Pretparken, hotels en uitstapjes geschikt voor (verstandelijk) beperkten

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Manque, 3 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Hahaha, oh nee, niks voor hem dan.

    Geen dieren :D
     
    Manque vindt dit leuk.
  2. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Manque vindt dit leuk.
  3. Manque

    Manque Niet meer actief

    Dat ziet er heel leuk uit! Die gaat ook op het lijstje :)
     
    Ffion vindt dit leuk.
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.395
    10.592
    113
    Het Openluchtmuseum Museum in Arnhem en in Bokrijk (België) zijn erg leuke en mooie uitstapjes. Zeer kindvriendelijk en zeer vriendelijk en behulpzaam personeel.
    Ik heb niet specifiek gelet op voorzieningen voor mensen met een beperking maar die zijn er vast.

    Door de ruime opzet van de parken kan je zelf doseren, de rust opzoeken en je eigen weg kiezen.
     
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.395
    10.592
    113
    Als ik denk aan vakantieparken die geschikt zijn dan zijn Landgoed het Loo en Mooi Zutendaal, beide van Landal, goede opties.
    Rustige parken met ruime huisjes en fijne voorzieningen. Overzichtelijk, ruim opgezet, kleinschalig en niet massaal maar toch gezellig. Erg vriendelijk personeel.
     
  6. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Nijntje museum is sowieso een aanrader maar daar ben je al geweest.

    Verder zijn wij pas met onze dochter (4 licht verstandelijke beperking (iq60) ass en motorisch niet heel sterk) naar linneushof geweest. Ze had de tijd van haar leven. Heel veel speeltoestellen dus bijna nooit wachtrn. Genoeg bankjes om even te zitten. Een picknickweide om even te eten bij het restaurant hoge wanden tussen de zitplekken dus weinig afleiding tijdens het eten. En en waren wat toestellen aangepast voor rolstoelen niet speciaal naar gekeken want ze zit niet in rolstoel. (Wel buggy) paden waren fijn rijden met buggy.
    Verschoning weet ik niet want dochter past nog makkelijk in babyverschoonplaats. Zij kon er ruim liggen dus ook wat grotere kinderen is denk geen probleem.
     
    Ffion en Manque vinden dit leuk.
  7. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Bio vakantieoord. Ik ben geen ervaringsdeskundige dus ik kan geen lijst met pro's en con's maken.

    Een vriendin van de familie gaat er naar toe met haar gezin. Haar dochter heeft een syndroom waarbij ook autisme een rol speelt. Het meisje zit ook ik een rolstoel en heeft onvoldoende spierkracht.
     
    Manque vindt dit leuk.
  8. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Disney houdt aardig rekening met autisme. Zo krijgen we voorrang en het fijnste: tijdens de parade op een rustigere plek staan.
    Irrland: heel sensopatisch
    Hullies in Uden
    Klein zwitserland
     
    Manque vindt dit leuk.
  9. Manque

    Manque Niet meer actief

    Hebben die parken ook huisjes die zijn uitgerust met hulpmiddelen? Zoals een kinderstoel voor grote kinderen, een hoog-laagbed, bedbox, tillift, slaapkamer/bad op begane grond etc.?
     
  10. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Zijn daar ook attracties, of vooral speeltoestellen? Mijn dochter (8, matige verstandelijke beperking) vindt veel dingen eng en durft niet snel ergens in, behalve als ik mee ga. Als er dus ook veel attracties zijn moet ik wel zeker weten dat ik mee erin kan.
     
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.395
    10.592
    113
    Oeh, dat weet ik niet. Op de site van Landal kan je dat wellicht wel vinden. Of anders even met hen bellen.
     
  12. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.395
    10.592
    113
    Dan is Tivoli in Nijmegen wellicht iets voor haar. Attracties die er zijn zijn speciaal voor de jongere kinderen.
     
    Ffion vindt dit leuk.
  13. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Nee niet veel attracties. Alleen monorail waar je samen inkunt en een mega glijbaan waar je samen af kunt verder is het vooral een hele grote uitgebreide speeltuin.
     
    Ffion vindt dit leuk.
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    @Manque als je kijkt op rpcare.nl kun je zien dat er bij roompot vanalles te regelen is op gebied van hulpmiddelen. Ben ooit met een invalide vriendin in renesse geweest. Zij kon niet lopen en had hoog laag bed beneden. Het park had een strandrolatoel en er was tillift zodat ze kon douchen. Als ik de site zo zie helpen zij je alles te regelen. Wellicht een optie voor jullie?
     
  15. Manque

    Manque Niet meer actief

    Oh top! Kijk, dat zijn praktische tips waar we wat aan hebben :) Ik was ook op zoek naar zoiets bij Center Parcs, maar die hebben dat niet. Maar goed om te zien dat Roompot het wel heeft, dat opent weer wat deuren :thumup:
     
    Syane en elsie89 vinden dit leuk.
  16. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zag ergens al een dierentuin voorbij komen. Faciliteiten mbt toilet/verschoning ruimte weet ik zo niet (wellicht kan je dat navragen) maar als je in de buurt woont (of op vakantie bent) is tiergarten kleve net over de grens bij Nijmegen ook heel fijn. Rustige dierentuin met heel veel geiten in alle soorten en maten, zeehonden, geiten, paarden, herten, kangoeroe, nog meer kleine dieren en o ja had ik al geiten gezegd :p. Maar mijn kids vinden het echt fantastisch daar, je kan ook voer kopen om de dieren te voeren. Ik kan me dus voorstellen dat met name door de brede verharde wegen en de rust in het park kinderen met beperking een heel fijn uitje hier kunnen hebben!
     
  17. knofje2008

    knofje2008 Niet meer actief

    Klopt is ook mijn ervaring, nu gaat het hier wel om rolstoelgebruiker, maar ook dan is 40 bootjes wachten langer dan reguliere wachtrij, we waren met gezin van broer en je mag dan dus ook niet samen in de gehandicaptenwachtrij om samen in de attractie te gaan. Meeste attracties was zijn gezin (reguliere wachtrij) veel eerder aan de beurt dan de gehandicaptenwachtrij. Ik zou willen pleiten dat er bij nieuwe attracties ook toegankelijk gebouwd wordt voor rolstoelers in reguliere wachtrij. Voor andere handicaps, waar andere problemen spelen dan fysiek, zou ik pleitten voor een gastenbegeleider die bv voor sneller toegang kan zorgen.
     
    Manque vindt dit leuk.
  18. Onze zoon heeft autisme, ik zit zelf regelmatig in een rolstoel en we hebben een abonnement op de Efteling.. Wij zijn juist ontzettend blij met hoe alles daar geregeld is. Ik denk dat heel veel mensen vergeten dat pretparken moeten voldoen aan zó ontzettend veel regels..

    Een gewone wachtrij toegankelijk maken voor mensen in een rolstoel, heeft geen zin, want er mag maar een maximaal aantal mindervaliden in een attractie aanwezig zijn, op hetzelfde moment, vanwege de veiligheid. Ze kunnen er in het geval van brand bijvoorbeeld anders simpelweg niet voor zorgen dat ook alle mindervaliden op tijd uit de attractie zijn. Om de Gondoletta als voorbeeld aan te houden; één bootje met mindervaliden om de zoveel bootjes, is gewoon het maximale wat toegestaan is en waar een park, in dit geval de Efteling, zich aan moet houden.. Ook wanneer een beperking niet fysiek is, geldt dit vaak. Mensen met bepaalde beperkingen kunnen sneller in paniek raken bij een storing, anders reageren wanneer er geëvacueerd moet worden, noem maar op.

    Superfijn als je binnen 5 minuutjes aan de beurt bent natuurlijk, maar als je vervolgens met een kind zit wat compléét overstuur is omdat er een evacuatie plaatsvindt en hij dat door de hele situatie gewoon niet trekt, of met iemand die de trappen in het gebouw niet op en af en zichzelf dus niet kan verplaatsen, en je eindeloos lang op hulp moet wachten omdat er met jou nog veel meer mensen in de attractie aanwezig zijn die een faciliteitenpas hebben en hulp nodig hebben bij de evacuatie, dan zit je..

    Ik vind het juist superfijn dat je in de Efteling overal in kunt, ook met beperking, op de Droomvlucht na (maar zelfs daar is tegenwoordig een VR-beleving). Wij vinden Phantasialand bijvoorbeeld ook echt een prachtig park, maar daar zijn hele gebieden waar je met een rolstoel (of kinderwagen) nauwelijks kunt komen omdat er 9 van de 10 keer alleen trappen zijn (en van faciliteitenpassen hebben ze daar überhaupt nog nooit gehoord :|). Verder vinden we het personeel ook echt fantastisch, ze doen altijd zó leuk tegen onze zoon, maken even een opmerking over wat hij aan heeft of iets dergelijks, reageren op zijn niveau en leggen alles duizend keer uit als dat nodig is. Er werken in de Efteling ook veel mensen die een vorm van ASS hebben, ik voel me daar vaak juist heel erg begrepen.

    Er zijn ook op extreem drukke dagen een hoop rustige plekken te vinden waar het stil is en waar je tot rust kunt komen. Er is zelfs een ruimte met een bed, mocht het nodig zijn om te slapen / te rusten. De Efteling is één van de weinige parken waar wij ook op de dagen waarvan we wéten dat het extreem druk zal zijn (zoals nu in de zomer, met het Negen Pleinen Festijn), nog heen durven, omdat we weten dat alles er zo goed geregeld is. En tja, als we ervoor kiezen om op zo'n hele drukke dag te gaan, betekent dat inderdaad wél dat we bepaalde dingen niet kunnen doen, omdat ook de wachtrij voor mensen met faciliteitenpas lang zal zijn, gewoon omdat er daar óók heel veel van aanwezig zijn en de capaciteit van attracties, net als voor bezoekers zonder faciliteitenpas, niet ineens hoger ligt dan op een rustige dag.. :oops: Als we zeker willen weten dat we álles kunnen doen (zoals bij parken waar we geen abonnement op hebben en waarbij we alles inderdaad op één dag moeten doen), houden we daar vooraf rekening mee en gaan we niet in het hoogseizoen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  19. Manque

    Manque Niet meer actief

    @Shaddixxx Ik geloof wel dat pretparken aan veel regels moeten voldoen. Maar dat neemt niet weg dat het (onder andere) door die regels ondoenlijk werd voor ons. Ik zeg niet dat het voor geen enkele autist een geschikt uitstapje is, want het spectrum is gigantisch en jullie hebben het er overduidelijk erg fijn. Voor ons was het echter niet geschikt.

    Een gastenbegeleider, zoals @knofje2008 oppert, zou voor ons misschien een uitkomst bieden. Deze zouden we kunnen betalen uit ons PGB, want onze zoon heeft een WLZ-indicatie.
     
  20. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik bedenk mij dat ik ook weer wat ervaringen heb opgedaan.

    Pretpark de Waarbeek in Hengelo (OV)
    Leuk, kleinschalig park. Als je kind wel kan lopen maar niet zoveel dan is de kans groot dat hij/zij het wel zal redden in dit park. Je mag in bijna elke attractie mee met je kind en er zijn meerdere attracties die onbemand zijn, deze zet je dus zelf aan. Er zijn geloof ik 3 attracties waarbij je niet mee kunt: mini botsauto's (maar je kunt wel gewoon op de baan lopen bij je kind), vliegtuigjes en mini kano's (niet aan te raden trouwens, die dingen gaan zo traag).
    Je hebt hier kermisattracties en wat 'echter attracties. Geen enkele wachtrij toen wij er waren.
    Ondanks de vele attracties op een relatief kleine oppervlakte vond ik het qua prikkels reuze meevallen.

    Verschoningsplekken zijn netjes. Onze dochter droeg toen nog een luier en kon met haar +/- 1.05m prima verschoond worden daar.

    Eten en drinken is goedkoop, er zijn dan ook geen echte restaurants opgezet. Gewoon wat tafels zonder teveel poespas.

    Volgens mij is alles rolstoelvriendelijk aangezien ik er ook prima rond kon lopen met de kinderwagen.

    Het andere park volgt later want ik moet voor de kinderen zorgen :)
     
    Manque vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina