Scratching

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Iejoor57, 27 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iejoor57

    Iejoor57 Lid

    12 jun 2016
    56
    9
    8
    Dag allemaal,

    Mijn arts heeft aangeraden om voor de cryo terugplaatsing een scratching te doen. Heeft iemand hier ervarig mee en wat waren de resultaten?

    Liefs
     
  2. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.758
    758
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik lees even mee.
    In welk ziekenhuis ben je onder behandeling?
     
  3. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.320
    810
    113
    ik heb het in Gent laten doen. Was redelijk pijnlijk en heeft helaas niet gewerkt/geholpen. het idee dat ik er alles aan gedaan had binnen mijn macht gaf echter wel een geruststellend gevoel. Let er wel op hoe dit gedeclareerd wordt, kan zijn dat het anders niet vergoed wordt.
     
  4. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik heb er veel goeds over gehoord.
    Laatst op YouTube een lezing gekeken van een onderzoeker die er mee bezig is, hij noemde 3 (grote/samengenomen) onderzoeken waarvan er 2 wezen op een positief effect en 1 op geen effect.
     
  5. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik ga een onwijs domme vraag stellen maar wat is scratching? o_O
     
  6. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Krasjes maken in je baarmoeder. Door die krasjes krijg je twee werkingen
    1; je creeert een soort van ontsteking waardoor je lijf drukker is dat aan te pakken dan je embryo aan te vallen.
    2; je stoot na de scratching zowel de primaire als de secundaire laag slijmvlies af en start dus met een "vers bedje" slijmvlies.
     
    Mery en Nina Sanders vinden dit leuk.
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik geloof er zeker in.

    Op eigen initiatief met icsi 3 (voor zoon) een pipelle in amstelveen gedaan. Vond dat mega pijnlijk. Ik werd en bleef zwanger en kreeg mn zoon.
    Mn eigen arts geloofde dr niet in en noemde het toeval.

    Nu voor de eerste cryo weer laten doen in duitsland, onder narcose, zo fijn! Wel duur maar ook waard! En wederom werd en bleef ik zwanger.
    Mn eigen arts gelooft nu dat t helpt. Door de vorige keer is ze al bezig gegaan of ze dat als trail konden proberen in hun ziekenhuis, geen idee of dat er door is nu.

    Ik zou het zeker doen, het valt onder de baad het niet dan schaad het niet behandelingen.
     
  8. Iejoor57

    Iejoor57 Lid

    12 jun 2016
    56
    9
    8
    Bedankt voor de reacties!

    Scratching is:
    "Bij ‘endometrium scratching’ wordt de bekleding van de baarmoeder oppervlakkig beschadigd, zodat er een lichte ontstekingsreactie optreedt die de bekleding alert maakt om zich optimaal voor te bereiden voor het moment dat zich een embryo aandient."

    Daarmee kan de innesteling beter verlopen en is de kans op een blijvende zwangerschap groter.
    Wij zijn onder behandeling in Utrecht. Zij hebben dit al best vaak uitgevoerd. Dus ik heb er wel vertrouwen in.
    Zie alleen er op tegen de pijn....

    Hoe ver voor de terug plaatsing moet de scratching plaats vinden?
     
  9. Mery

    Mery Bekend lid

    24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Bijzonder,ik wist ook niet wat het was.
     
    Bubblez vindt dit leuk.
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Even met Amstelland of het ziekenhuis die het anders nog doet bellen, ik geloof met dag 20/21 VOOR je terugplaatsing of volle poging. Dus sowieso in een tussen cyclus,
     
  11. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Wij doen mee met het medisch onderzoek ervan in Nederland, moesten toen de cyclus voor de 2e icsi poging de scratching uit laten voeren. Ik vond het alles behalve pijnlijk, ze was al klaar terwijl ik aan het wachten was op dat het pijn ging doen... maar begreep dat ik in ons zkh tot op heden de enige was die dit zo ervaren heeft en landelijk een van de weinige. Het verscheelt wel qua hoeveelheid pijn die men ervaart, de een heeft weinig of geen pijn zoals mij de ander gemiddeld en weer een ander heel veel pijn. Begreep dat het gros in de middelmoot zat.
    Het heeft bij ons geen positief effect gehad bij de tp, maar bij het onderzoek nemen ze het tot een jaar na de behandeling mee om te kijken of het op langer termijn ook effect kan hebben. Wij zijn wel binnen dat jaar zwanger geworden, binnen een half jaar na de scratching. Als ik de diverse metingen en opmerkingen van het baarmoederslijmvlies bekijk na de scratching en die vergelijk met die bij de behandelingen voor de scratching lijkt daar wel een verbetering in te zitten. Ben overigens benieuwd wanneer de tussenresultaten gedeeld worden van het onderzoek.
     
  12. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Ik heb het bij mijn eerste cryo terugplaatsing in Düsseldorf laten doen en die ronde zwanger geworden en zoontje gekregen. Op basis van de scratching hebben ze mijn nk cellen onderzocht en deze bleken te laag te zijn. Toen ook twee keer een injectie Granocyte gekregen.
    2 maanden geleden zijn we opnieuw naar Düsseldorf gegaan om een nieuw traject te bespreken, we hebben nog 2 cryo’s. Ik heb toen weer geïnformeerd naar scratching omdat dat vorige keer leek te werken. De arts gaf toen aan dat ze net een onderzoek hebben afgerond waaruit blijkt dat scratching zelf niet per se voor het resultaat van een zwangerschap zorgt maar wel wat er uit het onderzoek van de nk cellen komt. Hij raadde mij dus aan om weer de granocyte injectie te nemen. Scratching zelf zou niet per se een meerwaarde hebben, aldus Düsseldorf.
     
  13. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Na mijn scratching ging alles een beetje fout.. Ik was moeilijk te stimuleren en deze maand bleef mijn menstruatie zomaar weg. (geen zwangerschap) Op dit moment heb ik af en toe lichte bruinverlies... Ze gaven in het ziekenhuis aan dat dit best door de scratching zou kunnen komen maar er zijn niet veel gevallen bekend en er is nog te weinig onderzoek over. Ik ben dus niet zo positief op dit moment en vind het absoluut geen prettig idee
     

Deel Deze Pagina