Rondkomen

Discussie in 'De lounge' gestart door OliveTree, 27 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. OliveTree

    OliveTree Actief lid

    29 apr 2016
    317
    33
    28
    Ik zag op facebook een vraag van een dame over rondkomen en de reactie's zetten mij aan het denken.

    Wij hebben een inkomen van €2700 en we komen echt net rond. We hebben 1 baby, 2 auto's, huurwoning, geen huisdieren.

    Ik zag dat mensen met 4 kinderen rondkomen met zo'n 1700€ per maand. Wauw wij doen echt iets verkeerd. En dan te bedenken dat ik vanaf januari mijn stufi moet terugbetalen!!

    Zijn hier meer gezinnen die rondkomen met 'minder dan gemiddeld'? Hebben jullie tips? We hebben ook helemaal niks gespaard.. elke maand €25 vanaf de geboorte van de kleine maar dat is t dan ook.
     
  2. Maan1989

    Maan1989 Actief lid

    26 apr 2017
    101
    54
    18
    Vrouw
    Zijn van die 1700 euro wel al alle vaste lasten eraf? Anders lijkt het me toch ook onmogelijk om van 1700 euro per maand alles te doen wij hebben al 1400 euro vaste lasten. Zou niet weten hoe ik met 300 euro dan nog kan leven.
     
  3. Marleentje198

    21 mrt 2017
    44
    9
    8
    Ja hoor kan makkelijk met zo weinig rondkomen. Als het geld er niet is leer je dat overigens gewoon vanzelf
     
    puzzelstukje, Bloem2310, Cmt en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    1400 aan vaste lasten is natuurlijk ook vrij hoog. Wanneer je minder inkomen hebt heb je ook vaak lagere lasten en meer toeslagen.

    Toen ik alleen was had ik 1700 euro per maand en redde ik het makkelijk met 3 kids.
     
  5. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Maar je kan toch onmogelijk inkomens met elkaar vergelijken en of je daar van rond kan komen of niet? De een heeft een inkomen van maar 1700 euro en krijgt misschien allerlei toeslagen waaronder bv huurtoeslag en heeft geen auto's en noem maar op. En de ander heeft een inkomen van laten we zeggen 3000 euro maar wel een vette hypotheek of huurt particulier á 1000 euro kale huur per maand en heeft 1 of 2 auto's voor de deur staan. Hoe wil je dat vergelijken?
     
    Poppy4 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    #6 Zonnebloem92, 27 jul 2017
    Laatst bewerkt: 27 jul 2017
    Dat ligt natuurlijk helemaal aan je lasten in de maand en je stijl van leven.
    Zo heb ik vrienden, hij 'neemt' per maand 1700 euro op (heeft een eigen bedrijf) en zij verdiend 400 per maand en hun redden het makkelijk, zij hebben een lage hypotheek, maar 1 auto (een zuinige, welke hij zelf onderhoud want hij is automonteur) alle kleding kopen zij tweedehands, zij hebben geen huisdieren, doen niet aan sport en doen niet vaak aan uitstapjes, maar sparen wel.
    Terwijl mijn man en ik samen ruim het dubbele in de maand hebben en wij soms denken waar is ons geld gebleven? Maar wij hebben een hogere hypotheek, huisdieren en leven heel anders dan hun.
    Dat kun je gewoon niet vergelijken.
     
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Dat denk ik ook. Wat je niet hebt, kun je feitelijk niet uitgeven.

    Je noemt al twee auto's, luxe product.
    Kijk maar eens naar je boodschappen, lekkers, kadootjes etc. Als je het geld niet hebt kun je het ook niet besteden.
     
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    Tips zijn moeilijk te geven als we niet weten waar jouw "lekken" zitten.

    Geef je meer dan gemiddeld uit aan gas, water en licht? Heb je onnodige abonnementen of verzekeringen? Gaat er veel naar de dagelijkse boodschappen? Koop je veel kleding? Rook en drink je? Ga je vaak uit eten? Heb je een auto die benzine slurpt? Etc... Etc...
    Ik denk dat als je er echt even voor gaat zitten je er wel achter kan komen waar je onnodig uitgeeft.
     
  9. teigetje1

    teigetje1 Fanatiek lid

    18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier is ons inkomen ongeveer hetzelfde als bij TO. Alleen hebben wij een huurwoning, 4 kinderen, bus, en een ware kinderboerderij en 2 grote honden (een kennel).
    En ik moet zeggen, wij redden het dan net (vaste lasten van ongeveer 1600).
    Dus ik zou zeggen, met 1 kind, huurwoning en geen dieren? Dan zijn of jullie vaste lasten heel hoog of jullie geven privé veel uit. Of wij leven heel zuinig (maar dat valt wel mee).
    In jullie situatie zouden wij bergen geld kunnen sparen iig ;)
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Het is ook afhankelijk of het inkomen is zonder toeslagen etc. Maar als ons inkomen 1700 per maand zou zijn dan zouden we daar nog niet eens onze vaste lasten (zonder boodschappen) van kunnen betalen. En wij hebben geen hoge hypotheek, 1 auto, geen dieren... Op boodschappen kan je wel veel besparen, daar ben ik wel achter gekomen en daar ben ik nu wel actief mee bezig.
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Dit zijn dingen die je niet zomaar even kan vergelijken. Jij kan een hele hoge huur hebben of veel uitgeven aan boodschappen. Een ander kan geld overhouden omdat hij een lage huur heeft, weinig koopt enz.
    Al vind ik persoonlijk 2700 euro met zn drieeen en dan niks overhouden wel een beetje vreemd.....

    Ik ben alleen met 2 kinderen, auto, huurhuis, 2 honden, 3 katten, 2 konijnen, een pony en een paard.
    Ik heb rond de 1900 euro en daar kan ik het prima mee redden. Heb een lage huur, goedkope auto waar benzine bijna helemaal vergoed word daar werkgever. Lage energiekosten. 65 euro gas en licht. 170 euro boodschappen. Om kleding geef ik niet veel. Zeker geen merk en nieuwe kleding. Veel 2e hands. Van de kinderen kan allemaal van de kinderbijslag enz.
    Ik houd 150 euro over om te sparen.
     
  12. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Wij hebben netto ongeveer 2650 te besteden en kunnen daarvan ongeveer 500 sparen, als we niet op vakantie gaan. We hebben een redelijk goedkoop huurhuis, 1 auto, 2 katten en nog geen kinderen.

    Straks hebben we een koophuis met hypotheek en hebben we een baby. We kunnen dan zo'n 150 per maand sparen, zonder vakantie. Maar dat is een voorlopige schatting en kan nog afwijken.
     
  13. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij hebben zo`n 2900 euro te besteden, wij hebben een vrij duur huurhuis (800 euro), 2 auto`s, 2 kinderen, geen huisdieren.
    De auto van ML is het duurst in gebruik maar daar wordt dagelijks 200/250 kilometer mee gereden. Mijn autootje is inmiddels 15 jaar oud, heeft eens in de 2 maanden een nieuwe tank nodig en wordt weinig gebruikt.
    Wij sparen 225 euro per maand op onze eigen spaarrekening en voor de jongens allebei nog iets.
    Elk jaar bekijken we opnieuw of we gas/licht, telefoon/internet, verzekeringen etc. goedkoper kunnen oversluiten.
    We doen niet aan sport, gaan weinig uit en ook in de vakanties zijn we voorzichtig in uitgaven, ik probeer altijd leuke gratis of heel goedkope uitstapjes te vinden.
    De jongens doen niet aan een betaalde sport, behalve dan zwemles voor de oudste, en dat vind ik al een rib uit mijn lijf. Kleding schuif ik door, als dat kan (zit wel 6 jaar tussen, dus ik heb niet alles bewaard) of probeer ik zo goedkoop mogelijk aan te schaffen. Hier dus geen merkkleding, maar Wibra, C&A, Zeeman en tweedehands.
    Boodschappen proberen we per week onder de 130 euro te blijven, geen idee of dat lukt want dat is ML z`n taak.

    Wij hebben een Excel-sheet waarin we de vaste lasten e.d. bijhouden en wat we bijwerken als er iets veranderd. Handig om te zien wat je uitgeeft/overhoudt en waar je evt. op kunt bezuinigen.
     
  14. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Met te besteden bedoel je dat de vaste lasten er al af zijn toch? Zelfde vraag voor @MirW
     
  15. Nutella

    Nutella Actief lid

    13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Nee, zonder de vaste lasten eraf. Dus wat er van de werkgever op je rekening wordt gestort.

    @MirW Klinkt alsof jullie zuinig leven. Netjes hoor.
     
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nee, dat is wat we te besteden hebben, daar moeten de vaste lasten nog af. Wat @Nutella schreef (netto 2650) dacht ik in eerste instantie wel van dat ze dat nog had nadat de vaste lasten eraf waren, vanwege de toevoeging "netto"...

    @Nutella Dank je, ik vind het zelf wel meevallen, dat zuinig leven. Ik kan elk ontbijt en elke lunch kiezen uit 3 soorten jam :roflmao: (bijvoorbeeld)
     
    OliveTree vindt dit leuk.
  17. Saaaraaa

    Saaaraaa Niet meer actief

    #17 Saaaraaa, 27 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2017
    Wij (2 volwassenen, dreumes en 2 katten) Ontvangen €1650 pmnd netto (dit is inclusief toeslagen (kgb en zorgtoeslag). Maandelijkse lasten (hypotheek, verzekeringen maar ook boodschappen en benzine) liggen rond €1400,- Dat is ruim aangehouden. Maandelijks sparen we minimaal €250,- Dit is voor ons voldoende en hierdoor kan ik thuisblijven om voor ons kind te zorgen.

    Wij hebben geïnvesteerd in isolatie en zuinige apparatuur. Hierdoor houden wij gas/energiekosten zo laag mogelijk. Wij leven niet extreem zuinig als het gaat om boodschappen en dergelijke, maar houden zeker aanbiedingen in de gaten. Tanken waar het goedkoopste is. Hebben huis gekocht in hele gunstige tijden. Veranderen jaarlijks van energiemaatschappij. Het zijn de kleine dingen die het 'm doen.
     
    OliveTree vindt dit leuk.
  18. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    In jullie geval is te besteden dan wel echt te besteden en niet dat alle lasten er nog af moeten begrijp ik.
     
  19. Saaaraaa

    Saaaraaa Niet meer actief

    Nee, ik bedoelde eigenlijk - €1650 is wat we maandelijks netto ontvangen. Hiervan besteden van gemiddeld €1400.- pmnd. Sparen maandelijks dus minimaal €250,-
     
  20. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Maar dan blijft er niets over voor dagjes uit, kleding o.i.d?
     

Deel Deze Pagina