Schuldhulpverlening/bewindvoering

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamavan4kinderen, 23 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan4kinderen

    Mamavan4kinderen Nieuw lid

    23 jun 2018
    2
    0
    1
    Graag wil ik weten welke moeder (gezin) hier ervaring mee heeft?
    Wij zitten er aan te denken hulp te zoeken voor de schulden die er zijn omdat we zelf de overzicht niet meer hebben en wordt allemaal te veel, dat wordt dus aankloppen bij de schuldhulpverlening??

    Maar was erg benieuwd hoeveel weekgeld je krijgt? Wij zijn met straks 4 kinderen en wij zelf (dus 6 personen..)
    Is er eventueel wel te regelen over eventuele kinderbijslag die elke kwartaal komt?
    Want die kinderen hebben wel altijd goede kleren nodig! Bedoel dan geen merk ofzo maar wel nette! Dat ‘moet’ ik nu ook voor hun doen, want hun groeien zo snel elke keer.
    zeker elke drie maanden hebben ze wel weer nieuwe broeken en shirts nodig..

    Maar goed de vraag is met hoeveel personen zijn jullie, en wat is jullie weekgeld?
     
  2. louan

    louan Niet meer actief

    #2 louan, 23 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2018
    Volgens mij is hoogte geld helemaal afhankelijk in welk traject jullie zouden komen. Maar tis niet veel dat weet ik wel.

    Kinderbijslag mag je volgens mij wel houden. Succes!
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Vriendin van me heeft 5 kinderen, 3 thuiswonend en zij krijgen 100 euro per week leefgeld.
     
  4. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Ik heb geen ervaring.

    Maar wil even zeggen dat ik het een hele dappere stap vind!
    Toegeven dat je hulp nodig hebt is niet makkelijk.

    En het traject ook niet. Veel sterkt. Ook jullie gaan hier weer uit komen!
     
    Bailey07, iMoeder, MotherPrincess en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    #5 JJ1980, 23 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2018
    Kijk eens of er bij jou in de buurt Grip op de knip is. Die kunnen je verder helpen. Je staat dan in principe niet onder bewind en ze houden geen weekbudget aan. Ze kunnen je wel helpen met overzicht, hulp bij lopende schulden en afspraken maken met instanties/gemeente. Een makkelijkere stap dan de schuldhulpverlening. Mocht je dat toch nodig hebben, kom je daar via hen ook.

    Goed dat je de stap wilt zetten, inzien dat je wat moet doen aan de situatie is het beste begin. Heel veel succes met het traject. Met de juiste inzet en hulp kom je er wel!
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik weet van een bevriend gezin dat een bewindvoerder vaak ervoor is om meer orde te scheppen en jullie wat meer lucht te geven.
    In overleg wordt je weekgeld bepaald.
    Zo mochten zij gewoon een groot deel van hun vakantiegeld houden en als ze tussendoor iets wilden hebben was daar een potje voor.
    Hoevee schuld zij hadden weet ik niet, dus misschien was de schuld nog niet zo hoog dat dit nog allemaa mogelijk was.
     
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Goed van je!

    Wil je echt onder beschermingsbewind of budget beheer? Het 1e wordt wettelijk geregeld via de rechtbank en dat kan je dan niet "zomaar" even stop zetten. Er komt namelijk een vonnis dat je onder bewind staat.

    Budgetbeheer loopt vaak via een kredietbank of plangroep. Dit kan je wel makkelijk stopzetten.

    Kan je goed met geld omgaan? Dan zou ik kiezen voor budgetbeheer. Meld je bij de gemeente voor verdere vervolgstappen. Ze gaan dan kijken of de schulden echt problematisch zijn en niet 1,2,3 zelf op te lossen zijn.

    Leefgeld is niet te zeggen. Dit is echt afhankelijk van inkomen en vaste lasten. Er zijn gezinnen die het met €50 per week moeten doen, maar ook die €100 per week krijgen.

    Ik vind het moedig dat je deze stap neemt. Als je meer info wil dan mag je me ook een pb sturen.
     
  8. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Heb, door mijn werk, veel ervaring met bewindvoering.
    Het weekbudget verschilt, ligt eraan hoe hoog de schulden zijn en in welk traject je zit.
    Kinderbijslag mag je helaas niet altijd houden. Heel soms moet het wel eens gebruikt worden voor een hele dringende rekening.
    Bewindvoerders proberen er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden dat je het wel krijgt.
    Je zou kunnen kijken of er je in aanmerking komt voor de kledingbank, mocht die bij jullie in de buurt zitten.
     
  9. Koon

    Koon Niet meer actief

    Budgetbeheer loopt in onze woonplaats via de gemeente en is inderdaad allemaal in overleg. Je mag dan meedenken hoeveel leefgeld je krijgt etc. Moet uiteraard wel reeel zijn, je hebt schulden af te betalen.
    Als ze echt heel hoog zijn, is de schuldsanering ook nog een optie maar dat is wel echt heel streng.

    Als je een bewindvoerder gaat zoeken, goed uitkijken wie je kiest. Er zitten behoorlijk wat rotte appels tussen.

    Je zou even met het sociale wijkteam kunnen bellen. De maatschappelijk werkers kunnen je goed doorverwijzen.

    In onze woonplaats is er naast de voedselbank ook een kledingbank waar mensen in een schuldhulptraject voor in aanmerking kunnen komen. Daar wordt echt alleen goede en nette kleding uitgedeeld.
     
  10. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Heb je niemand in je omgeving die je kan helpen alles op een rijtje te zetten en te kijken welke afspraken je moet maken? Ik heb dit ook wel gedaan en als de schulden nog enigszins te overzien zijn en de schuldeisers willen een betalingsregeling met je afspreken heb je zelf wel meer in de hand.
     
  11. Mamavan4kinderen

    Mamavan4kinderen Nieuw lid

    23 jun 2018
    2
    0
    1
    Er is een schuld van rond de 10.000 kwa sommige stommiteiten (afterpay) maar ook onverzekerd bij zorgverzekering die we door een fout van hun in moeten halen, belastingdienst ect En een schuld van 25.000 van zakelijke lening!

    Alles is geregeld, alles op orde..
    overal lopen regelingen voor dus wat dat betreft is alles wel op orde kwa administratie.
    Ja soms hebben wij een datum dat er een betaling van schuld is afgesproken en wordt er bijvoorbeeld die dag een vaste last afgehaald waardoor die terug geboekt moet worden om vervolgens de gemaakte afspraak van de schuldeiser te voldoen. En de vaste last schuift dan een week op (wordt wel betaald)..

    Een budgetbeheer was ons aangeraden door de gemeente vorige week. Alleen die regelen niets met de schuldeisers en de bedragen die nu zijn afgesproken zijn te hoog voor afbetalen eigenlijk, maar met lager gaan ze ook niet echt akkoord.

    Dus nu kijken we of we voor 6 maanden de schulden kunnen bevriezen, budgetbeheer via gemeente kunnen “nemen” zodat we kunnen aantonen datvde vaste lasten wel degelijk netjes worden betaald. En daarna kijken welk traject mogelijk is.. is dit niet mogelijk.. dan schuldhulpverlening maar echt me hoofd knapt uit elkaar, en dan ook nog zwanger.. we hadden allebei een goede baan en nu allebei in de ziektewet! Kan wel janken...
     
  12. JisL

    JisL Niet meer actief

    #12 JisL, 23 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2018
    Je kunt het beste naar de gemeente gaan en vragen naar een schuldhulpverleningstraject. Ze zijn verplicht om met jou een aanmeldingsgesprek aan te gaan om te kijken of je voor shv in aanmerking komt of je advies te geven wat je wel kunt doen. Tijdens de aanmelding kun je al deze vragen stellen.
    Als je het dan toch niet wil, kun je altijd uitstappen. Weet vrij veel over dit onderwerp (Doe de opleiding shv) en je mag ook via pb gerust vragen stellen.

    Edit: zie net in je laatste reactie dat je al bij de gemeente bent geweest. Probeer hun adviezen op te volgen. Budgetbeheer maakt weliswaar geen afspraken met hulpverleners, maar kan je wel goed inzicht geven over hoe je schulden zijn ontstaan en evt helpen met starten schuldhulpverlening
     
  13. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Wij zitten in de wettelijke schuldhulpverlening. Bij ons is er een vrij te laten bedrag door de rechter genoemd. Alles wat boven dit bedrag binnen komt aan inkomsten moeten we afdragen aan de boedelrekening voor de schuldeisers. Verder moeten we van wat over is alle vaste lasten betalen en voor onszelf zorgen. Bepaalde toeslagen mogen we houden, zo ook kinderbijslag. Toch is het lang niet allemaal duidelijk wat wel afgedragen moet worden en wat niet waardoor we in het eerste jaar al een behoorlijke achterstand hebben opgelopen met afdragen. Van de bewindvoering hoef je echt geen enkele hulp te verwachten, op al onze vragen krijgen wij het antwoord dat we maar even moeten googlen omdat ze geen hulpverleningsinstantie zijn. We hebben daarom de sociale dienst van de gemeente ingeschakeld en budget beheer aangevraagd omdat het voor ons niet duidelijk werd en de achterstand straks een reden kan zijn om ons uit de sanering te zetten. Nu krijgen wij wekelijks 110 euro voor een gezin met twee kleine kinderen en een hond. De kinderbijslag mogen we zelf besteden evenals een deel van ons vakantie geld maar in ons geval laten we budget beheer hiermee een deel van de achterstand inlopen. Kledingbank of kringloop heeft voor kinderen ook erg leuke kleding aks je goed zoekt, en maar voor een paar euro :)

    Het hele traject is verschrikkelijk, maar het vooruitzicht straks schuldenvrij te zijn maakt dat je het vol houd! Succes en veel sterkte!
     
    Bailey07, Chillin, Angel1980 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik heb geen ervaring maar weet door werk dat je recht hebt op de beslagvrije voet. Dus als alle aflossingen met vaste lasten samen zo hoog zijn dat je onder een bepaalde grens komt dan moeten de schuldeisers wel zakken met de hoogte van de aflossing. Zet je inkomsten, vaste lasten en alle aflossingen opgesplitst op papier en zoek uit hoe hoog jullie beslagvrije voet is. En probeer hiermee toch voor elkaar te krijgen dat de regelingen worden aangepast!
     
    Caithy vindt dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    In geval van de ziektewet, hebben jullie toch allebei ‘normaal’ inkomen van jullie werkgever? Of verwar ik een en ander met elkaar? Of hebben jullie een eigen bedrijf (gezien de zakelijke lening)?

    Erg vervelende situatie waar jullie in zitten, zijn het lichamelijke of psychische klachten?

    Komen jullie per maand wel uit? Of komt er nu minder binnen dan aan vaste lasten betaald moet worden? Hebben jullie alle mogelijke besparingen al gedaan, zoals uitzoeken of de vaste lasten lager kunnen zoals energie, tv abonnement, hypotheek wellicht omzetten naar een lager tarief mits de boete niet hoog is, verzekeringen checken op onnodige/ dubbele verzekeringen etc. Werken met weekgeld ipv pinpas.

    Succes, hopelijk komen er snel betere tijden!
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  16. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    We zitten ook in de schuldhulpverlening, nog 8 maanden en we hebben onze 3 jaar erop zitten.
    Wij hebben eerst een bewindvoerder ingeschakeld om te kijken hoeveel schuld we precies hadden, na een half jaar ong zijn we naar de rechter gegaan, daar is een te vrij te laten bedrag bepaald, alle wat daar boven zitten dragen we af.
    We begonnen met 70 euro weekgeld, toen 3 volwassenen en 1 kind (net uit de luiers gelukkig) kinderbijslag mogen we altijd gewoon houden, vakantiegeld wordt voor een deel uitgekeerd.
    In het begin was het zwaar, maar inmiddels zijn we nog maar met 2 volwassen en 1 kind thuis (dochter van man is uit huis) en meer week geld, wat we ook gebruiken voor ov gebruik enz, maar ze sparen ook voor onvoorziene dingen, zoals 2 jaar geleden een wasmachine, vorig jaar 2 bruiloften en dit jaar matrassen, als we van te voren weten dat er iets aankomt zoals de trouwerijen of id kaart geven we dat meteen door zodat ze dat apart kunnen zetten.

    We kunnen altijd in het kasboek kijken, zodat we zien dat ze alles betalen enz.
    Op dit moment vind ik het ook wel goed zo, het enige nadeel vind ik dat ik niet kan internetbankieren, dus als ik een kado via bol.com ofzo wil bestellen moet dat altijd via iemand anders.

    Maar nog even en we zijn eruit, daarna hebben we nog wel bewindvoering, want we krijgen niet zomaar weer alles zelf in handen, eerst krijgen we dan maandgeld, gaat dat goed, krijgen we weer langzaam aan wat rekeningen terug en als dat allemaal goed gaat weer naar de rechter om alles terug te geven, maar ik weet nog niet of ik dat wil en aan kan, zo weet ik zeker dat het goed gaat.
     
    G89 vindt dit leuk.
  17. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Je hebt budgetbeheer in combinatie met bijv de kredietbank. Die nemen dan contact op met de schuldeisers om een regeling te treffen.
    Maar de prio is wel dat de vaste lasten betaald worden, elke maand. Als de schuldeisers dan niet betaald kunnen worden houdt het op.

    Een bescherminsbewind regelt inderdaad wel regelingen met de schuldeisers, maar een bewindvoerder hoeft niet het verdere traject op te zetten richting een minnelijk of wettelijk traject. Soms doen ze dit wel hoor.

    Ga geen hoge regelingen treffen als je daardoor de vaste lasten niet meer kan betalen. Je gaat dan het ene gat met het andere het opvullen! Je hebt recht op de beslagvrijevoet en daar moeten de schuldeisers zich aanhouden.

    Laat je door de gemeente verwijzen naar een kredietbank oid, blijf daar wel boven opzitten en neem wekelijks contact op om de stand van zaken te vragen.
     
  18. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Wij zitten zelf niet in de WSNP maar iemand die dichtbij staat wel. Zelf hebben we er ook weleens over gedacht maar wij hebben andere stappen ondernomen die voor ons werken. Wij vonden alles uit handen geven en "moeten vragen" om geld erg pittig en wouden eerst zien hoe ver we zelf kwamen. Ook heb ik weleens gehoord dat je in de WSNP geen auto mag hebben maar het fijne weet ik hier niet van.

    Zelf heb ik een cursus budgetteren gedaan via maatschappelijk werk en we hebben enkele advies gesprekken gehad met de gemeente om onze budgetten door te nemen. We hebben duidelijke communicatie naar onze schuldeisers. In maanden dat het echt niet uitkwam belde ik netjes op, legde het uit en echt altijd viel er wat te regelen. En we hebben ook weleens een schuld voor drie maanden kunnen bevriezen. Ik heb wel echt duidelijk geleerd dat communicatie het allerbelangrijkste is. De gemeente had verteld dat wij bij schuldhulp een budget van 100 euro per week zouden hebben, zelf hebben wij onszelf 87.50 euro per week toegekend (eigenlijk werken wij met een maandbudget van 350 per maand maar dat is dus 87.50 per week, met een maandbudget kan ik ook inslaan bij goede aanbiedingen en daardoor op een later moment besparen). In het dagelijks leven probeer ik zoveel mogelijk te besparen en onze schulden lossen we af volgens de sneeuwbal methode. Kleine schulden eerst en wanneer deze schulden zijn afgelost dan gaat dat bedrag naar een grotere schuld. Er zijn momenten geweest dat ik het echt niet meer zag zitten maar we zijn altijd door blijven duwen en als alles goed blijft gaan (geen grote tegenslagen) dan zijn wij in april 2019 schuldenvrij op mijn studieschuld na.

    Ik denk dat je zelf vooral moet doen wat goed voelt. Als je onder bewind gaat kijk dan vooral naar reviews van de bewindvoerder want er zijn heel wat slechte bewindvoerders die de boel alleen maar erger maken. Heel veel succes de komende tijd en je mag je me altijd een berichtje sturen mocht je vragen hebben.
     
    Marchella, Lilium, RoBiJe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ik heb budgetbeheer via gemeentelijke kredietbank. Zij hebben regelingen getroffen met schuldeisers. Nu waren mijn schulden niet torenhoog maar in het eerste jaar bij budgetbeheer zijn ze wel opgelopen. Mijn inkomen kwam al bij hun terecht maar de regelingen waren er nog niet. Dit heeft bijna een jaar geduurd en toen waren mn schulden verdubbeld.
    Toch had ik het zelf niet kunnen regelen (stress, net alleenstaand, peuter en baby en zelf een depressie). Inmiddels heb ik mijn traject van 3 jaar er allang opzitten maar ik heb ervoor gekozen om voorlopig het budgetbeheer te houden. Ik denk dat dit in mijn geval beter is want ik mis zelf het stuk overzicht (zelfs al staat het op papier).
     
  20. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Je hebt al een hoop antwoorden zie ik. Ik werk zelf in de schuldhulpverlening dus kan nog wel wat vragen beantwoorden, al is vrijwel alles helemaal afhankelijk van jullie persoonlijke situatie.

    Leefgeld is afhankelijk van jullie inkomsten en uitgaven. De basis is €40 voor een alleenstaande + €10 voor iedere bijkomende persoon. Met 6 kom je dan dus op €90 per week. Maar als dat niet past binnen je inkomsten en uitgaven wordt het natuurlijk minder. Is er meer ruimte, kan het misschien omhoog. Kinderbijslag mag je in principe houden. Maar een bewindvoerder is ook verantwoordelijk voor een gezonde financiële huishouding. Het kan dus zijn dat dat nodig is om nieuwe schulden te voorkomen (bijvoorbeeld bij een hele hoge jaarafrekening van de energie).

    Een bewindvoerder is er in principe ook niet om je schulden op te lossen. Ze treffen wel regelingen maar saneren in principe niet (er zijn er overigens wel die het wel doen). Als je denkt over bewindvoering is het slim om eens een kennismakingsgesprek te hebben met iemand die jou aanspreekt. Zij kunnen je vertellen wat ze wel en niet doen en misschien ook al iets zeggen over bijvoorbeeld leefgeld. Wat heel belangrijk is, is een goede klik. Echte rotte appels die er van door gaan met het geld van cliënten zijn er niet veel. Vaak gaan dingen mis omdat er geen klik is en de communicatie niet goed gaat.

    Met de hoogte van de schulden die jij aangeeft is denk ik een schuldsanering wel noodzakelijk. Natuurlijk is dat afhankelijk van je afloscapaciteit, maar veel mensen kunnen zo'n schuldenlast niet zelf aflossen. De rente blijft namelijk ook altijd doorlopen, zodat je soms echt alleen rente betaald en je schulden dus niet afnemen.
    En dan nog even over een auto in de schuldsanering. Die mag behouden worden, indien noodzakelijk voor werk, er budget voor is en er geen overmatige waarde is.

    Eventjes over de beslagvrije voet. Die geldt alleen bij loonbeslag en niet bij gewone betalingsregelingen. Voorwaarde is ook dat je al je gegevens (inkomen en lasten) doorgeeft. Dus als je nu zelf regelingen hebt getroffen is de beslagvrije voet geen recht. Het is wel belangrijk dat je geen te hoge regelingen treft, want als je nu soms het betalen van je vaste lasten moet uitstellen ben je het ene gat met het andere aan het vullen. Dat gaat lang goed, maar uiteindelijk gaat dat mis. Soms kan het helpen als een instantie probeert de regelingen voor jullie te verlagen, soms kan het dan ineens wel.

    Vaak kan budgetbeheer ook al helpen. Het is een beetje afhankelijk van de gemeente waar je woont en bij welke instelling je dan budgetbeheer krijgt hoe de regels precies zijn. Maar het geeft al veel rust als je zeker weet dat alles betaald wordt, wat je overhoud, enz. Zeker nu jullie ziektewet per week krijgen is het vaak lastig om overzicht te houden. Van daaruit kan je dan, als dat nodig is, verder werken naar een schuldsanering of met regelingen alles aflossen.

    Er zijn overigens 2 soorten bewindvoerders, beschermingsbewindvoering en WSNP bewindvoering. Ik ben er gemakshalve even vanuit gegaan dat jij het over een beschermingsbewindvoerder hebt. De verschillen staan hier uitgelegd: https://www.bureauwsnp.nl/voor-burgers/beschermingsbewind-en-wsnp-bewind

    Als je nog vragen hebt mag je altijd een pb sturen!
     
    Toeteke en Caithy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina