Rijstebloem voor vaste voeding noodzakelijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kgulik, 5 aug 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Onze kleine is bijna 4 maanden en dan willen we beginnen met de groente-en fruithapjes. Nu las ik iets over rijstebloem en hier had ik wat vragen over.
    - is het echt noodzakelijk ze eerst een tijdje een fles met rijstebloem te geven alvorens aan vaste voeding te beginnen? Zo ja, hoe lang moet je dit doen?
    - moet je de rijstebloem geven bij de laatste avondfles gemengd met de melk?
    - kan het er misschien voor zorgen dat een baby langer doorslaapt?
    - en het allerbelangrijkste: mag het gegeven worden als de baby koemelkallergie heeft. Hij krijgt nu hier speciale melk voor, namelijk pepti

    Ben benieuwd naar jullie antwoorden
     
  2. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Wat betreft de koemelkallergie weet ik niet. Maar het is niet noodzakelijk. Ik heb het alleen bij mijn oudste geprobeerd om te zien of ze er langer op sliep. Maar dat was niet het geval dus wij zijn er al snel mee gestopt. Persoonlijk zou ik een papje sowieso liever niet in de avond geven maar eerder in de ochtend als goede start van de dag.

    Ons zoontje heet ook S.iem trouwens :D. Hij is eind augustus 6 maanden dan gaan we de ochtendfles vervangen voor een bordje fijne granenpap. Met ruim 4 maanden begonnen met groentehapjes, met 5 maanden fruit toegevoegd. Hij krijgt nu dus nog 4 flessen en fruit en groente.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee het is niet noodzakelijk. Ja, het kan bij kma. Maar ik zou het niet aanraden, want kindjes met kma hebben vaak gevoelige darmen en laat rijstebloem nu ook net zwaar zijn voor de darmen en bij sommige kinderen (waaronder de mijne) leiden tot krampen en krijsen.

    En ja, het kan voor doorslapen zorgen. Maar evengoed niet. Of dus net het omgekeerde, met die krampen. Als je het al geeft, zou ik het de eerste keer alleszins niet doen bij de laatste fles.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  4. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Ja hij is inderdaad erg gevoelig voor krampen! Ik vond zojuist een folder van het ziekenhuis over bijvoeding en koemelkallergie waarin staat dat rijstebloem wel gewoon kan maar ik vind het maar 'eng ' haha dus als het niet hoeft ga ik het niet doen denk ik
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier nooit gegeven. Verder eens met Shakes.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nooit gegeven en niet gemist ook :)
     
  7. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Nee hoor niet nodig. Je zegt dat je kindje gevoelige darmen heeft... dan is het ook wel verstandig om te wachten tot 6 maanden om met vaste voeding te starten. Heb je daar al over gedacht?

    Ik wacht zowiezo tot 6 maanden, dan zijn de darmen weer wat verder gerijpt.
    Heb ik bij mijn oudste ook gedaan.
     
  8. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.124
    431
    83
    Dit heb ik inderdaad ook gedaan. Mijn zoontje heeft verborgen reflux en gevoelige darmen. Gewacht tot 6 mnd met vaste voeding en dat ging perfect! Geen darmklachten.
     
  9. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    In de folder van het ziekenhuis stond het volgende: Net als bij kinderen zonder
    voedselallergie kunt u het beste met
    bijvoeding starten als uw baby 4
    maanden oud is. Wacht niet tot uw baby
    6 maanden oud is. Op tijd starten met
    bijvoeding is belangrijk voor de smaak- en taalontwikkeling van uw kind. Uw baby leert door de oefenhapjes bovendien goed happen en kauwen.

    Wil het dus toch graag met 4 maanden gaan proberen :)
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Rijstebloem kan we dienen om te wennen aan vezels.
    Als je ooit van plan bent om pap en brood te geven zou je dus kunnen overwegen om rijstebloem te gaan geven als je kindje gevoelige darmen heeft.
    Zo kan hij rustig wennen aan de opbouwende vezels.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Echt niet. Rijstebloem is rijst. Rijst stopt op. Dat is geen goed idee met gevoelige darmen. Er is nog tijd genoeg voor je baby om later te wennen aan vezels.
     
    Aegyo en Zoe123 vinden dit leuk.
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #12 Zoe123, 5 aug 2017
    Laatst bewerkt: 5 aug 2017
    Wat een raar verhaal in die folder. Klopt niet helemaal.
    Ik heb toch echt begrepen dat je MAG beginnen met 4 maanden maar dat dit niet per se het "beste" is.
    Je kan beginnen met hapjes TUSSEN de 4-6 maanden. Bovendien, als je dus een paar weken wacht, dan zou de smaak-en taalontwikkeling gevaar lopen of zo? Lekker onzinnig.. Dan zijn we hier echt verkeerd bezig geweest zeg (begonnen met 5,5/6 maanden).. En van kauwen is is natuurlijk al helemaal geen sprake.
    En wat betreft kauwen.....Een baby van 4 maanden slurpt vloeibare wortel van een lepeltje.
    Heeft niets met gewoon eten of kauwen te maken.

    Natuurlijk kan je beginnen, maar er is dus geen noodzaak, je kindje haalt nu nog alle benodigde voedingsstoffen uit melk. Zeker met een kindje die gevoelige darmpjes heeft, in combi met kma, zou ik nog een paar weekjes wachten ((hoe leuk het ook is voor papa en mama).
    De darmpjes zijn dan meer gerijpt en beter bestand tegen iets anders dan melk verwerken.
     
  13. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Ja inderdaad wat jij zegt klinkt inderdaad ook logisch haha. Ik moet volgende week toch naar consultatiebureau. Kijken wat hun zeggen. Waarschijnlijk is het inderdaad een afweging die je zelf moet maken
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Cb's geven ook vaak hun eigen draai aan het algemene advies (lees de topics er maar eens op na :D).
    Met jouw kindje zou ik zeggen: ga voor de middenweg (5 maanden). En rustig aan, kijk goed hoe het gaat.
    Geen haast, je baby heeft zijn hele leven nog om van eten te genieten :thumup:
     
  15. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Aahhh dat wist ik niet...hier geen problemen mee gehad, maar heb dan ook geen kindje met gevoelige darmen.
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Hier een verborgen reflux kindje al is dat nagenoeg weg maar leefregels deels nog in gebruik. Rijstebloem en pap hier nog steeds niet gebruikt (bijna 8 mnd) ze geniet inmiddels volle teugen van een boterham, groentehap en fruit maar weigert bepaalde dingen echt ookal barst ze van de honger. Maar nu moet haar vader diezelfde dingen ook niet. Bieden t later gewoon nog een keer aan als ze wat ouder is.

    Alles wat wij eten wil zij ook hebben, dus dat is erg positief al mag ze nog lang niet alles.

    Het liefst eet ze alles nog gepureerd. Stukjes brood geen probleem maar stukjes in dr groente hap...oefff! Dus nog steeds de blender in gebruik of gladde potjes. Maandag bananen halen, geprakte banaan op brood proberen
     
  17. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.319
    1.341
    113
    Wat is dat toch met ziekenhuizen, kinderartsen en CB's dat ze zoveel en zo snel mogelijk volproppen pushen? Worden ze gesponsord door Nutricia of zo? Ik snap dat echt niet hoor. Vooral bij kindjes met voedselallergie (kma) moet je voorzichtig omgaan met de darmen.

    Misschien heb je hier iets aan:

    https://groenevrouw.nl/die-zes-maanden/
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  18. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Wij hadden een baby met verborgen reflux en obstipatie. 3 keer rijstebloem gegeven nou hij sliep er niet op door en kreeg de ergste krampen ever en raakte weer helemaal verstopt. Dit was bij 4 maanden en dus weer mee gestopt.

    Vervolgens bij 5,5 maand gestart met groente en bij 6 met fruit en vanaf 6 ook sochtends een papfles
     
  19. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hier zijn we met 4 maanden begonnen met hapjes groente. Nu is ze 5 maanden en een week en ze is er dol op. Ze eet nu 2x per dag groenten en krijgt 4 flessen.
    Fruit stellen we uit tot 6 maanden ivm de zoetigheid.
    1x pap gemaakt van rijstbloem. Ze vond er helemaal niks aan. Wel gegeven uit een bordje met een lepeltje, want ik ben van mening dat je eten eet en drinken drinkt. Misschien een beetje raar :) Ze krijgt straks (ergens na de 6 maanden) in de ochtend een papje met een lepeltje.

    Gelukkig geen ervaring met reflux en kma dus daarin kan ik geen antwoord geven. Mbt doorslapen: ik geloof niet dat pap per se helpt. Hier drinkt ze een fles van 200ml rond 19u en slaapt dan tot ergens tussen 6 en 7. Wat wel hielp met doorslapen: verschil tussen dag en nacht aanleren en zorgen dat ze overdag genoeg slaapt.
     

Deel Deze Pagina