Problemen met eten - teveel potjes gegeven?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Roosje35, 21 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje35

    Roosje35 Niet meer actief

    Laat ik direct met de deur in huis vallen, ik schaam mij er enorm voor, maar door allerlei omstandigheden het afgelopen jaar heeft mijn dochter (21 maanden) best veel potjes in de avond gekregen. Ze heeft heel soms met ons (vers) meegegeten. Omdat wij veel bestelde, haalde of niet aten kon ze ook niet echt mee-eten. Nu willen we ons leven drastisch verbeteren en dus dochterlief mee laten eten met ons, en veel vers. Maar je raadt het al, dat wil ze niet. Ze weigert bijna elke avond, soms een paar hapjes en dan stopt ze. Een potje gaat er wel in. Ze is gewend aan die laffe smaken en wil nu niets anders. Op de opvang (2x per week) eet ze overigens wel vers eten, maar dat zal ook wel deels komen omdat er andere kindjes bij zijn (zien eten, doet eten).

    Iemand ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
     
  2. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93

    Potje leegmaken , vers eten pureren en dat daaruit voeren als ze de smaak lust steeds minder pureren aangezien ze al best groot is kost dat best tijd denk ik
     
    Hopsatee en Oceanna vinden dit leuk.
  3. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Schaam je niet joh! Die potjes zijn er niet voor niks he?
    Maar inderdaad zoals @Mamaa6 zegt: pureren en langzaam opbouwen naar stukken.
    Pikt ze weleens dingen van jullie bord? Zou dat nu gewoon toelaten dan eet ze hetzelfde als jullie doen.
     
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Veel mensen die erg spastisch over potjes, maar als ze zó slecht zouden werden ze echt niet verkocht hoor. Ik geef M af en toe een potje als we laat eten en zij écht honger heeft en moe is (is dan vaak na een dag kdv en dat haar zus meteen moet sporten). Verder eet ze hier af en toe ook pizza of ander afhaal eten, slechte ouders he ;).

    Wat je zou kunnen doen naast het al genoemde is haar betrekken bij het koken. M komt vaak kijken als we met het eten bezig zijn en krijgt dan regelmatig iets toegestopt. Zo vindt ze kappertjes, geblancheerde spruitjes, rauwe groenten, etc. erg lekker en komt ze er ook echt om zeuren. Op die manier krijgt ze naast de potjes en het afhaal eten ook de pure smaken. Daarnaast werkt het hier vaak ook om haar zelf te laten eten. Dan eet ze meestal meer dan wanneer wij haar eten geven.
     
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou gewoon je eigen eten in zo'n potje doen.
    Langzaam wennen dat het potje in een bordje gedaan word...dat ze dat ziet. En langzamerhand potje weg...
    Komt vanzelf goed.
     
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.363
    113
    Gaat het om het in stukken eten, of alleen de smaak? Je kan bv het potje op het bord doen en wat vers erdoorheen, en zo steeds uitbreiden naar meer vers. Dus als je een potje hebt met rijst en kip, doe je er wat verse kip in stukjes en rijst doorheen. En zo steeds meer uitbreiden.
    En daarnaast wel al een paar dagen in de week volledig vers aanbieden (mee met de pot) en als ze dan wat minder eet, is dat echt geen ramp. Komt vanzelf wel weer.
    Gewoon geen strijd van maken. Jullie beslissen wat er op tafel komt en zij beslist wat ze ervan eet. En aangezien ze op he kdv wel mee-eet, vermoed ik dat het best goed gaat komen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.821
    14.155
    113
    Hier begonnen we na een klein potje (terwijl ze meer honger had) met geprakte vissticks uit de airfryer (ja met korst, en ja daar zit zout in dus met de rest van de dag en de dag erna is ze zoutloos), aardappeltje en wat worteltjes.

    Tafel gedekt, papa en mama aan tafel en zij mocht meedoen aan de grote tafel. Toen is t feest pas begonnen want dat was stoer en toch stiekem ook wel lekker!!! Gepureerd eten hebben we daarvoor geprobeerd (roerzeef broccoli en bloemkool geprobeerd maar nee hoor) ging er vers ook echt niet in. Gewoon goed prakken met een vork en samen eten en ze is helemaal happy.

    Hier ook veel potjes gekregen (tot groot commentaar van de oma's) maar eigenlijk alles wat ik eet of drink wil zij hebben. Ik pak dan ook dingen waarvan ik dat rustig ook aan haar kan geven. Dus mevrouw heeft al alles gehad wat je zo'n beetje kan bedenken behalve honing, chips of snoep.

    Patat (airfryer) en pasta weigert ze, doperwten en bonen wil ze ook niet, haring en paling tuft ze ook uit maar citroen sorbetijs wil ze graag meer van.

    Nu weer mais puffs (voor ukkies)meegesleept van de a.h.. Ik neem een handje mee en ga in t zicht zitten knabbelen en dan wil zij t ook hebben, was ook voor haar bedoeld en de hele opzet, dus dat werkt hier met nieuwe dingen fantastisch maar sommige dingen dus ook echt niet.
     
  8. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    @Roosje35 Was even benieuwd of het eten al beter gaat?
    Ik zou de verse maaltijd in een potje doen of de inhoud van een potje mengen met verse voeding.

    Je schrijft "zien eten, doet eten". Maar eet ze niet de verse maaltijd als ze met jullie aan tafel zit?
     
  9. Essie3

    Essie3 Niet meer actief

    Het eten in de potjes is nogal flauw van smaak. Je zou eten voor haar kunnen maken zonder zout en zonder uitgesproken smaken, en dat langzaam opbouwen.
    Een andere optie is gewoon het normale eten voorschotelen. Als ze trek krijgt gaat ze vroeg of laat wel eten.
     
  10. Antje88

    Antje88 Bekend lid

    8 mei 2013
    859
    13
    18
    Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor! Die potjes zijn prima en gezond. Ik heb bij de oudste ook best lang potjes gegeven. Dat was ook omdat hij moeite had met stukjes en ik hetzelf nooit zo fijn gepureerd kreeg.

    Ik denk dat het straks vanzelf wel komt aangezien jullie het roer om gooien. Goed voorbeeld, doet goed volgen ;) Zou er zeker geen strijd van maken. Dat frustreerd alleen maar. Verder zou ik het ook zo proberen zoals Adje voorstelt om te doen. Succes!!
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.821
    14.155
    113
    De mais puffs zijn hier goedgekeurd, lekker knabbeltje zo tussendoor.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Zou vooral niet forceren, komt vanzelf, maar zou haar vooral de tijd geven om er aan te wennen en ‘om te schakelen’. Dus eerst mee eten voor de leuk en verder gewoon lekker nog even een potje geven bijvoorbeeld.

    Onze oudste heeft heel veel potjes gegeten als baby/dreumes en ook heel lang die supersmurrieachtige, de rest kreeg ze niet weg. Met een maand of 16 bedacht ze opeens dat het klaar was en sindsdien eet ze met ons mee. De jongste heeft nooit potjes gegeten en is een lastigere eter dan de oudste. :D
     
  13. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Mijn zoon heeft ook veel potjes gehad en weigerde alles wat maar rook naar vers ;). Ik heb heel lang de insteek gehad: beter groente uit een potje dan helemaal geen groente. Maar tegen de tijd dat hij 2 jaar was, liet hij ook steeds vaker het potje staan, dus toen was ik er klaar mee.

    Eten wat de pot schaft, of anders niet. Nou, toen zei mijn zoon 'niet' :confused::D. Ik denk dat hij zeker 1,5 jaar geen avond eten heeft gehad (pannenkoeken oid niet meegerekend :rolleyes:). Maar door niet te forceren en kleine stapjes is hij steeds meer gaan eten (eerst alleen vlees, aardappelen, macaroni, later ook voorzichtig groente ;)). Op een gegeven moment konden we het toetje als onderhandelingsmiddel inzetten, gelukkig had hij daar best veel voor over. Tegen de tijd dat hij 6 jaar was at hij alles netjes met de pot mee en is nu een heel goede eter die (vanwege dat toetje :p) nog steeds allerlei nieuwe dingen proeft en opeet...

    Gezien de leeftijd en ik neem aan dat ze overdag goed eet (en wel fruit eet?) zou ik simpelweg stoppen met potjes en haar laten mee-eten. En dan accepteren dat het wellicht maanden (of langer...) gaat duren voordat ze dit ook echt probeert. Overslaan van avondmaaltijd doen heel veel peuters en de verreweg de meeste hebben er niets onder te lijden... Succes!
     
    Hopsatee en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Onze dochter at ook alleen maar potjes. Vanaf baby af aan wilde ze echt geen vers eten (en ik maar koken en blenden etc!) en potjes at ze direct op. Dus die keuze was eenvoudig.

    Ze heeft wel een jaar weinig tot geen avondeten gegeten, maar sinds een paar maanden gaat het echt heel goed!

    Geen druk erop, het is normaal dat ze een tijdje minder eten. Gewoon lekker gezellig aan tafel, blijven aanbieden, niets dwingen. Het gaat vanzelf een keer over!
     
  15. Roosje35

    Roosje35 Niet meer actief

    Dank voor alle reacties! Het gaat helaas nog niet zoals ik zou willen, maar als ik er goed over nadenk maken we wel al progressie. We hebben ervoor gekozen om gewoonweg geen potjes meer te geven, en te laten eten wat op tafel staat. Behalve als het echt pittig is, dan heb ik vers uit de vriezer achter de hand. Ze wordt dolenthousiast zodra de borden en de pannen op tafel komen, wil er dan graag bij zijn, zegt bij haar bordje “van mij, van mij” en dat dan 20x achter elkaar. Maar dan komt het eten erop, en zie je haar gezichtje al een beetje vertrekken. Ze neemt dan nog wel een hapje, soms twee en dan hoeft ze niet meer.

    We laten haar dan maar, ze eet daarna nog wel wat fruit (yoghurt lust ze echt niet), en drinkt haar drinken op. Overdag eet ze gewoon goed, zowel lunch (boterhammen) als wat fruit, cracottes, of rozijntjes, rijstwafels etc. Maar de avond wordt het dus vooralsnog niet, maar ik ga proberen niet overstag te gaan door toch een potje te geven. Hopelijk duurt het geen jaren.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Klinkt goed! Ze proeft in elk geval wel en zo te horen krijgt ze over de dag voldoende binnen, dus als ze echt trek heeft en wil zal ze vanzelf wel meer gaan eten.
    En vanaf een jaar of 2 hebben wij hier altijd de 'regel' gebruikt dat hij de hoeveelheid happen van z'n leeftijd moest eten, voor hij toetje of vlees kreeg (in jullie geval fruit). Dat begreep hij na een paar keer heel goed, inmiddels (bijna 4) is hij er niet meer zo van onder de indruk. :p
     

Deel Deze Pagina