Schildklierafwijkingen.. iemand?

Discussie in 'De lounge' gestart door Narcisje, 18 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.936
    113
    Vrouw
    Ik heb gelezen dat afwijkingen aan de schildklier heel veel verschillende klachten kan veroorzaken.. Zijn hier dames die een te snel- of te langzaam werkende schildklier hebben en zo ja, welke klachten had je voordat je de diagnose had?

    Ik ga binnenkort bloedprikken om te controleren of mijn klachten door de schildklier komen.
     
  2. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Hier een traag werkende schildklier. 30 kg bijgekomen binnen een paar jaar en daarom maar eens laten nakijken. Met medicatie goed onder controle te houden maar kan soms wat schommelen en dan heb ik last van vermoeidheid, droge huid, ...
    Overigens kan het ook de vruchtbaarheid beïnvloeden en de kans op miskramen vergroten.
     
  3. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Ja! Te langzame schildklier (Hashimoto). Ben ik achter gekomen omdat ik extreem gestresst was i.v.m. naar ik dacht mijn werk en daar echt nachtenlang van wakker lag. Ben uit wanhoop naar mijn huisarts gegaan waar uit bloedonderzoek bleek dat mijn waarden echt fors waren. Ben inmiddels wel redelijk ingesteld op de medicijnen, en de stress is vrijwel verdwenen, maar heb nu helaas ook heel vervelende spier- en gewrichtsklachten. Oh, en niet te vergeten de gewichtstoename in no time...
     
  4. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Ja hier ook een te trage. Heel veel aangekomen, moe, zo sloom als een slak. Haar viel uit, droge huid, wazig zien.
    Dacht dat ik depressief was, was heel verdrietig telkens, en geen zin meer in t leven.
    Ben naar de poh ggz gegaan, maar toen kreeg ik net de uitslag, en kon ik aan de medicatie. Heeft wel even geduurd, dat was begin januari. Ik ben nu net goed ingesteld qua bloed, maar heb nog we wat klachten.
     
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Toch ben ik altijd zo verbaasd om te lezen over die gewichts toename. Als je dan op internet een beetje leest valt dat zogenaamd wel mee, nou bij mij helaas niet, en bij jullie blijkbaar ook niet.
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    #6 Zonnebloem92, 18 jul 2018
    Laatst bewerkt: 18 jul 2018
    Hier ook te traag, maar nog steeds een te laag BMI.
    Eerste wat ik altijd hoor als mensen horen dat ik een te traag werkende schildklier heb: Ow, dan word je toch dik?
    Mijn klachten waren destijds vooral: extreem moe(nog steeds soms), spierpijn, koud hebben, haaruitval (nog steeds) en depressieve gevoelens.
     
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Hier ook een traag werkende schildklier.

    Ik had amper eetlust maar bleef aankomen, viel in slaap op de stoel zodra ik thuis kwam, was bleek, lusteloos, futloos en ik geloof dat er nog wel meer was maar ik weet het niet meer. Ik was 16 toen het ontdekt werd.

    Toen de medicatie eenmaal goed ingesteld was ging het veel beter. Maar het heeft helaas niks aan de gewichtstoename gedaan. De toename werd wel minder maar afvallen was en blijft een behoorlijke uitdaging.
     
  8. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.936
    113
    Vrouw
    Mijn klachten zijn nu;
    - slecht in slaap vallen en slecht doorslapen
    - hartkloppingen
    - veel haaruitval
    - geribbelde nagels
    - buikpijn/vaak naar wc
    - koude ledematen terwijl ik het zelf niet koud heb

    Afvallen of aankomen heb ik geen last van. Ik kan juist niet aankomen terwijl dat wel wenselijk zou zijn.
     
  9. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Snelle schildklier. Nu vrijdag eerste afspraak bij de internist.
    Ondergewicht en werd de laatste tijd luier en luier. Moe, futloos. Zodra ik een klein heuveltje op wandel vliegt m'n hartslag omhoog. Totaal geen energie maar tja ik verbruik dus al liggend evenveel energie dan iemand die bezig is met hardrennen.
    Volgens mij ook struma. Soms een bol in m'n hals maar die komt en verdwijnt. Denk ook de schildklier. Huisarts voelde niks maar toen was ook niks terwijl je het de dag ervoor gewoon zag zitten.

    Laatste keer dat ik het had was erger. Is jaren geleden maar toen had ik ook de oogziekte. Dan zie je eruit alsof je heroïne verslaafd bent. o_O en toen woog ik 43kg. :$

    Is nu jammer genoeg teruggekomen. Maar minder erg buiten die energie. Die is nu echt op een 0-punt de laatste weken. De warmte zal ook wel meespelen denk ik.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik heb een traagwerkende schildklier (of eigenlijk doet hij inmiddels helemaal niets meer, vermoed ik). Ik was heel erg moe, depressie-achtige klachten, kwam aan, was enorm vergeetachtig, kon me niet concentreren, spier- en gewrichtsklachten, haaruitval, enz.
     
  11. Treez

    Treez Niet meer actief

    Eerst een trage, toen een jaar lang een snelle en nu weer een trage schildklier (hashimoto).

    Klachten bij traag zijn bij mij vooral energieverlies, heel sloom en traag voelen (niet vooruit te branden zijn), koud hebben en depressieve klachten.

    Klachten bij te snel waren bij mij extreem veel afvallen, angstig voelen zonder oorzaak, hartkloppingen, zeer hoge hartslag in rust, maximaal 2 uur kunnen slapen op een dag en een heel onrustig gevoel in mijn lijf.

    Ik ben blij dat die weer te traag is, want een snelle schildklier vond ik echt een ramp :(.
     
    cato vindt dit leuk.
  12. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik zou bij jou eerder denken aan een te snelle schildklier dan een trage. Vaak naar de wc moeten, herken ik ook nog van toen mijn schildklier te snel was.
     
  13. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Ja eerder te snel, heb ik ook gehad bij instellen van meds.
    Ik had het eerst ook vreselijk koud. Zat overdag met kruiken en kachel aan.
     
  14. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Hier ook snel koud. Behalve nu met dit weer.
    Als het bewolkt is vind ik het te doen maar zodra die zon er is bweighhh. Kan er niet tegen dit jaar en hoop dat het snel gewoon 22 graden is. Terwijl ik normaal juist helemaal opleef bij 25+ graden.

    Maar langs de andere kant. 30 graden is me nu veel te warm en zodra het 21 graden is heb ik het frisjes en doe ik een vestje aan in de schaduw :roflmao:
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier te traag werkende schildklier.

    Klachten, vanaf de puberteit:
    - zeer onregelmatige menstruatie, soms maar 3x per jaar, vanaf de eerste keer;
    - PCOS;
    - onmogelijk kunnen afvallen, wat ik ook deed;
    - haaruitval, slechte nagels;
    - vermoeidheid, weinig energie.

    Een jaar nadat ik was gestart met medicatie ben ik 14kg afgevallen, structureel. Medicatie hielp echter niet tegen pcos, hierdoor moeilijk zwanger kunnen worden.

    Na mijn zwangerschap is de schildklierwerking trouwens weer 'gerest', nu werkt ie prima.
     
  16. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Hier ook een te traag werkende doordat hij bijna helemaal verwijderd is.
    Had eerst de hoop dat mn lichaam t zelf weer op zou pakken na de operatie. Helaas dus niet.
    Ik was extreem moe en depressief.
    Ben gelijk gestart met Thyrax en na heel veel keer ophogen werkt hij bijna weer als voor de operatie.
    Had trouwens geen last van gewichtstoename.
     
  17. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Zijn schildklier klachten erfelijk? Want ik weet dat mijn oma en tante het hebben. En sommige klachten herken ik wel.
     
  18. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Ik hoor eigenlijk nu pas :rolleyes: de verhalen vanuit de familie. Oma aan vaderskant, opa aan moederskant hebben een schildklieroperatie gehad. Een tante sinds kort ook Hashimoto. Mijn moeder had zowat alle autoimmuunziekten die er bestaan, dus ik hoop dat het bij Hashimoto gaat blijven. Maar ik vrees het ergste...
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Ja hier ook schildklierklachten!
    Ik heb al een jaar een flink struma, haaruitval en soms hartkloppingen en niet kunnen slapen.
    Mijn schildklier werkt soms te snel en soms goed. Helaas val ik er niet mee af, blijf gewoon aan de zware kant.
    Mijn endocrinoloog wil voor de zekerheid nog een punctie doen of het echt goedaardig is en dan kan ik de jodiumslok gaan doen. Heeft daar iemand ervaring mee toevallig?
     
  20. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn oma had Struma. Mn tante een trage schildklier maar geen idee waardoor. Ik ben even gaan googlen en las toen dit;
    De schildklier produceert schildklierhormonen uit jodium en tyrosine. Hieruit wordt thyroxine of T4, geproduceerd.

    Ik slik sinds een tijdje L-Tyrosine vanwege burn out. Sindsdien voel ik me lekkerder in mn vel en minder lusteloos. Ik weet dat dit komt vanwege de werking die Tyrosine heeft op de neurotransmitters in je hersenen. Maar het heeft dus misschien ook wel met schildklier te maken.

    Zijn al die auto immuun ziektes erfelijk? Kun kr daar wat aan doen met dieet, zorgen voor je darmen etc? Mijn hooikoorts is wel verbeterd namelijk.
     

Deel Deze Pagina