Recht op zwangerschapsverlof bij terugkomst uit buitenland

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Hendrik12, 25 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hendrik12

    Hendrik12 Nieuw lid

    25 apr 2018
    4
    0
    1
    Geachte mevrouw / heer,

    Wij wonen en werken momenteel in het buitenland. Wij verwachten ons eerste kindje. Ik heb een vraag mbt het recht op zwangerschapsverlof.

    - uitgeschreven uit Nederland
    - aflopend contract per 1 september 2018 (wordt niet verlegd)
    - terug keer naar Nederland: half augustus (we schrijven ons dan weer in)
    - uitgerekende datum: 25 september
    - Mijn partner heeft een vrijwillige WW verzekering

    Feitelijk wordt mijn partner aan het begin van de reguliere periode van verlof werkloos. Heeft zij recht op zwangerschapsverlof? En volgens welke regeling?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    MVG Hendrik
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemorgen Hendrik,

    Gefeliciteerd met de zwangerschap!

    Jullie vragen je af of je partner recht heeft op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) als jullie terugkeren naar Nederland. Je partner is vrijwillig verzekerd voor de WW.

    Doordat de periode van WAZO al voor het einde van het contract ingaat, ontstaat er mogelijk geen WW recht op het moment dat je contract beëindigd is. Eén van de voorwaarden om WW te krijgen, is namelijk dat je beschikbaar moet zijn voor arbeid. In Nederland is het niet toegestaan om te werken 4 weken voor de uitgerekende datum en 6 weken na de bevalling. Alleen als je partner vrijwillige verzekerd is voor de Ziektewet (los van de WW), kan op grond van de vrijwillige verzekering voor de Ziektewet aanspraak gemaakt worden op de WAZO.

    Het recht op zwangerschaps- -en bevallingsuitkering dat in het land van herkomst geldt op het moment dat je partner met verlof zou gaan. Misschien zijn er mogelijkheden om deze uitkering mee te nemen naar Nederland. Ik raad je aan daar nu al navraag over te doen.
    Als je partner vrijwillig verzekerd blijft voor de WW, dan kan ze binnen 7 dagen na einde verlofperiode, op het moment dat ze beschikbaar is voor werk, een WW uitkering aanvragen.

    Ik wens jullie een mooie zomer en een voorspoedige zwangerschap.
    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. Hendrik12

    Hendrik12 Nieuw lid

    25 apr 2018
    4
    0
    1
    Beste Petra,

    Bedankt voor de reactie. Ik blijf toch nog steeds een paar vragen houden.

    1. In het bijgevoegde document van het UWV staat 'Toelating van een persoon tot de vrijwillige werkloosheidsverzekeringvindt alleen plaats als hij zich tegelijkertijdvrijwillig verzekert voor de Ziektewet.'
    Vragen:
    - Klopt deze informatie nog steeds?
    - Dat zou beteken dat mijn vriendin ook ZW verzekerd is, toch?

    2. Periode WAZO gaat in voor einde contract. "mogelijk geen WW recht"
    Vraag:
    - Wat bedoel je met 'mogelijk'? Kunnen we daar nu al uitsluitsel over krijgen? Het heeft grote impact op ons inkomen.

    3. Eerder terugkeren. Indien het niet mogelijk is om aan spraak te maken op verlof, dan overwegen we eerder terug te keren naar Nederland. Het contract van mijn vriendin wordt dan omgezet naar een Nederlands contracts.
    Vragen:
    - Heeft mijn vriendin wel recht op WAZO/zwangerschapsverlof?
    - Is er minimum aantal dagen/weken/maaden dat je in Nederland moet werken om gebruik te maken van verlog?

    Nogmaals alvast onzettend bedankt voor de beantwoording.

    MVG, Hendrik
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Hendrik,

    Ik begrijp dat je nog enkele vragen hebt over de "verplichte"verzekering voor de Ziektewet, naast de vrijwillige verzekering voor de WW.
    Ik beantwoord ze in jouw volgorde:

    1. De informatie die je vindt op het formulier klopt nog steeds. Als je de vrijwillige verzekering voor de WW afsluit, ben je verplicht om je ook voor de Ziektewet verzekerd te zijn. Tenzij de werkgever verplicht is om je tijdens ziekte, zwangerschap/bevallingsverlof door te betalen. In dat geval hoef je je naast de vrijwillige verzekering voor de WW je niet te verzekeren voor de Ziektewet. Is dat niet het geval? Dan ben je wel verplicht om naast de WW je te verzekeren voor de Ziektewet. Of jouw partner dat is, kan je nakijken op de polis of navragen bij de collega's van de vrijwillige verzekering. Je kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met 020 - 752 4290.

    2. Het recht op WW wordt beoordeeld door UWV. Dit doet doen we aan de hand van het volledige dossier van de aanvraag. Het is aan de behandelaar om hierover te oordelen. Ik begrijp dat je het wel of niet krijgen van een uitkering voor jullie van grote invloed is. Dit zijn de voorwaarden voor de WW.

    3. Indien het contract omgezet wordt naar een Nederlandse werkgever en je partner vanuit de Nederlandse werkgever met verlof gaat, dan is er recht op WAZO. Er is geen minimale periode dat je bij de werkgever moet hebben gewerkt. Van belang is dat de werkgever voor jou in Nederland premies voor de Ziektewet betaalt. Komen jullie eerder terug en gaat je partner in Nederland in loondienst? Dan is zij verplicht verzekerd voor de WW/ZW. De gevolgen hiervan, laat ik nog even voor je uitzoeken. We komen hier zo snel mogelijk, na het weekend, op terug (morgen is het bij ons Koningsdag).

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  5. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Hendrik,

    Toch nog voor het weekend heb ik antwoord over de gevolgen van de overgang van vrijwillige naar verplichte verzekering voor de WW.

    De periode die je partner vrijwillige verzekerd was voor de WW, telt mee voor de berekening van het recht en de duur van de WW.
    Dit betekent dat je partner in geval van vraag 3, na afloop van de WAZO, recht kan hebben op een WW uitkering. Onder voorbehoud dat ze natuurlijk voldoet aan de eerder genoemde voorwaarden.

    Kunnen jullie zo verder?

    Ik wens jullie alvast een fijn weekend!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina