School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    TILBURG - Geen cola, energiedrank en zelfs geen limonade meer. Kinderen op basisschool Don Sarto in Tilburg mogen vanaf dit schooljaar alleen nog maar water drinken op school. Tot woede van veel ouders.

    Ook het eten wordt er beperkt. De basisschoolkinderen mogen een boterham of fruit meenemen van thuis. Drankjes en andere etenswaren worden ingenomen en aan het einde van de dag met een uitlegbriefje mee naar huis gestuurd.

    De school wil op die manier de kinderen zo gezond mogelijk houden. Maar veel ouders van de school in de Tilburgse Vogeltjesbuurt bepalen liever zelf wat gezond is voor hun kind. Velen beklaagden zich de afgelopen weken bij directeur Ludy Meister. ,,Mijn zoon komt huilend thuis: ik lust geen water'', zegt vader Kevin Rovers. ,,Dat hoeft hij van mij ook helemaal niet. Water is voor honden.''

    Geen appelsap
    Hij is deze week al meerdere keren met andere ouders naar school gegaan om zijn beklag te doen. Vooralsnog zonder resultaat. Zijn zoontje Jonairo (6) neemt normaal graag een pakje appelsap mee, met een boterkoek. Maar die kreeg de jongen deze week aan het einde van de dag weer mee naar huis. ,,We mogen nog geen Liga-koekje meegeven. Niks. En je kunt een kind niet verplichten om water te drinken, als die het niet lust. Wat nou als het dertig graden is. Moet hij dan maar uitdrogen?''

    Het grootste bezwaar heeft Rovers tegen de bidons die worden gebruikt. ,,Die worden elke dag omgespoeld. Maar als een kind ziek is, komen er bacteriën in. Die spoel je er niet zomaar uit. Dit gaat in tegen de hygiëneregels.''
    http://www.bd.nl/tilburg/school-verplicht-kinderen-water-te-drinken-ouders-boos-water-is-voor-honden~a72da0eb/

    Wat een stuk hahaha, vooral de gedachtengang van die vader :roflmao::roflmao::roflmao:

    wat vinden jullie?
     
  2. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Als een pakje appelsap en een boterkoek het idee van een gezonde lunch is, dan snap ik de school wel een beetje. Klinkt als een achterstandswijk waar de school in staat. Maar denk dat ze het iets te drastisch aanpakken. Ik zou zeggen, pak eerst die boterkoek aan, en eis idd dat kinderen brood of andere normale lunch mee krijgen. En biedt schoolmelk en water aan. En dan daarna suikerdrankjes verbieden. En doe er ook een voorlichting bij, in Jip en Janneke taal met plaatjes.
     
    Logan, Nikki88, Louise11110 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    even heel erg gezegd maar wie zijn die mensen op die school die bepalen wat mijn kind eet en drinkt. Daar kan ik als ouder zelf over beslissen. ik zou mijn kind niet naar een school laten gaan waar dit de regel geving is. dat kinderen en volwassenen gezonder kunnen/moeten eten tot daar aan toe maar een school gaat mijn kind niet verplichten om iets wel of niet te mogen eten/drinken.
     
    Aegyo, mamabri, MaMa en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind het juist goed dat scholen dat doen. Als ik mijn kinderen fruit mee geef als tussendoortje. Dan krijg ik te horen dat ze een liga willen, want alle kinderen hebben een liga mee. Op de fruitdag echter geen commentaar, want dan nemen alle kinderen fruit of groenten mee.
     
    Maxellera, Logan, Esila en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Ik vind het ook te ver gaan. Ik bepaal als ouders wat mijn kinderen mee naar school krijgen.
    Er zijn hier op school twee fruitdagen: dinsdag en donderdag. Dan moet er fruit mee. Koek mag dan niet opgegeten worden. Dat vind ik al meer dan genoeg.
    De andere dagen mogen koekjes wel gewoon.
    Mijn kinderen nemen een beker/fles limonadesiroop mee en een koekje. Dat zijn hele simpele dingen zoals een biscuitje, speculaasjes oid. Dus geen verpakte koeken zoals Liga ed.

    Ik zou er ook zeker niet blij mee zijn als onze school deze regels zou invoeren.
    Je kunt als school adviezen geven, maar zulke regels opleggen vind ik echt te ver gaan.
     
    lies276, Marchella, smarlicia en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Oh daar ben ik heel makkelijk in. Al kreeg de hele klas taart mee....mijn kinderen niet. Daar zouden ze niet om hoeven zeuren, dan maar niks.
     
    Wen86, MamaVanVier1985, Saaaraaa en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. zonnestraal21

    zonnestraal21 Niet meer actief

    Ik vind het eigenlijk wel prima.
     
    jupke, Esila, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik vind het te ver gaan
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  9. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Bij ons op school is het fruit in de ochtendpauze, ze drinken water.
    Als lunch brood of iets anders als het maar gezond is. Snoep en koek krijg je terug volgens de nieuwsbrief (nooit getest in de 6 jaar dat wij er zitten). Drinken water, thee of een melkabbonnement.

    Ik heb er geen enkel probleem mee en mijn kinderen vinden het ook best.
    Nog erger: ze mogen 's morgens thuis ook kiezen uit water of thee.
    Bij het avondeten ook water en 's avonds ook weer water of thee.
     
    merel80 en dds vinden dit leuk.
  10. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Ik heb makkelijk praten, mijn kind drinkt graag water. Allebei trouwens.
    Op zijn schooltje bieden ze voornamelijk water aan en soms limonade.

    Maar als je kind geen water lust (kan dat, het smaakt toch nergens naar?) dan heb je wel een probleem. Dan kan ik begrijpen dat er een alternatief komt. Wellicht bio appelsap?
    Die pakjes zijn erg ongezond. Ik snap goed dat als het warm is en kinderen tikken veel pakjes weg omdat ze geen water lusten het aardig kan oplopen.

    En boterkoek?! Serieus?:rolleyes:
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou er echt geen moeite mee hebben.
     
  12. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    zou mijn reactie ook zijn :roflmao::roflmao:
     
  13. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Water drinken moet je gewoon leren als kind. Als je van die lekkere zoete limonade en appelsap gewend bent. Ja dan is water 'vies' ja, smaakt nergens naar. Ik heb mijn kinderen altijd water gegeven. Dus die zijn het gewend. En 's ochtends drinken ze (verplicht) melk. Als het aan hen zou liggen dronken ze alleen maar chocomelk, yogi en limonade denk ik. Maar dat doen we dus niet.
     
    nizzie86, louan en dds vinden dit leuk.
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou zoiets ook wel prima vinden. Mijn kinderen zitten op een 'gemiddelde' school zeg maar maar als ik zie en hoor wat kinderen soms meekrijgen...
    Wat ik bij mijn oudste een paar jaar terug wel lastig had gevonden is dat ze water slecht dronk. Dus kreeg ze 1 keer sap mee en voor bij de overblijf dan water. Anders dronk ze over de hele dag maar 100 ml. Inmiddels drinkt ze prima water (halve liter overdag op school) en als kinderen chocoladekoeken mee hebben is ze gewoon blij met haar gezonde fruit en geniet ze van iets te snoepen 's middags :)
     
  15. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nou zo ben ik ook hoor. En ik vind dat gezeur wel vervelend soms. Dus ik kan me voorstellen dat de school daar wat in kan betekenen. Zeker voor kinderen die blijkbaar opgroeien met een boterkoek als lunch.
     
  16. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind dit wel wat ver gaan. Dat van water drinken snap ik nog. Maar alleen brood mee naar school niet. Straks mag je niet eens pindakaas of jam op je brood mee naar school.
    Mijn kinderen drinken vrijwel altijd water, ze zitten op de psz en ik geef daar ook altijd water mee ipv sap. Maar ze mogen ook heus weleens een koek of snoep eten.
    Heel goed dat de school gezonder wil zijn, maar het is geen gevangenis waar je op water en brood moet leven.
     
    Chocolat, Marchella, Manque en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Mijn dochter zit nog niet op school maar ik zou er geen probleem mee hebben. Mischien is het wel leuk om als beloning aan het eind vd week wat anders te geven, zo hou je het mischien leuk.
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou het dikke prima vinden als het hier water/thee was en brood + fruit, mijn dochter krijgt sowieso niks anders mee, maar ik vind het afschuwelijk als kinderen op een basisschool energydrink krijgen etc. Bij mijn dochter waren er kinderen die als tienuurtje een donut aten, iedere dag. Dat je dat als ouder prima vindt; tuurlijk! Maar een school is een plek waar veel kinderen samen komen en waar gewoon andere regels (kunnen) gelden dan thuis. Regels mbt eten vind ik volkomen normaal. En als er dan bv kinderen zijn die een uitzondering vormen - bv vanwege medische redenen - is daar écht wel iets op te verzinnen, zoals voor alle regels geldt.

    Hier op de psz was een moeder die haar 2-jarige zoon een broodje frikandel mee gaf, moesten de leidsters maar even in de magnetron opwarmen. Echt joh, wtf, ik snap dat scholen dan regels gaan verzinnen.
     
    Zara75, flowertje36, Line en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik vind het te ver gaan. Als het kind in het artikel een stukje boterkoek mee krijgt ga ik er vanuit dat het om de ochtend pauze gaat. Prima dat ze geen energydrink ed mee mogen nemen, hebben ze helemaal niet nodig. Die liga's met een laagje zijn ook niet nieuw. Oh en ook nog koekjes met krenten! Wat ongezond die krenten..Wie weet is dat wel het enige lekkers wat het kind krijgt per dag en eet ie thuis wel z'n portie fruit.. school heeft steeds meer een opvoedende taak dat begrijp ik best maar ze hebben mijn kinderen niet te vertellen wat ze wel en niet mogen eten. Dat bepaal ik altijd nog zelf. En ja mijn schoolgaande dochter krijgt koek en een pakje mee naar school. Thuis eet ze genoeg gezonde dingen.
     
    lies276, Marchella, Manque en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ik vind het te ver gaan maar als ik dan vervolgens lees "water is voor honden" en "hij heeft als lunch graag appelsap en boterkoek" schrik ik toch wel heel erg en denk ik dat het wellicht ook wel een noodgreep is van de school...
     
    Chocolat en cowgirl80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina