Sensorische integratie problemen

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door MamaChantal, 20 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Zijn er hier meer ouders met kids met problemen met prikkels?

    Onze jongste heeft problemen met zijn sensorische integratie.
    Oftewel alle prikkels komen bij hem vele malen heftiger binnen.
    Zit vaak in een 'tunneltje' doordat hij dan overprikkeld is.
    Vind het best wel lastig er mee om te gaan.


    Hij is nu 2 jaar en 4 maanden.
     
  2. 3boymom

    3boymom Actief lid

    3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Hoi Mijn zoon van 9 heeft Asperger is daardoor ook snel overgeprikkeld, dan merk ik wanneer hij op zijn handen begint te bijten en raar gaat doen. Meestal neemt hij dan even een time-out in zijn kamer om tot rust te komen. Is wel lastig meer en deels zit hij op zijn kamer omdat zijn twee jongere broertjes van 2 en 5 heb overprikkelen.
     
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Hier ook. Maar veel regelmaat bieden en af en toe uit de situatie halen helpen hier meestal een heel eind. Merk wel dat nu haar communicatie iets verbeterd het wel iets makkelijker word. En af en toe een gilbui. Maar die worden wel wat minder nu gelukkig
     
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Hier uit het zich in moeite met lopen, hoort je niet meer (hij hoort je wel maar het komt niet aan wat je zegt), ziet niet meer wat er om hem heen gebeurd, gaat harder praten, snel praten en is druk/ ongecontroleerd.

    Werd het bij jullie minder maar mate ze ouder werden?
     
    elliepellie vindt dit leuk.
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Hier hoort ze ons ook niet meer inderdaad. Ik hou mijn gezicht dan vlak voor de hare als ik haar aandacht nodig heb. En communiceren met gebaren gaat makkelijker op die momenten dat komt dan beter binnen. En veel gilletjes en druk bewegen of juist hyperfocus op waar ze mee bezig is.
    Het word wel al iets beter meer geen idee of dat zo blijft of verbeterd of weer erger gaat worden
     
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Hoe gaan jullie dat straks doen met school?
    Denk dat mason dat niet trekt, veel te veel prikkels.
    Waarschijnlijk begint hij op een medisch kinderdagverblijf om daar aan de prikkels te wennen. Dat is 9 maanden en van daaruit zoeken ze een school voor hem.
     
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Onze dochter heeft een verstandelijke beperking en een flinke ontwikkelingsachterstand (loopt 1 a 1.5 jr achter) dus wij zijn vorige week bij een tyltylschool wezen kijken. Klasjes van 5 met 2 begeleiding. Dus dat is qua prikkeling dan wel minimaal en ze zijn t daar wel gewend.
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Het was het eerste 'labeltje' dat mijn zoon kreeg (en toen vielen er al heel veel stukjes op zijn plek!) en niet lang daarna werd duidelijk dat zijn sensorische problemen bij zijn autisme hoorde.

    De prikkelgevoeligheid zal levenslang een 'probleem' zijn, maar er is de loop der jaren wel wat gewenning en 'rijping' geweest waardoor hij bepaalde prikkels beter kan hebben. Hij kan nu bijvoorbeeld douchen (en vindt dit ook fijn), laat zich zonder krijsen insmeren, laat zijn tanden poetsen etc. Dingen die als peutertje echt enorm drama waren (omdat zachte aanrakingen voor hem pijnlijk zijn).

    Hij heeft een aantal jaren fysio gehad met ook accenten op het sensorische integratie stuk, wat het dagelijkse leven beter heeft gemaakt (vooral op gebied van persoonlijke verzorging dus).

    Daarnaast heeft hij vanaf zijn 5e medicatie om prikkels te dempen. Dit werkt voor hem goed en maakt het leven leefbaar en hemzelf leerbaar. Zonder medicatie is hel. Maar overprikkeling ligt iedere dag nog op de loer, wij zijn inmiddels zo gewend om te herkennen en mee om te gaan (hem helpen de rust weer te vinden, zijn omgeving aan te passen, keuzes maken waar we hem aan bloot stellen of niet).
     
  9. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.847
    3.610
    113
    Vrouw
    Thuis
    @Kache, mag ik vragen welke medicatie je zoon krijgt?

    Onze oudste zoon heeft zeer veel moeite om de prikkels van buitenaf te verwerken. Er wordt ons altijd verteld dat dit een onderdeel is van zijn klassiek autisme, dat ze er niets aan kunnen doen.

    Maar dat is natuurlijk onzin, we snappen echt wel dat er geen medicatie voor zijn autisme is, maar wij zien zijn prikkelverwerkingsstoornis los als een groot probleem.
     
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Mijn zoon krijgt risperidon. Een middel dat officieel ontwikkeld is voor psychoses (hallucinaties en waanbeelden), maar in lage doseringen al vele jaren met succes gegeven wordt bij mensen/kinderen met autisme als 'prikkeldemper'. Vergelijkbare middelen die ook gegeven worden zijn aripiprazol, haldol, dipiperon. Sommige kinderen doen het juist beter op ritalin-achtige medicijnen, het is wel maatwerk, waarbij het soms ook uitproberen is wat goed werkt voor je kind. Er is wat dat betreft echt wel wat mogelijk hoor! Laat je voorlichten door een kinderpsychiater als je serieus medicatie overweegt.

    Hier maakt dat echt een wereld van verschil. Mijn zoon leed intens (psychisch) door zijn overprikkeling (angst, paniek, hij kon nergens van genieten, stond de hele dag compleet strak van spanning) en ik vond het idee dat hij zo door het leven moest afschuwelijk... Deze middelen zijn niet onschuldig en kennen best wat bijwerkingen (al heeft mijn zoon er geen enkele), maar het probleem van chronische overprikkeling (en wat dat doet met je kind!) is ook bepaald niet gering. Tot op de dag van vandaag zo blij dat we die stap gezet hebben.

    (neemt overigens niet weg dat hij nog steeds met regelmaat overprikkeld raakt en we alle niet-medicamenteuze dingen zoals visualisaties, structuur, rust, ontladen goed moeten blijven uitvoeren, maar gedrag is minder heftig, hij is sneller weer rustig, minder snel het hoofdje vol etc. Zonder medicatie denk ik niet dat mijn zoon thuis zou kunnen wonen of op school zou kunnen zitten)
     
    Uuz vindt dit leuk.
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
  12. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.847
    3.610
    113
    Vrouw
    Thuis
    Onze zoon kan wel naar school zonder medicatie, maar dan wel naar een structuurklas op het zmlk met een zbo-er die moet zorgen dat hij zich op zijn werk focust.

    We hebben al verschillende malen aangegeven bij Karakter dat we medicatie voor hem willen, maar zij vinden hem te jong. Binnenkort ga ik er weer langs, ik ga dan weer aandringen, want het is precies wat je zegt, hij is ook veel te jong om zo te moeten leven met die overprikkeling.

    Goed te horen dat de medicatie jouw zoon zo goed helpt.
     
  13. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Ik wist niet dat er medicatie was er voor.
    Dat scheelt misschien als hij wat ouder is.

    Wat doen jullie op slechte dagen?

    Gister zijn we met de bus geweest.
    In de bus raakte hij overprikkeld.. daarna gegeten (avond) maar wilde hij niet, en op bed gelegd. Slapen lukte niet dus bij ons in bed gelegd en is bij mij in slaap gevallen.

    Maar vandaag echt een slechte dag.
    Vanmorgen boodschappen gedaan maar wat een drama. Kon hij gewoon nog niet erbij hebben.
    Rest van de dag ook drama, vanmiddag maar melatonine gegeven zodat hij even kon Slapen (hij slaapt ook moeizaam in) maar daarna ook om elk mini dingetje huilen.
    Nog steeds last van de overprikkeling :(

    Wilde gelukkig wel spelen maar zit duidelijk niet lekker in zijn vel.

    We hebben rustig gespeeld, vaak bij me genomen om stevig vast te houden voor diepe druk.
    Boekjes gelezen en net toch de tv maar even aangezet (word hij wel wat rustiger van)
     
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Voor t slapen helpt het hier wel om op haar kamer te gaan zitten in t donker en haar stevig vasthouden en een lullaby melodie van youtube te draaien. Is heel de tijd dezelfde melodie. Als we dan de spanning voelen afnemen kunnen we haar wel wegleggen. Voor overdag als we ergens zijn krijgt ze haar speelgoedtelefoon met geluidjes daar wordt ze meestal ook wel rustig van. Heel de tijd dezelfde liedjes luistert ze dan.
     
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    - Lat laag leggen: weinig verwachtingen hebben van je kind en geen dingen willen doen/ondernemen (winkels zijn absolute no-go). Beseffen dat je kind bij overprikkeling op een (veel) lager niveau functioneert en dus ook op dat niveau benaderen.
    - Zoveel mogelijk inzetten op de dingen die je kind rustig maakt (hier is dat bijvoorbeeld onbeperkt filmpjes kijken, maar toen mijn zoon kleiner was vond hij ook kijken langs de snelweg naar auto's 'leuk', ik liep iedere dag met hem een specifiek rondje door de wijk, waarbij we dan bij een viaduct 20-30 min naar auto's gingen kijken. Ik nam dan een leesboek mee voor mezelf. Andere dingen die hier werkten waren springen op trampoline, gooien met ballen e.d.)
    - 'back to basic' noemde mijn begeleidster het altijd: langzaam praten in korte duidelijke commando's liefst als je kind even aanraakt (maar niet aankijkt, oogcontact is behoorlijk prikkelend) om aandacht te trekken, alles weer met picto's of tekeningen doen, alles in (hele) kleine stapjes, alles uitgebreid voorbereiden, veel voorspelbaarheid. De tijd geven om te verwerken, dus ook na een opdracht wachten, wachten, wachten op reactie (voordat je weer meteen een nieuwe vraag/opdracht geeft, of boos wordt, of...).

    Als overprikkeling chronisch wordt, dan zijn structurele oplossingen nodig. En daar heb je echt hulp bij nodig om dat vorm te geven (ik weet niet hoe het nu gesteld is met hulpverlening?).
     
  16. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Gister sliep hij pas om 23u.
    Hij was zo druk, echt sneu.

    Is sinds vrijdag nu overprikkeld en krijg het gewoon niet weg :(
     
  17. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
  18. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Het heeft tot dinsdag geduurd wat een drama was het zeg.
    Nu moeten we nog meer opletten dat hij niet overprikkeld raakt.

    Wel heb ik het idee dat hij steeds meer last krijgt.
    Kauwt nu ook op zijn kleding, zit meer in zijn eigen wereld en hoort je niet.
    Meer behoefde om bij me te zitten/liggen.

    Of we zien het gewoon meer ;)
     
  19. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Onze oudste heeft het ook en had toen hij jong was echt baad bij borsteltherapie. Dat kan bij de fysio, we hebben het van haar ook zelf geleerd. Sam vond dat heel fijn, net voor hij ging slapen.
     
  20. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Toen hij klein was hebben we idd borsteltherapie gedaan.
    Daar knapte hij zo van op.
    Hij schrok eerst van elke aanraking en door het borstelen is dat veel beter geworden.

    Vind dit best een lastig 'stuk'.
    Niet zichtbaar, moeilijk uit te leggen en moeilijk mee om te gaan.
    Hij heeft het zo moeilijk :(
     

Deel Deze Pagina