Nederland beter en Nederlanders gezelliger?

Discussie in 'De lounge' gestart door liesbet77, 25 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesbet77

    liesbet77 Actief lid

    26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    Dan Belgen?
    mijn man heeft het in zijn hoofd gehaald dat Nederland een beter land is om te wonen en dat je van nederlanders veel meer weet wat je er aan hebt ... hij zou zelfs willen verhuizen, maar ik niet! We hebben hier wel wat regeringsperikelen meegemaakt, de diesel staat mega duur en voeding is volgens mij toch duurder dan bij jullie. Zoals ze hier nu bezig zijn zie ik de toekomst ook niet zo rooskleurig, maar om daarom weg te gaan? bij jullie zullen er wel andere dingen zijn zeker? of niet??
    Is Nederland een duur land om te wonen en te leven?

    hoe kijken jullie vanuit Nederland naar België?
    en Belgen?
    mensen uit nederland lijken opener en eerlijker, misschien is dat ook door de klank van de taal. Veel belgen ervaar ik zelf als vrij afstandelijk wanneer je ze niet goed kent maar dat hangt ookw el van de regio af. Maar mensen leven hier wel makkelijk naast elkaar.
    Hoe zien jullie jezelf ? ;)
     
  2. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Ik ben een Nederlandse die al 8 jaar in België woont.
    Eerst dacht ik dat de belgen meer open waren maar na die jaren heb ik gemerkt dat Nederlanders idd meer open/ eerlijk zijn.
    In de winkels vind ik ze vaak vriendelijker dan de Belgen.
    Maar dat ligt er ook maar net aan.
    Maar ik woon wel heeeeeeeeeel graag in België!
     
  3. Katja77

    Katja77 Fanatiek lid

    8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Nederland verschilt ook weer heel erg. Er zit een wereld van verschil tussen noordelingen en zuidelingen. Zuidelingen en ook randstad vind ik vaak luidruchtig, erg gehaast en erg brutaal. In Groningen, Drenthe en Friesland, Overijssel ook nog, vind ik mensen meer bescheiden, nuchter en rustig. Ook niet stug trouwens. Wel in eerste instantie wat terughoudend...

    Ik vind belgen (vlaamse) heel vriendelijk. Maar ik had altijd de indruk dat Belgen het niet zo op Nederlanders hebben.
     
  4. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik zou niet zomaar verhuizen, woon 6 km van de grens whaha, maar belgen zijn veeeeeeeeeeeeel gezelliger. I love belgen echt waar, tis zo'n lief gemoedelijk volkje.
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind Belgen erg stug, niet snel in voor een praatje..

    Verder qua kosten.. denk dat je je lam schrikt wat betreft de ziektekosten wanneer je dit gaat vergelijken met Belgie.
     
  6. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Weet niet wat jij als Zuidelingen ziet ( want schijnbaar zien NL'ers van west en noord, Brabant al het zuiden)
    Maar mensen van Limburg zijn dus echt niet brutaal en veel meer verlegen hoor.
     
  7. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Tsjah... ik hou van Holland!
    Het ligt er natuurlijk aan waar je gaat wonen in Nederland. In het zuiden zal het 'verschil' met de Belgen wellicht wat minder zijn.

    Hier in het noorden staan de mensen er om bekend wat stugger te zijn, en Mien Strontboer zal er ongetwijfeld tussen zitten, maar ik ervaar ze als ontzettend hartelijk en IEDEREEN wil elkaar helpen. Er is ook een hoop vertrouwen in de mens nog. Laatst deed mijn pasje het niet bij een tankstation. Geen probleem, even naam opschrijven en kom later maar betalen joh. Heerlijk!

    Belgen vind ik erg vriendelijk, maar toch wel terughoudend. Ik heb het idee dat ze maar een klein stukje van zichzelf laten zien en heel erg hun best doen om beleefd te blijven.
    Ik hou meer van open volk, waarmee ik direct weet waar ik aan toe ben. Dan maar een grote bakkes, maar het is wel eerlijk.
     
  8. tulip

    tulip Niet meer actief

    echt?... dat ervaar ik totaal anders
     
  9. Katja77

    Katja77 Fanatiek lid

    8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Sorry, bedoel toch ook de Limburgers... I.i.g. mijn indruk van Roermond. Daar heb ik een paar jaar gewoond.
    Zuidelingen zijn voor mij iedereen beneden de rivieren.
     
  10. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja echt.. mijn man ook overigens, die praat nogal veel en is nogal in voor een geintje maar dat word totaal niet gewaardeerd. Hij is erg veel in Belgie te vinden voor z'n werk en probeert dan weleens met een geintje een mazzeltje (korting bijv op grote aankopen) voor elkaar te krijgen maar dat lukt hem bijna nooit.
     
  11. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Oh zo ervaar ik het ook! Ik hou van ouwehoeren, en dat lukt mij met Belgen nooit :( Er zullen ongetwijfeld Belgen tussen zetten waar het wel mee lukt, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen :D
    Niet dat ik zo ontzettend veel Belgen ( meer )spreek in mijn leventje.... :p
     
  12. tulip

    tulip Niet meer actief

    ze zijn wel serieus over geld idd, maar wij komen gewoon veel in belgie, omdat waar we nu nog wonen antwerpen net zo snel is als de dichtbijzijnste stad in nl en doen daar boodschappen, winkelen, terrasje pakken enz. en ik vind ze juist veel prateriger dan nlers en altijd een goedendag als je op straat loopt enz.
     
  13. tulip

    tulip Niet meer actief

    misschien scheelt het dat wij zelf natuurlijk met een belgische tongval spreken en veel vlaamse woorden gebruiken, dat het meer eigen is voor die belgen.
     
  14. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    haha dat kan ook hoor.. We wonen nabij R'dam incl bijbehorende tongval :p
     
  15. tulip

    tulip Niet meer actief

    oooo vandaar:D:p
     
  16. GewoonLinda

    GewoonLinda Fanatiek lid

    4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik heb altijd het idee dat Belgen ons Nederlanders niet zo moeten.
    Ze vinden ons maar brutaal en een grote mond hebben.
    (Ik vind het wel typisch dat de wat meer Belgisch sprekende Nederlanders hier veel minder last van hebben dan de bijv. Rotterdammers)


    Maar aan de andere kant heb ik gemerkt dat Belgen juist weer achterbaks zijn.

    Tja, waar ben je dan beter mee.....

    Verder denk ik dat je in Nederland qua kosten e.d. echt niet veel beter af bent als in Belgie.
    Eerder slechter...
     
  17. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Nou ik ben in Nl geboren, woon sinds m'n 2e in Belgie maar ben regelmatig in NL te vinden, heb ook veel familie daar.
    Ik vind beiden wel wat hebben. :p
    Belgen zijn over het algemeen ietsje geslotener, maar dat hangt ook sterk van de regio af.
    Ik vind ze zeker niet achterbaks! (?)
    Ik lees hier dat Belgen zogezegd niet veel van NLers moeten weten, maar andersom heb ik die indruk soms net zo goed. (`domme Belgen`)
    NLers zijn denk ik ietsje opener, maar dat zal ook wel van persoon tot persoon afhangen. ;)
    Ik ben reuze gezellig hoor! :p
     
  18. Katja77

    Katja77 Fanatiek lid

    8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Domme belgen, das meer lol en grappen, net als domme blondjes. Stereotypering. Maar over het algemeen weet iedereen wel dat Belgen niet dommer zijn dan Nederlanders. Ben wel eens op de uni in Antwerpen geweest. Was erg onder de indruk van het onderwijs daar.

    Ben deze week nog door Belgie gereisd, prima land. Alleen het wegdek en infrastructuur.... da's om te huilen. Je merkt echt letterlijk dat je de grens overrijdt.
     
  19. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Over de wegen; ben ik volledig met je eens! :D

    Ik weet wel dat het meer grapjes zijn, dat is andersom denk ik ook zo. ;) ('die Hollanders met hun grote mond' :p)
     
  20. lieselot84

    lieselot84 Fanatiek lid

    11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ja ok daar ben ik het mee eens. Maar oh wat een verademing om de hele weg 3 baans te hebben en niet alleen bij de knooppunten (wij rijden vaak a'pen - gent - kortrijk - brugge)

    @achterbaks: daar ben ik het mee eens in de volgende interpretatie: Nl'ers schelden in je gezicht, belgen schelden achteraf.
     

Deel Deze Pagina