Schoonmaken peuterspeelzaal

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kanarie, 15 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Weet je, ik snap wel dat het voor jou miss veel geld is. Het is soms een stukje bewustwording wat dingen en in dit geval diensten kosten. Er gaat vaak nog zoveel af voordat je bij het stukje geld komt waar mensen wat aan verdienen.
    Ik ben kapster, al jaren zelfstandig. En hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat de kapper duur is. Echt, ik word daar elke keer niet goed van. Zijn mensen echt zo stom dat ze denken dat ik hun geld zo gelijk in de portemonnee kan stoppen, en om hun beeld van kapsters nog maar compleet te maken, nieuwe kleren en make-up van te kopen;)? Maar als ze de auto naar de garage brengen hoor je ze niet klagen over het uurtarief €60,- + . Dit is maar een voorbeeldje hoor. Zo zijn er zoveel misvattingen.
     
    debq vindt dit leuk.
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #22 merah, 21 jun 2017
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
    Volgend jaar gaar de peuterspeelzaal onder 'kinderdagopvang' vallen. Eigenlijk heel logisch, want ik zie het verschil eigenlijk niet. Inclusief alle wettelijke (opleidigs) eisen aan personeel, en een vergelijkbaar uurtarief als bij de kinderdagopvang, dus waarschijnlijk (nog) duurder.

    Je opmerking 'het is geen kinderopvang' snap ik niet zo goed. Je kind wordt toch opgevangen en verzorgd?
     
  3. Chels89

    Chels89 Bekend lid

    22 apr 2014
    799
    128
    43
    Krijg je dan geen compensatie vanuit de gemeente? Ik betaal ook €140 voor 2 dagdelen maar krijg toeslag omdat ik werk maar de ouders waarbij er 1 werkt betalen hier ergens tussen de €5 en €90 per maand, afhankelijk van jaarloon van de werkende partner.

    Je bent in ieder geval vrij om wel of niet te gaan helpen, maar zonder de hulp van ouders bij activiteiten hebben de leidsters behoorlijk wat werk. Toen ik vroeger dagelijks een peuterspeelzaal schoonmaakte kreeg ik daar 15min voor... tafels afnemen, stofzuigen, dweilen en de wc's en je tijd was om. Dus dan is het wel fijn voor de kinderen als het speelgoed en alles af en toe goed word schoongemaakt door de ouders.
     
  4. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik begrijp ts wel. Het is net geen drie uur per keer dat je peuter op de psz zit en de meeste ouders zijn om die reden tijdens die uren dan ook gewoon thuis. Bij ons is er na die drie uur nl ook geen mogelijkheid om je kind langer te laten zitten, aangezien ze dan gewoon gaan sluiten. Sommige kinderen worden dan wel eens door opa of oma gehaald omdat die ouders het wel voor een deel als opvang gebruiken, maar veel ouders hebben die luxe niet.
    Ik zag de psz dan ook echt niet als opvang, maar voorbereiding op de kleuterschool. Mijn zoon ging niet heen zodat ik thuis 2,5 uur op de bank kon hangen, maar hij ging heen voor zijn ontwikkeling. Hij ging tijdens mijn werkuren nl niet naar een kdv maar naar zijn opa en oma. Vind de huidige regeling dan ook behoorlijk oneerlijk voor gezinnen waarbij een van de ouders thuis is, aangezien die bedragen dan behoorlijk omhoog schieten.

    Wij betaalde voorheen voor de psz altijd 48,- per maand, toen het werd overgenomen 90,- netto. Voor de stichting deed ik graag dingen, maar voor deze grote organisatie met managers en marketing medewerkers heb ik echt nooit geholpen en ga ik bij de volgende ook niet doen. Op de basisschool help ik wel graag en sta deze maand dan ook weer ingepland voor de zomerschoonmaak.
     
  5. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Je mag wel verwachten dat er goed wordt schoongemaakt, hoor. Maar dan zul je ook meer moeten betalen. Met zo'n laag bedrag is dat gewoon niet mogelijk.

    Ik werk op een basisschool en hier komen ouders ook twee keer per jaar poetsen. En het speelgoed van de onderbouw gaat met ouders mee naar huis in de zomervakantie en in de kerstvakantie, zodat alles weer schoon op school komt. Als ouders zich daar allemaal te beroerd voor voelen is dat prima, hoor. Maar dan gebeurt zoiets gewoon niet.
     
  6. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.896
    113

    Je hóeft je niet op te geven.

    Hier krijgen ouders die niet kunnen of willen helpen met schoonmaken speelgoed mee naar huis om schoon te maken.

    Het gaat niet om de dagelijkse schoonmaak hè!
     
  7. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.896
    113

    Je doet het voor de kinderen en hun leidsters.
     
  8. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    We praten over een grote organisatie waar winst word gemaakt. Dan doe je het echt niet voor de kinderen, maar vooral voor de mensen die er aan verdienen.
     
  9. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.896
    113
    .
    Toen mijn kinderen op de speelzaal zaten is het geen moment in mij opgekomen dat ik die spullen voor de hoge heren/dames directie heb schoongemaakt.

    Nu ze op de basisschool zitten idem dito.

    Je wilt toch dat de kinderen met schoon speelgoed en andere materialen spelen?

    De dagelijkse schoonmaak komt er niet aan toe om de materialen schoon te maken
     
  10. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Zoals ik zei: toen onze psz een stichting was hielp ik graag mee, nu op de basisschool help ik ook wanneer nodig, maar dit waren/zijn geen winstgevende begrijven, dat vind ik zeker een verschil. Ik ga ook niet bij Ballorig vrijwillig alles schoonmaken zodat de kinderen hygienisch kunnen spelen of eten.
     
  11. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hier ben ik het wel mee eens. Zelf werk ik bij een kdv en als wij aangeven dat het echt een keer tot in de puntjes moet worden schoongemaakt of worden opgeruimd dan krijgen we daar voor betaald. Vaak gooit ze er ook nog eens een etentje tegenaan.

    Bij mijn vorige baas konden we dit doen op onze vrije zaterdag en deed je het niet dan had je geen hart voor de zaak en werd je zo onderhand verplicht.
    Veel grote organisaties willen overal geld aan verdienen waar mogelijk. Inzetten van stagiaires en vrijwilligers (wat niet mag), mensen naar huis sturen waardoor je met teveel kinderen staat, ziek naar huis moeten gaan van je vakantie uren. Doe je het allemaal niet dan heb je geen hart voor de zaak..
    Ze zijn echt niet allemaal zo, dat zie ik wel bij mijn huidige baas (kleine organisatie), maar de grote instanties die zullen echt hun best doen om hun geld in hun broekzak te houden.
    Vaak hebben ze liever een vervuild kdv dan dat het ze geld kost.
     
  12. marthajonesb

    1 dec 2013
    48
    8
    8
    Mijn dochter gaat sinds kort naar de peuterspeelzaal, naast onder andere ook gastouderopvang. Ik betaal ruim 7,50 per uur, 152 euro per maand, hier gaat een klein beetje kot vanaf, voor 2 x 2 1/2 uur (na vakantie 4 dagdelen ivm vve). Voor dat geld ga ik echt niet lopen schoonmaken. Mijn gastouder rekent 5,20 per uur en haar huis hoef ik ook niet te poetsen. Peuterspeelzaal is gevestigd in een regulier kdv, leidsters werken ook op bijvoorbeeld de bso van die locatie.
     
  13. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Wij betalen 70'euro voor 2 ochtenden en hoeven niet te helpen met schoonmaken ( word niet eens gevraagd)

    De basisschool vraagt wel vaak om te helpen maar dit is afgelopen 4 jaar elke keer op een avond dat mijn man moest werken en ik de kinderen niet alleen kan Laten, mee nemen doe ik ook niet want voor 20.00 uur wil ik ze gewoon in bed hebben en oppas regelen daarvoor doe ik niet, ik geef altijd aan dat ik graag de was ( speeldoeken verkleedkleding ) of kunstof spelletjes mee naar huis neem zodat ik dit thuis kan doen als ze in bed leggen of juist dat ze mij helpen en dan de volgende dag weer fris inlever op school.
     
  14. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik weet niet wat jullie eigen uurloon is, maar ik vind 7,50 niet zoveel hoor, voor salaris, vakantiegeld, huur van het pand, aanschaf materialen etcetera?
    Wij betaalden ook zoveel, en ik heb wel geholpen met schoonmaken. Niet vanwege het geld dus, maar omdat de leidsters anders dagen bezig waren geweest (en ik vind schoonmaken helemaal niet vervelend.)
     
  15. Chels89

    Chels89 Bekend lid

    22 apr 2014
    799
    128
    43
    Hier moeten de leidsters zelf schoonmaken en alle speelgoed etc uitzoeken en opnieuw sorteren of weggooien op hun vrije dag/ochtend/middag, met hulp van de moeders. Als er geen moeders helpen zijn ze dus behoorlijk lang bezig, van de ongeveer 60 kinderen hielpen er hier 4 moeders dus dat was best aanpoten met 3 lokalen (wel veel moeders namen speelgoed mee naar huis) iedereen inclusief de leidsters doet wel liever wat anders op hun vrije dag maar het werk moet toch gedaan worden voor de kinderen.
     
  16. marthajonesb

    1 dec 2013
    48
    8
    8
    In ons geval is dit 7,84 x 16 kinderen, want zover kinderen worden per keer opgevangen. Dus globaal 125 euro per uur. Moet je wel corrigeren want er wordt 40 weken opgevangen en geen 52, dus in het maand bedrag wordt hier een beetje rekening mee gehouden. Moet lukken toch qua salaris, gebouwen, etc. En in het gebouw zit ook bso en kdv, ze gebruiken maar 1 ruimte en delen personeel, etc.
     
  17. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik deed het altijd zelf toen ik op dagverblijf werkte. Grote waterbak met sop en de kinderen mochten met de duplo spelen in dat water.
    S middags alles afspoelen en op een handdoek leggen. Wassen draaien met knuffels en kussens e.d. kun je makkelijk tussendoor even doen.
    Kinderen vinden het heel leuk om te helpen. Zolang je dit maar gestructureerd doet anders word het een zooitje.
     

Deel Deze Pagina