Sollicitatie gesprek

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Taylor1989, 22 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taylor1989

    Taylor1989 Actief lid

    31 aug 2015
    227
    25
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    Morgen ochtend heb ik een sollicitatie gesprek. Na verhuizing naar een totaal andere regio ben ik werkloos geworden en nu wil ik heel erg graag weer aan het werk. Ik wil eerlijk zijn over m’n zwangerschap, maar ik weet niet goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Heeft iemand een goed bruggetje om tijdens het gesprek aan te geven? Ik ben voorgesteld via een uitzendbureau, moet ik heb al inlichten?

    Als iemand tips heeft, heeeel graag!
     
  2. Elletje

    Elletje Fanatiek lid

    Je moet niks. Wettelijk gezien mag je volgens mij tot een maand voor je verlof je mond dicht houden. In de praktijk werkt dat natuurlijk niet.

    Ze mogen er in ieder geval niet om vragen, dat is inbreuk op je privacy en is strafbaar. Ook mogen ze het niet opvoeren in de keuze voor aannemen, maar als ze het een probleem vinden zullen ze wel een andere reden bedenken.

    Verder zou ik inderdaad gewoon eerlijk zijn. Je bent door de 12 weken heen, dus het zal binnenkort ook wel gaan tonen. Tips over hoe het te brengen heb ik niet voor je. Ik zou persoonlijk het uitzendbureau wel inlichten. Daarmee creëer je zelf al een bruggetje van Goh ik weet niet of jullie het vanuit het uitzendbureau al begrepen hebben, maar.......
     
  3. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik heb een tijdje terug gesolliciteerd en even afgewacht hoe het gesprek verliep. Het was een erg prettig en open gesprek en dus vond ik het passend om aan het einde van het gesprek aan te geven dat ik het als dusdanig had ervaren en dat ik het belangrijk vond om eerlijk te zijn over mijn prille zwangerschap (toen 13 weken).
    Er werd eventjes geschrokken gereageerd, maar ik ben wel uitgenodigd voor een tweede gesprek en heb de baan gekregen!
    Eerlijkheid duurt het langst. En als je vanwege de zwangerschap de baan niet krijgt, zou ik daar ook niet willen werken.

    Je zou er overigens ook voor kunnen kiezen het pas te vertellen bij een eventueel tweede gesprek. Maar zelfs dan ben je niet verplicht om het te delen.
     
    Silsil vindt dit leuk.
  4. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Het is een afweging.

    Ben je mega afhankelijk van direct een baan vinden? Indien ja, dan zou ik het niet delen. Want ook al mag het niet, zwangerschap is toch voor veel bedrijven een reden om iemand anders aan te nemen.

    Is de afhankelijkheid iets minder groot, dan zou je kunnen kijken hoe prettig het gesprek verloopt en het dan wel delen.

    Hoe je het ook doet, veel succes met je sollicitatie!
     
  5. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ik heb over 2 weken een sollicitatiegesprek binnen de organisatie waar ik al werkzaam ben, op aanraden van mijn leidinggevende. Zij weet van mijn zwangerschap en voorzag geen problemen. Ik kan het echt niet meer verbergen (nu al niet dus dan zeker niet) dus ga het ook gewoon benoemen. Wordt wel het meest relaxte gesprek wat ik ooit gehad heb;), ben er al vrij zeker van dat het niet handig is dus dat ze me afwijzen, kan alleen maar meevallen dus
     
    Taylor1989 vindt dit leuk.
  6. Taylor1989

    Taylor1989 Actief lid

    31 aug 2015
    227
    25
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Nou nee, niet afhankelijk nee. Ik heb wel mega zin om weer te werken. Maar is niet noodzakelijk. Heb wel veel aan jullie tips, bedankt allemaal! Het uitzendbureau weet inmiddels van m’n zwangerschap en adviseren me toch om naar het gesprek te gaan. Volgende week gaat daar nog iemand op gesprek, en dat geeft hen de mogelijkheid mn zwangerschap nog te delen met de opdrachtgever. Spannend hoor. Hopelijk word ik aangenomen.
     
    Wij2018 vindt dit leuk.
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dan zetten ze je in de proeftijd er wel uit, want 2 of 3mnd proeftijd als je al 12wkn zwanger bent, dat houd je niet geheim. Dus als ze je zwanger niet willen lossen ze dat alsnog wel op. Bovendien zou ik het als werkgever heel onprettig vinden als iemand dat geheim had gehouden. Zal voor ieder bedrijf anders zijn, maar bij ons zou dat gewoon niet echt passen in de bedrijfscultuur die we hebben. Terwijl we wel gewoon mensen aannemen die zwanger zijn (en dat melden), dus het gaat niet om het zwanger zijn.
    M.i. Levert het je dus niks op, als je 6-8wkn zwanger bent is dat nog anders. Ik zou het dus altijd melden, maar wel aan het einde van het gesprek, zodat je ze eerst hebt kunnen overtuigen van jou kennis en kunde.
     
  8. Taylor1989

    Taylor1989 Actief lid

    31 aug 2015
    227
    25
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Thanks voor je reactie. Ik ben het met je eens, m’n dilemma was ook niet wel of niet vertellen. Want ik wil eerlijk zijn. Ben meer benieuwd hoe en wanneer ik dit het beste kan brengen. Ik wil alleen een eerlijke kans. Naja, hopelijk krijg ik die anders na de bevalling opnieuw proberen. Bedankt voor je mening, vind ik echt fijn. Ook fijn te horen dat er bedrijven zijn waarbij zwangerschap geen issue is. Aan alle bedrijven, als je me aanneemt, ik kom na m’n verlof heus wel terug. ;)
     
  9. Taylor1989

    Taylor1989 Actief lid

    31 aug 2015
    227
    25
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Voor degenen die het leuk vinden om te weten...

    Ben net terug van m’n sollicitatie gesprek. Was echt een leuk gesprek. Een goed gevoel bij het bedrijf. Ze waren volgens mij wel enthousiast. Ik heb aan het eind eerlijk gezegd dat ik zwanger ben en dat konden ze erg waarderen. Maar denk dat als ik afgewezen wordt dit wel de reden is. Dat zou ik erg jammer vinden.
     
    Rizzoli, lorreke en Wij2018 vinden dit leuk.
  10. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.211
    355
    83
    Fijn dat het een goed gesprek was! wanneer hoor je meer?

    Wat voor vragen heb je allemaal gehad? ik heb binnenkort ook gesprek voor baan die me super lijkt dus probeer me op alle mogelijke vlakken goed voor te bereiden
     
  11. Siem98

    Siem98 Actief lid

    27 aug 2018
    120
    136
    43
    Vrouw
    Heel nieuwsgierig! Zit namelijk in het zelfde schuitje.. heb je de baan :)
     
  12. Taylor1989

    Taylor1989 Actief lid

    31 aug 2015
    227
    25
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hey! Bedankt voor je berichtje. Helaas beide keren afgewezen.
     

Deel Deze Pagina