Speen afleren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Blijdorp, 19 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Mijn voornemens ten spijt heeft onze dochter nog steeds een speen. Ze gebruikt hem altijd alleen bij het slapen. Vandaag heeft ze overdag top zonder speen geslapen, maar vanavond met slapen was het een groot drama.

    Na een uur huilen toch dr speen gegeven. Ze is sinds vandaag ook over naar 1 slaapje overdag dus vond het wel genoeg veranderingen voor 1 dag.

    Iemand tips hoe ik de speen er ook in de avond/nacht af krijg? Of is het wachten tot ze er zelf aan toe is?
     
  2. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik vind zelf zolang je kindje op deze leeftijd het alleen met slapen gebruikt nog moet het geen probleem zijn. Mijn zoontje is 16 maanden en heeft met slapen ook nog zijn speen. heb namelijk ook weleens gehoord dat ouders de speen hadden afgenomen en dat de kinderen toen zijn gaan duimen. Nou ik weet uit ervaring dat duimen nog veel slechter voor je gebit is. Dus ik heb dan liever dat mijn zoontje nog even zijn speen gebruikt tot ik hem kan uit leggen dat we speentje niet meer nodig hebben omdat hij een grote jongen is. Is denk dat ik dat ga doen zodra de 2de in september geboren word. Dan kan ik hem uitleggen dat we nu het speentje nodig hebben voor de baby en dat hij dus groot is. En waarschijnlijk zal de eerste week wel lastig zijn maar op een gegeven moment went hij er wel aan. Maar ik lees zeker even mee naar ervaringen van anderen:thumup:
     
  3. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hier met dochter met 1,5 jaar ‘pas’ afgeleerd, volgens velen was ze er nog vroeg bij. Dus mocht jouw dochter er nog behoefte aan hebben, zou ik het prima vinden.

    A fijn, hoe het hier ging. Dochterlief beet haar spenen steeds kapot. Babyboom in de buurt en op een dag gezegd tegen haar dat de baby van verderop wel haar speen kon gebruiken. Iets in die richting. Dochter en ik zijn erheen gelopen en ze was thuis. Had van te voren al berichtje gestuurd ;) dochter heeft toen haar speen aan de nieuwe baby gegeven. Praten kon ze niet en ik heb dus uitgelegd dat de speen nu voor de baby was. Gevraagd of het goed was en dat was het. 2 avonden gehuild, uitgelegd dat baby’s spenen hebben en grote meiden niet. Ze heeft er daarna niet meer over gezeurd. 1 keer vinger in haar mond ter afleiding, maar vertelt dat dat niet de bedoeling was. Vanaf 1,5 jaar geen speen of duim.

    Duimen is helaas slecht af te leren, dus wees blij met de speen ;)
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Als ze de speen alleen met slapen heeft, dan zou ik dat volgens mij nog lekker even zo houden. Je kan haar nu nog moeilijk wat uitleggen en je neemt ze iets af wat heel vertrouwd is en een gevoel van veiligheid geeft.
    Onze zoon was erg gehecht aan z'n speen, maar vanaf 6 maanden alleen nog voor het slapen, met lange autoritten en winkelen. Ik zei altijd, hij mag van mij minstens tot z'n 2e z'n speen hebben als hij dat wil, ik wil het hem enigzins uit kunnen leggen.
    Met 1,5 vond hij het een leuk spelletje om elke keer z'n spenen uit z'n bed te gooien (lagen er altijd een stuk of 3-4 zodat hij er 's nachts altijd 1 kon vinden) en daar was ik op een gegeven moment een keer klaar mee. Dus op een avond had ik zoiets, zo al je spenen liggen naast je bed, zolang je niet keihard brult bekijk je het maar even, ik bleef aan de gang.
    Na 20 minuten wat huilen en jammeren werd het opeens stil en sliep meneer. Hierop zijn we toen in gaan spelen. Zo van als het lukt zonder speen is het mooi en anders krijg je hem gewoon weer. Hij heeft nog 1x tijdens middagslaapje z'n speen gekregen de volgende dag en daarna nooit meer nodig gehad.
    Onze dochter heeft ook een speen en behalve de eerste weken/maanden nog geen moment over afleren nagedacht, maar zij is dan ook niet zo verslaafd als d'r broer.
    Zij heeft hem meestal nodig om in slaap te vallen, maar spuugt 'm al snel uit en slaapt vervolgens gewoon prima verder zonder speen. Nu vind ze hem sinds kort wel zelf en stopt 'm in d'r mond, dus vermoed dat ze hem nu wel wat meer in d'r mond heeft tijdens d'r slaap, maar dat kan ik 's nachts natuurlijk niet checken.

    Ik zou d'r dus voorlopig nog lekker d'r speen geven of je begint bijv. zonder speen, maar als ze gaat huilen geef je 'm als nog. Ik vind het eerlijk gezegd zielig dat je d'r een uur laat huilen om van die speen af te komen, ze is nog zo jong. Ik zeg, het komt vanzelf wel.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Hier laten we t gaan, ze kiepert ze er 's nachts ook geregeld uit en maalt er niet om maar als ze niet lekker is en met inslapen is ze er wel aan gehecht. Overdag als ze niet ziek is krijgt ze m niet en taant er ook niet naar.

    Met twee jaar mag ze zelf naar de tandarts (ff zitten en luchtspuitje voelen meer niet) en dan gaan we de speen, indien nog van toepassing begraven in t park zodat er nieuwe speentjes kunnen groeien, in een fles in zee gooien, aan een ballon hangen of iets in die geest (tegen die tijd hebben we dr dan ook nog maar twee en die zijn identiek qua kleur (1 backup, 1 die ze zelf weg gaat doen). Werkte bij mn neefje prima (hing m aan de spenenboom bij de tandarts).
     
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Ik zou wachten totdat ze er zelf aan toe is. Ze is pas net baby af, kan me voorstellen dat een speentje haar nog veiligheid, rust en troost biedt.
     
  7. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Even om het duidelijk te maken: ze is in dat uur geen seconde alleen geweest en heeft ervan denk ik 45min bij mij of mn man op de arm gelegen. Het is dus niet zo dat we dr zomaar een uur hebben laten huilen. Ze ging alleen steeds bij het neerleggen huilen als we geen speen gaven.
     
  8. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties. We zullen het nog even laten gaan :)

    Onze dochter heeft altijd alleen maar met slapen een speen gehad, nooit bij wakker zijn ofzo dus afbouwen is wat lastig want we zitten al op weinig momenten. We gaan nu denk ik door met overdag geen speen geven.
    Gisteravond hebben we uiteindelijk haar speen uit haar mond gehaald toen we zelf gingen slapen en ze heeft de rest van de nacht prima zonder speen geslapen dus denk dat we dit ook blijven doen.

    Ik vind het ook erg lastig nu omdat ze de uitleg nog niet snapt en dus alleen maar heel verdrietig wordt.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Oké dat had ik inderdaad niet helemaal begrepen, maar nog zou ik d'r dan gewoon de speen weer geven i.p.v. een uur met d'r in de weer zijn, maar zie in je post hieronder dat dat ook het idee is.
    Kijk, geeft het geen tot weinig problemen dan is het natuurlijk fijn als je er vanaf bent, maar ik zou er geen te groot gedoe van maken.
    Blijkbaar vind ze het nog fijn om met haar speentje in slaap te vallen, ik zie niet zo goed in wat daar erg aan is.
     
    Liyana89 vindt dit leuk.
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Wij hebben het laatst ook geprobeerd, maar het ging nog niet.
    Besloten om eind van het jaar nog eens te proberen als hij iets meer begrijpt.
    Mijn zoontje slaapt ook alleen maar met een speen en heeft hem verder niet overdag.
     
  11. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    @Olifantje1991 er is op zich ook niks ergs aan maar wil haar gewoon graag van de speen af. Qua zuigbehoefte zou het met 6 maanden al gedaan moeten zijn met de speen, maar het geruststelling duurt het uiteraard wat langer. Doel was altijd met 10 maanden er vanaf, alleen toen waren we net verhuisd en toen kwam ziekte en tandje etc. Steeds een reden om m toch te geven. Ben bang dat we er op die manier nooit vanaf komen :roflmao: Daarom zocht ik tips. Alhoewel t vannacht dus zonder speen ook goed ging, alleen in slaap vallen nog niet.
     
  12. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Ze is nog zo jong! Die speen leert ze echt nog wel af.
    L. heeft soms (als ze grieperig is) ook nog een speen. :oops:

    -x-
    Mooiezomer
     
  13. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Hoef je je toch niet voor te schamen.. zoon is 2,5 en heeft met slapen ook gewoon een speen hoor.....
     
    Mooiezomer vindt dit leuk.
  14. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik vind sowieso niet dat iemand zich ervoor hoeft te schamen. Iedereen hangt er zijn eigen grens aan toch?

    Alleen ging het hier van: we doen geen speen naar met 10 maanden afleren naar nu met 1 jaar nog steeds een speen. Overdag sliep ze vandaag ook weer goed zonder en vanavond halen we hem denk ik een half uur na ze slaapt ook weer weg.

    Ben nog steeds benieuwd naar tips om haar 's avonds zonder speen in slaap te laten vallen.
     
  15. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Wat ik veel lees op fb van ouders met iets oudere kindjes is dat ze er een leuk verhaaltje omheen hebben gemaakt toen hun kindje iets meer snapte.
    Sinterklaas heeft hem meegenomen, ander kindje heeft hem nodig (werd hier ook gezegd volgens mij) of gewoon duidelijk zeggen dat het speentje vanaf nu niet meer mee naar bed gaat.
     
  16. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Bij onze oudste zoon duurde het ook lang (bijna 2 jaar), terwijl de andere kids met 3 maand al klaar ermee waren. Wat bij L. hielp was, na een tandartsbezoek, vertellen dat zijn tanden er raar van gingen staan. Even voorgedaan hoe je dan praat. Hij besloot uit eigen beweging geen speen meer te willen. Geen traan om gelaten. Hij had hem overigens ook alleen nog 's avonds bij het in slaap vallen.
     
  17. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Mijn oudste was 2,5 geloof ik toen ze van de speen af ging. Ze had hem ook alleen in bed.

    Hier had ze haar mond onder de uitslag zitten (van die ruwe plekjes). Ze vroeg hoe dat kwam. Gezegd dat dat door haar speen kwam.
    Ze gooide zelf haar speen in de prullenbak want dan hoefde ze m niet meer ;)

    Ik zou het nog even lekker zo laten. Zo lang het enkel bij het slapen is... En als je het wat beter uit kunt leggen er een mooi verhaal van maken .
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  18. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik wilde graag dag ze met 1 jaar geen speen meer overdag zou hebben. Dat is gelukt op af en toe een slechte dag/ziek/tandjes na. Ze gooide hem ‘s morgens zelf terug in bed als we naar beneden gingen en toen was het ook eigenlijk meteen klaar.
    ‘S nachts is een ander verhaal. Er liggen er 3 in bed en ze is enorm gehecht aan die speen. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet eens over nagedacht om die af te leren. 2/3 jaar lijkt me vroeg genoeg.
     
  19. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    772
    194
    43
    Mijn dochter is 2 en heeft de speen ook nog voor het slapen. Als ze uit bed gaat blijven ze in haar bedje.
    Wat ik wel eens gelezen heb is dat je een knuffeldoekje ofzo aan de speen kan doen. Als je de speen niet meer wilt geven, heeft ze dan nog wel het vertrouwde knuffeldoekje.
     
  20. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Het klopt dat de zuigbehoefte er niet meer is, maar het is ook een soort troost voor je kind.
    Omdat ze het nog niet begrijpen dat je van een speen een verkeerde kaakgroei krijgt, zien zij het dat je hun troost weg haalt, dat is gewoon niet handig en ook nog niet nodig. Het geeft voor die kleintje troost en daarmee rust en ze is nog zo klein....
     

Deel Deze Pagina