Restweefsel na miskraam: schadelijk bij eventuele zwangerschap?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Lana1986, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Gisteren heb ik controle bij de gynaecoloog gehad om te kijken of mijn baarmoeder schoon is na mijn miskraam. De gyn gaf aan nog een klein stukje weefsel te zien (5 mm), maar dat dit er mogelijk nog uitkomt binnen een paar dagen en anders bij de volgende menstruatie. 'Of het komt niet als je zwanger bent', zei hij erachteraan... Hij zei ook dat ik in principe niet hoefde te wachten op een menstruatie.

    Nu zit ik eigenlijk met wat vragen die ik gisteren ben vergeten te stellen. Ik heb al gebeld naar het ziekenhuis en aanstaande dinsdag heb ik een belafspraak met de gynaecoloog. In de tussentijd hoop ik hier alvast wat antwoorden te krijgen :D.

    - Kan het stukje weefsel een probleem worden als ik het geluk heb gelijk zwanger te zijn? Mijn vriend en ik willen er gelijk weer voor gaan, dus ik wacht liever geen menstruatie af. Maar ik wil ook geen problemen krijgen met dat restweefsel...

    - Ergens op dit forum las ik dat restweefsel niet te lang mag blijven zitten i.v.m. mogelijk infectiegevaar van de baarmoeder. Klopt dit?

    - Ook las ik dat restweefsel soms nog HCG produceert waardoor een eisprong in de weg staat... Is dit waar? Of kan de gyn wel onderscheid maken tussen een gewoon stukje weefsel of een 'actief' stukje zeg maar? ;)

    Net op de wc dacht ik trouwens wel wat weefsel te verliezen, maar goed dat weet ik natuurlijk niet zeker... En ik heb ook geen echo gepland staan, dus zal er niet achter komen of mijn baarmoeder nu echt leeg is.

    Zijn er hier dames die dit ook hadden en gewoon zwanger werden ondanks restweefsel?

    Bedankt voor het lezen in ieder geval!
     
  2. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ik las gisteren je berichtje in je andere topic en toen vond ik het al opmerkelijk hoe luchtig de gyn deed over dat stukje restweefsel. Ik wilde je niet onnodig ongerust maken, maar nu je er zo expliciet naar vraagt, kan ik het niet meer voor me houden.

    Een kennis van mij heeft na een gezond kindje te hebben gekregen, twee miskramen gehad. Niemand begreep hoe het kon, maar na onderzoek bleek er een stukje restweefsel aanwezig te zijn in de baarmoeder van haar eerste zwangerschap. Dit restweefsel hebben ze verwijderd en een paar maanden later was ze weer zwanger. Inmiddels is ze bevallen.
     
  3. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Bedankt voor je berichtje! En fijn dat je zo eerlijk bent. Ben blij dat je dit toch hebt verteld, want nu weet ik dat mijn zorgen dus wel degelijk terecht zijn.

    Eerlijk gezegd begon het idee van restweefsel al vrij snel na thuiskomt aan me te knagen en na wat Googlen kwam ik er dus achter dat het niet zo heel best is... Gelukkig heb ik vanmorgen een telefonische afspraak met een gynaecoloog gemaakt dan. Ik denk dat ik jouw verhaal gebruik en zeg dat het een kennis van mij is ;). Misschien dat ik ook nog een echo vraag en eventueel vier Cytotec tabletten neem die ik nog heb liggen. Zal het niet zonder overleg doen, maar wil wel dat restje weghebben voordat ik weer zwanger word. Weer een miskraam meemaken lijkt me echt vreselijk en al helemaal als het wordt veroorzaakt door restweefsel...
     
  4. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Lana ik had ook restweefsel zitten na mn vierde miskraam, ongeveer 0,5 bij 1,5 cm. Mij werd ook geadviseerd dit te laten verwijderen vanwege hogere kans op weer een miskraam. Bij mij was het niet vanzelf gekomen dus is het operatief (hysterscopie) verwijderd.

    Ik zou anders je menstruatie afwachten en dan weer een echo vragen om te zien of het dan weg is. Bij mij kwam mn eerste menstruatie na miskraam ook nog wat weefsel mee, alleen was het bij mij dus niet alles.
     
  5. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ja, je kwam zo positief en opgelucht over. Dat wilde ik niet meteen de kop indrukken. Maar ben blij dat ik het alsnog heb kunnen zeggen. Toen ik het gisteren las, kreeg ik er meteen een onderbuikgevoel bij.

    Het lijkt mij inderdaad een goed idee om dit of een ander voorbeeld te bespreken in het telefoongesprek met de gyn. Hopelijk ziet hij de ernst er dan wel van in. Een miskraam door restweefsel zou extra pijnlijk zijn, omdat het dan niet had gehoeven. Ik zou sowieso zeker willen weten dat mijn baarmoeder helemaal schoon is. Daarom zou ik vragen of je over een tijdje nog een echo ter controle kunt krijgen.
     
  6. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Bedankt voor je berichtje!

    En schrik toch wel van je verhaal eigenlijk. Vooral omdat jouw stukje ook zo klein was en er bij jou werd geadviseerd het weg te halen, terwijl mijn gyn er nogal luchtig over deed...

    Pff, baal een beetje dat ik gister niks vroeg :(. Maar de gyn deed heel luchtig en opgewekt, dus stond er niet bij stil. Tot je thuis zit en denkt: 'hmmm, denk niet echt dat restweefsel goed is...' Ben blij met jullie verhalen, dan heb ik dinsdag tenminste ook iets concreets en begrijpt hij mijn zorgen (hopelijk).

    Wat ontzettend verdrietig dat je al vijf miskramen hebt gehad :(. Ik hoop echt dat je snel wat meer geluk hebt en uiteindelijk een prachtige baby zult hebben!
     
  7. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Haha, ja snap wel dat mijn vreugde niet wilde bederven hoor! Maar je mag gewoon eerlijk tegen mij zijn... Beter de harde waarheid horen dan naïef blijven ;). En ik was in eerste instantie inderdaad blij, maar dat kwam meer door de luchtige en positieve houding van de gyn. Eenmaal thuis voelde ik me eigenlijk helemaal niet blij. Gelukkig heb ik dit topic geopend en hoor ik nu wat verhalen :).

    Een miskraam door restweefsel zou zeker zeer pijnlijk zijn. Ik snap ook eigenlijk niet dat de gyn zo makkelijk hierover doet :(. Ik vind het eigenlijk ook geen prettig idee om nu zwanger te worden met dat stukje weefsel in m'n baarmoeder. Het hoort er niet in en moet gewoon weg. In ga inderdaad vragen om een extra echo. Misschien dat ik ook nog toestemming vraag om die Cyotec tabletten te slikken en daarna dan een echo.

    Nogmaals bedankt voor het delen van je verhaal! Ik vind het niet leuk om te lezen natuurlijk, maar het is wel de waarheid... En nu ben ik er tenminste vroeg bij. Moet er niet aan denken om straks zwanger te zijn om vervolgens weer een miskraam mee te moeten maken door een stukje weefsel.
     
  8. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Dank je wel, ik hoop het ook...
    Volgens mij zijn mijn gyn dat het ook ligt aan de plek waar het zit. Bij mij versperde mijn weefsel de uitgang van mn linker eileider, dat was niet positief aldus de gyn. Maargoed aan de andere kant denk ik dat restweefsel altijd op een ongunstige plek zit omdat dat eerder de plek was waar zich een vruchtje nestelde en waar een nieuw vruchtje zich opnieuw kan nestelen. Maar ik zou dat zeker vragen, wellicht dat de plek uitmaakt. En niet elke gyn heeft veel verstand van miskramen. Mijn gyn in Nederland is een schat maar snapt er vrij weinig van. Zelfs met een waterecho hebben ze mijn restweefsel destijds niet gezien. Mijn gyn in Gent heeft heel veel kennis dus al mijn vragen over miskramen stel ik aan haar. Succes!
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Restweefsel kan voor veel problemen zorgen. Zie mijn onderschrift..
    Ik zou er echt zsm vanaf willen. Je hcg kan hierdoor ook langzamer dalen.. max 1 menstruatie afwachten en goed je temperatuur in de gaten houden
     
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    bij mij was er ook restweefsel en dat is uiteindelijk bij de volgende ms weggegaan. Het duurde allemaal echt een hele tijd, maar ik ben wel blij dat ik hiermee een curettage heb kunnen voorkomen
    sterkte!
     
  11. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Nou ik heb gisteren de gynaecoloog gesproken en hij was echt heel stellig dat dit stukje weefsel geen kwaad kon... Ik vroeg of dit voor een miskraam kon zorgen en hij zei van niet. Wel gaf hij aan dat de kans op een miskraam 2-3% hoger ligt als je binnen 3 maanden na een miskraam zwanger wordt. Maar dat vond hij zo minimaal dat hij niet vond dat ik daarom moest wachten. De kans op succes is immers vele malen groter.

    Ook vroeg ik wat er dan gebeurt als dit stukje er nog zit terwijl ik zwanger raak. Antwoord: 'niks, blijft gewoon zitten. Als je zwanger bent wordt er zoveel nieuw weefsel aangemaakt dat jouw stukje van 5 mm in het niet valt.' Tot slot zei hij dat gynaecologen altijd meer weten dan Google, dus het was goed dat ik heb gebeld...

    Tja, wat moet ik hier nou mee? Ben vergeten om te vragen of de plek nog uitmaakt. Had namelijk een telefonische afspraak om 12:00 uur en hij belde al om 09:00. Had nog geen vragen op papier, want dat wilde ik voor 12:00 uur ergens doen.

    Ergens hoop ik dat ik dat stukje weefsel al kwijt ben. Heb een periode bruinverlies gehad en toen een dag ineens heel klein stolsel met helderrood bloed. Verder zei de gyn dat het weefsel ook met bruinverlies je lichaam kan verlaten. Heb daar afgelopen week veel last van gehad en lijkt nu ook zo goed als over. Weet jij toevallig of je door blijft bloeden als er weefsel achter blijft?
     
  12. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Jeetje wat heb je veel meegemaakt voordat jullie baby er was :(.

    Ik heb de gynaecoloog gisteren gesproken en hij zei dat ik niet bang hoefde te zijn voor baarmoederontsteking... 'Je hebt dan echt hoge koorts'. Goh snapte ook wel dat ik momenteel geen ontsteking heb o_O. Daarna vroeg ik of het eventueel over een paar weken alsnog kon krijgen. Hij zei dat ik daar echt niet bang voor hoefde te zijn en dat ontstekingen vaak optreden bij bijv restweefsel na een bevalling of als je snel na een bevalling of miskraam een spiraal laat plaatsen.

    Mijn hcg is overigens wel goed aan het dalen denk ik! Vorig weekend het vruchtzakje verloren en gister was mijn zwangerschapstest heel licht positief.

    Zal mijn temperatuur goed in de gaten houden en ook pijnklachten. Baal een beetje dat m'n gyn zo luchtig doet over het weefsel terwijl ik zoveel tegenstrijdige verhalen lees op internet :(. Maar ja, hij heeft hiervoor gestudeerd dus probeer maar op zijn oordeel te vertrouwen...

    Bedankt voor je bericht in ieder geval. En geniet van je kleine :D!
     
  13. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Dank je! En wat verdrietig dat jij ook al een miskraam hebt meegemaakt :(.

    Hoe groot was jouw stukje weefsel eigenlijk? En hoe weet je dat je het kwijt was bij je volgende menstruatie? Ik heb verder geen controle meer staan... Misschien dat ik anders de vk bel voor een echo. Kan zij kijken of het misschien al weg is.
     
  14. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Het kan allebei. Sommige vrouwen blijven bloeden, andere stoppen. Bij mij stopte het, ondanks dat het nog niet weg was.
    Maar zoals ik al zei, mijn weefsel was wel groter dan het jouwe en mijn situatie dus ook anders. De kans is inderdaad groot dat het nog mee is gekomen of nog komt bij je volgende menstruatie. Je zou in de toekomst kunnen overwegen een hysterscopie te doen, als je blijft twijfelen of last houdt. Dat van die percentages heb ik nog nooit gehoord terwijl ik best wel ingelezen ben op dit gebied. Ik weet wel dat de kans op überhaupt een miskraam na 1mk niet toeneemt en daarna wel steeds meer.

    Ben je nu geruster nu je de gyn gesproken hebt?
     
  15. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Hoi! Sorry dat ik helemaal niet meer heb gereageerd :eek:.

    Ondertussen is het bloedverlies alweer een tijdje gestopt gelukkig en heb geen andere klachten. Ik heb er vertrouwen in dat het nu allemaal goed zit. Heb de mk afgesloten en wil weer vooruit kijken :).

    Ik vond het ook wel raar dat de gyn dat zei van die percentages. Overal op internet lees je ook dat je geen verhoogde kans hebt op een mk na een eerste mk...

    Hoe dan ook, ik vertrouw erop dat het goed zit en hoop binnenkort weer zwanger te mogen zijn :).

    Dankjewel voor je berichtjes! En ik hoop oprecht dat jij binnenkort ook een mooie test in handen hebt!!
     
    Frummels vindt dit leuk.
  16. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Die percentages zijn gebaseerd op een ouder en sinds kort achterhaald onderzoek. Daar zou ik me dus niet druk om maken.

    Fijn dat je het achter je kunt laten en hopelijk snel weer een positieve test en een plakbaby!
     
    Lana1986 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina