Reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ukkie1, 22 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Dag allemaal.

    Lang verhaal maar:

    Vandaag is mijn zoontje 4 weken oud. Hij krijg volledige borstvoeding.
    Vanaf t begin is liggen een probleem. De eerste dagen leek hij misselijk van de bevalling. Daarna kwam m'n voeding goed op gang en leek t wat veel voor hem. Vlak daarna werden we allemaal ziek en verkouden en hij dus ook. Platliggen met een volle neus ging niet.

    Inmiddels is hij weer opgeknapt, maar wegleggen/platliggen is geen doen voor hem. Hij is echt heel zoet maar als ik hem wegleg zie ik hem al snel vertrekken, slikken en een geluid maken alsof hij ineen keer heel veel lucht naar binnen haalt. Alsof wij onder water zijn geweest en bovenkomen en een teug lucht naar binnen halen, zo klinkt het, ik heb t idee dat er dan een plens voeding omhoog komt.

    Mijn voeding schiet enorm snel toe en ik heb vrij veel. Zodoende heb ik afgelopen week telkens wat weg gekolfd voor ik hem aanlegde, zodat de ergste druk er af was en hij ook wat minder voormelk zou krijgen.
    Verder hou ik hem een half uurtje overeind na de voeding, z'n hoofdeind van zn bedje n in de box zijn verhoogd. Hij boert tussendoor en na de voeding, of ik probeer hem te laten boeren.
    Hij is ongelukkig. Ligt te steunen en te kreunen, te slikken en geeft op. Hij laat ook enorm veel scheten trouwens. Ik krijg steeds meer de indruk dat hij echt reflux heeft. We zijn inmiddels doodmoe want ook snachts kan ik hem niet wegleggen, overdag stuiterd er een peuter rond...

    Wat kan ik verder doen? Ik heb morgenochtend een afspraak bij de huisarts om hem even na te laten kijken verder, maar verwacht niet dat er iets anders is als in oortjes oid. Kan ik iets voor de reflux vragen aan de huisarts? Of zijn er eerst andere stappen?

    @Averlhach ik begreep uit andere topics dat jij de reflux-expert ben, help me out!!
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Reflux is vaak een symptoom van iets.
    Mondanatomie, zijn het lipbandje en de tongriem gecontroleerd?
    Overproductie? Zoals je zelf zegt, je hebt een sterke toeschietreflex.
    Koemelkallergie?

    Ik zou een lactatiekundige benaderen om de eerste twee uit te sluiten.
    Ook kan je een volledig koemelkvrij dieet starten om te kijken of dat rust geeft.

    Verder is het goed om de leefregels zoals omschreven in de blog van averlhach aan te houden, al doe je dat al veel volgens mij.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  3. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Lip en tongriempje zijn gecontroleerd in de kraamweek. Ik lijk indd teveel productie te hebben. Ik heb daar advies ver gevraagd maar krijg niet veel meer dan dat t erbij hoort en na 6 weken beter moet worden...

    Koemelk, kan ik proberen . Maar zou hij dan niet meerdere klachten moeten hebben? Huiduitslag oid? Binnen hoelang na skippen van koemelk zou je dat moeten merken bij hem?

    Heb indd al daar even gelezen, maar weet even niet wat nu.
    Bij mijn zoontje jhbpm gebruikt maar vond dat echt niks. Lees ook nu hier en daar dat t met moedermelk niet werkt?
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Normaal wordt het met 6 weken inderdaad wat beter, omdat de productie dan meer naar vraaggestuurd gaat ipv hormoongestuurd. In het geval van overproductie niet, dan heb je er iets meer hulp bij nodig.

    Lipbandje en tongriem gecontroleerd door iemand die er verstand van heeft? De meesten hebben dat namelijk niet. Ook als ze beweren van wel. Maar als de aanhap goed is, en hij goed vacuüm kan houden en niet teveel lucht mee zuigt, is het waarschijnlijk wel goed.

    Huiduitslag hoeft zeker niet bij kma.
    Onrust en refluxklachten zijn voor mij al een teken om eraan te denken. Vaak merk je binnen een paar dagen verschil. Soms heb je nog een terugslag, zeker als je nog kleine sporen binnenkrijgt. Maar het duurt wel een paar weken voor alles echt uit je bloed (en dus melk) is.

    De meningen over indikken verschillen. Er wordt gezegd dat het niet werkt, zeker niet met bv, omdat bv zich niet in laat dikken. Dan krijg je alleen maar meer zuur. Ook komt het moeilijker omhoog, maar het omhoog komen wordt niet volledig voorkomen. Het geeft dus dan extra problemen aan de slokdarm.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij vermoeden van reflux bij bv is de eerste stap je bvbeleid onder de loep nemen. Daarvoor kan je best een lactatiekundige contacteren.

    Maar alvast wat vragen waarmee wij misschien kunnen helpen:

    Hoe vaak drinkt hij? Één borst of twee? Kolf je met de hand of niet? Welke houding gebruik je voor bv? Biological nurturing is bijvoorbeeld een hele goeie tegen reflux klachten. Wie heeft het tongriempje nagekeken? Er is helaas nogal wat onkunde op dat vlak.

    En ook: helpt de draagdoek? Helpt het om hem bij jou te houden voor het slapen? Want een baby van vier weken is toch echt liefst bij mama...
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Ik wou net zeggen, achteroverleunend voeden kan ook nog wel eens helpen.
    Maar zie dat @Shakes dat nu ook al genoemd heeft.
    En idd, de draagdoek. Onze dochter heeft de eerste 9 weken overdag zo’n beetje alleen maar in de draagdoek gezeten, en die had verder helemaal geen klachten.
    Dan kan je je zoon ook makkelijker ‘uitlaten’ wat wel nodig is met die peuterpuberzonen :roflmao:
     
  7. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    @Shakes en @Fristi2012

    Dank voor jullie reacties. Hij krijgt voeding op verzoek, 10/12 keer per dag drinkt hij wel. 1 borst per keer, meer dan genoeg voor hem. Nadeel dus dat de andere erg vol is de voeding erop. Daarom kolf ik nu wat weg. Ik liet t weglopen met de hand maar dit ging zeer doen dus nu een handkolf gekocht. Ik kolf echt heeeeel makkelijk zo 30 cc weg in 2 min tijd. Dat kost totaal geen moeite. Snap dus wel dat hij t dan veel te snel binnenkrijgt.
    Hij drinkt per voedingsmoment ook max 10 minuten. Dan is m'n borst leeg. Veel te snel dus....

    Tongriempje en lipbandje is nagekeken door de verloskundige... Tja ik ben. Er vanuit gegaan dat ze er verstand van heeft. Er is hier inloopspreekuur bij de lactatiekundige op maandag, kan t daarnog een x na laten kijken??

    Draagdoek helpt wel, maar ook daarin soms die zelfde onrust. Ik hou t helaas ook nog niet zolang vol , na een zware zwangerschap moet ik t echt weet opbouwen....


    Vind t gewoon lastig. Ik geef borstvoeding voor hem maar twijfel echt of ik m wel goed doe ermee.
     
  8. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Ooh en bij me zijn mag hij de hele dag .maar dezelfde onrust heeft hij dus ook op schoot of in de doek. Dus ik heb t idee dat er iets anders meespeelt...
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Al eens aan bezoekje aan osteopaat gedacht?
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Owja, en door met een kolf te kolven hou je het in stand.
    Beter is om alleen een tsr op te wekken en die weg te laten lopen.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  11. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Ja, dacht ik ook al aan. Als er morgen niks uitkomt bij de huisarts ga ik die bellen.
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Die actief te komen, stimuleer je de productie alleen maar extra. Vandaar dat begeleiding van een lk echt wel nodig is.

    Telkens maar één borst per keer laten drinken is eigenlijk ook niet echt handig, omdat daardoor inderdaad de tsr de volgende voeding alleen maar krachtiger wordt.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  13. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Ik zal dan indd een LK zoeken. Want hij weigert echt nog meer te drinken. Luier verschonen etc helpt niet. Hij zit gewoon vol! Groeit heel hard dus te weinig is t niet...
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Poeh, lk heb je nodig t is doodzonde als je bv zo goed (of te goed) loopt om er geen gebruik van te maken, zolang je t zelf fysiek trekt. Hier was heel veel onrust maar onze uk heb ik op dag 3 overgezet naar fv door omstandigheden en een lange optelsom hield ik t niet meer vol. Dus omschakelen naar zelf lactose vrij heb ik niet meer kunnen proberen. Probleem hier met krampaanvallen en onrust was niet zo zeer de lactose op zichzelf maar de hoeveelheid lactose, die variant heb je er dus ook nog tussen zitten. Afgezien fikse krampaanvallen, heel veel huilen en verborgenreflux was er verder weinig aan op te merken. Ontlasting ging goed, geen gekke uitslag oid. Maar aan de andere kant, wat ik ook deed, niets hielp of verzachtte behalve een speen. Tegen me houden was ook een gevecht zo klein als dat ze was, ze zette zich continue schrap overstrekken, wit gebalde vuistjes en huilen, nijdig driften etc. Ik hield dr bij me zodat ze niet alleen was en zich misschien nog wat geborgen voelde maar per saldo werd ze er wat pijn betreft niet wijzer van.

    Wij loste dat hier op uiteindelijk door een ander merk standaard fv aan te bieden waar veel minder lactose in zat (frisolac) dan bijv. Nutrilon of huismerk.

    Had ik t niet gehoord van mn ouders(ik had t zelfde vroeger) en daarom toen overgestapt naar minder lactose was ik nu nog steeds aan t zoeken wat t kon wezen, want geen ka, ha of cb'er zocht t in die hoek.

    Probeer zelf lactose vrij te blijven en je kan t in elk geval uitsluiten of je weet in welke hoek je t noet gaan zoeken.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan bij bv niet lactose vrij zijn. Bv zit zelf propvol lactose, ongeacht wat je zelf eet of drinkt. Je kan wel koemelkvrije bv geven.
     
    Vero0504 en Zoe123 vinden dit leuk.
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Andere dames hebben al tips gegeven omtrent borstvoeding, daar heb ik weinig verstand van. Het enige wat ik daarin kan adviseren is een lactatiekundige.

    Er word hier al gesuggereerd om koemelk vrij te gaan eten, dat vind ik iets voor later. Bij het vermoeden van reflux is de eerste stap altijd het opvolgen van de leefregels. Deze staan uitgebreid in mijn handtekening.
    Te snel drinken kan problemen geven, dus juist daar kan een lactatiekundige mogelijk helpen. Als er te veel lucht in de buik zit kan dit ook voor extra reflux klachten zorgen. Dus dan is goed boeren juist heel handig. Op de goede manier drinken is essentieel, bij alle soorten klachten of problemen.
    Rechtop kan desgewenst ook in een draagzak/doek, dan heb je je handen wel vrij.
    En, ondanks dat ik er niet geheel een voorstander van ben, kan je op bepaalde momenten ook wel even in een wipstoel (mits goede ondersteuning) wat een beetje rechtop staat. Dus wat meer schuin.

    Verder zijn de standaard regeltjes, goed boeren, recht op houden, liever kleine beetjes laten drinken. Niet aan de beentjes optillen bij verschonen, maar juist draaien. Proberen zo min mogelijk lucht mee te laten komen met drinken.

    Heb je al eens gezorgd voor een prikkelarme omgeving, zover mogelijk? Ga eens stil zitten in huis en luister naar alles wat je hoort. Wat kan je (tijdelijk) verminderen of laten verdwijnen. Een radio de hele dag aan geeft onnodig prikkels en kan prima uit. Een tv hoeft ook niet de hele dag aan. Een 2.5 jarige kan ook soms best rustiger spelen (of misschien eens een dagje opa/oma?) (indien van toepassing uiteraard).

    Als je al deze stappen, incl lactatiekundige, hebt ondernomen kan je verder kijken.
    Normaliter kom je dan bij indikken. In de basis ben ik er geen voorstander van en een aantal mensen zeggen inderdaad dat dit eigenlijk niet of nauwelijks werkt bij borstvoeding.
    Sowieso is indikken nooit bewezen, omdat je gewoon niet kan kijken in de maag wat het wel of niet doet. Dus dat is een optie die je ook zelf moet bekijken of je dat wel of niet wil.
    Als je ervoor kiest om het te proberen moet je dit wel echt geruime tijd proberen, tenzij de bijwerkingen erger zijn dan de oorspronkelijke klacht.

    Reflux is vaak genoeg een los staand iets, maar kan ook een symptoom zijn van iets anders. Zoals inderdaad koemelkallergie.
    Dus dan kom je op de volgende stap. Koemelkvrij dieet of medicatie. Beide hebben voor en nadelen en beide zijn niet zo onschuldig als ze soms lijken.
    Een koemelkvrij dieet is, in het begin, best intensief. Laat je erdoor niet afschrikken, maar je moet daar wel wat tijd en energie in stoppen. Zodra je eenmaal op gang bent, ben je het gewend en doe je waarschijnlijk zonder al te veel over na te denken. Ten onrechte koemelk uit het dieet houden kan voor een intolerantie zorgen. Daarom is het van belang dit niet zomaar te doen, maar ook niet onnodig lang. Dus blijkt na een week of 4 dat er geen verschil is, dan kan je koemelk weer opbouwen.
    Medicatie geven altijd kans op bijwerkingen. De medicatie die voor kinderen (baby's) voorgeschreven wordt zijn uiteraard wel veilig. Je hebt hier verschillende opties voor en sommige werken in het algemeen beter dan andere.

    Dus mijn advies in het kort;
    - schakel een (goede) lactatiekundige in om eens mee te laten kijken en denken.
    - pas tegelijkertijd alle leefregels voor reflux toe, zover je dit niet doet (kijk even in mijn blog, dan kan je vast zelf ook zien wat je mogelijk niet doet) incl. eens prikkelarme omgeving creëren. Doe dit echt wel een aantal dagen voor je iets nieuws probeert.
    - maak de keuze wel of geen indikken, als je dit probeert doe het dan echt wel minimaal 1 week, maar liever 2 weken.
    - bedenk of je denkt dat kma een optie kan zijn of dat je (uiteraard in overleg met een arts) medicatie kan proberen. Ook dit; minimaal 2 weken. Koemelkvrij zou ik zelfs richting 4 weken adviseren.


    Dan; je vraagt je ook af of je wel goed doet om hem bv te geven. Zolang het haalbaar is voor jou zeg ik: Absoluut JA!
    Flesvoeding zorgt voor gemakkelijker wegdrinken (sowieso uit een fles zorgt daar voor) waardoor ze makkelijker overvoed worden. Overvoeden zorgt voor extra druk op de maag en oprekken van de maag.
    Ook kunnen kindjes bij reflux sneller geneigd zijn om steeds vaker en meer te willen drinken, om de pijn te verzachten. Borstvoeding kan onbeperkt, kunstvoeding niet.
    Borstvoeding is lichter verteerbaar en daardoor ook fijner voor de maag.
    Welke voeding je ook geeft, bij reflux moet je je altijd aanpassen.

    Ik heb geen borstvoeding gegeven (de eerste paar dagen bij de oudste tel ik maar niet mee), maar ben in de basis wel voorstander van borstvoeding. Zolang het haalbaar blijft voor de moeder is het het beste. Maar uiteindelijk is een 'ontspannen' moeder altijd het beste en soms is dat met fv. (en zo ontspannen mogelijk ;) )

    Weer een hele lap tekst.... Hoop dat je er iets aan hebt.
     
    Zoe123 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  17. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    @averlach bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kan er zeker iets mee. en fijn om even te horen dat borstvoeding wel het beste is.
    Ik heb hem vandaag na laten kijken door de huisarts, nare man zeg. Voor hij begon zei hij al dat er vast niks zou zijn, gelukkig vond hij ook niks. Daarna zei hij dat ik hem maar moest laten huilen want hij had prima door dat ik gelijk kwam als hij huilt.... Dus... Laat maar gaan. Reflux maar niet eens genoemd, hij stond er absoluut niet open voor.
    Vrijdag komt een lactatiekundige meekijken. Hopelijk kan zij iets betekenen. Juist vannacht een keer redelijke nacht gehad, dat scheelt weer een hoop!
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Pffff wat een prut reactie van de huisarts zeg.
    Hopen dat de lk meer voor jullie kan betekenen.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  19. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Gelukkig dat je er iets mee kan.

    En huisartsen echt.... Ik was toen in staat mijn oudste zoon eens achter te laten bij een arts die zei dat hij niets mankeerde. Laat hem daar maar eens krijsen dacht ik toen.
    En ik had uiteindelijk het geluk dat hij dat dus bij toeval deed bij een kinderfysio die wel wou mee denken. Hij zetten zijn keel op en zij vroeg of ze hem eens mocht vasthouden (was het intake gesprek), oh ja hoor hier heb je hem (graag zelfs!). En ook zij kreeg hem niet stil en toen pas is bij ons het balletje gaan rollen en toen pas werd ik geloofd.

    Laten huilen, ik ben er zelf behoorlijk op tegen. Huilen is een noodsignaal van een baby. Huilen betekend pijn, ongemak oid. In een aantal gevallen heeft een baby een inslaaphuiltje en dan heeft die baby het nodig om prikkels te verwerken door te huilen. Dat is een van de weinige momenten dat ik het goed vind om een baby te laten huilen.
    Verder zal een baby tijdens het huilen stresshormonen aanmaken en als je zelf een stressvolle periode hebt gehad weet je misschien wat het met jou doet.
    Daarnaast zorgt huilen voor extra lucht in de maag en dat zorgt voor krampen of extra refluxklachten. Waardoor je kindje meer pijn heeft en dus neer gaat huilen.

    Daarnaast kan je zo'n jonge baby niet verwennen of verpesten (zoals sommige het noemen).

    Ik hoop heel erg dat de lactatiekundige je beter kan helpen. Tag mij of stuur mij een pb als je een specifieke vraag hebt.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  20. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    @averlach ja, m'n eigen huisarts daar is een hele lieve dame , maar zij werkt niet op woensdag. En m'n man is dan vrij dus veel handiger dan met een peuter erbij in m'n eentje naar de huisarts. Dus ik dacht, iedereen kan in z'n oren kijken .Maar spijt dat ik naar hem ben gegaan. Fijn natuurlijk hoor, dat t z'n oren oid niet zijn. Maar voelde me niet serieus genomen. Maargoed we gaan door.
    Vannacht goede nacht gehad opzich. Maar sinds vanmiddag weer drama. Elk paar minuten een huilende, verdrietige, onrustige baby...

    Laten huilen doen we ook zeker niet. Hij is 4 weken oud!!!! En inderdaad, hij huilt omdat er wat is en hij weet dat ik dan kom. Dat is toch ook t hele idee. Pff. Nee hoor, lekker bij mama en papa!
     

Deel Deze Pagina