raar geluidje tijdens het drinken aan de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Poohbeer2, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Mijn dochtertje drinkt aan de borst en is nu 6 weken oud.
    Sinds deze week maakt ze tijden het drinken een raar geluidje. Ik kan niet omschrijven hoe het klinkt, maar het lijkt of ze te hard zuigt waardoor ze lucht via haar mondhoek binnen zuigt.
    Ik heb al geprobeerd mijn houding iets veranderen, maar het helpt niet.
    Ze doet dit trouwens alleen aan het begin van het drinken en niet meer na een minuut of 5. Zou mijn melk te hard vloeien in het begin?
    Wat kan dit zijn?

    Char
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo char,

    Ik denk dat je het zelf al hebt geschreven. Ik denk dat het toeschieten van de melk wat snel-hard is en dat ze daarbij wat aan vaccuum verliest. Dat kan een soort klakken-meeslurpen van lucht geven.

    Op zich niet erg. Als je geen pijn hebt dan zou ik me er niet te druk over maken. Is het wel gevoelig, haal haar dan los, droog alles even goed af en laat opnieuw goed aanhappen.

    Succes

    Ilse
     
  3. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Bedankt voor je reactie.
    Afhalen en opnieuw aanleggen is niet echt een goed idee, want mijn melk stroomt er dan uit, met gevolg dat alles nat is.
    Nu weet ik in elk geval wat het is. Bedankt!
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

    Je kan ook zelf het TSr opwekken en met een spuugdoekje of een flesje/bakje de melk opvangen. Dan als de stroom voorbij is, afdrogen en aanleggen. Ben er van overtuigd dat daarmee het hele geluid weg is.

    Succes

    Ilse
     
  5. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Dat kan, maar mijn borsten maken genoeg aan voor haar, dus k ben dan bang dat ze te weinig melk krijgt.
    Ik kolf nu af en toe af zodat mijn man haar de fles kan geven en ik uit kan slapen.
    Ik merk dan ook dat mijn rechterborst bijna alle melk produceerd en uit mijn linker haast niks uit komt.
    Ik leg haar om en om aan. de en keer begin ik met rechts en de andere keer met links.
    ongeveer een kartier per kant en beide borsten per keer.
    Hoe kan het dan zijn dat links bijna geen melk produceerd?
    Rechts kolf ik ongeveer 80-90 cc soms meer en soms minder en dat komt er, in het begin ook met stralen uit.
    Links daarentegen maar ong.30 cc en dat gaat meer druppelgewijs.
    In het begin kon ze mijn rechtertepel makkelijker pakken dan mijn linker, maar nu gaat het aan beide kanten erg goed.
    Dat geluidje heb ik trouwens aan beide kanten en ook bij het geven van de fles. We hebben zo'n kromme difrax fles.


    Groetjes Char
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Char,

    Als je geen pijn ervaart en ze drinkt goed dan zou ik me om het geluidje geen zorgen maken.

    Het kan dat 1 borst minder produceert. Je schrijft zelf al dat de rechter kant in het begin veel beter ging. Dat betekent dat er vanaf het begin meer vraag is geweest. En nu dus meer aanbod.

    Als ik je verhaal goed begrijpt geef je tijdens 1 voedingsmoment beide borsten. Start met 1 kant, dan de andere als toetje. Ik zou niet zozeer 15 minuten per kant hanteren als wel 1 kant helemaal leeg laten drinken en de andere kant tot ze stoppen.
    dat kan korter maar ook langer duren.

    Als je twijfetl over de productie links, dan kan je na de voeding die borst nakolven. Zo creeer je meer vraag en gaat je lijf meer maken.

    Is er mogelijk een achterliggende oorzaak dat die borst minder produceert? Heb je daar een operatie ondergaan? Een klap op gehad (in het verleden). Heb je daar een tepelpiercing? Is die borst altijd al wat kleiner geweest?
    Is de tepel wellicht anders gevormd waardoor je misschien aan die kant een groter of juist kleiner borstschild nodig hebt om optimaal te kunnen kolven?


    Soms kan het ook een reactie op het kolven zijn. Meestal krijgt een kindje meer uit de borst dan een kolf.

    Ik hoop dat je met deze korte opmerkingen wat kunt. Succes

    Ilse
    Succes
     
  7. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik heb twee gelijke borsten, met twee gelijke tepels en verder ook nooit iets gehad aan mijn borsten zoals piercings of een klap voor zover ik weet. Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Ik ga proberen na de voeding af te kolven om de productie van beide borsten gelijk te krijgen want nu heb ik, vlak voor de voeding, dus wel twee ongelijke borsten.
    Ik weet in elk geval dat ik me geen zorgen hoef te maken.
    Bedankt voor je adviezen.
     
  8. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Char,

    Als je zo beschrijft hoe je borsten eruit zien dan is daar inderdaad geen aanleiding voor problemen. Is het intussen al gelukt de productie iets meer gelijk te trekken?

    Als je geen last hebt dan zou ik me niet te druk maken . Mocht je toch eens het aanleggen onder de loep willen laten nemen dan zit er in Ens een LK die je kan inschakelen.

    Groetjes

    Ilse
     

Deel Deze Pagina