Rapley methode - ervaringen/ tips gezocht

Discussie in 'Voeding' gestart door 1548, 3 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1548

    1548 Niet meer actief

    Hoi!

    In een ander topic had ik al aangegeven dat mijn zoontje nog wat moeite heeft met bijvoeding.
    Ik zit erover na te denken om de rapley methode toe te passen (heb ik bij de andere 2 nooit gedaan) maar wie kan mij op weg helpen?

    - Wat voor fruit/ groente is geschikt?
    - Fruit zoals appel, peer "moet" je eerst koken las ik, hoe(lang) kook je het?
    - Hoe geef je fruit zoals meloen? Snijd je dat in lange dunne repen? Moet je dat ook nog koken?
    - Groente zoals broccoli of bloemkool, kan ik dan gewoon een roosje geven? Proppen ze dat niet meteen in de mond?

    Mijn zoontje zit/ ligt in de new born set van Stokke, is deze wel geschikt om ze op deze manier te laten eten? Zo niet, hoe laat jij je kindje dan eten? (op schoot?)

    Ik ben echt een leek :oops:.. Iemand zin om mijn vragen te beantwoorden en/ of tips te geven?

    Bedankt!
     
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Tip: lees het boek :)
    Rapley is niet alleen het "in stukken geven van voedsel", maar een weaning methode.
    Geef stukken zo groot als het vuistje van je kindje. Let wel op met druiven en tomaatjes en ander zacht veerbaar eten. Snijd deze in vieren.
    Je kindje mag absoluut niet liggen. Dus niet in een wipstoel oid zetten. Hij moet goed rechtop zitten in een kinderstoel of inderdaad op schoot.
     
    1548 vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    #3 Olifantje1991, 3 mei 2018
    Laatst bewerkt: 3 mei 2018
    Hier vanaf 6 maanden gecombineerd en ze zit gewoon in de kinderstoel. Liggend is inderdaad gevaarlijk. Fruit kook ik echt nooit, appel heb ik toevallig van de week geprobeerd maar krijgt ze nu net 10 maanden nog niet weg, maar er is zoveel ander fruit dat ik het wel best vind. Geef nu vaak fruit in hap klare stukjes die ze dan zelf van d'r blad pakt en in d'r mond stopt.
    Daarvoor inderdaad gewoon een reep peer, mango of banaan o.i.d. in d'r handen, ze happen zelf wel af en kauwen erop of spugen het weer uit...
    Overigens pas ik verder niet (bewust) de theorie erachter toe, heb mezelf daar ook helemaal niet in verdiept, het ging/gaat mij puur om het leren eten van stukken, zelf kunnen doen en proeven.
    Maar ik help d'r ook nog vaak genoeg met een vork of lepel, gewoon omdat ik dat makkelijker vind en het wat minder een smeerboel wordt, maar fruithapjes of groenteprakjes krijgt ze bijna niet meer.
     
    1548 en Blijdorp vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier wel rapley. Dus vanaf 6 maand begonnen.
    Een van de voorwaarden om te beginnen is dat je kindje gesteund kan zitten. Zitten is belangrijk om het eten weer eruit te kunnen kokhalzen. (Daarom ook geen schoudergespen gebruiken, daarmee kunnen ze niet naar voren komen).

    Verder kun je alles geven wat je zelf eet, als er maar geen suiker of zout in zit. In het begin is het wel handig om het in handzame stukken te snijden.

    Ik kook trouwens fruit niet. Hier at zoon al van een hele appel vanaf 9 maand.

    Verder is het bij rapley heel belangrijk dat je kindje zelf de regie houdt. Je bouwt zelf geen melk af, dat laat je aan je kindje over.
    Je zorgt dat je kindje eerst melk drinkt voordat je vaste voeding aanbiedt. De melk is de hoofdvoeding.
    Ook bepaalt je kindje zelf hoeveel vaste voeding het eet. De eerste weken(/maanden) zal er soms weinig naar binnen gaan, maar das niet erg.
     
    Jackie87 en 1548 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina