Slechte 20 weken echo, cystes beide nieren

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Sue81, 4 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    En van mij ook een dikke knuffel!

    En goed dat je je voor 100% ziek gaat melden. Heel veel sterkte en duim mee!
     
    Sue81 en elliepellie vinden dit leuk.
  2. Sue81

    Sue81 Actief lid

    4 jan 2018
    103
    163
    43
    Vrouw
    Hoi Mlady, ja heb het hier zeker met mijn schoonfamilie over gehad. Wij zijn via Icsi zwanger geworden vanwege verminderde vruchtbaarheid van mijn vriend. Daar zijn we al extra gecontroleerd op erfelijke afwijkingen ed via bloedonderzoek en vragenlijsten en tijdens een intake. Ook zijn we direct begonnen aan een extra onderzoek van EMC over vroegtijdig signaleren van erfelijke afwijkingen en placenta etc en dan krijg je bij 7, 9, 11 en 13 weken extra uitgebreide echo’s. Daar was alles goed. Vanuit mijn schoonfamilie is er niets bekend over deze erfelijke ziektevorm. Wij waren daarom ook erg verbaasd dat dit nu bij de 20 wkn echo aan het licht kwam. Mijn vriend is al wat ouder, namelijk 43, en nooit hebben wij geweten of het ziekenhuis waar hij voor zijn diabetes onder behandeling is, dat zijn diabetes een afgeleide is van deze aandoening. Heel eerlijk. Als we dit hadden geweten (plus het feit dat het risico 50% is qua overdragen), dan weet ik niet zeker of we het traject in waren gegaan. En nee hij heeft een broer en zus, en die zijn helemaal gezond. De genetisch arts heeft gezegd dat het mogelijk ook zo kan zijn dan mijn vriend de eerste in de familielijn is met deze zeer zeldzame erfelijke aandoening. De laatste keer dat het in het EMC was voorgekomen, is ruim 10 jaar geleden. Bizar toch. In ieder geval thnx voor je berichtje! Dikke digitale knuffel terug!
     
  3. Martine20

    Martine20 Lid

    25 sep 2017
    27
    10
    3
    Hoi @Sue81 Ik vroeg me af hoe het met jou en je kleine meisje gaat. Ik hoop dat er verbeteringen zijn in jullie situatie en je een prachtig meisje op de wereld gaat zetten!
     
    Sue81 en MLady vinden dit leuk.
  4. Sue81

    Sue81 Actief lid

    4 jan 2018
    103
    163
    43
    Vrouw
    Hoi Martine, sorry voor mijn late reactie. Helaas nog steeds geen goed nieuws, maar ook geen slecht nieuws ;). Ze zit nog veilig in mijn buik. Alleen is al sinds een aantal weken mijn vruchtwater volledig op. Inmiddels ben ik alweer bijna 32 weken zwanger dus elke week dat ze in mijn buik is winst.

    De 30wk echo was alleen weer niet zo goed. Mijn partner en ik weten niet zo goed wat we er van moeten denken. De echo duurde bijna 2 uur, waar we eigenlijks niets herkensbaars op hebben kunnen zien. Er is nog steeds veel onduidelijk. Wat ze hadden willen meten/bekijken was niet (allemaal) mogelijk vanwege het tekort aan vruchtwater. Wat ook op is dus ze ligt droog. Hersentjes konden ze wel bekijken, dat zag er goed uit. Longen zijn aangelegd maar kleiner dan verwacht, wat overigens qua functie nog niets zegt en zal moeten blijken als ze wordt gehaald. Hartje schijnt juist weer naar verhouding te groot te zijn. Niertjes konden ze niet goed opmeten/zien, dus dat is onduidelijk. Terwijl dat in ons geval wel een heel cruciaal ding is om te weten. En zo geldt dat ook voor een aantal andere dingen die ze niet konden zien, dus helaas werden overgeslagen. Al met al, behoorlijk frustrerend want het werd ons wel weer duidelijk gemaakt dat we met alles rekening moeten houden. Feitelijk komt het er op neer: afwachten en kijken of de longen zich voldoende hebben kunnen ontwikkelen en ze kan ademen bij geboorte, en of ze zelfstandig kan (blijven) overleven buiten mijn lichaam. Tijdens de echo is de arts ook weer weggelopen om onze situatie met onze eigen arts te bespreken, ook niet echt geruststellend. Nu is het maandag tussen beide artsen verder opgepakt en werd het gisteren in het teamoverleg besproken waar alle belangrijke mensen zitten die ons geboorteplan gaan opstellen. Dat wordt komende vrijdag dan weer met ons besproken. Dus ja, ben inmiddels wel zo ver dat ik gewoon maar mijn ding blijf doen want ben er inmiddels wel achter dat ik er geen invloed meer op heb. We kunnen alleen maar hopen dat het een vechtertje is. Ik ben inmiddels ook weer een paar uurtjes gaan werken, voor gewoon wat afleiding. Niets moet, dus er zit geen druk op. En blijf gewoon 100% ziek gemeld. Dus kan ook gaan wanneer ik wil. En ik ga ook weer 1 in de week naar stal om mijn verzorgpaard te knuffelen en peentjes te voeren. Allemaal heel relaxt.

    Dus afwachten en blijven duimen. Super lief dat je er naar hebt gevraagd :)

    Lfsxx
     
  5. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Poeh wat moet dit slopend voor jullie zijn sue.
    Gewoon een belangstellende vraag maar kan het kindje zonder vruchtwater? Nooit geweten eigenlijk.
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Wat ontzettend heftig. Ik denk dat het heel goed, maar ook heel knap is dat je probeert een beetje te "leven". Ik blijf duimen!
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  7. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Tjonge jonge wat naar dat de onzekerheid blijft. Succes vrijdag
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  8. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    Hoi sue,

    Wat een spannende zwangerschap is het voor jullie! Ook erg frustrerend dat er niet heel duidelijk wordt gecommuniceerd en je telkens moet wachten. Fijn wel dat je wat afleiding in het werk kan vinden en je vriend zo positief erin staat, dat geeft iig weer goede moed. Ik wens jullie heel veel succes de komende weken en hoop dat jullie dochter het zo goed mogelijk gaat doen na de geboorte! Liefs
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Wat heftig. Maar wat ik weet is vruchwater toch van velang voor de long -en ontwikkeling en ook de groei van het kindje? En vergroot hartje lijkt mij duiden op dat ze het zwaar heeft. Wil je niet ongerust maken, maar snap niet zo goed waarom ze haar niet halen.
     
    Paardenbloem en Sue81 vinden dit leuk.
  10. Curitiba

    Curitiba Fanatiek lid

    21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Jeetje meis wat een vreselijke onzekerheid! Ik hoop dat ze haar snel halen, want zo zonder vruchtwater, dat klinkt toch wel slecht. Ik duim zo verschrikkelijk hard dat jullie een gezonde dochter mogen verwelkomen. Liefs
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  11. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Wat enorm heftig. Ik kan jullie alleen maar heel veel sterkte en kracht toewensen. Ik hoop dat jullie kleintje een vechtertje is!
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  12. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    840
    522
    93
    Ik volg je verhaal al even. En heb het heel erg met je te doen. Wat een onzekerheid en de zorgen die alleen maar oplopen. Wat moet het slopend voor jullie zijn. Sterte komende tijd!
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  13. Martine20

    Martine20 Lid

    25 sep 2017
    27
    10
    3
    Wat verschrikkelijk heftig allemaal @Sue81 :( het is blijven afwachten zoals je zei en wat betreft het vruchtwater zou ik toch even navragen bij de gynaecoloog of het wel of niet goed is voor je meisje, want alles is momenteel cruciaal voor jullie.

    Ik wens jullie echt enormmm veel sterkte en moed en kracht in deze situatie. Goede moed toegewenst tijdens het gesprek op vrijdag en ik hoop op beter nieuws voor jullie
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  14. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    We kennen elkaar niet maar wilde wel een knuffel komen geven.

    Heb je verhaal gelezen, wat heftig en onzeker zeg!
    Duim voor jullie en jullie meisje!
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  15. Sue81

    Sue81 Actief lid

    4 jan 2018
    103
    163
    43
    Vrouw
    Hoi Shally, thnx voor je berichtje. Ja het is idd een slopend traject. Vooral omdat je zo machteloos bent. Wat ik heb begrepen mbt vruchtwater is dat het kindje (in later stadium) in principe zonder vruchtwater zou moeten kunnen, maar het vruchtwater is wel nodig voor onder meer de longontwikkeling (en nog wel voor een aantal andere, maar minder fatale functies). Wij zitten net een beetje op de grens van 25/26 weken dat ik te weinig vruchtwater (voor longontwikkeling) had. Het wordt dus heel spannend. Vandaag wel weer te horen gekregen dat er in principe gewoon vruchtwater aan gemaakt blijft worden, alleen verwerkt ons kindje het niet zoals het hoort (wsch door de niertjes). Waardoor ze steeds droog ligt
     
  16. Sue81

    Sue81 Actief lid

    4 jan 2018
    103
    163
    43
    Vrouw
    Ja klopt. Heb dat ook zojuist in een andere reactie uitgelegd.

    Heb vandaag de datum gekregen wanneer ze haar gaan halen, namelijk op 26 april as via keizersnede. Men wilt haar niet eerder halen omdat EMC denkt dat ze beter af is in mijn buik voor verdere ontwikkeling van haar fysiek, omdat de oorzaak van de problemen niet door mijn lichaam wordt veroorzaakt maar door een aanleggingsfout in haar systeem. In een couveuse verandert/verbeterd dat niet. Mijn navelstreng en placenta werken 100%. Ze wordt wel direct na keizersnede naar het intensive care gebracht. Binnenkort hebben we ook nog een afspraak met de kinderarts om daar vragen aan te stellen. Heb het vandaag wel weer zwaar gehad. Juist omdat er dan weer in EMC herhaald wordt dat we met alles rekening moeten houden. Het is gewoon lastig, ook omdat ik vandaag nog de kennismaking met kraamzorg gepland had staan. Alsof ik daar nu met mijn hoofd zit. Nou ja.. Nog ongeveer 6 weken te gaan. De laatste loodjes :) thnx iig voor je berichtje!
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Wat een moeilijke situatie. Ik kan je wel meegeven dat mijn vliezen met 23.5 weken gebroken waren en dat ze toen al zeiden dat het natuurlijk niet de beste situatie was, maar beter nog min 10 weken in de buik zonder vruchtwater, dan te vroeg geboren worden. Helaas is dat tweede uiteindelijk gebeurt, maar het is voor mij herkenbaar dat ze in je buik blijft.

    Heel veel sterkte toegewenst, fijn dat de datum voor de keizersnede bekend is. Maak je niet druk om het effect dat stress heeft op je zwangerschap. Mijn tweede zwangerschap was enorm stressvol, en toch goed verlopen. Schijnt alleen effect te hebben in oorlogssituaties, zonder eten, drinken en bij gebrek aan veiligheid.
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  18. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    sterkte sue!
    Heb je zelf nu niet zoiets van laat die 6 weken maar snel omgaan?
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Fijn dat er een datum is. Dan kan je daar naar toe leven. Heel veel sterkte voor de komende weken. Ik duim dat alles goed komt met jullie lieve kleine dappere dodo!
     
    Sue81 vindt dit leuk.
  20. Sue81

    Sue81 Actief lid

    4 jan 2018
    103
    163
    43
    Vrouw
    Zeker Shally. Het is heel dubbel maar ben eerlijk gezegd wel blij dat het einde van mijn zwangerschap in zicht is :).
     

Deel Deze Pagina