tepelhoedje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Bandietje81, 18 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bandietje81

    Bandietje81 Actief lid

    16 feb 2012
    244
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, Ik heb een vraagje over een tepelhoedje.
    Onze dochter is nu 3 weken oud en vanaf het begin deed de bv me ontzettend pijn aan mijn tepels.(ik heb rood haar en dus een hele gevoelige huid) Vooral het aanzuigen maar eigenlijk de hele voeding door doet het echt pijn. Na een kleine week met kromme tenen voeden ging het niet meer. In overleg met kraamhulp ben ik een tepelhoedje gaan gebruiken. Dit neemt toch wel wat pijn weg. Ons meisje drinkt net zo goed en ik heb nog steeds meer dan genoeg melk. Ze verslikt zich alleen wel heel regelmatig, maar dat komt volgens mij doordat mijn melk eruit spuit...
    Soms kan ze gewoon het tepelhoedje leeg drinken die loopt dan zo vol. Nou las ik dat een tepelhoedje helemaal niet zo goed is om te gebruiken. Ik heb gister 1 keer zonder gevoed, dat ging goed, maar de keer erna deed het me weer zo'n pijn...
    Nou is mijn vraag, is een tepelhoedje echt niet goed?
    En dat verslikken is dat erg? Ons meisje heeft ook erg veel krampjes na de voeding en soms al tijdens de voeding. Is dit normaal? We geven haar infacol maar dat lijkt niet genoeg te werken?
    Sorry veel vragen maar ben nogal onzeker over het voeden. Alvast bedankt!
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

    gefeliciteerd met je dochter en fijn dat je BV zo goed op gang is.
    Op zich is een tepelhoedje niet erg, maar het is vaak fijner om zonder te voeden. Ook kan het er soms voor zorgen dat de BV terugloopt. Maar dat lijkt niet zo te zijn bij jou!
    Als ik het zo lees is het voor jou een prima oplossing omdat het voeden je anders teveel pijn doet.
    Als jij het zelf niet erg vindt kun je het prima blijven gebruiken.
    Wat betreft je andere vraag: ze zou inderdaad krampjes kunnen hebben en zich verslikken omdat de melk zo snel stroomt dat ze het bijna niet kan verwerken. Wat je kunt doen is haar even loskoppelen als de melk snel gaat stromen bij de toeschietreflex, die melk laat je dan weglopen in een hydrofielluier. Als de stroom weer afneemt leg je haar weer aan. Na het voeden een poos rechtop houden, of in een draagdoek rechtop tegen je aan dragen kan ook helpen. Dat infacol zou helpen tegen darmkrampjes is nooit echt bewezen. Krampjes horen er ook bij omdat de darmen moeten uitrijpen.
    Succes en bij vragen horen we het wel weer.

    Mirjam
     
  3. Bandietje81

    Bandietje81 Actief lid

    16 feb 2012
    244
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je antwoord.Inmiddels heb ik haar al 2 dagen zonder tepel hoedje gevoed. Dit gaat aardig goed. Ook bied ik haar nu 1 borst per voeding aan. Dit gaat ook goed. Vandaag is ze gewogen en is ze al 700 gram aangekomen in 2 weken tijd. Dit verklaart ws ook de krampjes. Ze krijgt te veel voeding in 1 keer en kan dat niet verwerken. Nu met cb overlegd meer tijd te nemen voor voeding en tussen door even van de borst af en uitbuiken voor verder te drinken. Hopelijk gaat dat beter. Dan heb ik nog een vraagje. Zelf ben ik zo vreselijk moe. Mijn hb is prima. Mijn gewicht was voor de zwangerschap aan de ondergrens. Ik ben tijdens de zwangerschap 10 kilo aAngekomen
    waarvan ik er al 6 kwijt ben. Ik heb de hele dag door trek en eet echt erg veel maar blijf me moe voelen. Word dit nog beter want heb nu het gevoel dat de bv me teveel energie kost...
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

    fijn dat het voeden zonder tepelhoedje beter gaat. En dat je goede tips hebt gekregen. Ze is inderdaad wel enorm gegroeid zeg!
    Moe zijn hoort erbij nu, en komt niet per se door de BV.
    Je bent een jonge moeder en bent veel met je kind bezig en slaapt minder. Dit kost veel energie. Ook de verantwoordelijkheid voor je kind kan- vaak onbewust- veel energie kosten. Eet gezond en voldoende, kijk eens op het voedingscentrum voor tips. Neem daarnaast een multivitamine.
    En slaap zoveel mogelijk!
    Succes

    Mirjam
     
  5. Bandietje81

    Bandietje81 Actief lid

    16 feb 2012
    244
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam

    Bedankt voor je adviezen. Inmiddels is na een paar dagen de pijn heftig terug gekomen. Ik heb met een lactatie kundige gebeld en zij dacht aan spruw. Inmiddels zijn we allebei aan de medicijnen. Om mezelf te ontzien kolf ik nu en geef ik de fles. Ik zal haar wel 2 keer per dag aanleggen. Maar ze drinkt 100 tot 120 per keer uit de fles. Ik heb een medela calma. Is dit teveel? Volgens het reken sommetje mag ze maar 75? En wat is beter, 1 borst per keer kolven zoals mijn meisje ook drinkt of allebei? Ik kolf zo'n 20 minuten en haal dan Zo'n120 cc uit 1 borst. Met mijn moeheid gaat het al een stuk beter. Heb me gewoon teveel zorgen over het voeden gemaakt en ben super blij dat het zo ook kan! Alvast bedankt weer!!
     
  6. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

    op zich mag BV op verzoek, ook als je uit de fles geeft, dus als ze het opdrinkt....
    Als je haar altijd 2 borsten te drinken geeft zou ik er ook 2 kolven, je hoeft niet per se 20 min te kolven, als je in minder tijd de hoeveelheid die zij drinkt bij elkaar hebt en je borsten zijn soepel genoeg, mag je ook eerder stoppen.

    Mirjam
     
  7. Bandietje81

    Bandietje81 Actief lid

    16 feb 2012
    244
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké dankjewel. Ik kolf maar 1 borst per keer omdat ze ook maar 1 borst per keer drinkt...
    Dankjewel voor je snelle reactie!

    groetjes Marloes
     

Deel Deze Pagina