Schermtijd voor kinderen. Wat zijn jullie regels?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Tuttebella, 15 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Het ging om totale scherm tijd toch? Ik lees hiervoor dat jij al drie uur game tijd hebt per week, dus half uur per dag ongeveer, dat is al bijna onze max op een lange schooldag. Hoeveel komt daar dan bij aan telefoon, tv, film, iPad ?

    Maakt mij verder niet uit hoor, ik denk alleen dat wanneer mensen zeggen geen vaste regels maar het valt wel mee, dat het in de praktijk meer is dan je denkt. ‘S ochtends voor school hoor ik vaak, of al meteen bij wakker worden in bed, dan misschien even na school nog als hij moe is, dan bij koken, dan na eten nog even. Dan in weekend want dan kunnen we nog even lekker blijven liggen. Dan bij regen oid. Het telt dan stiekem denk ik behoorlijk op...
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    amdaa vindt dit leuk.
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Maar weet je... soms hebben ze gewoon andere interesses :)

    Misschirn wil de ene de hele dag op de trampoline, wil de ander de hele dag verven en weer de ander wil heel de dag tv kijken

    Ik heb hier ook een die de iPad heel leuk vind... net zoals jouw dochter de tv... ik heb het uiteindelijk maar geaccepteerd en probeer me er niet elke keer aan te irriteren...
    Hij vind de iPad nou eenmaal heel leuk..

    Waarom zou ze niet elke dag tv mogen kijken?
    Hier mag de oudste 3x pw een uur op de iPad, dit zijn vaste tijden en dagen omdat hij anders idd de hele dag zeurt en op de klok kijkt.
    En er word gewoon elke dag tv gekeken
     
    Zweden en suus1983 vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.811
    32.715
    113
    Ik denk dat dat vooral per kind heel veel verschilt. Mijn jongste kan ongemerkt best wat wegkijken, maar mijn oudste is met (redelijk) droog weer niet binnen te krijgen, dan maakt het mij dus ook echt niet uit als hij er eens wat langer achter zit.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  5. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    De oudste heeft wel regels wbt tablet en tv. Ze mag smorgens na ontbijt, tussen de middag na de lunch en savonds als de jongste in bed ligt op haar tablet. In het weekend kan het nog wel eens langer zijn. En de tablet mag niet mee naar boven. Als zij geen regels heeft ligt ze de hele dag op de bank met haar tablet of voor de tv. Voor de jongste staat eindelijk de hele dag de tv aan. Maar zij loopt er ook rustig bij weg om te gaan spelen, of gaat lekker kleuren o.i.d. De tv moet en zal aan staan ook al is ze buiten. Zolang ze er niet de hele dag voor blijft plakken vind ik het eigenlijk wel prima.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.811
    32.715
    113
    Tja en daar zie ik het probleem dan ook weer niet zo van in. Hier kijkt de jongste vaak inderdaad in de ochtend even, hij is er om 5.30 uur, mag tot 6.30 uur aan. En in de avond kijkt hij vaak nog een half uurtje. Totaal 1,5, maar mooi verspreid over de dag en tussendoor speelt hij lekker. Ik zie het probleem echt niet.
     
    Adje en Biny vinden dit leuk.
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Ik zal je nog sterker vertellen... hie staat de tv echt de halve dag aan.... ik haaaaat de stilte...(voor zover ie er is met kinderen haha) en op de een of andere manier voldoet de radio niet... ik wil graag wat ‘zien’...

    En ondanks dat... word er een groot deel van de tijd niet eens naar gekeken
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.811
    32.715
    113
    Haha, ik zie het probleem ook niet. Ik word juist gek van teveel geluid, zeker met beelden erbij, dus hier lekker tussendoor uit, maar ik maak me er niet zo druk om hoor. Zolang ze nog genoeg sporten/buiten spelen. Lekker tv kijken als ze dat willen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  9. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.431
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Geen vaste regel.
    Zoon is vaak om zes uur al wakker en mag dan lekker kijken.
    Soms s avonds na het bad nog kort filmpje maar vaak ook boekjes.
    Als het regent en we veel binnen zijn mag hij wat meer kijken. Hij is er vaak na half uurtje klaar mee en wil lekker spelen.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn kinderen zijn zowat tieners, dan is 3h gamen per week echt beperkt vergeleken met leeftijdsgenoten ;)

    En tv staat hier überhaupt niet aan behalve als iemand bewust gaat zitten om iets te bekijken, bijv een film. Helemaal niet vóór schooltijd oid.

    Het gaat ook om gewoontes creëren bij kinderen. Wij hebben helemaal geen tv op de bovenverdieping, en geen tablet. Dan is op scherm kijken op willekeurige plekken en momenten überhaupt niet mogelijk. Scheelt onwijs veel.

    En Tv kijken op een tablet of telefoon gaat überhaupt niet gebeuren, zo lang mogelijk. Dat is fysiek gewoon schadelijk voor kinderen.
    Tv zelf kan veel minder kwaad, kind zit in een betere houding en meestal op een paar meter afstand.
     
    Torretjeee en julia80 vinden dit leuk.
  11. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Juist daardoor wordt er niet naar gekeken.

    Mijn ouders hadden vroeger geen schermtijd regels. Ik mocht kijken wanneer ik wilde. Maar als er dan een vriendinnetje was om te spelen hing zij vaak aan de tv geplakt omdat zij thuis niet mocht kijken. Daar baalde ik dan zo van! Dan wilde ik spelen maar zij zat gehypnotiseerd naar dat ding te kijken. Die is dus ook niet heel veel geweest :cool:.

    Ik heb zelf ook geen regels.
     
    lies276 en Biny vinden dit leuk.
  12. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.410
    4.732
    113
    Als ik kook mogen ze tv of een filmpje kijken. Dit doen ze momenteel wel minder omdat ze liever in de tuin spelen met dit weer. In het weekend mogen ze in de ochtend ook even kijken, dan kunnen we rustig wakker worden.

    Verder overdag eigenlijk niet. Soms kijken ze een film aan het eind van de dag, maar dat valt dan wel weer samen met het kijken tijdens het koken

    De oudste is totaal niet geïnteresseerd in de tv. De iPad vind ze wel leuk maar kiest toch vaak spelen boven kijken of een spelletje. M en V vinden het wel leuk, maar zeuren er gelukkig niet om.
     
  13. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Geen regels.
    Zoontje kijkt voornamelijk Netflix op de tablet. Gewoon in rechte houding, daar heb je tablethouders voor en als die dan nog te scheef staat een gommetje of blokje onder die houder leggen en de tablet is gewoon recht.

    Sommige dagen is hij 3u bezig met tablet en/of nintendo. Sommige dagen 10 minuten of helemaal niet. Ligt aan de planning, humeur. Hij heeft vaak nood aan rust. Niet ik, echt hij.
    En als je er gek van wordt moet je gewoon lekker meedoen. Mario spellen zijn best leuk en mama's zijn helden als mama's iets halen wat het kind niet lukte. :roflmao:

    Echt schermtijd van max 30 min per dag vind ik overdreven. Moeten ze bij mij niet proberen als ik een aflevering aan het kijken ben op Netflix. :p
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat schermen juist helemaal geen rust geven. Dat lijkt dan uitwendig zo, omdat het kind rustig voor de tv/het scherm zit, maar van binnen komen er juist nog meer prikkels binnen
    Een betere manier om echt rustig te worden is bijvoorbeeld een boswandeling maken.
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    #55 sydneys, 16 jul 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jul 2018
    Is niet bij alle kinderen zo. Als hij een lange schooldag heeft moet hij gewoon eerst even Netflixen. Zo kan hij echt zijn hoofdje leegmaken. Hij kan gewoon niet tegen drukte. Als hij dit even heeft gedaan kan hij weer zijn dingen doen en meedraaien in onze drukke maatschappij.

    Boswandelingen maken doet hij ook heel erg graag maar vaak ook met een smartphone die ik vasthoud. Lekker geocachen :roflmao:
    Daar leer je er veel van. Bij veel caches krijg je veel uitleg over de plek. Of je moet zoeken bij een bepaalde struik. Nja welke? Er staan er 50. Dan maar de struik op Google zoeken en weer wat bijgeleerd. :p
    Maar ook zo. Hij is heel graag buiten. Zolang het maar rustig is en er geen schreeuwende kinderen zijn. Daar wordt hij gek van.
     
  16. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.798
    2.481
    113
    Vrouw
    S'morgens 15/20 min voor school op de tablet (zodat ik mij even rustig kan aankleden)

    S'middags na het eten (als ze geen school heeft) 30/45 min tv

    S'avond tijdens het eten koken nog 15/20 min tablet
     
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    C wilt het liefst alleen maar tv kijken.
    Als ze de kans krijgt pakt ze me telefoon en start Netflix op...
    Bloedirritant.

    Inmiddels weet ze dat ze smorgens als ik ga aankleden even tv mag kijken en ‘s avonds als ik aan het koken ben.
    Verder gaat ze maar spelen.. en als ze constant zeurt om de tv gaat ie ook niet aan als ik aan het koken ben.

    N geeft geen moer om de tv.
    Die kijkt alleen als Fien&Teun aanstaat of de Teletubbies.
     
  18. Winter30

    Winter30 Niet meer actief

    Wat tablet betreft:
    Het “mag” tussen uit school komen en avondeten. De regel is wel dat er geen tablettijd meer is na het avondeten.
    Hij komt rond 15.45/16.00 thuis en we eren tussen 17.00/17.30.

    Hij wordt er altijd bij gepakt, maar dat gebeurt tussen buiten spelen door.
    En soms voor het naar school gaan, maar alleen als er nog tijd over is. Dat is dan zo’n 10 minuutjes en alleen bij goed gedrag.

    Wat tv betreft:
    Staat soms aan, wordt meestal niet gekeken. Alleen als er Eftelingprogramma’s zijn of voor de jongste storyzoo of Teletubbies.
    De rest boeit ze niet. Af en toe een Disneyfilm
     
  19. Lianne90

    Lianne90 Lid

    15 jul 2018
    42
    34
    18
    Vrouw
    Hier niet echt regels wat betreft tv kijken. Vaak staat hij aan, maar kijken ze niet. Ze gaan liever spelen of naar hun kamer. En als ik ga koken dan willen ze meehelpen:rolleyes:. Vaak ook muziek via tv aan. Dat vinden ze wel leuk, gaan lekker dansen en na zingen.
     
  20. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.096
    5.273
    113
    Vaak in de ochtend kwartier/ 30 min zodat ik rustig wakker kan worden als ik vrij ben. Dan zit ze vaak op youtube en ligt ze naast mij. Werk ik dan 10min met haar broodje op schoot. Is er ingeslopen helaas. En dan eind vd dag tijdens koken. Dan vaak tot max een uurtje. Daarna niet meer tv of mijn mob. Ik merk dat het best een ding is, ze vraagt er echt naar. En vooral Peppa pig bleh. Als ze erg vervelend is of ik ben erg moe geef ik soms extra toe. Daar in tegen speelt ze veel buiten, gaan we vaak op pad dus ze krijgt beweging genoeg. Het hoort er denk ik een beetje bij.
     

Deel Deze Pagina