassenen zijn gratis. Het gehandicaptentoilet was ruim en zeer schoon, dat was prettig. Er was geen verschoontafel voor kinderen boven de 15 kilo.

    Waar ik meerdere keren tegenaan liep, was dat er trappen waren naar opstapjes en andere verdiepingen en dat ik de aangepaste buggy dus beneden moest laten staan. Ik heb erop vertrouwd dat men er niet mee aan de haal ging en dat was gelukkig ook zo.

    Er is veel te doen in de binnenspeeltuin, allen niet alles was even veilig. Er stonden bijvoorbeeld poppen van honden ergens op de vloer, waarvan de koppen waren opengebroken en er harde stukken plastic uitstaken, er waren nogal wat stijle glijbanen en een rodelbaan waarvan de sleetjes bij de uitgang lagen ipv bij de ingang. Waarschijnlijk geen probleem voor gezinnen zonder gehandicapte kinderen, maar mijn zoon kon met deze zaken moeilijk overweg. Toch vind ik Hullie een aanrader, mocht je kind in mindere mate gehandicapt zijn. Wij gingen op een doordeweekse dag in de ochtend en het was heerlijk rustig!
     

Deel Deze Pagina