Spijt van naamkeuze..

Discussie in 'Babynamen' gestart door Rozewolk87, 23 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik snap je spijtgevoel en dan niet vanwege de naam, die ik (en de meeste mensen) prachtig vind(en), maar vooral omdat er meer bij komt kijken waar je vooraf geen rekening mee kunt houden en je alternatieve naam misschien wel dezelfde gevoelens zou hebben opgewekt en je dan had gedacht dat je liever [...] had gekozen.

    Na het kiezen van de naam en dus in gebruik (de meeste mensen in Nederland houden het natuurlijk geheim) merk je pas wat andere mensen er van vinden en er van maken. Je had er dus vooraf niets beters aan kunnen doen dan hoe je het hebt gedaan en het is gewoon echt een hele mooie naam!
    Blijf de naam proberen te zien zoals je hem vond toen je hem koos.
    Iedereen heeft een andere smaak en associatie en dat is soms confronterend. Dat heb ik ook bij mijn kinderen hun naam.
    Ten eerste was ik toen voor een moeder best jong en ten tweede totaal niet bekend met hoe andere mensen zelfs een stempel kunnen geven aan een kind/volwassenen n.a.v. een ("normale maar niet standaard") naam.

    Erg jammer dat eigenlijk andere mensen het dan voor je verpesten. Zoals je zegt je moet het loslaten en je bent zeker niet de enige die achteraf denkt misschien was die naam beter. Er zijn ook zoveel mooie namen en je maakt de keuze met zoveel afwegingen en vooral een gevoel dat uit liefde is gekozen naar jouw meisje!
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  2. Rozewolk87

    Rozewolk87 Actief lid

    11 apr 2017
    365
    136
    43
    Tjee... ik geloof dat je hiermee exact de spijker op zijn kop slaat. Ik had inderdaad nooit verwacht dat wanneer de naam bekend zou worden er allerlei uitspraken mogelijk zouden zijn en mensen deze ook gebruiken. Ik had deze naam namelijk al jaren in mijn hoofd. Mijn vriend zegt ook, weet zeker als we een andere naam hadden gekozen je ook spijt had gehad we niet [...] hadden gedaan. Ergens diep van binnen denk ik ook dat hij gelijk heeft. Precies wat je zegt, confronterend ofzo.. het liefst overleg ik de naam met bv vriendinnen voordat deze bekend wordt. Het is zo definitief ofzo... goede tip om steeds te denken aan waarom ik de naam voordat ze geboren was zo leuk vond. Een stoere, hippe, mooie naam voor een lief en vrolijk blond Nl meisje. Dat is ze ook geworden..
    Ik had gewoon nooit verwacht dat het me zoveel zou doen die uitspraak, ik d8 verbeteren en door. Maar dat 'en door' dat lukt me maar niet..
    Bedankt voor je ontzettend opbeurende en verhelderd bericht.
    Geldt ook voor alle andere reacties, merk dat het wel helpt. Vaak doorlezen dan maar:)
     
    Wasabi vindt dit leuk.
  3. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Klopt ik heb een buurvrouw die heet ook '[...]'. Je spelt het wel als [...]. Ze snapt het zelf ook niet :p
     
  4. Rozewolk87

    Rozewolk87 Actief lid

    11 apr 2017
    365
    136
    43
    Zeker om de verwarring over de uitspraak nog makkelijker te maken...
     
  5. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Houd er rekening mee dat in verschillende digitale systemen een trema niet weergegeven kan worden, denk aan bv een ziekenhuis. Ik zou de mensen gewoon verbeteren, ze wennen er vanzelf aan. Misschien kan er in een medisch dossier ook een aantekening van de uitspraak gemaakt worden. Maak je niet te druk, ze doen het niet expres. Lois is ook een naam die je weleens hoort, dus ik begrijp de verwarring.
    En als je bv Tess had gekozen, dan zeggen mensen weer Tessa of schrijven ze Tes. Het is met elke naam wel wat...
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  6. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heet ook zo.

    Een enkele keer zeg ik heel overdreven: het gaat heel goed met [...], ze wordt zo groot!! En dan merk ik wel of ze het oppakken:D
    Ik maak me er niet zo druk om. Vind de interesse al zo leuk :D

    Soms vragen ze er dan wel naar, Oh! Is het [...]!
    Jaa!
    Oh die! Oh gut ja:roflmao:

    Het mag dus duidelijk zijn, ik vind de naam echt heel leuk en heb geen seconde spijt!

    Zo jammer dat je het zo voelt!!
    Weet je nog waarom jou de naam zo aansprak?
     
    VBJ82 en Rozewolk87 vinden dit leuk.
  7. Rozewolk87

    Rozewolk87 Actief lid

    11 apr 2017
    365
    136
    43
    Bedankt voor je reactie! Het irriteert me ook dat ik me daar wel druk om maak... had ik van te voren niet gedacht. Goed om me steeds te realiseren waarom ik haar naam in beginsel zo stoer, vlot en lief vond/vind;)
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat grappig dat jullie docher uitgerekend [...] heet. Deze naam zat vanmorgen nog in mijn hoofd (omdat ik aan een ex-collega van m'n man moest denken en haar dochter heet ook zo)! :D
    Ik vind het een hele mooie naam en snap dan ook niet wat er zo moeilijk aan is qua uitspraak??

    Maar verder vind ik je verhaal wel ontzettend herkenbaar wat betreft de naam van onze zoon (die ik niet op internet zet).
    Maar misschien komt het in mijn geval ook wel deels doordat dit eigenlijk de #1 naam was van m'n man en ik uiteindelijk akkoord ben gegaan omdat hij voor de helft lijkt op mijn #1 voor een jongen en mijn man gewoon echt niet aan die van mij kon wennen en ik dus wel aan die van hem.

    In jouw geval komt het wellicht door de tijdsgeest dat mensen het zo op z'n hollands uitspreken (Lowies).
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  9. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Onze tweede heeft een variant op een oude Nederlandse naam. Het wordt dus iets anders uitgesproken en geschreven dan de naam waar het van afgeleid is. Vooral bij wat oudere mensen gaat het wel eens fout. Zij zeggen dan de volledige versie en niet de naam (scheelt 1 lettergreep). En in alle eerlijkheid, de angst dat het fout zou gaan was voor mij een belangrijke reden om tot het eind te twijfelen en ik baalde in het begin elke keer weer als het fout ging.
    Maar inmiddels kan ik ook zien dat het vaker goed dan fout gaat, dat jongere mensen het eigenlijk altijd goed uitspreken en schrijven en dat zijn naam zo perfect bij hemen ons past, klassiek, netjes, in meerdere talen goed uitspreekbaar, apart, maar niet te apart. En de gedachte aan de andere namen op het lijstje, het past gewoon niet! Met de loop der tijd is zijn naam zo aan hem gaan horen. Ik hoop dat je dat gevoel weer terug kunt krijgen,de naam is met liefde gegeven, dat is van belang en ik denk oprecht dat straks in de kleuterklas geen enkel kind er moeite mee zou hebben.
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Even off-topic, maar waar ik dus een schurfthekel aan heb is als mensen de naam van onze zoon verkeerd schrijven NAdat ze het gelezen hebben.
    Zo kregen wij geboortefelicitatiekaartjes (mooi woord voor galgje ;) ) binnen waarbij ik z'n naam op wel 4 verschillende manier gespeld heb gezien (allen nadat het geboortekaartje van ons ontvangen was) en onze gastouder kon de naam van onze zoon ook maar niet goed overschrijven, terwijl ik toch echt iedere dag dat ik hem bracht een stukje ter overdracht in z'n schrift schreef met z'n naam erbij!
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  11. Babs1990

    Babs1990 Bekend lid

    1 sep 2015
    545
    352
    63
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat de naam in elke omgeving anders uitgesproken wordt.
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  12. Rozewolk87

    Rozewolk87 Actief lid

    11 apr 2017
    365
    136
    43
    Tjeetje dat heb ik nooit geweten dat [...] met trema ook als [...] uitgesproken wordt. Best gek naar mijn idee..
     
  13. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Joh je dochter heeft een prachtige naam en dat mensen er iets anders van maken zal je altijd hebben.

    Onze oudste heeft een klassieke naam die met ph wordt geschreven. En toch schrijven mensen vaak een f. Hoe erg is het om dat even te verbeteren? Ook leggen ze de klemtoon soms anders. Dan klinkt het als de hoofdstad van Bulgarije. Tja, hoeveel last zal ze daar van hebben?

    Onze jongste heeft ook een simpele naam die je niet vaak hoort, en soms voegen mensen zelf een extra i ertussen, zodat het een naam van 4 lettergrepen wordt. En zo zullen er altijd dingen zijn.

    Je moet het niet zo groot maken, en spit hebben al helemaal niet.
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  14. Rozewolk87

    Rozewolk87 Actief lid

    11 apr 2017
    365
    136
    43
    Dankjewel voor je reactie!
     
  15. Rozewolk87

    Rozewolk87 Actief lid

    11 apr 2017
    365
    136
    43
     
  16. Dubbelfriss

    Dubbelfriss Bekend lid

    14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Wat vervelend dat je je zo zorgen maakt, maar meid je hebt je dochter een hele mooie naam gegeven. Ik ken ook in [...] (dus dezelfde uitspraak als jouw dochter) en ik vind het nog steeds een mooie naam om te horen. Ik ken haar al 20 jaar (zaten jaren bij elkaar in de klas vroeger) maar nooit sprak iemand haar naam verkeerd uit. Ook geen nieuwe docenten. Toen ik de eerste keer de naam "[...]" hoorde, dacht ik wel even dat die mensen zich misschien vergist hadden :).
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  17. Rozewolk87

    Rozewolk87 Actief lid

    11 apr 2017
    365
    136
    43
    Dankjewel, helpt!
     
    Dubbelfriss vindt dit leuk.
  18. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Ik zou echt zeggen -laat het los- want welke naam je ook kiest, ieder naam kan en wordt soms verkeerd uitgesproken en geschreven. Dus een andere naam had je dezelfde problemen gehad maar dan had je nog gebaald dat je niet je eerste keuze hebt gedaan.
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  19. kikibaby1988

    kikibaby1988 Actief lid

    28 sep 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    Wat een toffe naam!
    Heeft niks met de naam te maken
    Mensen zijn gewoon keidom...
    Mijn dochtertjes heten amelia en aurelie en telkens we naar de dokter gaan roept die amelie en aurelia af. Mensen zijn stupid punt. Niet twijfele aan de naam.
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Ik snap datmensen niet letten hoe het precies geschreven staat aangezien sommige mensen echt knutselen aan de namen.

    Het is voor mij duidelijk nu je het schrijft maar je hebt nu eenmaal een naam gekozen die je op verschillende manieren uit kan spreken. Hetis een mooie naam en zou me erniet te druk om maken.

    Onze zoon heeft een engelse naam en ze zeggen het op zijn nederlands ..... erg jammer. Niet iedereen is zo snugger.
     
    Rozewolk87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina