Punctie al op dag 11. Geen bevruchting

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Tella, 20 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Afgelopen maandag heb ik de punctie gehad. Er zijn 7 eicellen gevonden.

    Vandaag gebeld; helaas geen bevruchting :((. Het sperma was goed. De eicellen dus jammer genoeg niet. Wat een teleurstelling.

    Wat ik mij afvroeg:
    De punctie was al op dag 11, omdat ik op dag 9 al een eitje van 17.7 had. Volgens mij is dat vroeg toch?

    De iui's waren altijd al op dag 10.
    Mijn eigen eisprong heb ik normaal op dag 13-17.

    Zou het kunnen zijn dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden omdat de eicellen nog niet rijp waren?
     
  2. Linde2016

    Linde2016 Actief lid

    6 sep 2016
    108
    24
    18
    He wat een naar bericht, kan me voorstellen dat je flink teleurgesteld bent.

    Tijdens onze IVF had ik ook al redelijk vroeg de punctie ook rond dag 11/12 terwijl mijn eisprong normaliter pas rond dag 18 is. Misschien toch met de medicatie te maken?
     
  3. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Als je follikels van de juiste grootte waren, maakt het niet uit op welke cyclusdag dat was. Je eisprong mag niet voor dag 8-9 komen, anders hebben eicellen niet voldoende tijd gehad om te groeien en te rijpen. Jij had de punctie op dag 11, dus dat is in principe prima. Met de echo is gekeken of ze groot genoeg waren. Een follikel moet minimaal 17 mm zijn om een rijpe eicel te bevatten. Eicellen die uit een kleinere follikel worden aangeprikt, zijn over het algemeen niet rijp en daardoor onbruikbaar.

    Wij hadden ook bij de eerste IVF geen bevruchting. Hier werd uitgelegd dat dat meestal twee oorzaken kan hebben: Het schilletje om de eicel is iets te hard/taai, waardoor een zaadcel er niet op eigen kracht in kan komen. Of het kan zijn dat de zaadcellen niet sterk genoeg zijn om in de eicel te komen. Of een combinatie van beide. Het zou natuurlijk ook nog aan de kwaliteit van je eicellen kunnen liggen. Soms helpt het om over te stappen op een ander soort hormoonmedicatie.

    Wij zijn overgestapt op ICSI en daarmee hadden we gelukkig wel bevruchting. Er zijn twee embryo's teruggeplaatst en dat heeft meteen in een goede zwangerschap geresulteerd. Onze ICSI-meid is alweer bijna tien jaar oud. Heeft jullie gyn geadviseerd om de volgende keer ICSI te proberen? Sterkte & succes!
     
  4. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Dankje linde, goed om te horen dat jij ook zo vroeg moest. Ik lees vaak dat mensen meerdere keren voor een echo moeten komen. Dat heb ik nooit meegemaakt.

    En dankje voor je verhaal jippie. Hopelijk werkt het voor ons ook zo! Ik hoop het zo.
     
  5. Naimaa

    Naimaa Actief lid

    7 aug 2013
    216
    144
    43
    Oh wat vervellend, ik kreeg om de twee dagen een echo om te kijken hoe groot de cellen zijn. 17 mm werd gezien als te klein en moesten rond de 19 a 20 mm. Tot een max van 22. Zo zie je maar dat Ieder ziekenhuis eigen regels heeft en protocollen .
     
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier ook de puncties rond dag 10. Dat is vrij normaal.
    Het ligt ws aan de hardheid vd schil om je eicel icm zwak zaad qua doordringen....volgende poging icsi! Dan omzeilen ze dat.

    Sterkte, dit is echt een mega verdrietige teleurstelling.
     
  7. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Sterkte wat verdrietig.
    Ik heb in april de punctie op dag 13 gehad en had 17 eicellen en 5 bevrucht en 2 over op dag 5 die achterliepen waarvan ik niet zwanger ben geworden. Dus dat wilt niet altijd zeggen dat het fan beter is als je de punctie later doet.
    Nu bezig met icsi 2 en waarschijnlijk maandag de punctie dan zit ik ook op dag 11 wat het resultaat is moet nog blijken.
    Ik lees en hoor wel vaker dat het echt per poging heel erg kan verschillen het is van zoveel factoren afhankelijk allemaal.
    Heel veel stekte met deze enorme teleurstelling
     
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.778
    2.677
    113
    Noord-Holland
    prachtige uitleg van Jippie.

    hier punctie op dag 12 en dat was prima. ik moet wel zeggen dat was poging 2 en bij poging 1 was de punctie op dag 14. het kan blijkbaar per poging ook nog fluctueren wanneer ze goed rijp zijn.
    succes met de volgende poging. het is gewoon zuur dat je nu niets hebt
     
    Jippie vindt dit leuk.
  9. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Dankjewel voor jullie verhalen. Dat helpt wel. Ik heb nog wat rondgeneusd op internet en ik vond een onderzoek uit 2012 waarin onderzocht is welke grootte van de follikels een grotere kans op zwangerschap gaven. Hieruit kwam dat 22 mm de voorkeur had boven 18 mm. Toch eens navragen in het ziekenhuis.
     
  10. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Hier idd pas een punctie als er meerdere follikels boven de 18 mm zijn.

    Maar ff een vraagje.. hoeveel follikels waren er boven de 17?? (Je zegt er was een follikel 17,7 mm)

    Want als er maar 1 boven 17 mm en de andere follikels maar iets van 14 ofzo waren dan hebben ze de punctie veel te vroeg ingezet want dan waren de andere follikels niet rijp en had je dus eigenlijk maar 1 bruikbaar eitje ipv 7.
     
  11. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Goede vraag RoGiJuLi

    Ik had die van 17,7. Verder zagen ze op de echo:
    2x 17
    4x 16
    1x 15
    1 x 14
    1x 13
    2x 12
    1x 10
    In totaal 13
     
  12. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Oei... ik denk dan toch dat ze te onrijp waren :(
    Zette je met de iui's altijd pregnyl of ovitrelle voordat je de iui kreeg?
    Hoe groot was het eitje dan op moment van ovitrelle zetten?
     
  13. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Bij iui's altijd pregnyl of ovitrelle (afhankelijk van wat er beschikbaar was) op dag 8. Iui zelf op dag 10.
    Grootste was dan net 18.

    Was ook altijd erg vroeg
     
  14. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Ik had nog een fotootje liggen van de eerste echo 1.5 jaar geleden toen we voor het eerst in het ziekenhuis waren. Deze echo was op dag 10 en het follikel was 18.3 mm. Mijn eisprong was toen op dag 14. Toen is mijn ei dus nog wat verder doorgegroeid.

    Normaal zonder medicatie heb ik mijn ovulatie op dag 13- 17.

    Misschien is dan dag 10 bij de iui en dag 11 bij de ivf wat vroeg? Ik ga het toch maar bespreekbaar maken.
     
  15. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Dus op dag 8 waren je follikels altijd 18 mm??
     
  16. Tella

    Tella Lid

    17 mrt 2017
    68
    7
    8
    Ja op dag 8 was de grootste altijd tussen 17.5 en 18.
     
  17. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het aantal dagen is niet relevant maar follikelgrootte wel.

    Zoals je nu beschrijft zijn zowel je iui als ivf behandelingen slecht getimed. Dit heeft geen kans van slagen zo. Ik zou zelf uitkijken naar een andere behandelaar.
     

Deel Deze Pagina