Privacy stapje te ver?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HvO, 13 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Bij ons op school ook geen klassenlijsten meer. Ik vind het echt een beetje doorslaan hoor. Vooral voor kinderen waarbij de klassensamenstelling veranderd is het belangrijk om de kinderen te kunnen vertellen bij wie ze in de klas komen.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  2. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Wat ik stom vind er aan is dat iedereen wel kan vlogen of filmpjes van andere plaatst op dumpert en youtube van gênante situaties of gaan die regels ook drastisch veranderen ?
     
  3. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Zie ik het niet goed of hebben ze 1 kind overgeslagen?

    Verder vind ik het onzin.
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Al deze dingen zijn heel simpel op te lossen door mensen vooraf toestemming te vragen.

    Nieuwe wetgeving zegt namelijk helemaal niet dat iets 'niet meer mag', enkel dat mensen toestemming moeten geven voor het gebruik van hun privé gegevens.

    Voor de gegevens die de school nodig heeft voor hun taak is de toestemming ook niet nodig.

    Dat er scholen zijn die er zo knullig mee omgaan zegt meer over de professionaliteit van de scholen (en staat om wetgeving te interpreteren) dan om 'we slaan door in nl'.
     
    Fuddey, Whysteria en HvO vinden dit leuk.
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wbp bestaat al jaren, en de boetes voor datalekken ook. Dat is niks nieuws, de bedragen zijn alleen hoger en de procedures iets gewijzigd. Verder bestond de privacywetgeving al jaren.

    Je krijgt echt niet meteen een boete als je een mail stuurt.
    De organisatie kan een misschien een bestuurlijke boete krijgen als:
    - sprake was van een datalek, en
    - geen toestemming was gevraagd, of verspreiding niet nodig was voor uitoefening van je werk, en;
    - jullie de lek niet hebben gemeld; en
    - geen actie hebben ondernomen, en
    - geen interne procesdures hebben, en
    - iemand datalek meldt en bewijst dat deze hem schade heeft veroorzaakt;
    - jullie niks doen om dit te verhelpen
    Enz enz

    Tot nu toe zijn amper ooit boetes uitgedeeld. Niet aan overheden voor regen aan datalekken van bsn-nummers, belastingdata, niet aan facebook of google, en helemaal niet aan een school.
     
  6. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Ik denk dat ze het kind overslaan voor wie de foto bedoeld is.
     
  7. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Ach ja tuurlijk, zo helder was ik vanmorgen nog niet:oops:
     
    Evanesco en HvO vinden dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze school heeft de namenlijst wel gewoon meegegeven. Overigens gaven wij de adressen en telefoonnummers nooit door aan andere ouders. Dàt vind ik namelijk wel echt een schending van de privacy. Maar een lijst met alleen namen; niks mis mee. Ook niet onder de nieuwe wet. Althans, niet volgens onze interpretatie. Dat vind ik wel vervelend, zo'n wet is natuurlijk in redelijk algemene termen beschreven en dat betekent dat je hier en daar zult moeten interpreteren.

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen persoonsgegevens en bijzondere persoonsgegevens. De bijzondere persoonsgegevens hebben te maken met 'gevoelige' dingen, zoals gezondheid of geloof. En in het geval van een school; de schoolresultaten, schooladviezen, verslag van oudergesprekken, verslagen van onderzoek e.d. Vooral met deze bijzondere gegevens moet zéér voorzichtig worden omgegaan. Dus alleen bereikbaar voor mensen die er daadwerkelijk toegang toe moeten hebben. En echt zeer zorgvuldig afschermen voor de rest. Geen leerlingdossiers met dat soort informatie in een niet afgesloten kast, bijvoorbeeld. Of dat op het bureau van de juf blijft liggen.

    Met de gewone gegevens ga je uiteraard ook zorgvuldig om, maar dat ligt allemaal wat minder gevoelig. Daarbij moet je vooral opletten dat je alleen die gegevens open zet, die iemand nodig heeft. Een namenlijst kan dus best desnoods alleen met voornamen.
    Je moet voorzichtig zijn met het koppelen van informatie. Dus een namenlijst waar ook geboortedata en telefoonnummers op staan, wordt weer een ander verhaal. Die mag je niet meegegeven. Maar hoort dus ook niet meer in de klassenmap op het bureau te liggen, omdat derden er dan te makkelijk inzage in hebben.
    Een foto op een website kan prima, als ouders er toestemming voor hebben gegeven. Maar ga dan bij die foto niet ook nog eens de naam en leeftijd van een kind vermelden. Dan wordt het te herleidbaar.

    Het gaat er dus niet om dat je helemaal niks meer mag delen. Maar je moet zeker oppassen met de bijzondere persoonsgegevens en met het koppelen van gegevens als ze herleidbaar zijn tot een bepaalde persoon.

    Ik vind het jammer dat er niet gewoon een algemene, landelijke richtlijn is gekomen vanuit het ministerie van Onderwijs. Want nu zitten er bij ieder schoolbestuur afzonderlijk juristen en 'functionarissen persoonsgegevens' te puzzelen wat nu eigenlijk wel en niet mag. Of juffen zoals ik zitten die taaie kost te lezen. En het is gewoon voor niemand helder. Het kan dus ook best zijn dat wat ik hierboven schrijf, niet klopt. Ik ben hier natuurlijk ook niet voor opgeleid.
    Terwijl bepaalde zaken gewoon op vrijwel elke school terugkomen. Zorg dan dat je daar gewoon in duidelijke, normale mensentaal wat dingen over opschrijft. Dat doet in ieder geval iedereen hetzelfde.
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De richtlijnen gaan komen verwacht ik.

    De wet is net vers van de pers, alle organisaties krijgen ook tijd om er aan te wennen. De handhaving is ook niet gestart per 25 mei, toetsingskaders zijn zelfs nog in de maak.
     
  10. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Vind het echt onzin. Maja wie ben ik
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Hier onlangs, voor beide kinderen (verschillende scholen) lijsten gehad, daarop kon je aankruisen waar je toestemming voor gaf. Ook voor klassenfoto's .

    Klassenlijst kregen we vorig jaar wel (dit jaar nog niet gezien), de klas van mijn dochter is nu opgedeeld in 2 klassen en je krijgt alleen de lijst van de klas waarin je kind zit.
    Op zich vind ik dat jammer (snap het wel) omdat spontaan opbellen of iemand wil/kan spelen uit de andere groep hierdoor wat moeilijker is (moet je dus eerst gaan rondvragen of iemand het telefoonnummer heeft en dat aan je wil geven)

    Foto's van uitstapjes met de klas worden nu gedeeld via Parro, dat is makkelijk kun je ook contact opnemen met de juf en de andere ouders uit de klas.
     
  12. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik vind dit wel heel bizar..

    Zo'n 2 weken geleden zijn er bij mijn dochter op school schoolfoto's gemaakt. Ivm de nieuwe privacy wet moesten de juffen diezelfde ochtend alle ouders contacten met de vraag of hun kind op de groepsfoto mocht. Gelukkig ook een speciale school dus geen 30 leerlingen per klas, maar toch. Ze hadden bij deze school ook even rond kunnen bellen ipv iedereen zwart te maken.

    Hier wel een namenlijst van de nieuwe klas gekregen. Geen achternamen overigens.
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Net zoals iemand hierboven aangaf: gewoon aan het begin van het schojaar een formulier laten invullen voor toestemming voor het delen van info, foto's en alle andere nodige gegevens.
    Is heel simpel op te lossen door school, iedereen lopen bellen betekent gewoon dat ze niet over na hebben gedacht. Toestemming vragen om je foto te verspreiden is overigens al jaren verplicht.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Uiteraard een prima oplossing voor de toekomst. Gaat de school van mijn dochter ook doen. Maar ik bedoelde dat ze voor dit specifieke geval gewoon even contact met de ouders hadden kunnen opnemen. Hoe vaak wordt zoiets nou geweigerd door een ouder, weinig lijkt mij.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat door de nieuwe wet dingen zo vaag zijn - en door de boetes waar mee 'gedreigd' wordt - veel bedrijven en scholen gewoon helemaal geen risico willen nemen en daardoor dus veel dingen gewoon niet meer doen. Onder het mom van 'wat als' . Dan is het makkelijker om al die dingen maar gewoon te stoppen.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Even contact opnemen als in 'even bellen' kan niet. Je moet namelijk bewijs hebben dat ouders akkoord zijn gegaan. Echt een handtekening dus, mondelinge toestemming is niet voldoende.
     
  17. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Oh dat wist ik niet. Ik ging ervan uit dat het bij ons gewoon ging zoals het ook mag.
     
  18. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik snap de uitleg van de schooldirecteur in het artikel ook echt niet. Wat heeft de kwetsbaarheid van de kinderen in de groep met een schoolfoto te maken? Mijn dochter zit ook op speciaal onderwijs, maar ik zie echt geen verschil tussen haar klassenfoto en die van mijn zoon. En de directeur spreekt ook over kinderen die niet op de foto willen. Lijkt me beter om die kinderen dan ook helemaal niet op de foto te zetten.

    Ik heb trouwens van zowel dochters als zoons school gewoon klassenlijsten gehad.
     
  19. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.609
    3.082
    113
    Dat kan ik me haast niet voorstellen. Het gaat er maar om dat je de doelbinding kan aantonen (en dat er toestemming is gevraagd), dat lijkt me in het geval van een klassenlijst tamelijk eenvoudig. Ik vind echt dat overheden, scholen enzovoorts er veel te panisch over doen, zó veel is er nu ook weer niet veranderd, alleen de boetes zijn een stuk verhoogd maar die zullen ze echt niet direct aan zieltogende basisscholen gaan opleggen.
    Vind het ook zo jammer dat bij ons in het stadskrantje niet meer gepubliceerd wordt welke kindjes er geboren zijn :(
     
  20. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Ging het dan echt om het speciaal onderwijs? Naar mijn idee werd het vooral bedoeld als: kwetsbare kinderen die bijvoorbeeld in een pleeggezin zitten, waardoor het gevaarlijk is als er gegevens op straat komen.
     

Deel Deze Pagina