Salaris klopt niet met dagloon

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mutskuh, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.228
    1.041
    113
    Hallo.

    Ik ben ziek vanwege mijn zwangerschap. Nu krijg ik een ziektewet uitkering. Ik heb 2 werkgevers en beide werkgevers houden behoorlijk wat loon achter vergeleken met mijn dagloon. Het kan toch niet dat hun verdienen aan mijn zw uitkering? Volgens het UWV is er een x aantal bedrag uitgekeerd aan mijn werkgevers en die betalen mij uit naar het gemiddelde wat ik bij hun gewerkt heb de laatste maanden. Dus de rest van mijn uitkering gaat in hun eigen zak. Ik heb toch recht op die volledige netto uitkering? Of houden hun daar nog loonheffing/belasting af? Dat houdt het UWV toch al in op de bruto uitkering?

    Met vriendelijke groet mutskuh
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Mutskuh,

    Goed dat je dit voor jezelf uitzoekt! Ik lees dat jouw werkgevers minder loon aan jou uitbetalen, dan de hoogte van je Ziektewet-uitkering.

    Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap, heb je recht op 100% van het bruto-dagloon van je Ziektewet-uitkering. Dit geldt ook als de Ziektewet-uitkering wordt uitgekeerd aan jouw werkgever: Klik hier voor meer informatie over recht op Ziektewet-uitkering.

    De werkgever ontvangt van UWV het bedrag van de bruto Ziektewet-uitkering inclusief de werkgeverspremies en vakantiegeld. Hij betaalt het loon van jou gewoon door en houdt daarop belasting en premies in.

    Ben je van mening dat je minder ontvangt dan waar je recht op hebt? Verzoek je werkgever dan om je Ziektewet-uitkering die hij van UWV ontvangt naar jou over te maken. Je kunt er ook voor kiezen om de uitkering rechtstreeks naar jou over te laten maken door UWV. Stuur hiervoor een wijzigingsformulier.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
  3. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.228
    1.041
    113
    Dankjewek voor je snelle reactie.

    Maar van de bruto uitkering trekken jullie de loonheffing toch al af? Dan blijft er dus de netto uitkering over als ik het goed begrijp? Dan mag mijn werkgever ook toch niet nog eens de loonheffing van mijn netto uitkering af houden? Ze mogen daarvan toch nog alleen de pensioen premie en evt vakantie geld af houden?

    Mijn werkgever kwam met als reden dat hun berekend hadden dat ik de laatste paar maanden gemiddeld zo veel voor hun gewerkt had, dus hun mij daar het gemiddelde van uitkeren. Maar dat klopt dan toch niet? Dan houden ze toch geld van mijn uitkering achter?

    Groetjes Bianca
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Bianca,

    De betaling van de Ziektewet-uitkering aan je werkgever, is een bruto-uitkering inclusief werkgeverspremies. Alle vaste onderdelen van jouw loon worden van dit bruto bedrag ingehouden.

    Wij berekenen jouw dagloon op basis van het sv-loon dat je verdiende in het jaar vóór je ziek werd. Bekijk hier de volledige berekening van de Ziektewet-uitkering. Jij hebt recht op 100% van dit bruto dagloon. Dit kun je bij je werkgever aangeven.

    Voor inzage in de hoogte van je Ziektewet-uitkering, is mijn advies om contact op te nemen met onze
    klantenservice. Mijn collega's hebben inzage in je gegevens en kunnen de hoogte van je Ziektewet-uitkering voor je nakijken.

    Kom je er met de werkgever niet uit? Dan kun je hiervoor juridisch ondersteuning vragen bij een vakbond, rechtsbijstandverzekering of bij het juridisch loket.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
  5. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.228
    1.041
    113
    Top dankjewel voor je antwoord.
     

Deel Deze Pagina