Ruziende oppas

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door OliveTree, 22 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. OliveTree

    OliveTree Actief lid

    29 apr 2016
    317
    33
    28
    Ik zit ergens mee.

    Mijn vader past op de kleine tot 12.00 uur en na 12.00 past mijn moeder op tot 16.00 uur, 2x in de week.
    Nu is het zo dat mijn ouders vaak ruzie maken. Mijn vader praat nooit terug maar mijn moeder schreeuwt en roept veel en scheld ook veel. Vaak dus ook waar de kleine bij is.
    Ik heb dit van mijn zusje gehoord. Ik had ze gezegd dat ik dat niet wilde, dat ze ruzie maken waar de kleine bij is. Maar dat gebeurt dus wel.

    Hij is 8 maanden nu. Iemand tips? Ik zit er heel erg mee. Andere oppas is geen optie..
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Lastige situatie.

    De enige oplossing die ik bedenken kan is nog eens nadrukkelijk naar beiden toe vertellen wat het met jou doet dat je zoontje die ruzies meekrijgt/hoe het voor jou voelt dat ze niet naar je luisteren/etc. en vooral ook benadrukken dat hun als oppas cq. oma/opa óók een voorbeeldfunctie hebben naar jouw kleintje toe.

    Zo op papier komt het misschien over als 'over the top', betuttelend en 'ze weten dat toch heus wel', maar tis vaak niet eens zozeer dat ze het niet weten, maar dat ze het (in het heetst van de strijd) niet beseffen en daardoor bij tijd en wijle door anderen met hun neus op de feiten moeten worden gedrukt.
     
  3. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Waarom is er geen andere optie dan? Er is altijd wel een gastouder of kdv in de buurt. Want veel geruzie en gescheld lijkt mij niet een gezonde omgeving voor een baby. Tuurlijk maken wij hier ook wel een ruzie of ruziën de oudste 2 met elkaar die ik dan weer uit elkaar moet halen wat de jongste ook mee krijgt maar ik probeer dan wel altijd te verkomen dat ik ga roepen of schelden.
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Geen idee of dit voor TS geldt, maar hier is KDV/GO momenteel geen optie, omdat we door omstandigheden geen kinderopvangtoeslag kunnen krijgen momenteel en betalen uit eigen zak financieel niet haalbaar is.
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen wat de reden is of liever niet?
    Ik dacht dat je alleen geen toeslag kon krijgen als het salaris te hoog is? Maar volgens mij moer je dan wel heeeel veel verdienen om niks te krijgen
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Met een beslaglegging/loonbeslag/schuldsanering/nog te verrekenen bedragen met de fiscus oid geloof ik ook dat ze er bij kunnen. Wel recht op maar feitelijk 0 of weinig.

    Alhoewel t heeft met kinderen te maken heeft dus kunnen her en der wat uitzonderingen zijn.

    Er zijn in elk geval meer mogelijkheden dan alleen een te hoog loon dat je feitelijk geen toeslag overhoud (je hebt er wel recht op maar tis net zo snel weg als dat t binnenkomt).

    Ruzie om mn kind heen zou ik ook niet blij mee zijn. Ik heb er jarenlang zelf tussen geleefd, mijn ouders konden er ook wat van (en nog steeds), je weet wel wat je niet wilt in je eigen huwelijk/relatie. Je kan het aankaarten maar als dit je enige opvang is en ze dit al jaren doen betwijfel ik of je die gewoonte er uit kan halen. De enige die daar evt een ster in kan zijn is als je kleintje gaat huilen OMDAT ze ruzie hebben. Kleinkind krijgt meer voor elkaar bij opa en oma dan mij ooit is gelukt. Ruzie (incidenteel gelukkig) is gelijk afgelopen zodra die van ons aanslaat omdat ze huilt als opa of oma gaat katten en dan is t 'oh gossie toch, moet je huilen he, maar dat hoeft niet!' (en oma is direct afgeleid door een kleintje met stralend blauwe ogen die dan de mooiste glimlach op kan zetten, ruzie bestaat ineens niet meer). Bij schoonouders precies t zelfde. En t ruzie gehalte is hier kibbelen en katten, geen zware ruzies met deuren smijten of gevloek en getier.
     
  7. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Poeh niet echt een veilige omgeving voor je zoontje. Niet fijn dat je moeder dat doet.
    Helpt het niet als je zegt dat je anders op zoek gaat naar andere opvang? Of is het de aard van het beestje en maakt dat ook geen indruk?

    Kan opa niet de ene dag en oma de andere dag, dan heb je ook geen geruzie tussen die twee.

    De vraag waarom je geen andere oppas kan kiezen is al gesteld, dus dat stukje laat ik achterwege.
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zit zelf in de WW helaas, en omdat ik momenteel geen betaald werk heb, noch een studie volg en mn partner volgens de belastingdienst net genoeg verdient, krijgen we niks, nakkes, nada.

    Dus wat je zei klopt deels; je krijgt geen toeslag als je salaris/dat van je partner te hoog is.
    Enige euvel is dat de marge tussen wat je mag verdienen als alleenstaande en wat je mag verdienen als stel (gezamenlijk inkomen) niet heel groot is.
    Dus even gewoon een paar getallen genomen als voorbeeld:
    Mag je als alleenstaande bijv. max. 1500 per maand verdienen wil je k.o.toeslag krijgen, mag je als gezamenlijk inkomen bijv. max. 1750 p.m. verdienen.
    Kortgezegd: je hebt als stel weliswaar een hoger bedrag wat je gezamenlijk mag verdienen, maar waar er bij een alleenstaand iemand één iemand van die max. 1500 moet leven, moeten er bij een gez.inkomen dus twéé mensen van 1750 leven.
    En dan reken ik de kinderen voor het gemak nog niet eens mee :rolleyes:

    Snap je mn uitleg?
     
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Hmm oké, vervelend!

    Ik snap alleen niet, ons jaarsalaris os boven de 50.000 en ook wij krijgen KOT een fatsoenlijk bedrag ook nog eens... dat is dus een stuk meet als €1750 Pm...

    Of begrijp ik je nu niet goed?
     
  10. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Maar als je in de WW zit dan heb je toch geen kinderopvang toeslag nodig?

    Zodra je werkt of gaat studeren kun je het meteen weer aanvragen.
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @Biny en @chrystel73:
    technisch gezien hebben we wel k.o. nodig, gezien ik een soort van stage loop.
    Maar omdat dit onbetaald is icm. het nét volgens de norm te hoge salaris van mn man dus geen recht op k.o.toeslag.

    @Biny: zo hoog is het jaarsalaris van mn partner bij lange na niet, maar volgens mij hebben wij er dus geen recht op omdat ik niet betaald werk, noch studeer.

    Dat je óm aan het werk te komen soms vrijwillig, onbetaald stage moet lopen, en dus k.o. nodig hebt als je een kind hebt, vergeet de belastingdienst gemakshalve maar even... :confused:
     
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Aahh zo, was even vergeten dat je natuurlijk beiden moet werken voor de KOT, sorry
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Salaris is hier idd niet t euvel (wij zitten nog een flink tikkie hoger) wel t ontbreken van werk. Die was er ook nog idd.

    Gemeente bijzondere bijstand kan je ook vergeten, waren daar vroeger nog voorzieningen voor, inmiddels zijn die potten leeggeroofd.

    Al kan je altijd nog proberen om een afspraak met de fiscus te maken. Wie niet waagt...Al zal je dan wel bijv. stage overeenkomsten moeten hebben, wat je toch nodig zult hebben om daar uberhaupt te zijn als trainee. De kov voorziening is bedoeld om leren en werken icm gezin mogelijk te maken. Al zie ik dit soort praktijken van onbetaalde stages/trainee buiten om schoolverband steeds vaker voorbij komen. Maar dan moet je echt een balie afspraak maken, stukken meenemen en dan kijken of je een uitspraak kan krijgen voor jou situatie. Oftewel, het gaat moeite kosten en geen garantie dat t lukt.

    Misschien dat uwv ook nog wat weet, je zal de eerste niet zijn. Dat is degene die dit soort dingen vaak door je strot duwt.

    Nog bepaalde regio of vacature die we in de gaten moeten houden?
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Edit: als je via t uwv zo'n proefplaatsing hebt kan t zijn dat je gewoon nog in aanmerking komt voor kov. Het gaat namelijk om een traject naar werk als ik het goed begreep.

    Als je de proefberekening kov doet op de belastingdienst zie je dat ook er tussen staan als vraag.

    Zou gewoon je stoute schoenen aantrekken en eens even gaan neuzen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Dit indd. En hoe lang heb je al WW? Het eerste half jaar heb jr namelijk nog wel recht op KOT.

    Wat betreft KOT bij hoge salarissen. Maakt niet uit hoeveel je verdiend. Je hebt altijd recht, al is het maar een heel klein percentage.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Seriously??? :confused: :confused: :confused:
    En hoe had ik dat in vredesnaam kunnen weten dan? UWV rept er met geen woord over, noch de belastingdienst...
    Spijtig genoeg zit ik net over dat half jaar heen!
    Als het waar is wat jij zegt, dan ben ik behoorlijk over de zeik nu..
     
  17. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ja.. ik kreeg het toen te horen op het kdv, staat ook op de site van de BD. ,maar je kunt KOT met 3mnd terugwerkende kracht aanvragen.. geen idee of dat nu ook geldt hoor, maar informeren kan altijd.

    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kinderopvangtoeslag/kinderopvangtoeslag_2015/welk_deel_van_de_opvangkosten_krijg_ik_vergoed/maximaal_230_uur_kinderopvangtoeslag/ik_stop_met_werken
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @Vero0504: uitkijken naar een functie oid. is lief, maar niet nodig.
    Heb (er van uitgaande dat alles goed blijft gaan) straks een eigen bedrijf.
    Was door dit topic zelf inmiddels ook al op het idee gekomen om eens te kijken of er met het UWV/belastingdienst geen andere regelingen te treffen vielen dan wat ze standaard op hun website schrijven (niet geschoten, altijd mis :) ).
    Van die stage-overeenkomst had ik idd. ook al bedacht. Helaas zit ik wat dat betreft een beetje in een rukpositie: ik werk nu onbetaald voor iemand met een eigen bedrijf, waar ik uiteindelijk de klanten (dus niet het bedrijf zelf) van ga overnemen.
    Diegene heeft nog nooit ook maar één iemand in dienst gehad.
    En volgens mij zit er voor een werkgever (want dat wordt ze als ze een stage-overeenkomst met mij opstelt dan lijkt mij) best wel wat haken en ogen aan als je iemand een stage-overeenkomst aanbiedt.
    Volgens mij o.a. ook doorbetaling bij ziekte en dat soort dingen?
    Of zou dit weer anders zijn gezien het om een eenmanszaak gaat?

    Misschien toch maar eens (samen met haar) een financieel kundig iemand mee laten kijken..
    Alleen: waar vind ik iemand die daarvan verstand van heeft, en óók nog van het UWV?

    TS: Sorry dat we zo OT gaan hoor.
    Heb jij al een beslissing genomen inmiddels?
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Bedankt voor je moeite/info!
    Echt nóóit gezien op de BD site, noch heeft het KDV waar we bijna al een overeenkomst hadden ons ingelicht..

    Maar maakt ook niet uit, want zo te lezen geldt dit (zoals zo'n beetje alles) weer eens niet voor ons...
    Tuurlijk ben ik weer een uitzondering op de regel :p
    Ik zat namelijk vóór mn ww 10 maanden in de ziektewet (daarvoor bevallingsverlof en daarvoor een betaalde baan voor een 7 maanden)
     
  20. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Graag gedaan hoor!

    Ligt eraan.. ook als je in de ziektewet zit krijg je volgens mij gewoon KOT ( als je nog in loondienst bent ) is je contract geindigd na die 7maanden? Of na 17 maanden?
     

Deel Deze Pagina