Sinterklaasbubbel doorgeprikt

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door TopperD, 11 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wat fijn zo'n topic. Ik zit zelf erg te twijfelen of ik hoe zal vertellen. Mijn zoon zit in groep 5 maar word pas in december 8 jaar. Hij gelooft nog volledig. En ik vind het zelf zo jammer om niet nog 1 jaartje kunnen genieten van het "geloven". Mijn ouders geven aan dat ze het zielig zouden vinden als hij de enige in de klas is die nog gelooft. Maar ik weet het niet hij geniet zo van het hele sint gebeuren.....
     
  2. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Helemaal eens. Oudste zoon zit ook in groep 5 en geloofd er nog heilig in.
    Wel is hij het hele verhaal steeds meer aan het beredeneren. Zo zegt hij dingen als: die en die zegt dat Sinterklaas papa is. Maar dat kan niet want papa heeft hoogtevrees en durft echt niet op het dak!
    Of
    Sinterklaas bestaat echt wel, want jullie hebben echt niet genoeg geld voor al die cadeaus.

    We laten het zo. Hij komt er wel achter. Ik ga niet mee in zijn fantasie, maar spreek het ook niet tegen. En als hij het wel uitvindt, dan mag hij 'het grote geheim' meespelen voor broertje.
     
    Marchella en tuc vinden dit leuk.
  3. Marlijn83

    Marlijn83 Bekend lid

    24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Dank je wel voor je uitgebreide uitleg! Ja hier is het heel heftig met dingen die leuk zijn.. Dus inderdaad de verjaardag was gisteren met 'afsluiten' een groot drama. Afschakelen kan hij niet, zeker niet omdat er ook een hele tijd naartoe word gewerkt zeg maar. Dat is bij de Sint dus ook het geval. Ik zie veel herkenningspunten in je verhaal moet ik zeggen! Wij zijn soms nog erg zoekende.. Net als met die Sint op school, is echt mega stress dan..
     
  4. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Wij gebruikten ook een hele reeks aan visualisering voor de oudste (adhd/ASS). Toen hij vijf was ging hij voor het eerst mee in het verhaal. Om de stress en spanning te reduceren hebben we ook altijd verteld dat ik contact had met Sinterklaas en dat ik precies wist wat hij ging krijgen. Als hij het wilde weten mocht ik hem dat vertellen. Dit scheelde al 3/4 van de stress.
    En inderdaad de spanning niet te hoog opvoeren. Een schema met wanneer hij zijn schoen mocht zetten en of er een cadeautje in zou komen of alleen iets lekkers. Al die zekerheden zorgden ervoor dat hij 's nachts niet meer uit bed ging. Hij wist zo'n beetje wat hij kon verwachten. Sinterklaasavond vieren we ook altijd voor het avondeten op schooldagen en in het weekend vroeg in de middag.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Hier zit dochter ook in groep 5, combi met 4, maar ik vertel het nog niet. Ze gelooft nog heilig in de goede man. Als ik het nu zou vertellen zou de teleurstelling te groot zijn. Ze is er nog niet aan toe om het te weten. Er zijn zelfs nog kinderen in groep 6 die geloven, dus waarom zou ik het dan al eerder vertellen. (bij teveel spanning zou ik het ook vertellen, denk ik)
     
  6. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij hebben altijd uitgelegd dat Sinterklaas heel leuk is, maar niet echt. Zoon is nu 8, en ondanks dat we dat ieder jaar herhalen, vertellen dat wij de kadootjes kopen etc. heeft hij ons steeds voor gek verklaard, want wie was dan die man op die boot die aankwam? Juist, Sinterklaas... dus...
    En logisch dat wij die kadootjes kopen, als Sinterklaas dat voor alle kinderen moest doen kon hij na 5 december niet weg want dan was hij nòg bezig.

    We moedigen dus niets aan, maar zijn gewoon eerlijk. En eigenlijk geniet ik zo ontzettend van al die Sint-toestanden...
     
    Chocolat en Marchella vinden dit leuk.
  7. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ga niks vertellen. Als hij met vragen komt, zie ik het wel. En dan betrek ik hem in het geheim, want zijn broertje mag nog een paar jaar geloven.
     
  8. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Wij wilden eigenlijk nog even wachten, maar ik denk dat we het onze dochter dit weekend toch maar gaan vertellen... nu tweede keer in 1 week dat ze tijdens het avondeten met vragen en verhalen komt. XX zegt dat het een verkleedde man is en dat haar ouders dag ook zeggen. YY zegt dat het allemaal niet echt is.... En dat dus al weeeeeken voor Sinterklaas o_O Ik denk dat het alleen maar meer gaat worden en vind het ook weer wat om alle ouders van vriendinnetjes te vragen of ze hun mond dicht kunnen houden.... Zoontje van 6 zit er ook bij aan tafel en zou hem toch nog graag 2 jaar in de waan laten....
     
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Vroeg me al af of er mensen zijn die het dus gewoon vertellen zoals jullie. Ik neig daar ook naar. Ik heb echt niks met Sinterklaas, en ik snap niet dat als er zoveel kinderen wekenlang zo hyper zijn van de spanning, wat daar leuk aan is. :$ Maar wie weet denk ik er anders over als m'n dochter beter snapt hoe en wat met Sinterklaas, en vind ik het zelf toch leuk.
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Dat is wel erg onaardig van die kinderen. Ik zou dit wel even tegen die ouders (en misschien ook de juf) zeggen. Hopelijk kunnen ze dan met de kinderen bespreken dat dit geen leuk gedrag is. Zo hoorde ik van Q dat kinderen die het wel weten elkaar er op school over aanspreken als iemand (per ongeluk) te veel zegt over het niet echt zijn. We hadden afgelopen week info avond en hier is ook besproken dat bijna iedereen nog geloofd en dat er alles aan gedaan wordt om de kinderen die niet geloven hun mond te laten houden. >> beetje jammer was wel dat daarna een vriendje kwam spelen en Q de sinterklaas verkleedkleren pakte en ze sinterklaasliedjes gingen zingen .
     
  11. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik zou het juist wel bespreken met die ouders, grote kans dat ze er zelf niet bewust van zijn.
    Mijn oudste houd thuis haar mond vanwege haar jongere zusje, maar met vriendinnen onderling heb ik daar lang niet altijd zicht op. Ik zou het niet heel raar vinden als ze er zelf vanuit gaat dat het rondom oudere kinderen/leeftijdsgenoten wel bekend is en ze dus zelf invult dat ze vrijuit mag praten, onder het motto 'maar die is toch ook al groot'.
    Als ouder zijnde zou ik wel willen dat een medeouder mij daar op aanspreekt wanneer ik me daar niet bewust van ben. Liever een extra gesprekje met haar dan een hoop irritaties en scheve gezichten.

    Misschien dat het voor jouw dochter niet meer recht te trekken is en er te veel twijfels zijn nu, maar wellicht voor een ander wel.
     
  12. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Jullie hebben gelijk, ik zal iig de moeder van haar vriendinnetje even aanspreken... het meisje probeerde mijn dochter echt te overtuigen en zei dat ze het nog wel zou bewijzen

    Ik bedoelde eigenlijk meer dat het een gebed zonder end wordt als er nu al meerdere kinderen hun mond niet kunnen houden in de klas... kan het nog wel even bij juf melden, misschien dat ze een mailtje naar alle ouders kan sturen.
     
  13. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Ik ben ook een beetje in twijfel over wat te doen, mijn dochter wordt deze maand 9, zit in groep 6. Vorig jaar in groep 5 voor het eerst surprises gemaakt, daar snapte ze eerste helemaal niks van. :D Uitgelegd dat sinterklaas het druk heeft en dus wel hulp kan gebruiken, dat was prima voor haar. Er zijn in haar klas denk ik nog wel kinderen die ook nog geloven, maar het merendeel niet meer.
    Ik wacht het nog wel even af...
     
  14. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    ik zie echt op tegen het vertellen. mijn oudste van 8 is zeer gevoelig. hij kan huilen bij elke poep en scheet. denk dat hij echt flink van slag zal zijn als hij het grote geheim krijgt te horen. Nu in groep 4, heeft jaartje in groep 2 over gedaan. Hij is dus de oudste van de klas samen met nog 1 vriendje. die gelooft overigens niet meer en weet bijna zeker dat die het dus aan mijn zoon gaat vertellen zodra het hele sint gebeuren begint op school. ik twijfel dus heel erg om het nu zelf al te vertellen voordat 5dec in de buurt komt en hij het hoogstwaarschijnlijk van vriendjes gaat horen (die dus in groep 5 zitten en met lootjes aan de gang gaan) of dat we het moeten laten gaan en kijken wat er gaat gebeuren. vorig jaar zeiden aantal al tegen hem dat het dus allemaal niet waar is en kwam half in paniek thuis met tranen in zn ogen.

    iemand tips??
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar is hij de enige in de klas dan?

    Ik ben deze week achtergekomen dat hier in groep 5, 94% van de kinderen nog geloven. Een paar twijfelgevallen en een enkeling die niet meer gelooft.
     
    linda84 vindt dit leuk.
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #36 amdaa, 20 sep 2017
    Laatst bewerkt: 20 sep 2017
    Mijn zoon zei laatst: hij is echt niet 300zoveel jaar oud, dat is onzin. Kan helemaal niet.
    En dat was het haha. De rest is dan blijkbaar wel mogelijk en waar.

    Kinderen weten ook dat het best loont om langer te geloven haha
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier ook hoor. Zijn er maar een paar die niet/nauwelijks geloven in groep 5
     
  18. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Ik vind het juist horen bij het hele sinterklaas gebeuren, kinderen bespreken het onderling en gaan beredeneren en hun mening geven. Dat hou je niet tegen. En ik denk ook dat je het niet moet willen tegen houden. Hierdoor merken kinderen geleidelijk hoe het zit en komen ze er samen achter. Als ze zelf nog echt heel erg geloven, dan worden ze door dit soort dingen ook echt niet van de wijs gebracht. Dan denken ze meestal alleen maar: die is raar dat hij denkt dat het niet echt is...
     
  19. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik heb inmiddels even gepolst in de groepsapp en er zijn nog 3 kinderen die nog geloven. Ik heb besloten dat ik het hem nog niet ga vertellen. Als hij met vragen komt dan zal ik het vertellen.
     
  20. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Onze dochter kwam er afgelopen zomer zelf achter. Ze had de sinterklaas app gevonden op papa's telefoon, met hetzelfde verhaal als wij hun hebben laten bellen.
    Ze is overigens bijna 9 en nu in groep 6, dus ergens was het er ook wel de tijd voor.

    Ze vond het maar wat hilarisch dat papa, mama, opa's en oma's zoveel regelden voor ze. Ze vroeg daarna van alles en ik kon bij alles bevestigen dat het nep was. Ze kreeg er gewoon de slappe lach van.

    Aangezien we er hier nog 2 hebben die er in geloven, mag ze nu deelnemen aan het grote mensen geheim en dat vindt ze geweldig.
     

Deel Deze Pagina