Slaapdrama peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jon1978, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jon1978

    Jon1978 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Goedenavond

    Even jullie hulp onze peuter is ruim 2 jaar en 3 maanden oud wil sinds vorige week niet meer gaan slapen. Hij had voorheen nooit moeite alleen als hij pijn had bijvoorbeeld met doorkomen van tanden. Hij ging altijd lief slapen maar nu dus niet meer. We houden ook altijd een vast ritme aan zeggen duidelijk als het bedtijd is tanden poetsen even voorlezen en slapen maar dit gaat nu niet meer.
    Moet wel zeggen dat meneer sinds 4 weken in een groot bed ligt en dat ging goed tot vorige week. We hebben nu het middag slaapje maar geschrapt maar dat maakt nog weinig tot geen verschil. Hij blijft uit bed komen en zegt maar dat hij naar beneden wil.
    We zijn echt duidelijk geweest van we gaan slapen maar met een huilende peuter boven aan het traphekje plus hij kan zelf zijn bed uit blijven we zoet. Wil hem ook niet in ons bed laten slapen.
    Wie heeft er tips?
     
  2. Glitters

    Glitters Lid

    16 dec 2013
    32
    2
    8
    NULL
    NULL
    Och, ik heb een beetje hetzelfde probleem, hoewel mijn dochter (net een paar maandjes ouder dan die van jou) nog in een ledikantje slaapt en er niet uit kan. Maar ze staat dan in d'r bedje ons te roepen en te huilen. Boos worden helpt niet, en soms moet ik wel (voor mn gevoel) 30 keer naar boven. Het zal in t echt maximaal 5 keer zijn, maar toch...Wat bij mij nu wel lijkt te helpen is juist niet boos worden en tegen d'r zeggen "zullen we dan nog 1 knuffel doen? De aller-aller-laatste?" en dan zegt ze meestal gretig ja. En dan knuffelen we even uitgebreid en dan moet ze daarna zelf in d'r bedje gaan liggen. (ik leg haar dus niet neer, maar ze moet dat zelf doen. Dan dek ik d'r toe en zeg weltrusten. Maar ja, of dat bij jou ook werkt? Ik merk wel, als iets niet werkt dan moet je t eens op een andere manier proberen. Maw: als boos worden niet werkt, juist lief doen of als 10 keer in bed leggen niet werkt, dan maar even laten huilen ofzo? Tja...ik zoek ook maar wat! haha! Succes!
     
  3. Jon1978

    Jon1978 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Hoi glitter bedankt voor je reactie. Onze kleine man blijft helemaal niet in bed liggen en blijft eruit komen en gaat boven staan krijsen we proberen zeker duidelijk en consequent te zijn maar laten krijsen helpt ook niet voor niemand zijn broer ligt ern kamer verder en hij is dan zo van streek dus dat voelt voor niemand Ok!
    Ik heb hem de afgelopen 2 dagen maar naast me laten zitten tot hij in slaap viel op de bank zodat in hem kon overtillen dit was helaas pas om half 11. Dus zoek de gouden tip nog steeds!
     
  4. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Hier een gemakkelijke slaper met 2 moeilijkere slaapfases waarvan eentje toch wel 3 maanden duurde.

    Je zegt dat hij normaal wel goed ging slapen dus ik hoop voor je dat net als hier het ook maar een fase is. 2e moeilijke slaapfase was denk ik op de leeftijd van uw zoontje.

    Ik zou het bed zo leuk mogelijk maken. Hij mag nog lekker spelen met zijn knuffels, zacht nachtlampje erbij. Geen wit licht maar blauw of groen licht. Eventueel wat boekjes bij zijn bed leggen. Geen speelgoed en toestanden, dan wordt het te druk en kan hij zich pijn doen als hij in slaap valt en tegen speelgoed botst. :)
    Verder de fase uitzitten. Slapen is leuk dus probeer het zo leuk mogelijk te houden. Probeer een veilig gevoel te creëren zodat hij in slaap valt zonder verdriet. Eventueel bij de deur gaan zitten en als dat goed gaat in de gang zitten.
    Het gaat natuurlijk meestal niet in 1 keer goed, daarmee dat ik ook zeg 'probeer' ;)
    Wat hier ook hielp is hem uitleggen dat wij beneden zijn recht onder hem. Dat we echt heel dichtbij hem zijn en hij nooit alleen is.
     
  5. Bioluun

    Bioluun Fanatiek lid

    20 sep 2015
    3.982
    1.638
    113
    Hebben wij precies zo gehad met de middelste. Ook toen hij naar z'n grote bed ging. Wij hebben de nanny-methode aangehouden. De eerste keer terugleggen met 'nu ga je slapen' en een knuffel en een kus. De tweede keer geen knuffel meer. De derde keer geen kus. De vierde keer en verder niks meer zeggen, alleen terugleggen. Daarbij bleven wij dan vaak net buiten z'n kamer zitten zodat het krijsen bovenaan de trap afgekapt werd voordat het begon.
    Dit duurde ongeveer een week, waarbij we steeds eerder 'klaar' waren. Daarna nooit meer last van gehad.
     
  6. Jon1978

    Jon1978 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.339
    1
    36

    Sydneys heb vanavond gevraagd of hij nog een ander knuffeltje in bed wil hij wou nog een boekje zei hij maar was al voorgelezen maar deed er verder niks mee. Ook uitgelegd dat ik in de buurt ben maar blijft maar star zeggen ik wil naar beneden
     
  7. Jon1978

    Jon1978 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Biolouun heb jou advies een uur volgehouden uiteindelijk bleef hij in bed maar lag maar te klieren.
    omdat ik op zondag altijd van alles klaar zet voor de volgende dag heb ik het voor nu opgegeven we gaan donderdag ook op vakantie dus denk niet dat het voor die tijd nog gaat lukken
    Maar denk dat het misschien wel de beste optie is?!
     
  8. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Poeh lastig!!
    Onze peuter is sinds een paar weken over en dacht dat ik/we dit soort praktijken ook zouden krijgen. Maar hij blijft aardig in zn bed.

    Hier helpt wel om tegen hem te zeggen "mama komt straks nog bij jou kijken, ga maar lekker slapen". En dan kijk ik na 15 a 20 min bij hem of na 5 als ik zie dat hij wel zijn bed uit klimt. Meestal wil hij gewoon nog even wat aandacht van papa of mama. Dan zeg ik nog 1 knuffel en kus en dan...? En dan zegt hij zelf "slapen".

    Vaak kletst hij/rommelt hij in bed nog tot 20:30 echt laaaaat!! Maar ja, hopelijk wanneer hij in de middag niet meet slaapt, wordt dat straks weet wat beter.
     
  9. Bioluun

    Bioluun Fanatiek lid

    20 sep 2015
    3.982
    1.638
    113
    Heel goed! Kies wanneer je de 'strijd' aan kunt gaan. Misschien op vakantie in een campingbedje? Dan heb je ook echt wat rust.
    Ik las de tip van bzd en dat hebben wij ook gedaan (was ik alweer vergeten :p) Altijd even zeggen bij het weggaan (de eerste keer) dat je straks nog even komt kijken.
     
  10. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik lees mee. Hier ook net overgegaan naar een groot bed (vandaag derde dag) en was net in weekend (op zaterdag mag hij altijd bij papa in bed in slaap vallen en ging rest van de week gewoon prima weer terug in z'n eigen ledikant). Maar nu blijft ie maar roepen en boos worden dat ie in ons bed wil en vooral niet in z'n eigen bed..! Tot nu toe is m'n man erbij gaan liggen maar ik wil toch echt graag dat ie weer gewoon alleen inslaapt zonder gedoe! Dus vanaf morgen ga ik daar voor en is m'n man ook Savonds weg, dat helpt al.. ben benieuwd of hij er ook uit gaat komen of lang blijft huilen
     
  11. Jon1978

    Jon1978 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Meis 28 benieuwd naar jou ervaring van vandaag
    Onze knul ligt momenteel ook het liefste naast mij en zegt dit ook van in jou bed slapen maar dat wil ik ook niet. Naast hem blijven liggen tot hij in slaap valt is nu ook aan de orde het duurt wel lang. Merk ook weinig tekenen van vermoeidheid hij wrijft niet in zijn ogen of gaapt niet?
    Dacht dat die sprongen wel geweest waren
    Hij zegt ook wel dat hij het spannend vind maar wat precies kan hij niet uitleggen er is niks veranderd naast zijn nieuwe bed waar hij de eerste 2 weken wel normaal in sliep dat vind ik het vreemdste
     
  12. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Hier hebben wij de eerste periode in het grote bed uitgelegd dat t voor hele grote jongens is. Dan moet je dus ook als een grote jongen in bed blijven. Lukt dat niet prima dan pakken we gewoon t ledikantje er weer bij. Het is nooit nodig geweest maar de boodschap was duidelijk. De jongste is nu ook net over naar een groot bed, omdat ie zo groot wilde (wij wilde nog ff wachten tot ie iig 2 is). Helemaal prima maar t ledikant blijft nog even staan en op avonden dat t niet lukt gaat hij daar gewoon inslapen(lees eerst een uur krijsen).
     

Deel Deze Pagina