Rijbewijs aanvragen, hoe lang na afrijden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sado, 29 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Hoi dames,

    Over 3 weken heb ik het praktijkexamen voor mijn rijbewijs B. Hoop heel erg dat ik 'm in 1x haal, want er is redelijk spoed bij:rolleyes:

    Ik weet dat je vroeger bij slagen een papiertje meekreeg van de examinator. Hiermee kon je dus direct door naar de gemeente om je rijbewijs aan te vragen.
    Volgens mijn instructeur is dit tegenwoordig niet meer, maar wordt er een 'vinkje' in 'het systeem' gezet, waardoor ze bij de gemeente weten dat je een rijbewijs mag aanvragen. Mijn instructeur zei dat dit zorgt voor wat vertraging: je kunt dus niet a la minute je rijbewijs aanvragen. Hoe lang t dan wel zou duren, wist zij niet zeker.
    Ik moet om 14.00 afrijden en zou het liefst dezelfde dag nog mijn rijbewijs willen aanvragen en dus alvast (er maar vanuit gaande dat ik slaag) een afspraak voor die dag willen maken, ik zou dan het laatste moment pakken, dit is 16.30.

    Ik kijk wat rond op internet (en op de site van mijn gemeente), maar kom er niet helemaal uit.

    Is er iemand die onlangs haar rijbewijs heeft gehaald die mij dit kan vertellen?
     
  2. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Ik reed op een donderdag af en kon hem idd pas later aanvragen. Dacht de dag erna maar weet het niet zeker. Dit is 1.5 jr geleden.Die dag zelf niet in iedergeval. Succes!
     
  3. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Ik denk dat je dat niet gaat redden. Je krijgt een mail als je hem aan mag vragen, hier ging daar wel een aantal uur overheen.
     
  4. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Dag later kon ik een afspraak maken. Toen maar spoed gedaan, wilde ook niet meer wachten.:D Maar dit inmiddels al een aantal jaar terug, dus gen idee hoe het nu is.
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Ah ik zie nu inderdaad op de site van t CBR (dat ik dat net niet vond...:rolleyes:) dat het vanaf de volgende werkdag kan. Jammer!
     
  6. xNadine

    xNadine Actief lid

    27 jul 2016
    383
    39
    28
    Ik mocht hem ook pas de volgende dag aanvragen, er gaat idd wel wat tijd overheen. Dat is nu 1,5 jaar geleden.
     
  7. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Aanvragen kon je voorheen dag later indd met papiertje. Dan moest je nog max 5 dg wachten tot je hem kon ophalen. Net als id zeg maar. Ook niet dag zelf dus en Heb mijn rijbewijs nu a 12 jaar.
     
  8. Krullenboll

    Krullenboll Actief lid

    8 nov 2013
    330
    96
    28
    Vrouw
    Hbo-verpleegkundige
    Zuid-Holland
    ik heb het de zelfde dag aangevraagd. Het stond al in het systeem.
     
  9. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Het ligt eraan. Ik reed om 9:00 af en kon na 14:00 mijn rijbewijs aanvragen. Ik had gelukkig ook aleen afspraak staan bij de gemeente en was dus ook zo aan de beurt.
    Jij rijd pas om 14:00 af dus word het inderdaad de volgende dag. Tip: maak bij je gemeente alvast een afspraak! Dan hoef je vaak niet lang te wachten!
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Oh men wat een gedoe! Ik heb mijn rijbewijs al eens verlengd zelfs, maar vroegâh werd ik door mijn instructeur na het examen afgezet bij het stadhuis, en ik liep naar buiten met zo'n roze vodje op zak
     
  11. Sylva

    Sylva VIP lid

    23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Die tip van Louise is inderdaad heel erg slim, van te voren een afspraak maken scheelt echt tijd! Heb ik zelf ook gedaan en ik was met nog geen 5 minuten weer weg terwijl het echt druk was. Ik was helaas ook het haasje donderdag middag afrijden en vrijdag pas kunnen aanvragen. Dan zit je ook nog met dat weekend er tussen terwijl je eigenlijk niet meer kan en wil wachten :(Gelukkig had ik zonder spoed alsnog dinsdag m'n rijbewijs al op zak. Dat was weer een mazzeltje! :D

    Ik wens je heel veel succes met afrijden! ;)
     
  12. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief

    Ik heb hem vorige maand gehaald. Op donderdagochtend om 11:40. Was dus klaar rond 12:30 Hier zou de balie op het gemeentehuis om 13:30 sluiten en er zit 2 uur vertraging in het doorsturen van de gegevens dat je geslaagd bent bij het cbr en het gemeentehuis. Ik wilde heel graag snel mijn rijbewijs hebben omdat mijn man de week erna de auto veel nodig was voor werk en ik gelijk wilde oefenen met alleen rijden. Ik ben op goed geluk toch naar het gemeentehuis gegaan om kwart over 1. Ik zag online bij mijncbr dat het bekend was dat ik geslaagd was. En gelukkig was het al te zien bij het gemeentehuis en kon ik hem aanvragen. Met spoed gedaan in de hoop dat hij de volgende dag er zou liggen. En ja hoor, hij lag er de volgende ochtend al :)
    Dus het kan snel gaan.
    ik zou dus de afspraak maken en hopen dat het ook zo snel doorkomt.

    Ik denk dat ze de volgende werkdag zeggen bij het cbr zodat ze zeker weten dat de geslaagde hem aan kan vragen.

    Heel veel succes met je examen!
     
  13. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    24 jan 2015
    1.838
    779
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Hier (2012) konden we meteen doorfietsen naar de gemeente om hem aan te vragen, 2 dagen later kon ik hem ophalen. Misschien scheelt het per gemeente? Ik roep maar wat hoor.
     
  14. Toverbal

    Toverbal Fanatiek lid

    9 mei 2012
    2.692
    900
    113
    Hier kon ik hem 3 jaar geleden ook pas de volgende werkdag aanvragen. Ik had ook nog eens de pech dat ik vrijdags om 16.10 pas examen had. Dat werd dus maandags pas :rolleyes:
     
  15. Pera

    Pera Actief lid

    4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Zo wat een haast ineens allemaal. Als ik eenmaal geslaagd zou zijn maakt het mij echt niet uit of ik nog een weekje of wat zou moeten "wachten". Zou allang blij zijn dat ik gelaagd ben en dus met zekerheid mijn rijbewijs op kan halen.
     
  16. Kimkommer

    Kimkommer Bekend lid

    15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Ik heb mijn rijbewijs vorig jaar gehaald, ik moest s ochtends (9u) afrijden en kreeg pas na 15 uur een bericht in de email met de bevindingen. Dat is het moment dat ze hem ook doorsturen naar de gemeente.

    Ik denk dat je hem dus pas de volgende dag kunt aanvragen bij de gemeente.
     
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Tja, dat hangt natuurlijk van je situatie af. ;)
    In mijn geval is het echt hoe eerder hoe beter gezien ik nu 100% op mijn ouders moet leunen wat betreft het halen/brengen van mijn dochter naar de crèche. Vinden ze niet erg, maar wil dat niet onnodig lang van ze blijven vragen.

    Heb m'n uiterste best gedaan theorie zelf thuis te leren en binnen 2 weken te halen en mag nu met 34 uur les afrijden. Nogal zuur als ik dan nog even een hele tijd extra mag wachten doordat het niet opschiet bij de gemeente.
     
  18. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Thanks voor jullie reacties, dames! Ik denk dat ik even met de gemeente bel komende week hoe lang zij verwachten dat het gaat duren en dan alvast een afspraak maak :)
     
  19. beebj

    beebj Niet meer actief

    Officieel gezien kun je hem na 24u aanvragen, maar 9 van de 10 keer kan dit al na 2u. En dan ophalen na 5 werkdagen. Als je extra betaald, de volgende dag ophalen.

    (rijschoolhouder hier:D)
     
  20. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.827
    164
    63
    Jeetje, wat een gedoe tegenwoordig. Bij mij was het ook nog dat je afgezet werd door de instructeur, naar het gemeentehuis ging (zonder afspraak), en een kwartier later liep je naar buiten met je roze vodje..
     

Deel Deze Pagina