Probiotica tijdens laatste trimester

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Clueless01, 14 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het gebruik van een probiotica geschikt voor baby’s tijdens het laatste trimester van de zwangerschap.

    Ik zit zelf te kijken naar orthiflor start. Dit zou darmkrampjes straks bij de baby moeten verminderen. Iemand die dit gebruikt heeft en mij kan vertellen of je denkt dat t effect heeft gehad?
     
  2. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    Dat is allemaal niet bewezen. Er komt wel steeds meer bewijs dat probiotica juist schadelijk kan zijn (bij volwassenen).
     
  3. OZ2014

    OZ2014 Fanatiek lid

    25 jan 2014
    1.180
    24
    38
    Ik ga het ook gebruiken, waarom os het schadelijk en wat voor bewijs is daarvan?
     
  4. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Volgens mij is er geen bewijs dat t schadelijk is, maar ook niet dat t effectief is. Welke ga je gebruiken?
     
  5. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    vorige week is nog een onderzoek gepubliceerd over schadelijkheid bij herstel darmflora. Je moet het zelf weten.
     
  6. Tessss

    Tessss Fanatiek lid

    9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Kun je de link van die publicatie hier delen?
     
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Nog nooit gehoord dat goede(!) probiotica schadelijk is.
    Probtioca kan de bloedwand niet passeren dus tijdens de zwangerschap voor de baby heeft geen zin.
     
  8. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    T verhaal erachter was dat de baby jou darmflora meekrijgt bij de geboorte en dat je dus voor jezelf een optimale darmflora moet creëren. Maar wat daarvan waar is weet ik dus niet.
     
  9. Tessss

    Tessss Fanatiek lid

    9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Klinkt niet logisch vind ik. Ik wil er pas mee beginnen bij de baby als ze last krijgt van krampjes. Heeft mijn broer ook gedaan en is bij mijn nichtje heel effectief. Behalve dus als net echt schadelijk blijkt te zijn... benieuwd naar de publicatie.
     
  10. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113

    Dit heb gelezen, niet dat ik t een gedegen onderzoek noem onder 66 zwangeren, maar toch. Het heeft dus vooral te maken met de borstvoeding. http://www.mdpi.com/2072-6643/8/11/677/htm
     
  11. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    #11 Sunnygirl79, 15 sep 2018
    Laatst bewerkt: 15 sep 2018
    Je kunt uiteraard zelf doorzoeken naar het officiële onderzoek om gedetailleerde info te verkrijgen. Ik heb het in het AD gelezen.

    https://www.ad.nl/koken-en-eten/producten-met-probiotica-zijn-br-mogelijk-toch-niet-zo-goed~ab6d6294/

    Volgens RADAR kun je net zo goed yoghurt consumeren.
    https://www.radarplus.nl/getest/article/1259/Getest-Probiotica

    De enige aandoening waar een licht positief effect van probiotica leek te zijn ontstaan is bij een pouch en pouchitis. Dat onderzoek was met VSL#3 waarbij 450 miljard bacteriën dagelijks ingenomen worden. (Dus je zou dan 90 capsules van die Ortiflor Fem dagelijks moeten nemen.) Mensen met een pouch hebben ook geen dikke darm meer dus dat is een heel andere situatie en dan nog zijn de onderzoeksresultaten niet eenduidig.
     
  12. Tessss

    Tessss Fanatiek lid

    9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Thanks! Vind ik toch wel echt iets anders hoor omdat het hier gaat om de combi met antibiotica. Maar goed om te weten in ieder geval.
     
  13. Tessss

    Tessss Fanatiek lid

    9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Je geeft wel antistoffen door via de moedermelk dus in opzicht zou het wel kunnen ja. Maar dan vraag ik me wel af waarom ik het niet rechtstreeks aan mijn kindje zou kunnen geven. Effect is dan directer en zou logischerwijs ook sterker moeten zijn dan via mijn borstmelk. Of mis ik nu iets?
     
  14. Lentekriebels

    Lentekriebels Fanatiek lid

    15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Niet gedaan nog, maar wil dat deze zwangerschap wel doen. Mijn zoontje heeft zeer ernstig eczeem en er zijn studies waaruit zou blijken dat probiotica tijdens de zwangerschap de kansen op eczeem bij het kind kunnen verkleinen, dus ik heb zoiets van baat het niet dan schaadt het niet, als ik het kan voorkomen dit keer dan heb ik daar een hoop voor over.
     
    Tessss vindt dit leuk.
  15. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    "Als ze samen met antibiotica worden ingenomen".
    Bijzonder artikel dus, titel klopt niet met het onderzoek. De combinatie probiotica + antibiotica is al langer bekend dat dat twijfelachtig is en zelfs problemen kan opleveren.
     
  16. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    ja eigenlijk na een antibiotica. Maar heb jij een grootschalig wetenschappelijk onderzoek gezien, waarbij het ontegenzeggelijk vast staat dat antibiotica bij gewone mensen werkt?
     
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik ken weinig voedingsonderzoek wat ontegenzeggelijk iets vast stelt helaas. Als dat zou kunnen zou mijn werk een heel stuk makkelijker worden :roflmao: voedingsonderzoek werkt helaas heel anders dan medicijnonderzoek.

    Maar ja, er is wel veel onderzoek dat juist veel positieve dingen laat zien aan (goede) probiotica. Uiteindelijk is de faecestransplantatie ook een soort ultieme probiotica natuurlijk. Je moet alleen geen halfslachtige goedkope probiotica gaan gebruiken en dan zeggen dat het niet werkt.
    Maar probiotica als tablet (goede probiotica) kan in veel gevallen een super aanvulling zijn als je darmflora niet op orde is. Zo zijn er doelgroepen waarbij juist bewezen is dat probiotica icm antibiotica diarree kan voorkomen, er zijn veelbelovende onderzoeken die laten zien dat vroeggeboorte en pre-eclampsie kunnen worden teruggedrongen met probiotica, voedselovergevoeligheid bij kinderen kan verbeteren en het van toegevoegde waarde is bij intensieve sporters.



    Edit: heb mijn post net af en lees je bericht nogmaals. Bedoel je probiotica of antibiotica? Heb namelijk probiotica gelezen haha :D
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  18. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    ja inderdaad die laatste antibiotica moet probiotica zijn ;)
    Heb jij ook de links naar de onderzoeken die staven wat je hier stelt?
    faecestransplantatie is alleen bij Clostridium dif. bewezen. Ik ben het niet met je eens dat feacestransplantatie ultieme probiotica is. Van probiotica is volgens mijn arts niet bewezen dat het de maagsap overleeft. faeces is natuurlijk het resultaat van de stappen uit de spijsvertering.

    Ik vraag mij ook af wat wij hier discussiëren. Als je probiotica wil gebruiken, doe dat ook maar lekker. Ik probeer alleen over te brengen dat niet vast staat dat het bewezen is en dat steeds meer onderzoekresultaten beschikbaar worden over risico's. Verder moet iedereen het zelf weten.
     
  19. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Probiotica betekend niets anders dan het toevoegen van levende bacterien aan de darmflora. Bij de meest bekende tabletten moet je inderdaad rekening houden dat je maagsapresistente capsules gebruikt. Voor producten als yakult geef ik je huisarts volledig gelijk, dat soort dingen zijn ook erg twijfelachtig.
    Maar doel van faecestransplantatie is natuurlijk ook om die levende bacterien (in dit geval uit andermans darmen) toe te voegen aan de darmflora, dus niks meer dan een ultieme probiotica.

    En een greep uit onderzoek:
    Klinisch bewezen probiotica: https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2018/8/nationale-gids-van-klinisch-bewezen-probiotica-bij-antibioticagebruik/
    MoBa studie bij zwangeren: https://bmjopen.bmj.com/content/8/1/e018021
    Voedselovergevoeligheid geen digitale bron van bij de hand, staat op mijn werklaptop (en ben met verlof), maar werd gesteld door immunoloog prof. Ger Rijkers op Probioticasymposium van 2015.

    En w.b. Je laatste alinea: ik ben het met je eens dat je kritisch moet zijn op (al het) voedingsonderzoek. Maar vrijwel alles is zowel de voor- als de nadelen van voedingsmiddelen onderzocht en "bewezen". Voedingsonderzoek is moeilijk te interpreteren en de media is nou eenmaal niet uit op objectief onderzoek beoordelen maar op smeuiige koppen. Ook artsen zijn niet alwetend op voeding, hun studie bestaat gemiddeld uit 30minuten voedingsleer dus die kun je nauwelijks de expert noemen.
     
  20. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    ik baseer mijn info niet op wat een huisarts zou hebben gezegd. Ik heb dit soort kwesties met een hoogleraar maag darm besproken.
    Die informatie bij TNO wordt dus betwist door het onderzoek wat ik eerder aanhaalde.
    Voor de rest stop ik met deze discussie. Veel plezier met je probiotica pilletjes!
     

Deel Deze Pagina