Samengesteld gezin/ huis kopen/ erfenis

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Melocake, 21 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melocake

    Melocake Lid

    30 dec 2013
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik zit met een dillema en zou hier graag de mening van andere over horen.

    Ik heb twee grote nog thuiswonende kinderen uit een eerdere relatie en een kindje van 1,5 jaar met mijn nieuwe partner en we zijn ons een beetje aan het oriënteren op de huizenmarkt.

    Stel we kopen een huis met een waarde van( laten we zeggen) 200.000,- euro. Op een bepaald moment komen we te overlijden. Dan gaan mijn 3 kinderen naar de notaris voor de erfenis.

    Zijn deel van het huis (100.000,-) gaat volledig naar kindje 3. Mijn deel wordt verdeeld over kind 1, kind 2 en kindje 3
    Concreet krijgen kind 1 en kind 2 dan 33.000,- euro en kindje 3 133.000,-

    Wettelijk klopt dit. Voor mij als moeder is dit onacceptabel.
    Er mag best verschil in zitten want hij is de vader van kindje 3....
    Hij zou hier water bij de wijn kunnen doen maar zei letterlijk, "ik laat geen geld aan vreemde na".. wat als moeder natuurlijk recht door je ziel snijdt.

    De oplossing is volgens hem dat ik het grootste gedeelte van de hypotheek ga betalen. Zodoende wordt mijn erfdeel groter en het verschil kleiner. Ik betaal dan maandelijks het grootste deel van de hypotheek af... ongeacht wat hij ooit gaat verdienen. Hij zit nog in de lift op het bedrijf en mijn carriere staat een beetje stil omdat ik ook de zorg voor onze kleine heb.Ligt het aan mijn moederlijke gevoelens dat ik hem een schoft vind?

    Zie ik het verkeerd?

    Groetjes Melocake
     
  2. butterblue

    butterblue Bekend lid

    7 nov 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Hmm ik zou hier met mijn gevoel als mama van alledrie ook mee in mijn maag zitten hoor! Vindt het niet eerlijk klinken.. Ik bedoel: hij is dan wel de vader van je jongste kindje maar ik neem aan dat hij toch ook zorgt voor de andere twee?
    En kun je dat opbrengen met je salaris om het grootste gedeelte van de hypotheek te betalen?
    Ik zou toch nog eens kijken naar een andere constructie wat betreft het verdelen van de erf som. Misschien dat iemand hier er meer van weet wat erven betreft maar ik zou in elk geval hetzelfde erin staan als jij hoor!
     
  3. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    De manier van zeggen is een beetje lomp inderdaad.

    Maar ik begrijp goed dat hij alleen zijn eigen kind laat beschrijven.

    Je weet nooit of en hoe lang jullie bij elkaar blijven toch? Stel dat jullie uit elkaar gaan, heeft hij eigenlijk niets 'te schaffen' met jouw oudste kinderen lijkt me.

    Oja, kan de erfenis naar de partner gaan en andersom? En als jullie beide overlijden dat het dan verdeeld wordt onder de kinderen.
     
  4. Melocake

    Melocake Lid

    30 dec 2013
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    @Livelifelovely als wij uit elkaar gaan dan kan een testament uiteraard worden aangepast.... toch? Tuurlijk hoeft hij dan niks na te laten aan mijn "vreemden" :)
     
  5. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ga naar een notaris; er is veel mogelijk en het is in het belang van alle drie de kinderen (en de achtergebleven partner) belangrijk dat het goed vastligt.

    Ik heb een broertje en een zusje en mijn moeder is hertrouwd en hij heeft ook drie kinderen. Er zaten best wat haken en ogen aan (ook omdat hij wat kapitaal inbracht in het begin en mijn moeder niets).

    Mijn vader is ook hertrouwd, maar dan in gemeenschap van goederen. Hij heeft ook een behoorlijk ingewikkeld testament.
     
  6. Melocake

    Melocake Lid

    30 dec 2013
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    @butterblue ja ik kan het opbrengen om het grootste deel van de hypotheek te betalen. Maar hou dan natuurlijk veel minder over dan dat hij doet. Daarbij ben ik door de kleine in mijn carriere wel een beetje stil komen te staan en hij niet.
     
  7. Melocake

    Melocake Lid

    30 dec 2013
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    @anneliesje ik weet dat we naar de notaris zouden moeten gaan.... ik ben vooral in schok over zijn houding en twijfel of ik uberhaupt wel een huis wil kopen met hem als hij zo naar ons kijkt...
     
  8. masami

    masami Fanatiek lid

    27 jul 2011
    4.213
    769
    113
    Vrouw
    Dit was ook meteen mijn gevoel.
    Ik denk dat ik dan persoonlijk zelf een huis had gekocht, als dat mogelijk is.
    Succes, maar dit was voor mij wel een twijfelpunt geweest.
    Niet alleen over een huis, maar ook over mijn relatie.
     
  9. JackieSt

    JackieSt Fanatiek lid

    18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Helemaal mee eens. Ik zou er ook nog eens goed over nadenken.
     
  10. Melocake

    Melocake Lid

    30 dec 2013
    9
    0
    1
    NULL
    NULL

    :( mee eens....
     
  11. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Die houding dat zou mij ook het meeste dwars zitten ;) Bij mijn moeder is er inmiddels geen onderscheid tussen alle kinderen. Bij mijn vader is het een heel andere situatie (hij heeft een bruid "gekocht" in een vreemd land als ik het zo mag omschrijven). Kortom totaal niet dezelfde situatie als bij jou.

    Bij mijn moeder hebben ze het zo geregeld dat hoe ouder zij worden, des te kleiner het verschil is tussen de kinderen van hem en van mijn moeder. Hij bracht immers een behoorlijk bedrag mee bij de aankoop van de woning. Inmiddels is er geen verschil meer en krijgen alle kinderen een gelijk kindsdeel (en zo is het ook goed voor ons gevoel, mijn moeders gevoel en zijn gevoel).
     
  12. Logan

    Logan Niet meer actief

    Als mijn partner mijn andere kinderen als vreemden zag wilde ik geen huis met hem kopen. Dat het wettelijk zo werkt is dan even heel fijn, ik zou me gigantisch gekwetst voelen.
     
  13. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Melocake wat is de juridische status van jullie relatie? Getrouwd? Samenlevingscontract? Niets geregeld? Dat maakt volgens mij nog al uit.

    Als jullie niets geregeld hebben is het inderdaad zoals jij omschrijft in je openingspost. Maar als jullie getrouwd zijn dan ligt het al weer anders. Hangt dan af van of dat in gemeenschap van goederen is e.d. En niets regelen als je een huis koopt is eigenlijk geen optie. De notaris zal altijd iets vast willen leggen. Of dat althans met klem adviseren.

    Ik zou me in ieder geval goed laten adviseren voordat (en zoals de andere dames al zeggen als...) je een huis gaat kopen.

    Succes en wijsheid toegewenst want ik snap dat dit je rauw op het dak kan komen.
     
  14. Melocake

    Melocake Lid

    30 dec 2013
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    We wonen samen zonder samenlevingscontract. Dus als we een huis zouden kopen zouden we bij de notaris iets vast moeten laten leggen. Maar ik heb er geen goed gevoel meer over. Een opmerking als ik laat geen geld na aan vreemde valt inderdaad rauw op je dak. Hij zegt dat hij het niet zo bedoeld heeft maar zegt toch ook weer niet dat de erfenis anders geregeld gaat worden. Dat de wet aan zijn kant staat maakt dat ik aan mezelf ga twijfelen.:)
     
  15. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uhm.... waar is de vader van je oudste twee kinderen??? Als hij nl. komt te overlijden krijgen je oudste twee kinderen toch ook nog het deel van hun vader, en daarvan krijgt jouw jongste immers niets.

    Ja het is zuur wanneer je een samengesteld gezin hebt.

    Hier vergelijkbare situatie: mijn partner heeft drie kinderen en ik heb er twee ;) maar zijn oudste heeft ook nog een moeder... maw zij krijgt ook alsnog van twee kanten een erfenis.
     
  16. Melocake

    Melocake Lid

    30 dec 2013
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dat klopt. Dat geeft hij ook als argument. Ik verwacht dat er voor kind 1 en kind 2 niet zo heel veel zal komen van vaders kant. En ik wil eigenlijk als ik heel eerlijk ben gewoon zorgen dat ze alledrie goed achterblijven. ;)
     
  17. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Lastig. Bij ons zoals het er nu uit ziet, gaat het geld en huis etc allemaal naar zijn kind.
    We gaan volgend jaar iets veranderen omdat ik nu ook meebetaal.
    Maar het huis laten we niet op naam zetten, regelen we allemaal in het testament.
    Mijn kids hebben ren vader waarvan ze ook iets krijgen. Maar zoals ook bij jullie minder, als het kind van m'n vriend gezien het inkomensverschil.
    Dat is soms wel een gekke gedachten, dus gaan kijken hoe we dat gaan doen.
    We zijn wel uit dat het mijn huis wordt tot m'n dood en dan naar N zoontje. Maar spaargeld etc?!
     
  18. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik zou dan eens vragen hoe hij daar betreffende jou tegenaan kijkt. Want als hij eerst gaat, gaat dan zijn deel in zijn ogen volledig naar jullie kindje? Of naar jou? En hoe zit dat andersom als jij eerst gaat, gaat het dan naar hem of alleen naar de kinderen? Oftewel ben je van elkaar wel diegene die het 'overneemt'?

    Hier laten we het vastleggen en is het omgekeerd, ik stond erop dat er in ieder geval zekerheden zouden worden ingebouwd dat mijn ex er niet via onze zoon aan kon komen. (Iets wat voor mij al wel was vastgelegd) maar wij trouwen ook op mijn verzoek op huwelijkse voorwaarden, niet om mijn zoon tekort te doen maar wel om te voorkomen dat mijn ex er probeert met het geld wat zoon zou verkrijgen vandoor gaat. ;)
     
  19. Eline88

    Eline88 Niet meer actief

    Aan de ene kant snap ik jou helemaal dat je alledrie de kinderen evenveel na wilt laten. Aan de andere kant begrijp ik het argument van hem wel dat jouw oudste kinderen ook van hun vader een erfenis krijgen. De woordkeuze "vreemden" is wel onnodig grof. Ik heb geen stiefkinderen en misschien geen recht van spreken, maar eerlijk gezegd wil ik ook dat al mijn bezittingen naar mijn bloedeigen kinderen gaan...
     
  20. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Mijn man en ik hebben samen twee kinderen, mijn man heeft ook nog twee kinderen met zijn ex. We hebben samen een huis gekocht. Wij hebben laten vastleggen dat zijn kinderen niet van mij erven, ik wilde dat niet. Zij hebben een eigen moeder waar ze van erven, zoals het er nu uit ziet is dat niet veel maar stel zij wint na mijn overlijden de loterij, denk je dan dat mijn kinderen daarvan ook maar 1 euro krijgen?
    Mijn man staat daar gelukkig ook achter
     

Deel Deze Pagina