Rekbare draagdoek zelf maken

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door MusPoes, 22 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MusPoes

    MusPoes Actief lid

    17 feb 2013
    381
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo,

    Ik vroeg me af of iemand van jullie zelf een rekbare draagdoek gemaakt heeft en van welke stof dan? Ik lees veel over een diagonale binding van het weefsel en dat er geen naden in mogen zitten.. Nu heb ik een lap stof, een zware katoen jersey, van 3,80 bij 1,40 cm. Ik dacht daar heel makkelijk zelf een draagdoek van te maken van 5,00 bij 0.70 cm. Kan dit? Is dit stevig genoeg voor de eerste maanden?

    Groetjes Mus
     
  2. sesa

    sesa Niet meer actief

    Mijn tante heeft er een gemaakt voor me. Ik kan nu nog geen ervaring delen. Het is iig geen rekbare stof.
     
  3. diene

    diene Bekend lid

    4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Denk dat de stof die je hebt goed is, de mijne is ook katoenen jersey en die heb ik gekocht.

    Ik heb even gekeken en de stof is niet in diagonale.....denk dat ze dat aangeven omdat het dan net wat meer stevigheid geeft en iets minder rekt. Denk dat als je stof hebt die niet te veel meegeeft, het niet perse diagonaal hoeft. Als het te veel meegeeft zou het namelijk lastiger knopen zijn omdat je het dan strakker moet knopen lijkt mij...
    Wat de naad betreft weet ik niet, lijkt me inderdaad met stevigheid te maken te hebben en dat als die op een plek zit waar hij tegen het kindje aan komt, zou het kunnen irriteren.
     
  4. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ja, ik heb er ook zelf een gemaakt. Hij is heeel fijn en heb mijn dochter er best veel in gedragen en nog steeds. Hoop 'm voor de tweede ook veel te gaan gebruiken.
    Ik had een lap stevige tricot gekocht van 1,40 bij 2,50 meter.
    Die doormidden geknipt zodat je 2 stukken van 0,70 bij 2,50 hebt.
    Dan heeeel stevig aan elkaar zetten met een platte naad.
    En de punten schuin afknippen. Anders heb je erg veel doek aan het einde om te knopen. De zijkanten zijn verder niet afgewerkt, dat hoeft niet persé bij tricot.

    Overigens, bij de Bykay draagdoek zitten ook naden. En als je de naad in het midden hebt, heb je een makkelijk startpunt voor het knopen.

    Mijn schoonzus heeft eerst een tijdje mijn draagdoek geleend, maar er nu zelf een gekocht. De tricot-slen. Mijn draagdoek vond ze echter veel fijner in gebruik.

    Succes!
     
  5. MusPoes

    MusPoes Actief lid

    17 feb 2013
    381
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ga lekker aan de slag!
    Slim om de naad in het midden te doen zodat hij als meetpunt kan dienen bij het knopen. Die ga ik toepassen!
    Verder heeft een bykay idd ook naden zag ik.
    Misschien zet ik hier wel een extra laagje in aan de binnenkant voor de beeb tegen het schuren. Het is toch een herfst/winter kindje dus dat laagje zal niet snel te warm zijn.
    :)
     
  6. guus

    guus Fanatiek lid

    20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    wat een leuk idee, je baby heeft neem ik altijd kleertjes aan, dus bang dat het schuurt hoef je denk ik niet te zijn,
     
  7. Thauma

    Thauma Fanatiek lid

    14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    ByKay heeft soms ook een tussenstuk in een andere kleur. Je zou dus ook nog een klein stukje van een ander motiefje of kleur er tussen kunnen zetten en dan de rest van jouw stof. Dan heb je niet de naad op je kindje zitten en wel een duidelijk middelpunt. Plus nog net even een 30 centimeter extra draagdoek.

    Ik zou je naden wel extra stevig maken. Dus beide stofjes om-zigzaggen, beide stoffen daar omvouwen en anderhale centimeter op elkaar leggen en dan aan beide kanten met een dubbele naad stikken ofzo. Niet gewoon tegen elkaar aan, stikken, zigzaggen en klaar. Dat laat te snel los en dat wil je niet met je kindje!
     
  8. guus

    guus Fanatiek lid

    20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    dat is een goed idee!, heeft iemand daar ook een foto van?? ik heb nog even de tijd om lekker rond te snuffelen naar leuke stofjes.
     

Deel Deze Pagina