Schermtijd voor kinderen. Wat zijn jullie regels?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Tuttebella, 15 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Jij bent ook geen kind neem ik aan. Het gaat over dat de hersenen van kinderen nog volop in ontwikkeling zijn. Bepaalde banen en structuren worden nog gevormt.

    Voor volwassenen is tv kijken of op je mobiel vlak voor je gaat slapen ook slecht voor je nachtrust. Dat heeft toch echt met prikkelverwerking te maken. Een half uur een tijdschrift lezen of een artikel kom je ook van tot rust alleen heb je veel minder prikkels te verwerken.
     
    Yasmientje14 vindt dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Tja er wordt zoveel gezegd en onderzocht en ik kijk vooral naar wat voor ons werkt. En als dat een half uurtje schermtijd is vind ik dat prima (heb overigens niet gezegd dat dat voor het slapen gaan is).
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Daar had ik ook op gehoopt, maar hier helaas. :roflmao:
     
    Caithy vindt dit leuk.
  4. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Ik bedoelde ook niet dat je het voor het slapen gaat doet. Ik probeerde meer duidelijk te maken dat je denkt dat je uitrust maar dat je hersenen dus niet rusten. Maar als het voor jullie werkt dan is dat toch prima.
     
    Yasmientje14 vindt dit leuk.
  5. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.647
    3.459
    113
    Vrouw
    Inderdaad.
    En hier kijkt zoon naar Netflix net voor hij naar bed gaat en volgens mij heb ik de gemakkelijkste slaper die je je kan voorstellen. Doet nooit moeilijk, slaapt goed, valt snel in slaap. Alleen met de 14 en 18 maandensprong even slaapproblemen gehad toen hij nog geen Netflix keek. 3 maanden slaapproblemen in 5.5 jaar dus.

    Ikzelf val ook in slaap met m'n smartphone bij me. M'n Sims aan het werk sturen en m'n ogen vallen dicht. :roflmao:

    Zolang een kind lekker kan spelen en de voorkeur geeft aan andere activiteiten dan schermen is het gewoon goed.
     
  6. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik had wel regels maar ben er tegenwoordig iets soepeler in omdat die niet meer slaaps smiddags en bijna naar school moet.
    Hij is smiddags zo ontzettend moe dat die wat vaker tv kijkt dan normaal.
    Maar kan ook een dag gerust helemaal niet zijn als we lekker buiten zijn etc.
    Als hij een rust moment nodig heeft, heb ik er geen probleem mee om even een filmpje te kijken.
     
  7. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    We hebben hier niet echt regels. Ja op de tablet mag max 1 uur.
    En dat doen ze eigenlijk niet elke dag.
    Vandaag hebben ze wel een film gekeken, vanmorgen.
    Dagen duren ook wel erg lang als je half 6 wakker bent :eek::D

    Nu zijn ze lekker buiten maar straks mag de tv NOB wel even aan hoor.
     
  8. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier is het simpel, als ze moe zijn na een hele dag spelen en ik kook, mag de tv aan. Een half uurtje, soms iets langer. En als ze al een hele week buiten hebben gespeeld en het is een middag niet zo'n mooi weer, mogen ze ook langer kijken.

    Ze spelen hier ook heel veel samen, gelukkig. We hebben een schommel in de kamer, een bank waar de kussens uit kunnen en waar ze een glijbaan van maken. En soms zitten ze gewoon uren met hun poppen school te spelen.

    Ze kijken veel via YouTube, Brandweerman Sam, Pieter Konijn. Op de tablet mogen ze alleen in het weekend, max een half uur.
     
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons is schermtijd afhankelijk van de dag van de week. Op schooldagen alleen als er gekookt wordt. Dat is dus meestal maar kort, half uurtje hooguit. Op vrije dagen mogen ze vanaf half 8 's ochtends kijken tot we gaan ontbijten. En tot mijn schande moet ik zeggen dat we dan vaak laat ontbijten. Ik zou wel eerder mijn bed uit willen komen maar... eigenlijk wil ik het toch niet. Dus dan zitten ze soms zomaar 2 of 2,5 uur met zo'n ding voor hun neus. Ik probeer het wel wat te beperken trouwens, door zoveel mogelijk voor 9 uur mijn bed uit te komen. Maar het vlees is soms zwak. :oops:
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  11. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Als onze dochter met de tablet wil spelen, dan zetten wij de kookwekker aan, op 20 minuten. Zij mag 1 keer per dag met haar tablet spelen.
    Dit betekent echter niet dat ze ook elke dag op haar tablet kijkt.
    Ze zet de tablet trouwens zelf uit wanneer het alarm afgaat van de kookwekker, onder toeziend oog van mij of man. Ze weet dat het slecht voor haar ogen is en dat ze maar heel kort mag kijken/spelen.
     
  12. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Wij hebben geen schermtijd regels. Ik probeer het wel maar het lukt me niet om het gestructureerd toe te passen. Meestal komt het er op neer dat ze elke dag ongeveer 30 min op de iPad of computer mogen. Elke ochtend kijken ze even tv. Maar er zijn ook dagen dat ze niet op de iPad mogen.

    iPad, PlayStation gebruik zou van mij helemaal mogen stoppen. Ze worden er alleen maar heel vervelend van na afloop.
    Afgelopen vakantie 800km in de auto geen probleem tot de iPad aan is geweest. Daarna zijn ze druk, vervelend naar elkaar en luisteren slecht. Thuis 9 van de 10 keer ook. Ik merk het altijd meteen als ze erop gezeten hebben. Klinkt dat voor iemand bekend?
     
  13. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Doordeweeks meestal tijdens het koken, hangt ook af van het weer.
    De afgelopen dagen amper tv gekeken, maar vandaag is het niet zulk goed weer en voel ik me niet lekker dus zitten ze nu een film te kijken.
    In de herfst/winter kijken ze over het algemeen meer tv dan in de zomer en lente.
     
  14. Yasmientje14

    Yasmientje14 Fanatiek lid

    10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Geen tv soms een leerzaam spelletje of filmpje op laptop (gemiddeld eens in 3 dagen) niet langer dan 15 min.
     
  15. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.723
    4.689
    113
    Vrouw
    Ik heb geen vaste regels, dochter mag in de ochtend vaak even kijken en als ik in de middag werk dat ze moe is, las ik een rustmomentje in met tv. Ook als ze er naar vraagt mag ze vaak wel even kijken. Ze is gek op knutselen/buiten spelen etc, dus even wat schermtijd kan in mijn ogen geen kwaad.
     
  16. reckless

    reckless Bekend lid

    17 apr 2014
    787
    284
    63
    Hier ook geen regels wat betreft schermtijd. De oudste is gek op z'n iPad, die zou het liefst de hele dag met dat ding op de bank hangen!

    Buiten de vakanties 's ochtends geen tv of iPad. Tussen de middag na het brood eten mogen ze beiden 20 - 30 minuten op de iPad en na schooltijd ook vaak. Als ik ga koken mogen ze even tv kijken en dat doen ze ook voordat ze naar bed gaan.

    In het weekend wordt de iPad soms wat meer gepakt, maar dat ligt ook aan het weer. Ze kunnen ook gerust de hele dag lekker spelen, zowel binnen als buiten.

    Gisteren met die hitte heb ik alles in huis dicht gedaan en hebben we heerlijk een filmpje gekeken op de bank. En dat doen we ook wel eens als het slecht weer is.

    De oudste vindt dit geweldig, maar de jongste gaat vaak halverwege lekker spelen.

    Al met al denk ik dat ze gemiddeld per dag een uurtje op de iPad zitten en 45 - 60 minuten tv kijken. Ik vind het prima, de jongens vinden het zelf ook heerlijk!
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Onze zoon is 4 en de ene keer kijkt hij niks de andere keer kijkt hij een kort of langer filmpje. We spelen veel samen en na het eten geen tv.
     
  18. Flynnie11

    Flynnie11 Bekend lid

    8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Wij hebben een tv met Netflix, Nintendo en IPad. De regel is dat ze er mee ophouden zonder te zeuren als ik het genoeg vind. Dat gaat prima, ook met mijn peuter. Ook vanwege de regel dat ik dit een paar minuten van te voren aankondig zodat het geen verrassing is. De ene dag mogen ze langer dan de ander dag, ligt er net aan wat we die dag doen en hoe ze zich voelen. Ik bepaal en wil er geen strijd om maar ze mogen ook best wat vrijheid als ze hier goed mee om kunnen gaan. Ik merk dat mijn oudste ook gewoon zelf stopt als hij aanvoelt dat hij er hangerig van wordt, vind ik ook belangrijk om ze te laten ervaren
     

Deel Deze Pagina